بازدید 3890
بودجه ۹۷ ؛ صریح و بی تعارف با پزشکیان

تاثیر ساختار ضعیف حزبی بر بودجه نویسی/تغییرات در لایحه بودجه باید با رضایت دولت باشد/اعتراضات اخیر القاء تقاضا در جامعه بود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی صریح ، لایحه بودجه دولت و عملکرد کمیسیون تلفیق بودجه در رسیدگی به این لایحه را ارزیابی کرد و تاکید داشت که تغییرات در لایحه باید با نظر موافق دولت صورت گیرد.
کد خبر: ۷۶۹۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳ 29 January 2018

 

اتمام بررسی لایحه بودجه سال 97 در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس و تغییرات در برخی ردیف های این لایحه، نارضایتی برخی مسئولان دولتی را به دنبال داشت؛ از سوی دیگر اعتراضات اخیر در کشور به مسائل اقتصادی، گرانی و نحوه بودجه ریزی دولت در سال آینده گره زده شد. با این حال نمایندگان کمیسیون تلفیق بودجه تاکید دارند که مجلس تغییرات ماهوی در لایحه دولت ایجاد نکرده و اعتراضات دولت را نپذیرفته اند.

مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس، عضو کمیسیون بهداشت و درمان و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه بودجه سال 97 که دولت آن را فقرزدا، اشتغال زا و عملیاتی می داند، گفت: لایحه بودجه در حقیقت تئوری است، دولت و مجلس تلاش دارند برای همه مشکلات و دغدغه های فکری اعتباراتی تعیین کنند طبیعتا این کار غیرممکن است و معمولا با کاستی اعتبارات مواجه می شویم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به همین دلیل است که در بسیاری از اوقات مبلغی که برای درآمد یکساله در نظر می گیریم محقق نمی شود و نمی توانیم از عهده پرداخت و تخصیص ردیف های بودجه برآییم و طبیعتا در اجرا نیز با مشکل مواجه می شویم.

اتمام پروژه های یکساله 5 تا 15 سال به طول می انجامد

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به مشکلات اجرایی کشور اظهار داشت: شاهد هستیم پروژه هایی که باید یکساله به اتمام برسد 5 تا 15 سال به طول می انجامد به همین جهت اعتقاد دارم که دولت و مجلس در نگارش این نوع بودجه نویسی سهم دارند و اینطور نیست که بگوییم همه تقصیرهای بودجه با دولت است و مجلس نقشی ندارد یا اینکه کارهای مجلس خوب است و دولت مقصر است.
با وجود اینکه در گفت وگوهایمان از اولویت بندی پروژه ها می گوییم و دولت براساس همین اولویت اعتبار در نظر می گیرد اما در عمل وقتی کار به اجرا می رسد برای همه مشکلات کشور ردیف اعتباری و برنامه در نظر می گیریم.

دولت و مجلس در نگارش این نوع بودجه نویسی سهم دارند

ین نماینده مجلس با تاکید بر اینکه باید نگاه ها به لایحه بودجه و بودجه نویسی اصلاح شود، بیان داشت: با وجود اینکه در گفت وگوهایمان از اولویت بندی پروژه ها می گوییم و دولت براساس همین اولویت اعتبار در نظر می گیرد اما در عمل وقتی کار به اجرا می رسد برای همه مشکلات کشور ردیف اعتباری و برنامه در نظر می گیریم.

وی اظهار داشت: البته دولت در بودجه نویسی سال 97 اقدام خوبی را انجام داده است و با ایجاد جدول هایی به نوعی شفاف سازی را رقم زده است و به همین واسطه در ذهن مردم و رسانه ها و فضاهای مجازی این سوال مطرح است که پول هایی که به نهادهای مختلف اختصاص داده می شود چه خروجی دارد و چه کاری با آن صورت گرفته است.

پزشکیان با تاکید بر اینکه شفاف سازی بودجه به این روش قدم مثبتی است، بیان داشت: البته برای بعضی ها این شفاف سازی خوب نبود اما در نهایت وقتی پولی برای فرهنگ، ورزش، دانشگاه و موسسه ای در نظر گرفته می شود باید آن دستگاه بگوید در قبال آن بودجه چه کاری انجام داده است.

در بودجه نویسی قاعده علمی مراعات نمی شود

این نماینده مجلس در ادامه گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه نمی شود پولی دریافت کرد و در قبال آن پاسخگو نبود، ادامه داد: در رابطه با بودجه نویسی و برنامه نویسی قاعده علمی و منطقی، به اصطلاح کارشناسی آنگونه که باید مراعات نمی شود.

وی با بیان اینکه این حرف ها تکرار مکررات است، گفت: 600 هزار میلیارد تومان پروژه های مصوب کلنگ زده زمین مانده در کشور داریم البته در آخرین گزارشی که از سوی دولت ارائه شده است گفته می شود سی و چند هزار میلیارد تومان پول های عمرانی را داده اند اما بیشتر آن به روش اوراق است و همین اوراق مشارکت معضلاتی را برای پیمانکاران ایجاد کرده است.

بودجه سالانه کشور به صورت پراکنده نوشته می شود

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بسیاری از پیمانکاران پروژه های خود را به اتمام رسانده اند اما دولت نتوانسته بدهی خود را به آن ها پرداخت کند و از آنجائی که بودجه سالانه کشور به صورت پراکنده نوشته می شود هنوز نتوانسته ایم در زمینه تسویه اعتبارات عمرانی به نتیجه برسیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایطی که پیمانکاران از دولت طلبکار هستند بدهی بسیاری به بانک ها و سیستم های مالیاتی دارند، این موارد مشکلاتی است که در کشور وجود دارد که لازم است با نمایندگان در کمیسیون های برنامه و بودجه و اقتصادی و کمیسیون های دیگر در خصوص آن بحث و بررسی کرد تا توقعات خود را از درآمدها و هزینه ها در چارچوب قانون پیاده کنیم.
بسیاری از پیمانکاران پروژه های خود را به اتمام رسانده اند اما دولت نتوانسته بدهی خود را به آن ها پرداخت کند.

بودجه نویسی نادرست به دلیل نداشتن ساختار حزبی قوی است

پزشکیان در ادامه گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت به ریشه و الگوهای بودجه نویسی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: به نظر من از آنجائی که ساختار مجلس ما ساختار حزبی و تشکیلاتی نیست نمایندگان از پشتوانه های علمی برخوردار نیستند.

این نماینده مجلس با مقایسه نمایندگان کشور با نمایندگان پارلمان سایر کشورها بیان داشت: در دنیا اینگونه نیست که 40 حزب وجود داشته باشد بلکه معمولا 2 تا 3 حزب یا حداکثر 5 حزب با درصدهای متفاوت نماینده در مجلس دارند اما در نهایت احزاب قدرتمند مجلس ها را تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: این احزاب قبل از اینکه به مجلس وارد شوند برای آبادانی، فرهنگ و آموزش کشور راه حل ها و نظراتی دارند و مردم از نظرات آن ها باخبر و مطلع هستند، طبیعتا مجلس را با قدرت بیشتری در دست می گیرند، راهی که باید بروند را از قبل مشخص کرده اند، حرف تازه ای نمی زنند و همان راه را پیگیری می کنند.

نمایندگان برای ورود به مجلس باید تمام روستاهای حوزه انتخابیه خود را زیرپا بگذارد

پزشکیان گفت: مردم هم براساس برنامه ارائه شده از سوی احزاب نحوه اجرای آن ها را قضاوت می کنند و براساس عملکرد آن ها در دوره های آتی نیز به آن احزاب رأی می دهند، ولی ساختار نمایندگی در کشور ما چون ساختار اجتماعی و شکل یافته ای نیست، هر نماینده ای برای اینکه رأی بیاورد باید تمام روستاهای حوزه انتخابیه خود را زیرپا بگذارد و به تک تک توقعات مردم گوش دهد و حتی اگر یکی از توقعات غیرمنطقی را رد کنند پایگاه رأی خود را از دست می دهند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تاثیر مجلسی که ساختار اجتماعی و شکل یافته ندارد را نیز می توانیم در قوانین مصوب آن و حتی در قوانینی غیر از بودجه نیز ملاحظه کرد در حال حاضر با قوانین پراکنده، موردی و برای یک مسئله مواجه هستیم به جای اینکه قوانینی تدوین کنیم که جامع، کامل و شامل باشد.
در حال حاضر با قوانین پراکنده، موردی و برای یک مسئله مواجه هستیم به جای اینکه قوانینی تدوین کنیم که جامع، کامل و شامل باشد.

این نماینده با تاکید بر اینکه در حال حاضر یک موضوع ساده را به قانون تبدیل می کنیم، عنوان کرد: این ایراد به این دلیل است که تشکل های اجتماعی قدرتمندی که می تواند پشتوانه ای برای نمایندگان در گفت وگو، نظارت، پیگیری ها، تقنین و اصلاح قانون باشد را نداریم.

وی در ادامه گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه دولت تأکید دارد تغییرات در لایحه بودجه به قدری نباشد که لایحه به طرح مجلس تصویب شود، در خصوص میزان تغییرات لایحه بودجه سال 97 در کمیسیون تلفیق عنوان کرد: بسیاری از اختلاف نظرها بین مجلس و دولت در لایحه بودجه به افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی برمی‌گردد که البته کمیسیون تلفیق این ردیف را حذف و منابع دیگری را در نظر گرفت.

پزشکیان افزود: البته ممکن است منابع دیگر را دولت نتواند تأمین کند، معنی دیگر این عبارت این است که اگر دولت نتواند منابعی را که مجلس در نظر گرفته است را تأمین کند همه اهدافی که به اسم قانون برای این ردیف‌ها در بودجه تنظیم شده است زیر سوال قرار می‌گیرد.

این نماینده مجلس با انتقاد از این روش گفت: با این کار از یک سو به مردم وعده می‌دهیم که پولی را در ردیفی در نظر گرفته‌ایم اما از یک سو ممکن است این اعتبار محقق نشود و پول تخصیص نیابد؛ به عبارتی از یک سو با قانونی که می‌گذاریم در جامعه امید تزریق می‌کنیم و از سوی دیگر اگر به وعده‌ها عمل نشود بدبینی مضاعف به جامعه هدیه می‌شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد باید حرفی زده شود که پایگاه اجرای آن محکم باشد.

دولت تغییرات لایحه بودجه را نپذیرد آن را اجرا نمی کند

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر دولت تغییرات را در لایحه پذیرفته است، کار کمیسیون تلفیق مورد قبول است، بیان داشت: وقتی دولت تغییرات را نمی‌پذیرد هر چه که مجلس آن را قانون کند اجرایی نمی‌شود؛ فردی که از اول معتقد است کاری انجام نمی‌شود حتی اگر آن کار شدنی باشد هم آن را انجام نمی‌دهد.

قانون اختیار دولت را برای مداخله در اولویت بندی ها باز گذاشته است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اختلاف نظر مجلس و دولت در خصوص لوایح به ویژه در قانون
اختلاف نظر مجلس و دولت در خصوص لوایح به ویژه در قانون بودجه اگر بدون هماهنگی دولت شکل بگیرد به روندی منجر می‌شود که مدیریت برنامه‌ریزی اگر پولی هم کسب کند آن را به هدفی تخصیص می‌دهد که خواسته خودش است.

بودجه اگر بدون هماهنگی دولت شکل بگیرد به روندی منجر می‌شود که مدیریت برنامه‌ریزی اگر پولی هم کسب کند آن را به هدفی تخصیص می‌دهد که خواسته خودش است و وقتی از او در این باره سوال کنیم قطعا به قانون ارجاع می‌دهد و می‌گوید چون پول کم آورده است طبیعتا به اولویت‌های خود اعتبار تخصیص داده است.

پزشکیان تأکید کرد: با این روش مدیریت برنامه‌ریزی این اختیار را پیدا می‌کند هر تصمیمی که دلش خواست بگیرد نه آن تصمیمی که از نظر قانون باید انجام دهد، البته که آنها در چارچوب قانون اقدام می‌کنند اما قانون به قدری اختیار آن را باز گذاشته است که می‌تواند در تخصیص اعتبار مداخله و اولویت‌بندی کند.

در قوانین اولویت‌ها بر اساس عدالت تنظیم نشده است​

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه در قوانین اولویت‌ها بر اساس عدالت تنظیم نشده است، بیان داشت: این اتفاق از اول انقلاب نیز رخ داده است حالا این سوال مطرح است که آیا مدیریت برنامه‌ریزی دولت‌ها مقصرند یا مجلس؟ البته اعتقاد دارم هر کدام از ما سهمی در رسیدن به چنین جایگاه، گرفتاری‌ها و مشکلات داشته‌ایم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه آیا با این تغییرات مخالف است یا خیر، توضیح داد: اگر تغییرات در لایحه بودجه سال 97 در کمیسیون تلفیق مجلس بدون هماهنگی با مجلس باشد حتما در اجرا با مشکل مواجه می‌شویم چرا که مدیری که می‌گوید نمی‌شود باید کار را از آن گرفت، چرا که آن مدیر باور ندارد که آن کار شدنی است و معمولا باید با مدیری کار کنیم که باور و اعتقاد دارد که می‌تواند کاری را انجام دهد.

خیلی راحت این قوانین را نادیده می‌گیریم

وی با بیان اینکه در حال حاضر با چنین رویه ای در اجرا مشکل داریم، گفت: از آنجایی که در طول سال‌ها روند و مدیران تغییر می‌کنند طبیعتاً این روحیه جا نیفتاده است که باید درچارچوب قانون برنامه و بودجه عمل کنیم و خیلی راحت این قوانین را نادیده می‌گیریم.
اگر تغییرات در لایحه بودجه سال 97 در کمیسیون تلفیق مجلس بدون هماهنگی با مجلس باشد حتما در اجرا با مشکل مواجه می‌شویم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از آنجایی که ضعف‌هایی در تأمین منابع داریم طبیعتا مشکلات بعدی در زمینه، تخصیص اعتبارات برای اهداف مشخص شده با مشکل مواجه می‌کند.

مخالفت با حذف گرانی بنزین در لایحه بودجه سال 97

پزشکیان در ادامه گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، در پاسخ به این سوال که آیا با حذف افزایش قیمت حامل‌های انرژی موافق است یا خیر، بیان داشت: معتقد هستم که دولت، مجلس، سیاست گذاران و ائمه جماعت باید با مردم با صداقت صحبت کنند، منظور من این نیست که در حال حاضر غیر صادقانه صحبت می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: باید در جامعه امید ایجاد کرد اما امیدی که کاذب باشد در بازه زمانی به تنفر در جامعه تبدیل می‌شود و ناامیدی باعث عکس‌العمل‌های شدید از سوی مردم و جامعه می‌شود، ما باید با واقعیت‌ها با مردم صحبت کنیم و آنچه را که داریم مانند کاری که دولت در ارائه لایحه بودجه انجام داد را انجام دهیم.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: دولت اطلاعات لایحه بودجه را در سایت سازمان برنامه و بودجه منتشر کرد، البته عده‌ای مخالف این روش بودند اما مردم باید بدانند قرار است با چه منابعی، چه اقداماتی صورت گیرد چرا که ما برای این مردم تصمیم می گیریم و نمی‌توانیم خارج از خواست مردم برای آنها برنامه‌ای تدوین کنیم.

دغدغه های مردم پراکنده است و ساختار حزبی برای تجیمع آن وجود ندارد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ما نمایندگان مردم هستیم و باید دغدغه آنها برای ما مهم و جهت‌ده باشد، اظهار داشت: از آنجایی که ساختار حزبی در مجلس وجود ندارد، دغدغه‌هایی که از سوی مردم مطرح می‌شود بسیار پراکنده است بنابراین باید ساختار را تقویت کنیم و سعی داشته باشیم نگاهمان را نسبت به مشکلات هماهنگ کنیم، وقتی نگاه هماهنگ به مشکلات داشته باشیم به راحتی می‌توانیم داشته‌هایمان را روی کاغذ بیاوریم.

وی ادامه داد: وقتی میزان دارایی‌ها و اموال را ارائه کنیم می‌توانیم بگوییم قرار است در سال آینده برای 4 پروژه اصلی کشور اقدامی
از یک سو می‌گوییم بنزین گران نشود، مالیات گرفته نشود، میزان مالیات بر ارزش افزوده افزایش پیدا نکند و از سوی دیگر می‌خواهیم میزان یارانه نقدی افزایش و قیمت‌ها ثابت بماند، این معادله شدنی نیست.

انجام دهیم و کاری با 100 پروژه دیگر نداریم. نباید به مردم بگوییم که از عهده 100 کار برمی‌آییم اما پولی که داریم تنها جوابگوی 4 هدف است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اگر در این اولویت‌بندی‌ها نگاه عادلانه‌ای داشته باشیم، می‌توانیم با مردم با صداقت صحبت کنیم، نگاه سهم‌خواهی، منطقه‌ای، قومیتی و جناحی نداشته باشیم و چون ترک، لر، کرد، ترکمن، بلوچ و عرب هستند، منابعی به آنها اختصاص پیدا نکند.

پزشکیان با تأکید بر اینکه باید بر اساس عدالت، شاخص‌ها را مشخص کنیم، تأکید کرد: زمانی که داشته‌ها و دارایی‌های خود را اعلام کنیم دیگر مردم از ما همه چیز نمی‌خواهند چون می‌دانند چه میزان درآمد داریم و بر اساس چه شاخص‌هایی قرار است در جامعه عمل کنیم بنابراین اگر ما بنزین را گران نکنیم، پول هم نخواهیم داشت تا به مطالبات دیگر مردم جواب دهیم.

پارادوکس گران نشدن بنزین و افزایش یارانه های نقدی

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از روند بودجه‌نویسی در کشور بیان داشت: از یک سو می‌گوییم بنزین گران نشود، مالیات گرفته نشود، میزان مالیات بر ارزش افزوده افزایش پیدا نکند و از سوی دیگر می‌خواهیم میزان یارانه نقدی افزایش و قیمت‌ها ثابت بماند، این معادله شدنی نیست.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه خدا را می‌خواهیم هم خرما اظهار داشت: هم می‌خواهیم راحت زندگی کنیم و هم می‌خواهیم برای رسیدن به خواسته‌هایم دست به سیاه و سفید نزنیم، از یک سو می‌خواهیم اشتغال ایجاد شود ولی از یک سو می‌خواهیم به فشاری وارد نشود، گرانی صورت نگیرد به همین جهت تأکید دارم که باید صادقانه با مردم صحبت کنیم تا اگر اشتغال ایجاد نشد نگویند که چرا چنین هدفی محقق نشد.

اشتغالزایی به پول و سرمایه نیاز دارد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: اشتغالزایی به پول و سرمایه نیاز دارد به همین جهت باید هزینه تمام شده کالاها را پرداخت کنیم. در حال حاضر ما از اعتبارات دیگر برای مصرف بودجه در نظر می‌گیریم، از نظر علمی در شرایطی که پول مصرف را نمی‌گیریم نمی‌توان به این روند ادامه داد، هر چقدر این مسیر طولانی‌تر باشد و دیرتر به این درد بپردازیم درمانش پیچیده‌تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر به موقع در روند دریافت قیمت تمام شده مداخله نکنیم هزینه‌برتر خواهد شد، بیان داشت: هزینه‌های تمام شده در آب، برق، گاز و سوخت را باید از مردم گرفت. اینکه می‌گویند نباید عوارض از برخی جاده‌ها گرفت این پیام را دارد که نباید انتظار رسیدن به جاده‌ها و یا تشویق سرمایه گذاران برای حضور در این جاده‌ها را داشت.

هزینه مازاد بر نیاز اساسی از مردم گرفته شود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مداخلات غیرعلمی و غیرکارشناسی به جای اینکه مشکل آن را پیچیده‌تر می کند، ادامه داد: شاید مردم از عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی خوشحال شوند اما دیگر از ساخت جاده‌ها خبری نخواهد بود، به نظر من باید با مردم شفاف صحبت کرد تا هزینه تمام شده دریافت شود، البته باید نیازهای اساسی از سوی حاکمیت با کمترین چالش برای مردم فراهم شود اما از سوی دیگر لازم است هزینه مازاد بر نیازهای اساسی از مردم گرفته شود و حتی اعتقاد دارم باید عوارض آن نیز پرداخت شود.

دفاع از افزایش هزینه خروج از کشور

پزشکیان در ادامه گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت در خصوص افزایش عوارض خروج از کشور گفت: اینکه بخواهیم برای گردش به مسافرت برویم نیاز اساسی محسوب نمی شود، بنابراین نباید انتظار داشته باشیم دولت بستر را برای گردش فراهم کند و یا قیمت تمام شده آن را پایین بیاورد، با این کار دولت از کجا برای ایجاد اشتغال و کارخانه اعتبار کسب کند.

پزشکیان موافق افزایش قیمت بنزین است

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه موافق افزایش قیمت بنزین است، اظهار داشت: موافق افزایش قیمت در تمام کالاها بر اساس قیمت تمام شده هستم، نیازهای اولیه باید تأمین شود اما اگر بیشتر از آن نیازها مصرف می‌کنیم باید قیمت تمام شده آن را پرداخت کنیم.
موافق افزایش قیمت در تمام کالاها بر اساس قیمت تمام شده هستم، نیازهای اولیه باید تأمین شود اما اگر بیشتر از آن نیازها مصرف می‌کنیم باید قیمت تمام شده آن را پرداخت کنیم.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم مملکت را اداره کنیم و اشتغالزایی داشته باشیم، باید قیمت تمام شده کالاها را از مردم دریافت کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایده دو نرخی شدن قیمت بنزین عنوان کرد: روش افزایش قیمت‌ها را باید اقتصاددانان ارائه کنند، من نمی‌توانم در این زمینه نسخه دهم اما می‌دانم منابع ما پایان پیدا خواهد کرد و اگر هزینه مصرف را پرداخت نکنیم سرعت اتمام منابع طبیعی افزایش پیدا می‌کند.

تثبیت قیمت ها به ضرر دولت تمام شد

وی با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مبنی بر اینکه سال آینده هیچ‌گونه افزایش قیمت صورت نگیرد، گفت: این همان تثبیت قیمت‌هاست که آن را یک دوره انجام دادیم و به دنبال آن مشکلات بسیاری برای کشور ایجاد شد. هر ساله قیمت‌ها 10 تا 15 درصد افزایش پیدا می‌کرد، اما در یک دوره مجلس خواهان تثبیت قیمت‌ها شد، از یک سو قیمت بنزین افزایش پیدا نکرد، از سوی دیگر هزینه‌ها و آلودگی هوا افزایش چشمگیری پیدا کرد و دولت متضرر شد.

نباید مملکت را با احساسات اداره کرد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس می‌تواند چنین تصمیمی را بگیرد ولی اینکه آیا تبعات آن از نظر علمی درست است یا غلط، جای تأمل و بحث دارد.

پزشکیان با بیان اینکه نباید مملکت را با احساسات اداره کرد، بیان داشت: ما ضمن اینکه باید دغدغه مردم را داشته باشیم باید در مسیر اداره حکومت و مملکت کاری نکنیم که پایه‌ها و اساسش با مشکل مواجه شود.

مکانیزم پرداخت حقوق غیرعادلانه، ظالمانه و غیر منصفانه است

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش حقوق‌ها به صورت پلکانی گفت: این روش شاید از هیچی بهتر باشد، از نظر علمی بارها گفته شده است که مکانیزم پرداخت حقوق در کشور ما غیرعادلانه و ظالمانه است، شاید که گفتن آن ممکن است بار داشته باشد اما به هر حال این روش منصفانه نیست.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر شاهد هستم فردی صد میلیون تومان درآمد دارد و از سوی دیگر فردی حقوق یک میلیون تومانی دریافت می‌کند، این نقص‌ها و عیب‌ها در سیستم مالی کشور وجود دارد که باید به صورت علمی و کارشناسی علت آن را پیدا کنیم و در مجلس حل آن را به قانون تبدیل کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مقصر اصلی وضعیت پرداخت حقوق‌ها، مجلس است، گفت: مجلس می‌تواند قانون درستی را بنویسد، البته ما از عقبه کارشناسی قوی برخوردار نیستیم چرا که کارشناسان قدرتمند با نماینده‌ای که 4 سال عمر حضور در قوه قضائیه را دارد همکاری نمی کنند در نتیجه ساختار محکمی وجود ندارد تا به دنبال آن نماینده بتواند قانون درست و احکام چارچوب‌داری را تدوین و تصویب کند.

وی ادامه داد: با این حال در روند فعلی در نظر داریم که حقوق‌های زیر 5 میلیون را افزایش دهیم تا زندگی کردن برای مردم کمی آسان‌تر
کارشناسان قدرتمند با نماینده‌ای که 4 سال عمر حضور در قوه قضائیه را دارد همکاری نمی کنند در نتیجه ساختار محکمی وجود ندارد تا به دنبال آن نماینده بتواند قانون درست و احکام چارچوب‌داری را تدوین و تصویب کند.

شود و از سوی دیگر حقوق‌های بالا را افزایش ندهیم تا فاصله و شکاف طبقاتی کاهش پیدا کند هر چند که باید روشی پیدا کنیم تا این شکاف با سرعت بیشتری جبران شود.

در سال اقتصاد مقاومتی، هیچ نهادی داوطب کاهش بودجه اش نشد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شورای نگهبان بودجه خود را در سال آینده کمتر از پول توجیبی برخی مسئولان است، عنوان کرد: این حرف یعنی افرادی در کشور وجود دارند که به میزان بودجه شورای نگهبان حقوق می‌گیرند و ما از آن بی‌اطلاع هستیم، البته شاید این جمله استعاره باشد.

پزشکیان در ادامه گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به این موضوع که نوبخت از مجلس خواسته است بودجه شورای نگهبان را افزایش دهد، گفت: این جواب درستی نیست، مجلس ردیف‌هایی که تصویب می‌کند از سوی دولت اجرایی نمی‌شود با این حال ما نمی‌دانیم شورای نگهبان به چه میزان بودجه نیاز دارد اما اعتقاد دارم که در سال اقتصاد مقاومتی ما باید هزینه‌هایمان را کاهش دهیم ولی تصور ما این است که این کار باید از دیگران آغاز شود نه از خودمان.

اعتراضات اخیر بیشتر سیاسی بود تا اقتصادی

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اعتراض‌های اخیر در جامعه که آن را به دنبال لایحه بودجه و گرانی‌ها مطرح کرده بودند، گفت: به نظر من اعتراض‌های اخیر سیاسی بود و در حقیقت جناحی که به قدرت نرسیده بود و در قدرت نیست تلاش دارد تلاش مقابل را نقد کند و تقاضاهای القائی در جامعه ایجاد کند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر مجلس و دولت یک حرف به مردم بزنند و امام جماعت خطاب به مردم نگوید که چرا به فلان پروژه اعتباری اختصاص داده نشده است در شرایطی که بر اساس اولویت‌بندی های کشور قرار نبوده به آن پروژه پولی داده شود، می‌توانیم زمینه بسیاری از این اختلافات در جامعه را از بین ببریم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش صدا و سیما عنوان کرد: متأسفانه صدا و سیما و برخی از ائمه جماعت و جمعه و حتی برخی از نمایندگان مجلس برای اینکه طرف مقابل را خراب کنیم و بگوییم طرف مقابل ضعیف است، نواقص و ضعف‌های دولت را با صفت بی‌عرضگی مطرح می‌کنیم.

باید واقعیت های جامعه را با نقد کارشناسی و دلسوزانه ارائه دهیم
ه نظر من اعتراض‌های اخیر سیاسی بود و در حقیقت جناحی که به قدرت نرسیده بود و در قدرت نیست تلاش دارد تلاش مقابل را نقد کند و تقاضاهای القائی در جامعه ایجاد کند.

وی بیان داشت: اعتراض‌های اخیر از طرف جناح مقابل و با عنوان اعتراض به گرانی آغاز شد اما گره‌ها و مشکلاتی در بین جامعه وجود دارد که ما به آنها خوب گوش نداده‌ایم. 16 آذر که در دانشگاه‌ها سخنرانی می‌کردم متوجه شدم جو دانشگاه تغییر کرده است اما حرف‌های آنها را نه در رسانه‌ها می‌شنویم ، نه مسئولان از آن اطلاعی دارند.

پزشکیان با بیان اینکه باید واقعیت های جامعه را با نقد کارشناسی و دلسوزانه ارائه دهیم، بیان داشت: باید حرف مردم را گوش دهیم اگر چنین کاری صورت نگیرد شاهد راهپیمایی های اعتراض گونه و تشدید رفتارهای نادرست در جامعه می شویم به همین جهت اعتقاد دارم باید در ساختارهای اجتماعی بازنگری صورت گیرد.

به گزارش خانه ملت، این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه رفتار دولت، مجلس و مسئولین فرهنگی در برخورد با مردم باید تغییر کند، گفت: در موسسات مالی نیز چنین اتفاقی رخ داد، با مدیریت بد ما بخشی از جامعه سرمایه های خود را از دست دادند و نه تنها کاری برای آن ها نکردیم که با گوش نکردن به صحبت های آن ها میزان نارضایتی شان را افزایش دادیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلاتی در جامعه وجود دارد، اظهار داشت: حرف درست و صادقانه زدن بهتر از صحبت های شیرین منافقان با مردم است، مردم تاکنون از نظام دفاع کرده اند و از جان و مال و زندگی شان گذشته اند ما نیز باید تغییری در رفتارمان با آن ها داشته باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار