بازدید 16112

نحوه تعویض و دریافت کارت شناسایی ملی هوشمند

کد خبر: ۷۶۶۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳ 22 January 2018

در حال حاضر 40 میلیون نفر واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی هستند که بخش عظیمی از آن‌ها کارت قدیمی دارند و سازمان ثبت احوال تصمیم دارد که پایان سال 97 را آخرین مهلت اعلام کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ بر اساس ماده 38 قانون ثبت احوال کشور و همچنین قانون الزام اختصاص شماره ملی و کد پستی ویژه اتباع ایرانی که توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی و در سال 1376 به تصویب رسیده است، سایر افراد بالای 15 سال باید نسبت به ثبت نام و دریافت کارت ملی اقدام کنند.

طی سال‌های گذشته، کارت ملی برای افراد با شکل ظاهری دیگری صادر می‌شد و کاربری و استفاده از آن نیز توسط مردم خیلی گسترده و چشمگیر نبود.

حدود یک سال از تغییر کارت ملی و ملزم بودن افراد به اقدام برای دریافت کارت ملی جدید می‌گذرد و هنوز بسیاری از افراد، برای تعویض کارت ملی خود اقدام نکرده‌اند.

به گفته سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در مصاحبه با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ افرادی که برای صدور کارت هوشمند ملی خود اقدام کرده‌اند اما از محل دریافت کارت خود بی‌اطلاع هستند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان و پست و با ارائه شماره ملی، آدرس دفتر مربوطه را برای دریافت کارت اخذ کنند.

در حال حاضر 40 میلیون نفر آمار جمعیت هدفی است که واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی هستند و بخش عظیمی از آن‌ها کارت قدیمی دارند، از این رو سازمان ثبت احوال تصمیم دارد که پایان سال 97 را پایان صدور کارت هوشمند ملی اعلام کند.

در گزارش پیش رو نحوه ثبت نام و دریافت کارت ملی را برای شما تشریح می‌کنیم.
شرایط اخذ کارت ملی برای اتباع ایرانی واجد شرایط

اتباع ایرانی واجد شرایط درخواست صدور کارت شناسایی ملی هوشمند، با پشت سر گذاشتن 5 مرحله می‌توانند نسبت به دریافت آن اقدام کنند و در اولین گام باید با در دست داشتن مدارک زیر، به اداره ثبت احوال محل سکونت خود مراجعه کنند.

به خاطر داشته باشید که همراه داشتن شناسنامه عکسدار، یک برگ فتوکپی از صفحه نخست شناسنامه، یک قطعه عکس با زمینه روشن و پرداخت هزینه طبق تعرفه جاری برای پیش ثبت نام کارت ملی هوشمند الزامی است.
شرایط اخذ کارت ملی هوشمند برای ایرانیان مقیم خارج

برای ایرانیان خارج از کشور هنوز به دلیل اینکه هماهنگی‌های لازم با وزارت امورخارجه انجام نشده، کارت هوشمند ملی صادر نمی‌شود و همچنان کارت ملی برای این افراد صادر خواهد شد.
نکته!

تحویل کارت شناسایی ملی منحصرا به صاحب کارت و وکلای آن‌ها امکان پذیر است و در هنگام مراجعه برای دریافت کارت، فرد مراجعه کننده باید برگ رسید فرم درخواست و شناسنامه عکسدار خود را ارائه کند.
*توصیه های ضروری

در هنگام ارائه عکس برای صدور کارت ملی هوشمند خود فراموش نکنید که عکس شما باید 4*6 یا 4*3 با زمینه روشن باشد و با سن جاری تان مطابقت و هماهنگی داشته باشد.
نحوه دریافت کارت ملی ناشی از فقدان

اگر کارت شناسایی ملی شما مفقود شده است، باید با مراجعه به نزدیکترین اداره ثبت احوال و تکمیل نمونه اظهارنامه فقدان (فرم شماره 10) اقدام و به همراه مدارک لازم جهت صدور کارت شناسایی ملی اقدام کنید.

هزینه صدور اولین کارت شناسایی ملی ناشی از فقدان برای بار اول، دوم و سوم و بیشتر متفاوت بوده و طبق تعرفه جاری است که بر این اساس ضروری است طی فیش بانکی به حساب مربوطه واریز شود.
مراحل ثبت نام دریافت کارت ملی هوشمند

1- پیش ثبت نام

در مرحله پیش ثبت نام متقاضیان باید از طریق مراجعه به سایت www.ncr.ir ثبت نام اولیه را انجام دهند که در این مرحله مبلغ 20 هزار تومان مطابق تعرفه دولتی توسط پورتال مربوطه به صورت الکترونیکی از طریق کارت بانکی دریافت می شود.

2- نوبت گیری

متقاضیان پس از ثبت نام اولیه در سایت، باید در قسمت نوبت گیری کلیک کنند و می‌توانند برحسب دو فاکتور زمان و مکان و با توجه به آدرس دفاتر پیشخوان، پست و ثبت احوال که در این بخش مشاهده می‌کنند، نزدیک ترین محل به موقعیت مکانی خود را انتخاب کنند.

3- تکمیل ثبت نام

در هنگام مراجعه حضوری برای تکمیل ثبت نام، حضور فرد متقاضی با همراه داشتن اصل شناسنامه عکس دار، کد پستی، آدرس محل سکونت و شماره تلفن ثابت و همراه الزامی است. همچنین با توجه به اینکه در همه دفاتر ثبت نام، واحد عکسبرداری برای اخذ عکس زنده(live) مستقر است، پیشنهاد می شود با آمادگی کامل به دفاتر مورد نظر مراجعه شود.

4- صدور کارت

صدور و تحویل کارت از زمان تکمیل ثبت نام 15 روز تا یک ماه به طول می انجامد.

5- تحویل کارت

هزینه تحویل کارت 2 هزار تومان است که به منظور سهولت برای دریافت کارت هوشمند ملی، امکاناتی برای متقاضیان در نظر گرفته شده است.
31 هزار تومان مبلغ نهایی درخواست و دریافت کارت ملی هوشمند

هزینه نهایی دریافت کارت ملی هوشمند نباید بیشتر از 31 هزار تومان باشد و مردم در صورت مشاهده اخذ مبلغ بیشتر از طرف دفاتر، می‌توانند از طریق شماره های زیر موارد تخلف را گزارش دهند.

رسیدگی به امور دفاتر پیشخوان دولت 61912222-021
رسیدگی به امور دفاتر پستی 84470000 -021
رسیدگی به امور ثبت احوال 66742876-021- 66710270-021

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر