بازدید 7090
۱

جزئیات مرگ در اوین و اراک

کد خبر: ۷۷۰۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶ 01 February 2018
برخي از مسئولان سازمان زندان‌ها، تقدير و تشکر دارند و برخي ديگر از ادبيات‌شان پيداست که از همراهي انبوهي همراه اضطراري در ديدار از اوين دل خوشي ندارند. حالا هر لحظه زواياي تازه اين بازديد روشن مي‌شود.
 
به گزارش شرق، حسن نوروزي، سخنگوي کميسيون حقوقي مجلس مي‌گويد: «ديدار از اوين نقطه شروع کار ما بود. تصميم گرفته‌ايم از زندان فشافويه، زندان رجايي‌شهر، قزل‌حصار و مراکز آگاهي، به‌ويژه مرکز آگاهي شاپور، ديدار کنيم. مي‌خواهيم ببينيم دستگيرشدگان را چقدر در شاپور نگه مي‌دارند. اصولا طبق قانون، بازداشتي نبايد بيش از ٢٤ ساعت در بازداشتگاه بماند. همچنين کميسيون حقوقي و قضائي و هيئت بازديدکننده از اوين، مقرر کرده از زندان همدان، شيراز و تمام شهرهاي ايران بازديد داشته باشيم».
 
نبايد يک بچه را جايي ببريم که بتواند خودکشي کند
 
نوروزي همچنين درباره اينکه وقتي فيلم خودکشي سينا قنبري را ديديد، چه حسي پيدا کرديد، به «شرق» گفته: «اگر رئيس زندان بودم، زندانياني را که بار اول مي‌آيند زندان، در زندان عادي قرار نمي‌دادم. جايي که ما بازديد کرديم و سينا قنبري آنجا خودکشي کرده بود، ١١ دستشويي داشت، هشت اتاق و يک سالن بزرگ. آنها بايد در سالني قرنطينه نگهداري شوند و ٧٠نفري آنجا باشند. اين پسر سه‌ نصف‌شب رفته و در دستشويي خودکشي کرده است. زنداني که به زندان عادت ندارد، حالا بچه‌محصل يا بچه کارگر، به ذهنش رسيده که خودکشي کند». محمدجواد فتحي، نماينده اصلاح‌طلب حاضر در کميسيون حقوقي و قضائي، نیز درباره بازديد از زندان اوين به ايسنا گفته: «توقع ما اين بود که بتوانيم با همه زندانيان ملاقات داشته و از همه بندهاي مختلف زندان بازديد کنيم؛ اما متأسفانه بر اساس وقت و شرايطي که تنظيم شده بود، احساس کرديم حضور بيشترمان در زندان عايدي ندارد». محسن عليجاني، عضو کميسيون بهداشت مجلس، نيز به تأييد دو مورد خودکشي بازداشتي‌هاي اخير اشاره کرده و به ايسنا خبر داده: «درباره سينا قنبري در زندان تهران و وحيد حيدري در زندان اراک، جمع‌بندي پزشکي قانوني اين بود که آنها خودکشي کرده‌اند. طبق گفته آنها، سينا قنبري در سرويس‌بهداشتي يکي از بندهاي اوين خود را حلق‌آويز کرده و وحيد حيدري نيز در محل استراحتش خودکشي کرده است. پزشکي قانوني نگفت اين فرد در انفرادي بوده، بلکه تنها اشاره کرد که در محل استراحتش اين اتفاق رخ داده است. طبق توضيحات پزشکي قانوني، فيلمي از نحوه خودکشي زنداني اراکی وجود دارد که در آن، او لباس‌هايش را به هم گره زده و دور گردنش انداخته و خودکشي کرده است».

اثبات خودکشي مستلزم تحقيقات قضائي پيچيده است
 
فتحي اما درباره مرگ سينا قنبري در زندان گفته: «جمع‌بندي من از اين بازديد و قضاوت درباره قتل يا خودکشي سينا قنبري، اين است که نمي‌توانم چيزي را نفيا يا اثباتا رد يا تأييد کنم؛ زيرا اثبات قتل يا خودکشي، مستلزم انجام تحقيقات قضائي پيچيده است. درباره علت فوت اين متهم نمي‌توان با ديدن يک فيلم يا صحنه محل حادثه، قضاوت کرد. آنچه در فيلم نشان داده شد، حاکي از خودکشي بوده که گويا نظريه پزشکي قانوني نيز آن را تأييد مي‌کند که اکنون پرونده در دادسراي امور جنايي تهران مفتوح است». به گفته اين نماينده اصلاح‌طلب: «ظاهرا اين فرد با استفاده از نايلون‌هاي سطل زباله و گره‌زدن آنها در يکي از سرويس‌هاي بهداشتي محل قرنطينه زندان، به گفته پزشکي قانوني، خودکشي کرده است». فتحي درباره وجود ترامادول در معده اين فرد نيز گفته: «طبيعتا بازپرس پرونده بايد در‌اين‌باره تحقيق کند و نظريه پزشکي قانوني را اخذ کند».

سينا قنبري به هم‌اتاقي‌ خود گفته بود سيگار ندهند خودکشي مي‌کنم
 
نوروزي هم در ادامه به روايت هم‌بندي سينا قنبري و گفت‌وگوي او با هيئت بازديد از اوين اشاره دارد: «او به هم‌اتاقي خود گفته که سيگار مي‌خواهم و اگر سيگار به من ندهند، خودکشي خواهم کرد. زنداني نبايد در جايي باشد که امکان خودکشي برايش باشد». محمد کاظمي، نايب‌رئيس کميسيون قضائي و حقوقي مجلس، هم با اشاره به بازديد هيئتي از نمايندگان از زندان اوين، تعدد همراهان در اين بازديد را کج‌سليقگي مي‌داند: «بهتر بود نمايندگان امکان اين را پيدا مي‌کردند با برخي زندانيان به‌طور خصوصي صحبت کنند». کاظمي همچنين افزوده: «اگرچه توضيحات نشان مي‌داد که بحث خودکشي مطرح است، ولي چون موضوع حق‌الناس است و حيات يک انسان، اميدواريم به‌دقت بررسي شود».
 
کميسيون قضائي با خانواده سينا قنبري ديدار خواهد کرد

البته حسن نوروزي به «شرق» مي‌گويد: کميسيون حقوقي و قضائي مجلس دهم به‌زودي با خانواده سينا قنبري ديدار خواهند داشت تا پاي حرف و سخن آنها بنشينند. محمد کاظمي پيش‌تر به «شرق» خبر داده بود که خانواده سينا قنبري از مجلس دهم درخواست رسيدگي به پرونده مرگ اين جوان ٢٢ساله را داشته‌اند.

فتحي همچنين خبر داده در همه کشور ۵۵ نفر از زندانيان اعتراض‌هاي اخير در بازداشت هستند که از اين تعداد دو نفر خانم هستند که يکي از آنها در تهران است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۱
من از بهترین مارک کیسه زباله می خرم 3-4 کیلو زباله را به زور حمل می کنیم لطفا بگویید از کدامها شما استفاده می کنید که تحمل وزن حداقلی 50-60 کیلو را دارد ماهم از انها تهیه کنیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر