بازدید 6158
۶

نقشه ۵ میلیون تومانی شهرداری برای هر خبرنگار

کد خبر: ۷۶۹۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۵ 31 January 2018
ديروز طرح ترافيك 10 ميليون توماني پايتخت به تصويب شوراي شهر تهران رسيد تا از آغاز سال 97، شهرونداني كه به هر دليل مجبور باشند هر روز در طرح تردد داشته باشند و درعين حال كار و حرفه و محل كارشان به گونه‌اي باشد كه مجبور باشند تمام روز را در طرح ترافيك باشند، بايد در سال چيزي بيش از 10 ميليون تومان بپردازند. بدين‌ترتيب تعرفه طرح ترافيك در سال جديد تقريبا 4 برابر شد. اما روند تصويب اين طرح با حاشيه‌هايي نيز همراه بود كه از مهم‌ترين آنها مي‌توان به خروج اعتراض‌آميز خبرنگاران از صحن شورا اشاره كرد.
 
به گزارش اعتماد، اين اعتراض زماني رخ داد كه اعضا در جريان بررسي اين طرح 8 بندي، به انتقاد از سهميه خبرنگاران پرداختند و گروهي از آنها، اين سهميه را «رانتي» دور از شأن خبرنگاران عنوان كردند.
 
گفتند خبرنگاران رانت‌خوارند
 
ماجرا از زماني آغاز شد كه احمد مسجدجامعي از اعضاي شورا، هنگام بررسي اين طرح از پيشنهاد‌دهندگان آن خواست تا در ماده 2 اين لايحه خبرنگاران هم به عنوان قشر «خاص» لحاظ شوند. وي در توضيح پيشنهاد خود گفت: البته گاهي سوءاستفاده‌هايي هم به اسم خبرنگاران انجام مي‌شده، به عنوان مثال يك هزار و 300 تا يك هزار و 500 آرم به دستگاه‌هاي مختلف داده شده اما به اسم خبرنگار و... بوده است.
 
وي با بيان اينكه پيشنهاد مي‌شود تبصره 2 ماده سوم شامل حال خبرنگاران شود، گفت: در اين تبصره بايد اسم خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عكاسان هم لحاظ شود و آنها جزو موارد خاص شوند و آيين‌نامه موردنظر به تصويب كميسيون برسد.
 
ولي اين پيشنهاد وزير ارشاد دولت اصلاحات با واكنش برخي از اعضا مواجه شد. حسن رسولي به عنوان يكي از مخالفان اين پيشنهاد با بيان اينكه با اين نظر مخالف هستم، گفت: اصولا شأن و جايگاه اصحاب رسانه بايد رعايت شود اما طرح چنين مسائلي فقط سبب برچسب زدن آنها مي‌شود. چرا كه اساس اين لايحه بر رانت‌زدايي بوده و ممكن است اختصاص سهميه‌اي براي خبرنگاران شائبه‌هايي را ايجاد كند.
 
«حجت نظري» ولي در مقام دفاع از اين طرح برآمد و به عنوان موافق اين پيشنهاد با بيان اينكه ما براي اينكه بتوانيم با جامعه گفت‌وگوي دوسويه داشته باشيم لازم است شرايطي را براي خبرنگاران فراهم كنيم، گفت: تسهيل تردد خبرنگاران به محدوده سبب تثبيت مردم‌سالاري است.
 
بعد از اين اظهارنظر‌ها و واكنش‌هاي ديگري كه از سوي اعضاي شورا رخ داد، نوبت به پورسيدآقايي معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران رسيد تا همچنان بر طرح خود كه در آن هيچ تفاوتي بين اقشار مختلف جامعه، از جمله خبرنگاران نبود، اصرار و تاكيد كند. وي با بيان اينكه همه ما اصحاب رسانه را ارج مي‌نهيم و كسي هم مخالف كمك به آنها نيست، با كنايه به رانت‌هايي كه در گذشته به صورت موروثي در اختيار برخي از چهره‌هاي شهرداري قرار داشت يا سهميه‌هايي كه به نام خبرنگاران به اعضاي خانواده مديران رسانه‌ها مي‌رسيد، گفت: اما اتفاقي كه رخ داده اين است كه برخي‌ها به اسم خبرنگاران، عكاسان و... آرم مي‌گرفتند به گونه‌اي كه همين حالا 6 هزار مجوز به اسم خبرنگار منتشر شده اما آيا واقعا ما 6 هزار خبرنگار داريم؟ اين نشان مي‌دهد كه اين آرم‌ها به جاي ديگر و در خانواده‌ها و مسوولان مي‌رفته است.
 
پور سيدآقايي با ذكر اينكه نبايد اسم گروه خاص يا شغلي را بياوريم، گفت: اصل و روح برابري لايحه به‌هم نخورد و در قالب تبصره كلي ديده شده است كه يك هزار و 500 مجوز در موارد خاص تقسيم مي‌شود كه پيشنهاد مي‌شود اين موضوع هم در همان تبصره ديده شود و خواهشا اسمي از يك گروه خاص نياوريد. چرا كه مابقي اقشار گلايه‌مند مي‌شوند. اما شايد جالب‌ترين واكنش به پيشنهاد مسجدجامعي، واكنش بهاره آروين باشد. وي هنگام اظهارنظر اعضا در اين خصوص به كنايه و طنز گفت: «حالا چه مي‌شود اگر خبرنگاران با خودروهاي شخصي‌شان وارد طرح نشوند!» همين اظهارات تير خلاصي بود براي خبرنگاران حاضر در شورا تا در اعتراض به آنچه بي‌احترامي به شأن و منزلت خبرنگاران عنوان مي‌كردند، صحن را ترك كنند. اين واكنش از چشم اعضاي شورا دور نماند و باعث شد تا پيشنهاد مسجدجامعي به راي گذاشته شود. راي‌گيري‌اي كه درنهايت منجر به تصويب اين پيشنهاد شد تا از اين پس خبرنگاران با تخفيفي 50 درصدي بتوانند وارد طرح ترافيك شوند. رايي كه باعث شد تا خبرنگاران دوباره به صحن شورا بازگردند.
 
سهميه پشت سهميه
 
ولي اين پايان ماجرا نبود. محسن پورسيدآقايي، معاون حمل و نقل و ترفيك شهرداري تهران كه تا همين چند وقت قبل رسما اعلام كرده بود كه براي اجراي طرح ترافيك جديد نيازي به مجوز شوراي شهر نيست، در حاشيه جلسه ديروز در جمع خبرنگاران دوباره به دفاع از اين طرح و قيمت نجومي آن كرد و درحالي كه آن را طرحي ضدآلودگي مي‌خواند گفت: بر اساس مصوبه امروز سالانه مجوز ورود به طرح به 63 هزار نفر به مبلغ صد هزار تومان و روزانه 43 هزار طرح ترافيك فروخته مي‌شود. ضمن آنكه فرقي ميان اين تعداد و 63 هزار نفر وجود ندارد و نحوه پرداخت هزينه آنها بر اساس جداول تعيين شده است. گرچه ما معتقد هستيم اين 43 هزار نفر پر نخواهد شد و فقط كسي كه مجوز سالانه دارد خيالش راحت است كه مي‌تواند هر روز طرح خريداري كند.
 
وي با تاكيد بر اينكه قيمت در ساعات متفاوت تفاوت خواهد كرد، افزود: قيمت بر اساس اينكه چه كسي چه زماني وارد محدوده مي‌شود و چه زماني خارج مي‌شود تغيير مي‌كند.
 
پورسيدآقايي سپس به بيان جزيياتي از اين طرح پرداخته و گفت: براساس پيش بيني‌هاي اين طرح، اگر كسي قبلا حساب خود را شارژ كرده باشد 20 درصد كمتر پرداخت مي‌كند همچنين اگر فردي معاينه فني برتر داشته باشد 20 درصد كمتر پرداخت مي‌كند و خودروهاي هيبريدي و برقي فقط يك دهم را پرداخت خواهند كرد.
 
معاون شهردار در واكنش به انتقاد برخي خبرنگاران كه تخفيف به خودورهاي هيبريدي و برقي را به نفع افراد ثروتمند عنوان مي‌كردند، گفت: اصلا چنين نيست اين تخفيف به نفع مردم است چرا كه افراد ثروتمند بالاخره وارد طرح مي‌شوند چه بهتر كه با خودرويي وارد شوند كه آلودگي كمتري داشته باشند.
 
پورسيدآقايي ادامه داد: مجموعا اگر فردي در زمان «خلوتي» وارد طرح شود و در ساعت‌هاي «خلوتي» هم خارج شود و معاينه فني برتر داشته باشد 13 هزار و 400 تومان پرداخت خواهد كرد ولي در مقابل براي كسي كه در ساعت اوج وارد شده و در ساعت اوج خارج شود و معاينه فني عادي داشته باشد سقف پرداخت 36 هزار تومان خواهد بود. اگر مردم مديريت كنند عوارض ورود به طرح را مي‌توانند كنترل كنند البته بر اساس پيشنهاد اعضاي شوراي شهر نرخ اين ساعت‌ها بسته به ايام مختلف سال مثل ماه رمضان فرق مي‌كند و اوج صبح و اوج بعد از ظهر ضريب‌هاي متفاوتي داشته باشد. همچنين اگر فردي چندين بار از طرح وارد يا خارج شود فقط يك بار عوارض پرداخت خواهد كرد.
 
وي با تاكيد بر اينكه هدف ما كاهش آلودگي هوا و كاهش ترافيك است، افزود: به لحاظ آلايندگي و به لحاظ ترافيك اين طرح به شهر تهران كمك خواهد كرد، تعداد خودروها كاهش خواهد يافت و عدالت براي همه افراد اجرا خواهد شد.
به گفته وي جانبازان كلا 50 درصد تخفيف خواهند داشت. اما جانبازان بالاي 70 درصد و جانبازان بالاي 25 درصد و اعصاب و روان نبايد براي ورود به محدوده طرح عوارض پرداخت كنند.
 
وي همچنين در خصوص نحوه پرداخت‌هاي طرح جديد ترافيك گفت: پيش‌بيني مي‌كنيم كه درآمد شهرداري يا 5 درصد افزايش يا 5 درصد كاهش خواهد يافت البته چون بخش عمده‌اي از سهميه‌بگيران حذف شده‌اند اين كاهش جبران مي‌شود. امسال درآمد 400 ميليارد تومان بوده و سال آينده همين رقم پيش‌بيني مي‌شود.
 
معاون شهردار در انتها با تاكيد بر اينكه نزديك به 30 جلسه با حضور كارشناسان و نمايندگان در اين خصوص برگزار شده است، تصريح كرد: قرار شد آيين نامه‌اي براي تشخيص چگونگي ارايه طرح به خبرنگاران و اينكه اين تخفيف 50 درصدي به چه كساني تعلق خواهد گرفت تهيه شود و در اختيار كميسيون حمل و نقل و ترافيك شوراي شهر قرار گيرد.
 
بدين‌ترتيب با تصويب شوراي شهر قرار است از ابتداي سال جاري طرح جديد تهران اجرايي شود. در اين ميان معلوم نيست تكليف برخي حرفه‌هايي كه مجبور به تردد در داخل طرح هستند و توان پرداخت چند ميليون توماني طرح را نيز ندارند چه خواهد شد؟ شايد بهترين توصيف همان باشد كه يكي از همكاران خبرنگار به طنز درصحن شورا مطرح كرد. وي بعد از تصويب با منت تخفيف 50 درصدي طرح ترافيك براي خبرنگاران گفت: خب كاري ندارد كه... ما هم اخبار فعاليت‌هاي مديران شهري را با تخفيف 50 درصدي و به صورت نصفه و نيمه منتشر مي‌كنيم!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۶
سهمیه تو این فقره واقعاً نوبره.
کی باید این تبعیض ها رو از بین ببریم؟؟؟؟؟
تبعیض تبعیضه و با هیچ بهانه ای توجیه ناپذیره
رانت باید حذف شود. خبرنگار و غیر خبرنگار هم ندارد. الان هرکس با یک موبایل یک خبرنگار محسوب می شود و می تواند در لحظه اخبار را منتقل کند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
عزیرم شما تفاوت شهروند خبرنگار رو با خبرنگار حرفه ای نمی دونی ! هر فرد بدون توجه به سطح سواد می تونه در مسیر جریان اطلاعات نقش داشته باشه . به عنوان مثال فیلمی رو از یک رویداد تهیه و به یک پایگاه خبری ارسال کنه اما خبرنگاری به عنوان یک حرفه ورای این تعریف ساده هست . فکر نمی کنم کسی که سواد نداشته باشه بتونه خبرنگار اقتصادی باشه یا سیاسی یا اجتماعی و .... اما یک اقتصاددان اگر مسلط به فن بیان و نوشتار باشه می تونه یک خبر نگار در حوزه تخصصیش باشه . به شرطی که واقعا بتونه دو صفحه محتوا رو تولید کنه . و این تلفیق علم و هنره . کاری نداره ، میشه امتحان کرد . من سواد اینکه یک صفحه به نحوی که در یک روزنامه قابل انتشار باشه رو ندارم . ولی به شکل محاوره ای که الان دارم می نویسم که همه بلدند .در ضمن فراموش نشه خبرنگار همون قدر قدرت داره که استاندار یک استان ، فرماندار رو توبیخ کنه .
... برای خروج از طرح هم پول می گیرن؟! کاری با اینکه تعرفه ماشین هیبریدی کم نشده یا موتور برقی جایگزین نشده و وسایل حمل و نقل عمومی فاجعه هستند ندارم منطق پرداخت بابت خروچ از طرح چیه انصافا؟؟؟
این دیگه خیابون فروشی علنی هست.یعنی هر کی پول داره بیاد نداره نیاد.
این آقای فکر کرده راهن که ایستگاه به استگاه بلیط بفروشه.ابا اینکار سرگردانی برای مردم گرانی هیچ چیزی دیگر ندارد در ضمن درامد بدونیامت برای شهرداری خرج های حزبی دارد.فقط اون نفر اخر را اضافه کنید که وقت گیرنشود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار