بازدید 9448

تحلیل رسانه‌ی سوییسی از ائتلاف عربی علیه ایران در اجلاس داووس سوییس

روز گذشته برخی کشورهای حوزه ی خلیج فارس از عدم حضور محسوس ایران در مجمع جهانی اقتصاد داووس سوییس استفاده کرده و مدعی شدند که رفتارهای این کشور در منطقه باعث بی ثباتی شده است. 
کد خبر: ۷۶۷۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱ 25 January 2018

تحلیل رسانه‌ی سوییسی از ائتلاف عربی علیه ایران در اجلاس داووس سوییسروز گذشته برخی کشورهای حوزه ی خلیج فارس از عدم حضور محسوس ایران در مجمع جهانی اقتصاد داووس سوییس استفاده کرده و مدعی شدند که رفتارهای این کشور در منطقه باعث بی ثباتی شده است. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از خبرگزاری Swissinfo سوییس، در سال های گذشته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران در مجمع سالانه ی جهانی اقتصادی داووس همواره حاضر بوده و اغلب به مشاجره با همتایان عربی خود در نشست های این مجمع می پرداخته است. این در حالی است که وی در سال جاری در نشست های این مجمع حضور ندارد.

تحلیل رسانه‌ی سوییسی از ائتلاف عربی علیه ایران در اجلاس داووس سوییس

گفته می شود که در نتیجه ی این عدم حضور، فرصتی مناسب برای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین به وجود آمده است تا به انتقاد از (رفتارهای منطقه ای) ایران بپردازند. به گفته ی این خبرگزاری، ایران به عنوان قدرت شیعی (منطقه) و عربستان سعودی به عنوان متحد کلیدی آمریکا به حمایت از نیروهای مخالف یکدیگر در کشورهای یمن، سوریه، عراق و لبنان می پردازند. 

در این خصوص، وزیر امور خارجه ی عربستان سعودی (در ادامه ی لفاظی های خود) در یکی از نشست های مجمع جهانی اقتصاد گفته است که '' در خاورمیانه، دو نوع دیدگاه وجود داد. اولی دیدگاهی روشن است.. و دیدگاه دوم دیدگاهی است تاریک که 'فرقه گرایی' نام دارد. فرقه گرایی سعی می کند تا امپراطوری ای که هزاران سال پیش 'نابود' شد را احیا کند. دیدگاه تاریک از فرقه گرایی و تروریسم استفاده کرده تا به وسیله ی آن در امور سایر کشورها مداخله کند... (اما) تاریخ نشان داده است که همیشه نور بر تاریکی چیره می شود''. 

این در حالی است که ایران همواره دخالت در امور کشورهای عربی را تکذیب کرده است. در اجلاس سال گذشته ی مجمع جهانی اقتصاد، وزیر امور خارجه ی ایران گفته بود که ایران و عربستان سعودی باید بتوانند که با یکدیگر برای پایان بخشیدن به درگیری ها در سوریه و یمن همکاری کنند. 

به گفته ی این خبرگزاری، نیروهای نظامی عربستان سعودی که از دولت یمن حمایت می کنند در حال جنگ با نیروهای حوثی هستند که توسط ایران حمایت می شوند. در این خصوص، ولیعهد سعودی ادعا کرده است که توزیع موشک توسط ایران به نیروهای حوثی ''  تجاوز نظامی مستقیم'' است که می تواند ''اقدام (آغازکننده ی) جنگ'' تلقی گردد.

افزون بر این، سعد الحریری نخست وزیر لبنان به طور ملایم تری به انتقاد از ایران پرداخته است. دلیل این انتقاد ملایم حضور حزب الله لبنان در دولت ائتلاف ملی تحت رهبری سعد الحریری عنوان شده است که باعث شده وی گام های محتاطانه تری رو به جلو بردارد. الحریری در یکی از جلسات اجلاس داووس گفته است که '' ایران کشوری است که لازم است با آن تعامل کنیم .. به عنوان نخست وزیر لبنان، می خواهم که بهترین روابط را با ایران داشته باشم اما دوست دارم که این روابط به شکل دولت به دولت باشد''. از سویی دیگر، وی افزوده است که '' شاید ایران نوعی چالش در منطقه باشد اما گفتگو بخشی از راه حل مسائل است''. همچنین، الحریری ایران را به دخالت در یمن متهم کرده است. این در حالی است که همپیمانان سعودی الحریری حزب الله لبنان را به برافروختن آتش جنگ در منطقه ی خاورمیانه به نیابت از ایران متهم می کنند. باید خاطر نشان گردد که استعفای ناگهانی الحریری از سمت نخست وزیری در ریاض لبنان را به عرصه ی یک درگیری منطقه ای بین ایران و عربستان کشانده بود.

علاوه بر آن، وزیر دفاع آلمان در اجلاس داووس اذعان کرده که علیرغم اینکه آلمان مشکلاتی با ایران دارد، مایل است توافق هسته ای که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد حفظ گردد. به گفته ی وی، '' ما بدون شک نگرانی های زیادی در خصوص ایران داریم اما معتقدیم که توافق هسته ای با ایران مشکل اصلی را حل کرده و بنابراین تا زمانی که ایران به این توافق پایبند بماند ما هم باید به آن پایبند بمانیم''.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار