بازدید 8094

حقیقت سنجی: کدام راست نمی گویند؛ گزارش تفریغ بودجه یا معاون رئیس جمهور؟!

ماده 8 قانون دیوان محاسبات کشور که آقای نوبخت به آن اشاره دارد،مربوط به سالها پیش است که در حال حاضر منسوخ شده و وجودخارجی ندارد؛ تعجب از معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور این است که چگونه در سخنان خود به قانونی استناد می کند که منسوخ شده و وجود خارجی ندارد!
کد خبر: ۷۶۸۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸ 27 January 2018

تابناک -«لیلا تیموری*» -از زمانی که گزارش تفریغ بودجه سال 1395 تقدیم مجلس شورای اسلامی شده، دولتمردان به آن واکنش های تندی نشان داده اند. مبنایی ترین ایرادی که نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی بر این گزارش وارده کرده، این است که بنا بر ماده 8 قانون دیوان محاسبات لایحه گزارش تفریغ باید از طریق دولت آماده شود. حداقل کاری که باید انجام می‌شد، این بود که دیوان نظرات دولت را دریافت می‌کرد. در واقع ادعای نوبخت که روز گذشته هم بر زبان آورد، این است که دیوان خودش تفریغ بودجه را نوشته و دولت را در جریان قرار نداده است. حال باید دید آیا ادعای معاون رئیس جمهور درست است؟ آیا دیوان می تواند خود و بدون رجوع به دولت و دستگاه های دولتی تفریغ بودجه را ارائه کند؟

به گزارش «تابناک»؛ ماده 8 قانون دیوان محاسبات کشور که آقای نوبخت به آن اشاره دارد،مربوط به سالها پیش است که در حال حاضر منسوخ شده و وجود ندارد؛ تعجب از معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور این است که چگونه در سخنان خود به قانونی استناد می کند که منسوخ شده و وجود خارجی ندارد!

به فرض اینکه قانون مذکور،منسوخ هم نشده بود،باز بر اساس همان قانون هم نمی توان حق را به آقای نوبخت داد. چرا که همان قانون منسوخ نیز می گوید: «تجزیه و تحلیل لایحه تفریغ بودجه ارسالی از طرف قوه مجریه بر اساس نتایج حاصل از بررسی های، رسیدگی ها و یا حسابرسی های انجام شده ‌و تهیه و ارائه گزارش حاوی نظرات به مجلس شورای اسلامی بر عهده دیوان محاسبات کشور است». احتمالا ادعای معاون رئیس جمهور که می گوید، تفریغ بودجه باید از طرف دولت ارائه بشود، ناظر به بند اول ماده 8 قانون دیوان محاسبات کشور است؛ آنجا که می گوید: لایجه تفریغ بودجه ارسالی از سوی قوه مجریه... حال باید دید در فرایند کار این اتفاق رخ داده است یا خیر؟!

همان قانون منسوخ شده نیز تصریح دارد که وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است، صورتحساب عملكرد سالانه بودجه كل كشور را جهت تهیه گزارش تفریغ بودجه در اختیار دیوان محاسبات بگذارد. ماده اول، قانون تفریغ بودجه اظهار می دارد: «به منظور تسريع در امر تفريغ بودجه و انجام وظيفه قانون ديوان محاسبات كشور، مطابق اصل ۵۵ قانون اساسي وزارت امور اقتصادي و دارایي مكلف است بر اساس ضوابط مقرر در اين قانون (صورتحساب عملكرد سالانه بودجه كل كشور) هر سال را حداكثر تا پايان دي ماه سال بعد تنظيم و پس از تأييد هيأت وزيران جهت تهيه گزارش تفريغ بودجه به ديوان محاسبات كشور ارسال نمايد.»

منظور قانونگذار در ماده 8 قانون سابق محاسبات کشور از لایحه تفریغ بودجه که باید از سوی دولت ارائه شود، همین صورتحساب سالانه عملکرد بودجه کل کشور است. حتی به فرض اینکه قانون سابق هم منسوخ نشده بود، سؤال از دولت این است که آیا وزارت امور اقتصادی و دارایی، این گزارش را در اختیار دیوان محاسبات کشور گذاشته است یا خیر؟ اگر گذاشته، چرا آقای نوبخت مدعی است که دیوان محاسبات، خود تفریغ بودجه را نوشته و از دولت کمک نگرفته است؟ اگر هم این گزارش را در اختیار دیوان محاسبات نگذاشته، باز توپ در زمین دولت است که چرا این کار را نکرده است؟

تا اینجای بحث و مستند به مواد قانونی حتی منسوخ شده، باید گفت که ادعای آقای نوبخت، مبنی بر اینکه دیوان خودش تفریغ را نوشته است، پذیرفته نیست، چون در هر صورت این وزارت اقتصادی و دارایی بوده که موظف بوده این گزارش را تقدیم دیوان کند. اگر تقدیم کرده که ادعای آقای نوبخت را رد کرده و اگر تقدیم نکرده، باز آقای نوبخت در قبال کوتاهی دولت باید پاسخگو باشد.

علاوه بر صورتحساب بودجه سالانه کل کشور که وزارت اقتصادی و دارایی در اختیار دیوان محاسبات کشور،می گذارد، در طول سال، حسابرسان دیوان،نحوه عملکرد دستگاه ها در مورد تبصره های بودجه را از دستگاه ها می گیرند و گزارش های حسابرسی خود را که در تفریغ بودجه مورد استفاده قرار می گیرد، را بنا بر خود اظهاری دستگاه ها و بر اساس موازین قانونی  حسابرسی می کنند.

در واقع دیوان محاسبات اصالتا خود گزارشی از فرایند اجرای تبصره های بودجه در اختیار ندارد که بخواهد آن را مبنا قرار دهد، بلکه بر پایه گزارش ها و اسنادی که دستگاه های دولتی در اختیار آنها می گذارند، گزارش های حسابرسی خود را تنظیم می کنند!

لذا به نظر می رسد، از این حیث که آقای نوبخت به ماده ی قانونی از قانون دیوان محاسبات استناد کرده که سالها پیش منسوخ شده و دیگر وجود خارجی ندارد و همچنین از این حیث که گزارش های حسابرسی دیوان از تبصره های بودجه بر اساس خود اظهاری دستگاه های دولتی، تنظیم می شود، می توان گفت که ادعای آقای نوبخت مبنی بر اینکه تفریغ بودجه را دیوان خود و بدون توجه به دولت تنظیم کرده است، نمی تواند درست باشد.

تابناک از روشنگری دیوان محاسبات و سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این زمینه استقبال می کند.

* لیلا تیموری ـ کارشناس ارشد مدیریت دولتی

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۳
DNA ما رو با دروغ و کلک ساختن
پاسخ ها
نسیبه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
فکر نمیی کنم این نظر شما درمورد همه مردم ایران صادق باشد.
فقط عده اندکی در این تعریف می گنجند.
معاون رئیس جمهور راست می گوید
چرا دولت مسئولیت هیچ کدوم از اشتباهاتش رو قبول نمی کنه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
چون این سه سال هم عین برق میگذره ، تا فرصت هست میخورن و مرحمت زیاد
به نظرتون نوبخت تا حالا درست گفته؟
به نظر من هر دو اشتباه میگویند و گرنه این موضوعات اصلا نیاز نیست در سطح مردم مطرح بشوند و آسایش روحی و روانی مردم را بدتر از اینکه هست مخدوش نمایند.
متاسفانه از مردم به عنوان ابزار جهت مقبولیت خود بهره میگیرد بدون آنکه به مشکلات و خواسته های آنها توجه کند. و این آینده خوبی را که طراحی اولیه آن مبتنی بر حرکت بسوی حق مداری و عدالت ورزی بنا شده بود نشان نمیدهد. بیاییم بیش از این با خون شهیدان انقلاب، جانبازان و ایثارگران بیش از این بازی نکنیم و بخاطر مطامع زود گذر دنیای زودگذر، به وجدان و زندگی جاوید خود پشت پا نزنیم و نسلهای گذشته، حال و آینده را مدیون خود نکنیم که بد معامله ایی است!
والا من که به هیچ مسوولی اعتماد ندارم
یهتر است بگوییم کی راست می گوید؟ چون پاسخ آن سر راست تر است و هیچکس رای ارای انکار آن نیست
دولت می گوید چرا دیوان محاسبات وقتی در گزارش ابهام دیده از ما سوال نپرسیده ؟ دیوان محاسبات هم می گوید ما نباید سوال بپرسیم ، شما باید توضح بدید ! خب اینجا سوال پیش میاد : دولت از کجا می دونست که شما ابهام دارید که بیاد به شما توضح بده ؟؟ علم غیب داشت ؟؟ چرا از دولت نخواستید که بیاید و آن جا هایی که ابهاد وجود دارد را توضح دهد ؟؟ چرا بدون انجام این کار گزارش ابهام آلود را در رسانه ها منتشر کردید ؟؟ قصد ضربه زدن به دولت را داشتید ؟؟ الان معلوم شد که اون پول ها گم نشده ! بلکه صرف واردات شده و این کاری است که در سال های گذشته هم انجام میشده . اگر کسانی معتقدند که دولت دروغ می گوید و آن پول ها صرف واردات نشده بلکه رفته تو جیب نوبخت و روحانی و جهانگیری و غیره ، لطفاً مدارک و دلایل خودشان را منتشر کنند !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
علاوه بر صورتحساب بودجه سالانه کل کشور که وزارت اقتصادی و دارایی در اختیار دیوان محاسبات کشور،می گذارد، در طول سال، حسابرسان دیوان،نحوه عملکرد دستگاه ها در مورد تبصره های بودجه را از دستگاه ها می گیرند و گزارش های حسابرسی خود را که در تفریغ بودجه مورد استفاده قرار می گیرد، را بنا بر خود اظهاری دستگاه ها و بر اساس موازین قانونی حسابرسی می کنند.
کلا الان اگه بگن شبه من که میگم روزه...
اگر مثل رسانه میلی رقتار کنید دیگر سایت شما نمی ایم
اخلاق اقتضا میکرد به جای این که بنویسید کی راست می گوید می نوشتید کی درست می گوید. متاسفانه تخریب وجهه همت شده است.
ديگر أميدي به مسولين نيست
کلا نوبخت با خنده ها و اظهار نظرهاش کفر آدمو در میاره
من در تعجبم که چرا دیوان محاسبات و سازمان بازرسی هر دولتی که در سراشیبی پایان کار خود است را سیبل می کنند و قبل از آن خبری از آنها نیست.ضمنا چه فرایندی برای بازرسی دیوان محاسبات و سازمان بازرسی وجود دارد؟اصلا درست است که طرف هم خود و هم دیگران را بازرسی کند یا باید طرف را دیگران بازرسی کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
الان دولت روحانی در پایان کارشه؟ بیشتر از سه سال مونده برادر!
شفافیت و آنلاینی بر اساس شاخصهای منطقی و عملکردی نیاز به سوال و ابهام و پرسش و پاسخهای بیمورد ماستمالی ندارد.
من که سیمرغ بلورین بهترین ماسمالی کردن رو میدم به نوبخت چون خوب بلده همه چیو به هم بپیچونه و جواب سوال ها رو نده!!!! کلا یکی از منفورترین اشخاص در این دولت هست
بنظرم نطق ریاست دیوان درزمان قانونی بدرستی انجام گرفته است وسخنگوی دولت فرافکنی میکند فزض انکه ماده 8 که به ان اشاره گردید منسوخ شده باشدچرا سخن ازوزارت دارایی نمیکند که بایستی تا پایان دی کل عملکرد خودرا به دیوان ارایه نکرده است وقطعا نوبخت ازجایی مشکل دارد که دیوان ازان سر دراورد چرا همین شخص امار درخصوص تورم یا نرخ بیکاری سخن میگفت ومدنظر وهمسو بانوبخت بود ...ونوبخت همیشه توجه مردم را به مرکز امار ارجاع میداد چرا الان بااین شتابان رسانه ها جمع کرده وداردبطزیقی شانه خالی میکند واگر راست میگوید پاسخ را باید به جایی بدهد که ازانجا نطق گردید
علاوه بر صورتحساب بودجه سالانه کل کشور که وزارت اقتصادی و دارایی در اختیار دیوان محاسبات کشور،می گذارد، در طول سال، حسابرسان دیوان،نحوه عملکرد دستگاه ها در مورد تبصره های بودجه را از دستگاه ها می گیرند و گزارش های حسابرسی خود را که در تفریغ بودجه مورد استفاده قرار می گیرد، را بنا بر خود اظهاری دستگاه ها و بر اساس موازین قانونی حسابرسی می کنند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار