بازدید 3865

فارغ التحصیلان دکتری بیشترین آمار بیکاران کشور

کد خبر: ۷۶۸۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲ 27 January 2018

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه فارغ التحصیلان دکتری بیشترین آمار بیکاران کشور را تشکیل می دهند،‌گفت: فارغ‌التحصیلان دکترای ما افراد توانمند و نخبه‌ای هستند که برای اشتغال آنها باید راه حل مناسبی پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی در مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه دانشگاه تهران، گفت: این رقابت‌ها و رتبه‌ها بخشی از شیوه ارزیابی و ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش دانشگاه است. همانطور که امتحان، معدل و مدرک شیوه‌های ارزیابی عملکرد است، رقابت‌هایی مانند المپیاد و انتخاب دانشجوی نمونه نیز شیوه دیگری برای ایجاد انرژی و نیروی محرکه در دانشجویان در جهت فعالیت‌های بیشتر و بهتر است تا از این راه موفقیت آنها در آینده تضمین شود.

وی با بیان اینکه امروزه در همه دنیا بر روی رده‌بندی و ایجاد شاخص‌هایی برای مشخص کردن بهترین‌ها کار می‌کنند، گفت: این فرایندها در آینده کمک می‌کند تا در انتخاب‌های بعدی بتوان سریع‌تر و صریح‌تر تصمیم گرفت. البته ما معتقدیم که همه دانشجویان دانشگاه تهران به خاطر کیفیت ورود آنها به دانشگاه و تحصیلاتشان نمونه هستند و به‌راحتی در رقابت‌هایی که در سطح ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود، شانس به‌دست آوردن رتبه را دارند.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه با تاکید بر اینکه انگیزه‌ها برای ورود به صحنه رقابت‌ها کافی نیست، عنوان کرد: یکی از سیاست‌های دانشگاه این است که نه‌تنها انگیزه‌ها را برای آموزش بهتر بلکه برای مشارکت در رقابت‌ها هم افزایش دهد. باید این را هم بپذیریم که یکی از شاخص‌های رده‌بندی دانشگاه‌ها در کشور موفقیت دانش‌آموختگان آن دانشگاه است. بسیار مهم است که دانش‌آموختگان با چه کیفیتی فارغ‌التحصیل می‌شوند و در بازار کار و در مسئولیت‌هایی که دارند در چه موقعیتی قرار می‌گیرند و عملکردشان چه خواهد بود.

وی با اشاره به دغدغه و در خواست دانشجویان درباره مسائلی از جمله ازدواج و عضویت هیأت علمی گفت: درباره مسئله ازدواج دفتر مقام معظم رهبری هر سال با برگزاری مراسمی سعی دارد تا در این زمینه دانشجویان را تشویق کند. اما شغل یکی از دغدغه‌های مهم دانش‌آموختگان، خانواده آنها و دانشگاه است. کاری که ما از طرف دانشگاه می‌توانیم انجام دهیم این است که فرد دانش‌آموخته را آماده برای ورود به بازار کار کنیم. که بخشی از آن در آموزش‌های درسی مصوب است. آموزش‌های دانشگاه باید به ایجاد خلاقیت، تفکر منتقد و کارآفرین بودن دانشجو کمک کند.

دکتر نیلی احمدآبادی با اشاره به اینکه آموزش‌های ما نوآورانه نبوده است و ما در گذشته سیر می‌کنیم، افزود: بخشی از این عدم موفقیت ناشی از تمرکزی است که در وزارت علوم وجود دارد و برای هر تغییری باید یک مسیر طولانی طی شود.

رئیس دانشگاه تهران با اعلام اینکه در ماه‌های اخیر مجوز برنامه‌ریزی درسی به دانشگاه‌های سطح یک واگذار شده است، عنوان کرد: در دانشگاه به کمک همکاران باید نوآوری در برنامه‌های آموزشی به وجود آید و اگر در جایی تغییراتی لازم است، اعمال شود. البته صحبت‌های من بدان معنی نیست که در حال حاضر نوآوری و خلاقیت در دانش‌آموختگان ما وجود ندارد؛ اینها حدی ندارد اما از آن حد و استانداردهای مطلوب جهانی ما هنوز فاصله داریم.

وی با تاکید بر اینکه امروز در کشور جمعیت بیکار تحصیل کرده نسبت به سایر گروه‌های جوان بالاتر است، گفت: این مسئله در مورد کسانی که مدرک دکترا دارند حتی بیشتر است. چون تصور بر این بوده کسی که مدرک دکترا دارد یا باید عضو هیأت علمی شود و یا اینکه در یک پژوهشگاه به‌عنوان پژوهشگر فعالیت کند. فارغ‌التحصیلان دکترای ما افراد توانمند و نخبه‌ای هستند که برای اشتغال آنها باید راه حل گسترده‌تری پیدا کرد.

دکتر نیلی احمدآبادی در ادامه افزود: کاری که ما با حمایت مجلس شورای اسلامی توانستیم انجام دهیم تبصره‌ای بود که مطابق آن بخشی از منابع پژوهشی دستگاه‌ها باید صرف قرارداد با دانشگاه‌ها شود و موضوع قرارداد نیز بر اساس نیاز دستگاه‌ها باشد.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه در دانشگاه‌ها حداقل ۶۰ در صد از قراردادهای فوق به دانشجویان دکترا، پسادکترا و پژوهشگران پرداخت خواهد شد، گفت: با این تصمیم در کمیسیون تلفیق موافقت شده است و امیدواریم که به تصویب مجلس هم برسد. تا در دانشگاه‌ها یک فضای جدید برای همکاری با دانش‌آموختگان دکترا و احیاناً کارشناسی ارشد فراهم آید تا تحت عنوان پژوهشگر جذب دانشگاه شوند.

وی ضعف کار گروهی را به‌عنوان مشکلی در دانشگاه‌ها توصیف کرد و افزود: ما به دنبال این هستیم تا فارغ‌التحصیلان دکترا هم بتوانند در دانشگاه و در کنار استادان و سایر دانشجویان فعالیت داشته باشند، که معتقدیم موضوع این همکاری حل مسائل کشور و توسعه آن را به دنبال خواهد داشت و با این شیوه هم بحث ارتباط صنعت با دانشگاه بهتر شکل می‌گیرد و هم بخشی از فارغ‌التحصیلان در دانشگاه مشغول به کار می‌شوند و یک کار گروهی متشکل از افراد بیشتری ایجاد خواهد شد که البته به این مبحث باید شبکه بین‌المللی را هم اضافه کنیم.

به گفته دکتر نیلی، در راستای کمک به بین‌المللی شدن، دانشگاه تصمیم دارد امسال حدود ۴۰ درصد از دانشجویان دکترا را برای فرصت مطالعاتی ۶ یا ۹ ماهه به خارج کشور اعزام کند.

در ادامه دکتر حسن به‌نژاد، معاون دانشجویی دانشگاه تهران با بیان اینکه ما شاهد برگزاری دو جشنواره مهم تجلیل از دانشجویان نمونه و برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی سال ۹۶ هستیم، گفت: در این جشنواره از بهترین‌های دانشگاه تهران تجلیل می‌شود. دانشجویانی که پرورش چندبعدی را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند. دانشگاه تهران مملو از چنین دانشجویانی است ولی امروز در این مراسم از برگزیدگان آنها تقدیر به عمل می‌آید.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آئین‌نامه این دانشجویان از بین حدود ۵۰ هزار دانشجو انتخاب شده‌اند، گفت: اگر بخواهم تعریف درستی از دانشجوی نمونه ارائه کنم این دانشجویان از نظر ویژگی‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و رعایت شئون دانشجویی سرآمد دانشجویان دیگر هستند.

دکتر به‌نژاد با تشریح نحوه امتیازدهی برای انتخاب دانشجویان نمونه خاطر نشان کرد: در روند انتخاب ابتدا اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت گرفته است. در این راستا کمیته‌ای برای نظارت بر فرایند انتخاب دانشجوی نمونه تشکیل شد و در کل ۱۷۲ پرونده مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ۷۶۱ دانشجو در سامانه وزارت علوم برای کسب رتبه دانشجوی نمونه ثبت نام کردند، عنوان کرد: تعداد دانشجویان نمونه معرفی شده دانشگاه تهران به وزارت علوم برای اینکه در رقابت کشوری شرکت کنند، هفت دانشجو بوده است که بر اساس آئین‌نامه دو دانشجو انتخاب شده‌اند.

همچنین دکتر سید حسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه المپیادهای علمی از سال ۱۳۷۵ شروع به برگزاری کرده است، گفت: در سال ۱۳۹۶ بیست رشته در مسابقات المپیاد شرکت داده شدند. و در سال آینده نیز قرار است دو رشته دیگر به این مجموعه اضافه شود.

وی با عنوان اینکه آزمون المپیاد در سه مرحله برگزار می‌شود، گفت: از دانشگاه تهران ۱۱ دانشجو توانسته‌اند به‌عنوان مدال‌آوارن المپیادها معرفی شوند، که پنج دانشجو در شته‌های زیست‌شناسی، کامپیوتر، علوم اقتصادی، طراحی صنعتیو جغرافیا رتبه یک کسب کرده‌اند.

دکتر حسینی افزود: دو دانشجو در رشته‌های آمار و علوم زمین رتبه دو المپیاد و چهار دانشجو در رشته‌های طراحی صنعتی و مهندسی کامپیوتر رتبه سوم را به دست آورده‌اند.

معاون آموزشی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه دانشجویان دانشگاه تهران در بحث شرکت در المپیادها خیلی جدی نیستند خاطر نشان کرد: معاونین آموزشی واحدها تشویق‌ها و حمایت‌های لازم را در این زمینه ندارند. با توجه به اینکه دانشگاه تهران یک دانشگاه جامع است، دانشجویان می‌توانند حضور بیشتر و مؤثری در رشته‌های المپیاد داشته باشند و در این راستا ما باید تمهیداتی برای تشویق و شرکت بیش از گذشته دانشجویان ارائه دهیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در المپیادهای علمی-دانشجویی امسال، ۱۱ نفر از دانشگاه تهران موفق به کسب مدال شدند که از این تعداد ۵ نفر در رشته‌های زیست‌شناسی، کامپیوتر، علوم اقتصادی، طراحی صنعتی و علوم جغرافیا حائز رتبه اول، ۲ نفر در رشته‌های آمار و علوم زمین، حائز رتبه دوم و ۳ نفر در رشته‌های طراحی صنعتی و مهندسی کامپیوتر، حائز رتبه سوم شدند. در مجموع مسابقات تیمی نیز، دانشگاه تهران موفق به کسب رتبه دوم در سطح کشور شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار