بازدید 6974

چرا و چطور در «شکست خوردن» متخصص شویم؟

کد خبر: ۷۶۸۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶ 28 January 2018

در جهان استارت‌آپ‌ها اگر شکست بخورید، یعنی یک قهرمان هستید و شکست خوردن روش جدید و باکلاس انجام کار محسوب می‌شود.

به گزارش نوپانا، اگر استارت‌آپ دارید یا در یک شرکت استارت‌آپی کار می‌کنید، تنها چیزی که باید در آن تخصص پیدا کنید، «شکست خوردن» است. شکست یعنی همان گام‌های کوچکی که باید برداریم تا بعد به گام‌های بلند موفقیت دست پیدا کنیم. خیلی از ما نمی‌دانیم شکست خوردن یعنی چه و رابطه‌ آن با موفقیت را یاد نگرفته‌ایم.

اما دیگر وقت آن رسیده است که طرز تفکر خود را در مورد شکست تغییر دهید و آن را یک نیروی مثبت و هدایت کننده در زندگیتان ببینید. وقت آن است که در مورد اهداف خود جدیت به خرج دهید و بفهمید چطور قهرمانان در تمامی کارهایشان پیروز می‌شوند و طوری نشان می‌دهند که انگار این کار اصلا زحمتی ندارد. این ۹ نکته در مورد شکست وجود دارد که باید آن‌ها را بدانید:

۱- سریع شکست بخورید

به گزارش نوپانا، یکی از کلیشه‌های معمول در جهان استارت‌آپ‌ها این است: «سریع شکست بخورید!»؛ نوآوری یعنی امتحان کردن ایده‌های مختلف، آن هم با خیال راحت؛ چون می‌دانید بیشتر آن‌ها شکست خواهند خورد. شکست تا وقتی سریع اتفاق بیفتد، ایرادی ندارد. هر چقدر شکست خوردن بیشتر طول بکشد، موفقیت و طرز تفکر شما را بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد داد.

سعی کنید شکست را بهتر تشخیص دهید و حتی اگر نتیجه‌ دلخواه را به دست نیاوردید، باز هم به خودتان افتخار کنید. هیچ چیز در زندگی بی‌نقص نیست و شکست می‌تواند زیبایی واقعی را نمایان می‌کند.

۲- سریع از شکست فاصله بگیرید

گیر افتادن در شکست و چیزی که اتفاق افتاده است، شما را دچار افسردگی خواهد کرد. شگرد کار این است که شکست را به رسمیت بشناسید و بعد سریعا به سمت ایده یا مفهوم بعدی حرکت کنید. اما قبل از این حرکت، از شکست تمامی درس‌های ممکن را بگیرید، افکار خود را جمع بزنید و بعد به شکست خود افتخار کنید.

شکست خوردن جرات زیادی می‌خواهد و تنها انسان‌های بالغ می‌توانند به شکست خوردن اعتراف کنند. چالشی که در دنیای کسب‌وکار با آن روبرو هستیم این است که نگاه همه نسبت به شکست منفی است. اما در جهان استارت‌آپ‌ها اگر شکست بخورید، یعنی یک قهرمان هستید و شکست خوردن روش جدید و باکلاس انجام کار محسوب می‌شود.

شکست خوردن به روش استارت‌آپ‌ها را امتحان کنید تا قبل از این‌که خودتان هم بفهمید، موفق شوید. اگر نسخه‌ «بازیگران هالیوودی» را در قبال شکست در جهان کسب‌وکار استفاده کنید، به اندازه‌ گاری و اسب در اوایل قرن بیستم دچار عقب‌گرد خواهید شد. انتخاب با شماست. شجاع باشید، زرنگ باشید و غرور خود را کنار بگذارید.

۳- شکست را از نو تعریف کنید

کلمه‌ «شکست» مقداری بار منفی دارد و بعضی‌ها ادعا می‌کنند چیزی به اسم شکست وجود خارجی ندارد. من از کلمه‌ شکست خوشم می‌آید، چون همه می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند و این کلمه ما را از گرداب تفکر مثبتی که وانمود می‌کند هیچ اشکالی در کار نیست، بیرون می‌کشد.

همیشه چیزی اشتباه از آب در می‌آید و باید هم این‌طور باشد. کلید شکست خوب این است که آن را در ذهن خود با درس گرفتن مرتبط کنید. درس یعنی آموختن، یعنی چیزی که به شما اجازه نمی‌دهد زمان، انرژی و پول زیادی را صرف مفاهیمی کنید که در نهایت جواب نخواهند داد. کارآفرینانی که راه شکست خوردن را بلدند، معمولا در مسیر توسعه‌ محصول، هزاران و شاید میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی‌ می‌کنند.

۴- بهترین محصولات هم با شکست همراه بوده‌اند

من امسال مدتی را در یک آزمایشگاه نوآوری گذراندم و این تجربه مفهوم شکست را برای من تغییر داد. وقتی خودتان ببینید تولید یک محصول جهانی چطور اتفاق می‌افتد، آن‌وقت به ارزش شکست پی می‌برید. تمامی محصولات خوبی که تبدیل به نمادهای دوران ما شده‌اند، شکست‌های خارق‌العاده‌ای را تجربه‌ کرده‌اند. چیزی که باعث می‌شود یک محصول با شکست به نتیجه‌ خوبی برسد، این است که مشتری هم در مسیر شکست با ما همراه می‌شود.

مثلا مردم شاید مدت‌ها نمی‌دانستند به تبلت احتیاج دارند، تا این‌که یک جرقه‌ هوشمندانه ایده‌ آن را مطرح کرد. اما طرحی که به محصول نهایی رسید، ساعت‌ها شکست را تجربه کرده است. خلاصه‌ کلام این‌که یاد بگیرید چطور در تمامی جنبه‌های زندگی و کار خود با شکست کنار بیایید.

۵- به نظرات دیگران در مورد شکست خود گوش نکنید

همه می‌توانند نسخه‌ خودشان را برایتان بپیچند، ولی فقط خود شما و تیم‌‌تان می‌توانید تصویر نهایی را ببینید. به همین شکل، هر کس در مورد شکست شما نظری دارد. سعی کنید در میان امواج نظرات دیگران در مورد شکست خود غرق نشوید.

هیچ‌کس به اندازه‌ خودتان به شکستی که خورده‌اید نزدیک نیست، بنابراین هیچ‌کس از تمامی جزییات خبر ندارد. گیر افتادن در میان نظرات دیگران باعث می‌شود در واقعیتی اسیر شوید که راهی به پیش ندارد. شاید چیزی که از نظر یک نفر حقیقت است، از نظر دیگری آن‌قدرها هم مطلق نباشد. نظر دیگران در مورد شکست می‌تواند اعتماد به نفس شما را خدشه‌دار کند و باعث شود احساساتی را تجربه کنید که موفقیت آتی شما را به خطر خواهد انداخت. «شما خلبان زندگی خودتان هستید، پس اجازه ندهید شکست مجبورتان کند زودتر از موعد دکمه‌ اجکت (خروج یا جهش اضطراری از هواپیما) را بزنید.»

۶- درک کنید موفقیت و شکست از اساس به هم پیوند خورده‌اند

خیلی‌ها از من می‌پرسند چطور می‌توانند موفق‌تر باشند. راز بزرگی که خیلی‌ها از آن حرف نمی‌زنند این است که باید بدانیم موفقیت و شکست از اساس به هم پیوند خورده‌اند. اگر می‌خواهید موفق‌تر باشید، پس باید شکست بیشتری را هم تجربه کنید.

موفقیت و شکست بخشی از دستورالعمل چیزی به نام «رویای شما» هستند. این‌طور نیست که در خیابان به موفقیت بربخورید و یک دفعه به چیزی که می‌خواهید برسید. اما اگر نرخ شکست‌های خود را بالا ببرید، به خودتان اجازه می‌دهید که موفقیت بیشتری هم کسب کنید.

اخیرا با «تونی هاک»، اسکیت‌باز معروف، صحبت می‌کردم که ایده‌ای در مورد شکست به نظرم رسید. تونی می‌گفت وقتی می‌خواهد یک فن پیچیده اسکیت‌بورد را یاد بگیرد که قبلا هیچ‌کس دیگری آن را امتحان نکرده است، معمولا ۹۹ بار شکست می‌خورد تا بالاخره بتواند آن فن را اجرا کند. مثلا وقتی اولین بار چرخش نهصد درجه را انجام داد، دلیل موفقیتش مهارت فوق‌العاده‌اش نبود. اسکیت‌بازهای دیگری هم بودند که همزمان سعی می‌کردند این فن را اجرا کنند. اما چیزی که باعث موفقیت تونی هاک شد، این واقعیت بود که او بیشتر از بقیه آمادگی شکست خوردن را داشت و بهتر می‌توانست با ترس ناشی از آسیب‌دیدگی احتمالی و شکست کنار بیاید.

حتی قهرمانانی مثل تونی هاک هم آن‌طور که ما فکر می‌کنیم فرابشری نیستند. فرمول پنهان آن‌ها برای موفقیت بالا بردن تعداد شکست‌هایشان است. یعنی شما هم آن‌قدر شجاعت دارید که همین کار را بکنید و در نهایت به موفقیتی که برایتان ممکن می‌شود، برسید؟

۷- شکست خوردن بهتر از تلاش نکردن است

جامعه پر از مربیان و سخنورانی است که در تلویزیون داد سخن می‌دهند و در مورد هر کاری دستورالعملی دارند. ولی به جای این‌که یک شرکت‌کننده منفعل در زندگی خود باشید، سعی کنید از لاکتان بیرون بیایید و شکست بخورید. تلاش کردن و شکست خوردن خیلی بهتر از این است که هیچ‌وقت تلاش نکنید و پتانسیل خود را هدر بدهید.

شکست نشان می‌دهد شما تلاش می‌کنید و فعلا فقط راه درست را پیدا نکرده‌اید. بیشتر ما هنوز راه درست موفقیت را پیدا نکرده‌ایم، گرچه با تصاویر فوق‌العاده در رسانه‌های اجتماعی می‌توانیم در این باره به دیگران دروغ بگوییم. ثروت از ذهن شروع می‌شود و بعد خودش را به جهان واقعی می‌آورد. همین حالا تلاش خود را شروع کنید و تعداد شکست‌ها را فراموش کنید. شما می‌توانید!

«ترجیح می‌دهم یک میلیون بار شکست بخورید تا این‌که فقط روی مبل بنشینید، به این امید که شرکت در بخت‌آزمایی شما را ثروتمند کند.»

۸- شکست آسان‌تر می‌شود

نکته‌ی خارق‌العاده در مورد شکست این است که هر چقدر بیشتر آن را انجام دهید، برایتان آسا‌ن‌تر می‌شود. وقتی کاری را دوباره و دوباره انجام می‌دهیم، به آن عادت می‌کنیم. بهترین کاری که می‌توانید در زندگی انجام دهید، این است که به شکست خوردن به عنوان ریشه‌ موفقیت نهایی خود عادت کنید.

۹- شکست برابر با تسلیم شدن نیست

شکست خوردن و تسلیم شدن ۲ امر کاملا متفاوت هستند. آن‌هایی که زود تسلیم می‌شوند، رویای خود را کنار می‌گذارند و همه چیز را به گردن شرایط بیرونی می‌اندازند. آن‌ها از تجربیات خود درسی نمی‌گیرند، برای آن ارزشی قائل نیستند و ترجیح می‌دهند به عصبانیت خود از اتفاقاتی که پیش آمده، ادامه بدهند.

شکست موضوع کاملا متفاوتی است و نشان می‌دهد که شما از تجربه‌ خود درس گرفته‌اید؛ و به طور غیرمستقیم نشان می‌دهد قصد دارید دوباره تلاشتان را بکنید. تسلیم شدن یعنی ناامید شدن از تمامی احتمالات ممکن و خودداری از فرصت دادن به اشتیاق و علاقه‌ خود. یاد بگیرید شکست بخورید و به تسلیم شدن فکر نکنید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر