بازدید 9119
سخنی با سخنگوی هیأت دولت؛

لطفاً تجربیاتتان در مورد مقابله با بلایای طبیعی را به ایرانیان هم بدهید!

رئیس سازمان برنامه و بودجه، در حالی پس از گذشت چهارده سال از زلزله مهیب شهرستان بم، بازسازی مناطق زلزله زده این شهرستان را به عنوان سندی برای نمایش توانمندی ایران در مقابله با بحران مورد اشاره قرار داد و بر آمادگی ایران برای آموزش مقابله با بلای طبیعی به کشورهای عضو اسکاپ تأکید کرد که کمتر از سه ماه از زلزله مهیب استان کرمانشاه گذشته و بار دیگر در این زلزله، نمایش ضعیفی از مدیریت بحران ایرانی به نمایش گذاشته شد!
کد خبر: ۷۶۹۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳ 31 January 2018

لطفاً تجربیاتتان در مورد مقابله با بلایای طبیعی را به ایرانیان هم ارائه کنید!رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در نشست دو روزه نمایندگان کشورهای عضو اسکاپ، با اشاره به تجربیات ارزنده مدیران ایرانی در رابطه با مقابله با بلایای طبیعی، آمادگی ایران برای برگزاری کارگاه آموزشی و آموزش روش های مقابله با بحران به این کشورها را اعلام کرد؛ تجربیاتی که البته مشخص نیست چرا در کشور ایران از آن استفاده نمی شود!

به گزارش «تابناک»، در جریان برگزاری نشست دو روزه نمایندگان کشورهای عضو اسکاپ، که محمد باقر نوبخت به عنوان نماینده ایران در آن حضور داشت، ابعاد مختلف همکاری کشورهای عضو برای مقابله با بلایای طبیعی بررسی شد و از سوی طرف ایرانی، سخنانی گفته شد که از سویی مایه غرور هر ایرانی است و از سوی دیگر، تعجب افکار عمومی را برانگیخته است.

سخنگوی هیأت دولت در این نشست، با اشاره به اینکه آسیا و اقیانوسیه پرخطرترین منطقه بلاخیز در جهان است و بیشترین آسیب را از بلایای فاجعه بار متحمل شده، گفت: تنها سال گذشته ٥٩.٣ میلیون تن در منطقه تحت تأثیر بلایای مختلف قرار گرفته اند و بیش از ٤٥ میلیارد دلار خسارت به بار آمده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین افزود: جمهوری اسلامی ایران، تجاربی از توفان شن، ریزگردها، خشکسالی، سیل و دیگر بلایای طبیعی دارد و مایل است، آنها را در اختیار کشورهای آسیا و اقیانوسیه قرار دهد. یکی از این تجارب، زمین لرزه بم است که ۸۰ درصد بافت این شهر تخریب و ٣١ هزار تن در این حادثه کشته شدند؛ اما ایران بعد از این اتفاق تلخ، شروع به بازسازی این شهر کرده و توانست ارگ تاریخی بم را احیا کند.

او ادامه داد: متأسفانه به تازگی نیز با زلزله کرمانشاه روبه رو شدیم که شمار بسیاری از هموطنانمان در اثر این اتفاق جان باختند و این اتفاق دلیل دیگری بر ضرورت اقدام هماهنگ و پیشگیرانه در بلایا را نشان داد. با توجه به تمام این اتفاقات، ایران به اسکاپ پیشنهاد داد، تجاربش برای آمادگی برای مقابله با بلایای طبیعی در قالب برگزاری کارگاه های آموزشی را در اختیار دیگر کشورها گذارد که این اتفاق قرار است در قالب اپدیم و به مرکزیت ایران رخ دهد.

در اصل سخنان سخنگوی دولت در مورد تجربه بالای مدیران و شهروندان ایرانی در رابطه با قرارگیری در معرض بحران هیچ شکی نیست و همانطور که آقای نوبخت اشاره کرد، حداقل در ده سال گذشته، آنقدر بلا و بحران از توفان شن گرفته تا ریزگرد و سیل و زلزله در ایران آمده که دیگر مردم ایران در این رابطه ها اصطلاحاً آب دیده شده اند.

به بیان دیگر، در شرایط کنونی و در رابطه با بلایای طبیعی، آنچه برای بیشتر کشورهای عضو شورای اسکاپ نگرانی تلقی می شود و آنها تلاش دارند در معرض این حوادث قرار نگیرند، برای شهروندان و مدیران ایرانی، چیزی جز یک خاطره تلخ نیست؛ اما این موضوع کجا و تجربه مقابله صحیح با بلایای طبیعی و بحران کجا؟

آقای نوبخت در سخنانی که در نشست با کشورهای اسکاپ بر زبان آورد، با نوعی غرور از توانمندی بالای ایران برای مقابله با بحران گفت و آمادگی ایران برای برگزاری دوره های آموزشی به منظور کمک به این کشورها را مطرح کرد؛ موضوعی که انتظار است، مدیران ایرانی حداقل گوشه هایی از این توانمندی را در کشور خودمان نیز به نمایش بگذارند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه، در حالی پس از گذشت چهارده سال از زلزله مهیب بم، بازسازی مناطق زلزله زده این شهرستان را به عنوان سندی برای نمایش توانمندی ایران در مقابله با بحران مورد اشاره قرار داد و بر آمادگی ایران برای آموزش مقابله با بلای طبیعی به کشورهای عضو اسکاپ تأکید کرد که کمتر از سه ماه از زلزله مهیب استان کرمانشاه گذشته و بار دیگر نمایش ضعیفی از مدیریت بحران ایرانی به نمایش گذاشته شد!

در زمان وقوع زلزله کرمانشاه و هفته های پس از آن، هزاران شهروند کرمانشاهی با مشکلات جدی رو به رو شدند و در شرایط کنونی نیز مشکلات بسیاری از آنها همچنان پابرجاست.

توزیع بیش از حد چادر و اقلام امدادی در بین جمعیت زلزله زده، آن هم در حالتی که به همه زلزله زده ها کمک های امدادی نرسید، اسکان طولانی مدت این افراد در چادر و کانکس آن هم در زمستان سرد سال 96، جمع آوری پراکنده و بی ضابطه کمک های مردمی و نبود گزارش رسمی در مورد هزینه کرد این کمک ها و... از جمله اشکالات مدیریتی است که نشان داد در ایران مقابله با بحران بسیار ضعیف است.

تصاویر زیر هفته گذشته از مناطق زلزله زده غرب کرمانشاه گرفته شده است

زلزله کرمانشاه تنها عرصه نمایش توانمندی های مدیریتی مسئولان ایرانی برای مقابله با بحران نبود و در همین دو سال اخیر سیل در خوزستان، آذربایجان غربی، گیلان و سیستان و بلوچستان خسارات سنگینی به مردم این مناطق وارد کرد؛ بلایایی که حتی کشته نیز داشت و نیروهای امدادی نتوانستند آن گونه که باید و شاید به کمک مردم بشتابند.

مقابله با ریزگردها که دیگر داستان خود را دارد. سال های سال است برای مقابله با این موضوع در ایران برنامه نوشته و هزینه ها می شود، ولی همچنان مردم استان خوزستان، جنوب استان کرمان و سیستان و بلوچستان اسیر ریزگردهای برآمده از زمین های خشک و بی آب و علف هستند.

اینکه مشاور رئیس جمهور ایران همه این بلایای خانمان سوز را دیده و ناکارآمدی های مدیریتی در برخورد با آنها برای او مسجل است، اما باز در نشستی در سطح بین المللی از توان بالای مدیران ایرانی برای مقابله با بلایای طبیعی سخن می گوید، نکته جالبی است که در مقام عمل مصداق چندانی برای آن نمی توان یافت.

جدا از این مطالب اما یک حقیقت ارزنده در آنچه سخنگوی هیأت دولت گفت وجود دارد و آن اینکه در ایران با میزان بالای بلایای طبیعی دیگر مدیران نباید در آینده همچون گذشته دست و پا بسته و عجولانه وارد عمل شوند و بر آنها واجب است از تجربیات گذشته درس بگیرند و در مقام عمل این تجربیات را به کار ببندند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۲۶
ولش کن همینجوری حرف بزنه ما هم بهش بخندیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
بنظر شما میهمانان خارجی خبر از وضعیت مدیریت بحران نداشتن؟
چقدر تو دلشون خندیدن
ما ایرانی ها فکر میکنیم تو دنیا همه چی تمامیم ولی نمیدونیم که هیچ چی نیستیم !!!!!!
جک سال رو گفته !!!!!
هرجا سخن از مديريت بحران است، نام دولت تدبير و اميد ميدرخشد
زلزله، برف
آقای نوبخت با همه آره با ما هم آره.
اقای تابناک نیازی نیست به یک موج خبری میاد شما هم مثل دیگران همراهشون باشید
فکر میکنید همان کشور امریکا همین نوع زلزله میامد چه نوع رفتاری ازشون سر میزد هان؟
فکر کردین که فقط این ایران است که دچار این نوع بحران ها میشود و نمیتواند با ظرفیت کامل برخود کند؟

اول بروید ببینید در دنیا چه خبر است و بعد بیایید سو مدیریت را داد بزنید البته در مورد حوادث طبیعی و نه سیستم اقتصادی و ...!!!!
خوب راست گفتند. ایشان و همه همکاران گذشته ایشان از مرده درمانی برای حل بحرانها استفاده می کنند. می گذارند افراد بمیرند تا دچار گرفتاری های بعد از حادثه نشوند. این کم تجربه ای نیست.
اينگونه سخن گفتن توسط سخنگوي دولت نشانه عدم تمايل مردم به گرفتن پاسخ مسئوليت از مسئولين در تمام رده هاست .

بنابراين هر كسي اگر ايراداتش گفته نشود فكر مي كند كارش درست است .
عزیزم این نمایش بی عرضگی دولت یازدهم و دوازدهم است،و در راس آنها رییس جمهور،معاون اول،همین آقای سخنگو،وزیر راه ،و ...است
اقای نوبخت نمی دونم از کجا این حرف هارو در میارن و میزنند و متاسفانه اگر از کشور دیگه حرفهاشون رو بشنوند فقط به ملت ایران می خندن با همچین فردی که از طرف دولت صحبت می کنه.برید وضع مردم زلزله زده رو ببینید.چند تا برنامه اموزشی برای زلزله داشتید؟تو ژاپن ساختمان طوری درست میشه طبقه 50 یک لرزش داره تو ایران به نظرتون چی میشه؟
خداوندا مملکت ما رو از خشکسالی و دروغ در امان بدار.
نوبخت رییس سازمان برنامه وبودجه با عملکرد ش ایجاد فاصله طبقاتی در پرداختی بین کارمندان وبازنشستگان ووزرا ومقامات مورد اعتراض 80درصد کارمندان وبازنشستگان است
او با تبعیض وبی عدالتی در پرداختیها ضربه مهلکی به دولت روحانی زده بطوریکه 80درصد کارمندان وبازنشستگان را ازعملکرد دولت روحانی ناراضی نموده
ایشون و دوستان ایشون هنوز از پس 10 سانت برف بعد از 5 روز بر نیامده اندچه انتظاری ازشون هست؟
"سنگ پا"
"طبل تو خالی"
ایشان راس بحران مدیریت هستند!!!
نوبخت روی احمدی نژاد را سفید کرده
من هفت سال پیش بم بودم... کافی است یک نظرسنجی از مردم بم برای رضایت از وضع موجود بعد از این همه سال بگذارید!!
رو که نیست...
یه چیزی فرمایش کردن تا توی این برف وسرمالبخندملیحی روی لبهای مردم بشینه
آقابدکاری کرده؟
انگاری محلی ایشان هم مثل محله نارمک محله گل وبلبله
آقای نوبخت درعوض ۳۵ میلیارد دلاری که به سوریه تخصیص دادین مسکن زلزله زدگان را دوباره بسازید.
مردم کرد پاسدار مرزهای ایران هستند درود بر شرف مردم کرد
آدم یاد مناظرهٔ سال ۸۸ می افتد که آقای احمدی نژاد مدعی بود که صد کشور جهان درخواست آنها برای آموزش مدیریت ،ادارهٔ کشور از ایشان بودند؟ حالا فرق نوبخت ،با احمدی نژاد را به بینید، ایشان میگوید ایران حاضر است تجربیات خود را به آنها آموزش دهد ، این در حالی است که هنوز مشکلات برف سه روز قبل مرتفع نشده ؟ واقعا عجبا؟
بیایند معماری و شهرسازی و هلال احمر و رسیدگی به مصدومان زلزله دیده را ببینند و عبرت بگیرند
مثل دریاچه ارومیه که شد متن کتب استرالیا
خلاصه روزگار و زمانه ما سراسر عبرت است
من به عنوان کسیکه دوباربه اقای روحانی دای دادم بداش خیلی متاسفم که نوبخت را به عنوان رییس برنامه وبودجه گداشته وسخنگو؟؟؟!!!! اخرش خرابت میکنه شیخ حسن؟؟!!@$ ازما گفتن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر