بازدید 17002
«نیویورک تایمز» عنوان کرد؛

چه ارتباطی میان بحران آب و بروز آشوب ها در ایران وجود دارد!؟

در همین ماه اعتراضاتی در ایران به وقوع پیوست؛ اعتراضاتی که هرچند عوامل بیگانه نیز تلاش کردند از آن بهره برداری کنند، پیشران ها و زمینه های داخلی نیز داشته است. یکی از این پیشران های داخلی نیز خشکسالی و بحران آب در کشور است که توجهی به آن نشده است. برای دولتمردان کشورهایی که با تنش آبی طرف هستند، مهمترین درس و هشدار از سوریه می‌آید.
کد خبر: ۷۶۶۲۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰ 20 January 2018

گرما، خشکسالی، تنش و بحران آب، خشک شدن دریاچه ها، رودها و تالاب ها در کشورمان در حال عادی شدن و پذیرش واقعیت ساخته شده آن توسط مسئولین و دولتمردان است. کم شدن بی سابقه بارش باران و ریزگردهای مرگبار غرب کشور که اکنون شاهدش هستیم، مخاطراتی به همراه دارد.

به گزارش «تابناک»؛ بخشی از این خشکسالی ها و بی آبی ها به طبیعت مربوط می شود و بخشی نیز به خودمان. آنجایی که به طبعیت مربوط می شود، نیز ردپایی از ما وجود دارد!

بحران آب در ایران هم اکنون به امنیت کشور گره خورده است و به خوبی می دانیم تا در کشورمان مسأله ای به امنیت گره نخورد و امنیتی نشود، بدان توجه نمی شود.

در همین ماه اعتراضاتی در ایران به وقوع پیوست؛ اعتراضاتی که هرچند عوامل بیگانه نیز تلاش کردند از آن بهره برداری کنند، پیشران ها و زمینه های داخلی نیز داشته است. یکی از این پیشران های داخلی نیز خشکسالی و بحران آب در کشور است که توجهی به آن نشده است.

در همین زمینه، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در مطلبی با نام «گرم ‌شدن هوا، بحران آب و ناآرامی؛ چگونه ایران در یک الگوی هشدار دهنده جای می‌گیرد؟» نوشته است: نیجریه، سوریه،‌ سومالی و اکنون ایران، در هر یک از این کشورها بحران آب به شیوه‌های متفاوت به مجموعه‌ای از ناآرامی‌های شهری، مهاجرت‌های گروهی، شورش‌ها یا حتی جنگی تمام‌عیار منجر شده است.

در عصر تغییرات آب‌و‌هوایی تجربه این کشورها برای کشورهای دیگر عبرت آموز است. مؤسسه منابع جهانی در ماه جاری هشدار داد، تنش آبی در سرتاسر جهان در حال افزایش است، به طوری که تا سال ۲۰۴۰، ۳۳ کشور در جهان با بحران تنش آبی روبه رو خواهند بود.

کمبود آب می‌تواند نقطه آغاز اعتراضات خیابانی باشد: دسترسی به آب همواره یکی از منشأ‌های ناآرامی در هند بوده است.

این ناآرامی‌ها می‌تواند توسط گروه‌های تروریستی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. گروه الشباب در پی آن بود تا از مزایای آسیب‌پذیرترین گروه‌های انسانی متأثر از خشکسالی‌ها در سومالی استفاده کند.

کمبود آب می‌تواند سبب مهاجرت گسترده از نواحی روستایی به شهر‌ها شود. در آن سوی ساحل خشک، جوانانی که دیگر قادر به گذران زندگی نیستند، مهاجرت می‌کنند و این امر می‌تواند به شورش بینجامد. بوکو حرام به این ساحل‌های خشک در نیجریه، چاد و نیجر قدم گذاشت.

ایران جدید‌ترین نمونه از کشورهایی است که در آن بحران آب به نارضایتی عمومی منجر شده است. این امر به ویژه در شهرهای کوچک و شهرهایی نمود بیشتری دارد که یکی از خشک‌ترین مناطق جهان بوده‌اند. کشتزارها بی‌بار شده‌اند، دریاچه‌ها به منبع گرد و غبار بدل گشته‌اند. میلیون‌ها تن به مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ مهاجرت کرده‌اند و بیکاری به نارضایتی در میان جوانان انجامیده است. در کنار همه‌ این‌ها خشکسالیِ فلج‌کننده‌ای آمده که تاکنون چهارده سال طول کشیده است.

چه ارتباطی میان بحران آب و بروز آشوب ها در ایران وجود دارد!؟

به طور خلاصه بحران آب ـ خواه مسبب آن طبیعت یا سوء مدیریت انسانی باشد، خواه هر دو آنها ـ می‌تواند نخستین هشداری باشد از مشکلی که به وجود آمده است. گروهی از صاحب‌منصبان نظامی بازنشسته آمریکایی در دسامبر گذشته هشدار دادند که تنش آبی ـ که آنها آن را به منزله کمبود آب شیرین قلمداد می‌کنند ـ چونان عاملی مهم در ناحیه‌های ناآرام و مناطق پرتنش ظاهر می‌شود.

تغییرات آب و هوایی سبب‌ شده که ایران داغ‌تر و خشک‌تر گردد. عیسی کلانتری، وزیر پیشین کشاورزی در ایران قبلاً گفته بود که اگر وضع فعلی مصرف آب در بخش کشاورزی ادامه داشته باشد، در کمتر از ۲۵ سال دیگر شرق و جنوب کشور خالی از سکنه خواهد شد و ۵۰ میلیون ایرانی از کشور مهاجرت خواهند کرد.

آیا بحران آب، دلیل ناآرامی‌های اخیر در ایران بود؟

آب به تنهایی مبین این اعتراضاتی نیست که اوائل ژانویه آغاز شد و در کل کشور گسترش یافت، ولی همان‌طور که دیوید مایکل، تحلیلگر در مرکز استیمسون خاطرنشان می‌کند، کمبود آب یکی از مشهود‌ترین شاخص‌هایی است که بیانگر شکست دولت در تامین نیازهای اساسی مردم آن کشور است.

او می‌گوید: «بحرانِ آب دولت ها را به پایین نمی‌کشد، ولی به ویژه در برخی از شهرهای کوچک عامل نارضایتی و محرومیت خواهد بود. از این‌ روی، مدیریت آب مهم‌ترین چالش سیاسی دولت است».

چرا وضعیت به اینجا کشیده شد؟

ایران نیز مثل بسیاری از کشورهایی همچون هند و سوریه، پس از انقلاب ۱۹۷۹ تصمیم گرفت، در زمینه غذا به خودکفایی برسد. این هدف در نفس خود هدف بدی نبود، ولی همان طور که کاوه مدنی کارشناس آب خاطرنشان می‌کند، این خودکفایی به معنای آن بود که دولت کشاورزان را تشویق کند تا به کشت محصولات گیاهی نیازمند آب مانند گندم در سراسر کشور بپردازند.

دولت همچنین با ارائه برق ارزان به کشاورزان و نیز قیمت تضمینی برای گندم تولید شده  از سوی آنها تلاش کرد این هدف را تحقق بخشد: یک یارانه سخاوتمندانه دو قسمتی که چونان انگیزه‌ای برای کاشت بیشتر گندم و بهره‌برداری بیشتر و بیشتر از منابع آب زیرزمینی قلمداد می‌شد.

نتیجه این تصمیم طبق گزارشی که کلودیا سادوف، متخصص آب، درباره بحران آب در ایران برای بانک جهانی تهیه کرده چنین است: «۲۵ درصد از کل آبی که از سفره‌های آب زیرزمینی، رودخانه‌ها، و نهرها برداشته شد، بیشتر از مقداری است که می‌تواند دوباره جایگزین گردد».

میزان ذخایر آب زیرزمینی در ایران با نرخ قابل توجهی نسبت به نقاط دیگر جهان در حال کاهش است و طبق محاسبات آقای مایکل طی ۵۰ سال آینده، سفره‌های آب زیر زمینی در بخش وسیعی از ایران بدون آب خواهند بود. در بخش‌هایی از کشور نیز فقدان آب زیر زمینی موجب نشست زمین خواهد شد.

در نتیجه، بسیاری از دریاچه‌های ایران رو به خشک شدن و کوچک شدن رفتند. یکی از مهمترین آنها دریاچه ارومیه است که زمانی بزرگترین دریاچه نمکی منطقه بوده و اکنون به حدود ۹۰ درصد اندازه خود در دهه ۷۰ میلادی رسیده است.

آیا تغییرات آب و هوایی در این بحران نقشی بازی می‌کند؟

انتظار می‌رود در ایران میزان جریان آب‌های سطحی- ناشی از بارش باران و آب شدن برف- تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۲۵ درصد کاهش یابد.

پیش‌بینی می‌شود که در کل این منطقه، دمای هوا در تابستان‌ها حدود دو تا سه درجه سانتی‌گراد گرم‌تر شود و میزان نزولات جوی تا 10 درصد کاهش یابد.

بنا بر تحقیقات دو دانشمند در سال ۲۰۱۵ در دانشگاه ام آی تی، پیش‌بینی می‌شود، این فرآیند گرم شدن «در بسیاری از شهرهای اصلی منطقه به درجه حرارتی منجر شود که ورای میزان تحمل انسان است.»

برای دولتمردان کشورهایی که با تنش آبی طرف هستند، مهمترین درس و هشدار از سوریه می‌آید. در سوریه دوران خشکسالی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ طول کشید و این امر موجب مهاجرت توده‌ای از نواحی روستایی به شهرها و سپس بیکاری در میان جوانان شد. محرومیت شکل گرفت و در سال ۲۰۱۱ اعتراضات خیابانی گسترش یافت، پاسخ به این اعتراضات از سوی نظام سوریه سرکوب بود. جنگ‌های شهری آغاز شد و همین امر جغرافیای سیاسی خاورمیانه را از نو شکل داد.

ژولیا مک‌کاد، جانشین مدیر CNA می‌گوید: بحران آب مستقیم به تعارض نمی‌انجامد، بلکه این بحران می‌تواند کاتالیزوری باشد که سیستم را در هم بشکند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۵۲
نویسنده خودش احمقه، بقیه رو هم مثل خودش احمق میدونه...
پرآبی و اثرات تخریبی آن چلاق میکند
سالی که نکوست از بهارش پیداست
2 سال پیش از شروع بحران سوریه نیز مقاله ای با همین مضمون که خشکسالی باعث حاشیه نشینی مردم شریف روستایی و کشاورز و دامپرور در اطراف حلب شد پس از آن بیکاری در حاشیه این شهر افزایش و جرم و بزه و تن فروشی و.....
خیلی اشنا هستند ..
واقعا حقیقتی است ولی گویا مسئولین در خواب هستند
هنوز بسیاری از بحرانها چون کمبوداب خشکسالی مطلق کمیاب شدن محصولات کشاورزی خشکیدن رودخانه ها دریاچه ها وتالاب ها جنگ قدرت جناح های سیاسی تورم ناشی از بحرانهای افتصادی وبیکاری وسایر ناملایمات که بر اثر خبانت های دانسته وندانسته مسولین وکنارگذاشتن نخبگان وفرار مغزها باید این ملکت را در معرض خطر قرار دهد فرا نرسیده خدا باینده این مملکت وانفلاب رحم کند.
تو کشور ما ببشتر نگران اخرت افراد هستند تا حال و روز این دنیاشون
ببیند اسرائل در این زمینه موفق بوده است . انها جه کار کرده اند ؟
در حدود سال 1340 شمسی گروهی از دانشمندان ایران گزارشی برای دولت ایران تهیه کردند که در آن اشاره شده بود که ایران پتانسیل کشاورزی کمی داشته ولی میتواند با توجه به مزیتهای نسبی که در بعضی از حوزه ها دارد به سمت صنعتی شدن در بعضی زمینه ها پیش برود.
حدود 60 سال از آن زمان گذشته و سالهای سال است که میدانیم اقلیم جهانی رو به خشک شدن است
سالهای سال است که میدانیم کشاورزی حدود 80 تا 85 درصد آب کشور را می بلعد
این اطلاعات را به هر کس با هر سطح آی کیویی بدهی میفهمد که باید برنامه ریزی کند و نه تنها گستره کشاوری را افزایش ندهد بلکه به تدریج باید برای جمعیت کشاورزی که طبق پیش بینی بیکار میشوند اشتغالات لازم را فراهم کند.
ولی آنچه ما اکنون در کشور میبینیم این است که هیچ کس ککش هم بایت اینها نمی گزد و تنها دنبال این هستند که تا سر کارند گلیم خود را از آب بیرون بکشند و بعدا جیم شوند! این تنها و تنها یک نمونه از مدیریت ایرانی است!!!
لزوما هر چیزی دشمنان می گویند دلیل بر اشتباه یا مغرضانه حرف زدن انان نیست واقعا اگر کم ابی نباشد کشاورزی وصنعت رشد می کند وبیکاری کم می شود ومهاجرت اتفاق نمی افتد چیز غیر معقولی در این مقاله وجود ندارد دنبال راه کار باشید
تحلیل خوب و مناسبی بود
با سلام
اصولاً در ایران واژه ای به نام دیپلماسی آب وجود ندارد که اگر وجود داشت کار به اینجا نمی کشید.
با چنین اینده وحشتناکی که دور هم نیست انوقت سرمایه های نفت را با مدیرت بد برباد می دهیم .چرا ما چنین شدیم یکی بگه . . خدا یا مارا هدایت کن
کم آبی و در مواردی بی آبی و آلودگی های مکرر هوا زندگی را بر مردم تلخ کرده است. دولت فعلی و آینده گان باید این مشکلات را جدی و راهکارهای اساسی فراهم کنند. از دانشمندان زیست محیطی و اب شناسان بین الملی کمک بیگیرید.
بفرمایید چه ارتباطی بین برجام و اعتراضات وجود دارد؟

خوب است برای خودمان و دولت یادآوری کنیم که آقای روحانی در مرداد۹۲ :
دلار آزاد را حدود ۳۲۰۰ تومان
و سکه را حدود ۱میلیون تومان
تحویل گرفت
اما الان قیمتشان در ۳۰دی۹۶ شد
دلار: ۴۵۰۰
سکه: ۱میلیون و پانصد هزار تومان

لذا بهمین خاطر چندسال سوال مردم اینست که چرا برجام برای ایران و اقتصاد ما خاصیتی نداشته؟
البته وندی شرمن معاون کری مقصر را سواد تیم هسته ای اعلام کرد و گفت آنها معنای lift(تعلیق) را نمیدانستند و فکر کردند معنایش لغو و پایان تحریم است!
و آمریکا هم با همین استدلال، مکرر بعد برجام ایران را تحریم کرد.
خودکفایی تو همه موارد یعنی اشتباه.
دوستان اسیر معنی واژه ها نشن!
که مثلا خودکفایی معنی خوبی میده پس حتما خوبه.
یه مثالش اینه ک مثلا که ما خیاط هستیم اگه بریم از نانوایی نون بخریم هم از لحاظ هزینه و هم از لحاظ کیفیت و زمان خیلی به صرفه تر هست تا خودمون بخواییم نان بپزیم در خانه!
تولید خیلی از کالاها در ایران و کاشت خیلی از محصولات صرفه اقتصادی نداره!
هیچ کشوری تو همه زمینه ها خودکفا نشده ، چون هنوز هیچ کشوری به این درجه از اشتباه نرسیده.
هنوز روز خوبمان است و هنوز شب تاریکمان نرسیده. هر چه دادو فریاد زدیم به گوش کسی نرفت همه در پی امنیت غذایی بودن گو اینکه ژاپن همه غذایش را خود تهیه میکند؟ یا کره جنوبی یا ....
هر چند زمان طلایی از دست رفته ولی جلوگیری از زیان بیشتر ممکن است. پر کردن تمامی چاههای غیر مجاز و محدود کردن چاههای مجاز به استفاده کمتر از آب غیر قابل تجدید. عدم حمایت از کشاورزی سنتی و بخصوص آببر و صادرات هندوانه به دبی و عراق و ....
راه اندازی آب شیرینکنهای وسیع در جنوب کشور و استفاده از امکانات کشاورزی برای کشت محصولات کم آب بر. خود ساختن آب شیرین کنها تعداد زیادی فرصت شغلی ایجاد میکند همچنین نگهداری آنها. چاره ای نداریم که آب شیرین شده گران بها را به قسمت مرکزی منتقل کنیم و این باز تولید اشتغال. کشاورزی سر پوشیده و استفاده از روشهای نوین کاری که اسرائیل با مقدار بسیار کمتری از ما حتی در دوره خشکسالی کشاورزی پیشرفته ای دارد با بیشترین بازده محصول. دوران کشاورزی به شکل کنونی به سر آمده است و باید روستاییان و اهل کشاورزی را برای روزهای سخت و منطبق کردن خود با آن آماده کنیم اگر دیر بجنبیم سرنوشتمان بدتر از سوریه و سومالی خواهد شد چون ما تا به حال کم دشمن برای خودمان نتراشیده ایم. اگر به فکر مردم و کشور هستید بجنبید که حتی امروز هم دیر است. به هزینه های بی نتیجه تحت عنوان احیای ارومیه یا طرحههای بی نتیجه که فقط تولید درامد برای مجزیان رانت خور و ارسال پول به کانادا و اروپا و آمریکا میشود پایان دهید همان هزینه ها را میتوانید در ساختن آب شیرینکنها مصرف کنید که نگویید بار مالی دارد. آموزش و باز آموزش توده مردم و جلوگیری از هدر دادن آب گرانبها در سرزمین خشک و خشکتر در آینده. حتی به فکر استفاده از آب ترکیه باشید بد یا خوب آنها جلوی بخش زیادی از آب دجله و فرات را گرفته اند و ما ناچار به خرید آب از آنها خواهیم بود. باروری ابر و اینگونه اعمال در ایران نتیجه زیادی ندارد چون ابری نیست که بارور شود یا اگر هم هست شرایط باروری ندارد. هزینه ای که در یزد شد اگر با تانکر آب از دور دست میبردید بیشتر بود تا آبی که با باروری افزوده شد. حفظ جنگلهای موجود از اهم کارهاست چون همین جنگلها دیگر قابل تجدید شدن نیستند چون آب و هوا دیگر آب و هوای دیروز نیست و همچنین جنگلها نقش زیادی در حفظ آب موجود را دارند نابودی آنها به هر دیلی چه طبیعی و چه غیر طبیعی یعنی کندن ریشه خودمان. امنیت ما فقط با توپ و تانک دشمن در خطر نیست بلکه نبود آب از آنها خیلی خطرناکتر میابشد. خدا به فریاد این کشور برسد.
ریشه اصلی بحران ها در ایران دلار ارزان است. تا این را نفهمید و نفهمند همین آش است و همین کاسه.
جالبه که همه عالم از معضلات و نقاط ضعف و حساس ما باخبرند و در جریان ابهت شکننده ما هستند.ولی ما کماکان در حال رجزخونی هستیم و باورمون شده که برقدرتیم و امپراطوری پارس در حال ایجاده!!!
این اعتراضات هیچ ربطی ب خشکسالی نداشت
تنها راهش مصرف بهینه در بخش کشاورزی
و همزمان انتقال آب از خلیج فارس و خزر .

مطمئن باشید هیچ راه دیگه ای وجود نداره
آقای پروفسور کردوانی نیز چندی پیش نسبت به احتمال وقوع جنگ آب در کشورمان هشدار داده بودند.
عجب نابغه ایست این نویسنده. واقعا لذت بردم
مسئولین ما هم دقت کنند شاید فرکانس دلیل نارضایتی ها را عمیق تر دریافت کنند
اقای کلانتری شما چند سالی بر مسندوزارت جهاد کشاورزی لم داده بودید ادر قصوری در این ارتباط معمول شده باشد شما هم مقصرید ....
آشوب ها فقط کار دشمنان خارجی است! مسئولین با تمام قوا در جهت آبادانی ایران میکوشند، فقط نمیدونم چرا روز به روز وضعیت محیط زیست، اقتصاد و فرهنگ خرابتر میشه!!!
متاسفانه ضعف تعامل بین دستگاههای دولتی مهمترین دلیل این بحرانه. از یک طرف وزارت نیرو مناطق را ممنوعه میکنه از طرف دیگر وزارت جهاد کشاورزی تشویق به افزایش سطح زیر کشت میکنه. انتصابات دولتی هم نشون میده اصلا کسی به فکر نیست مثلا مجری طرح خودکفایی گندم که منابع آب زیرزمینی را نابود کرد الان رییس سازمان حفاظت محیط زیست شده. کمی اگه به فکر بودیم منابع استراتژیک آب زیر زمینی را به خاطر تولید محصولات به اصطلاح استراتژیک نابود نمی کردیم.
هیچ مسئولی گوشش بدهکار نیست
آب شده گوشت قربونی برای هر مسئول باید زلزله بیاد که ساختمانهامون اصلاح بشه و باید خشکسالی بیاد که مدیریت منابع آب کنیم
جالبه اونطرفی ها تا چند سال آینده ما رو تحلیل میکنه اونوقت ما در خواب نازیم
تابناك جان اين حرفها چيه ميزني..عامل اغتشاشات اخير مربوط به اختلاسات مسوولين..بيكاري جوانان..گرانفوشي و وضعيت اقتصادي هست..
چرا اختلاف افكني ميكني
بالای 30 درصد اتلاف اب توی لوله های انتقال داربم که نشتی زیادی داره چون خیلی قدیمیه. اقای روحانی با این پولی ک ازاد شده از برجام تاسیسات انتقال اب رو به کلی نوسازی کنه و حتما حتما تمام دانشگاه های صنعتی و درجه یک کشور و شرکت های دانش بنیان رو اجبار کنه که هر ساله باید رو ساخت اب شیرین کن کار کنن تا بتونن دستگاهی بسازن که به کمترین قیمت ممکن اب دریا رو شیرین سازی کنه چون وقتی ابی نداشته باشیم زندگی هم نداریم. بابت مسایل اب کشاورزی هم باید فکری بشه. وگرنه کار ایران به ده سال اینده هم نمیکشه.
نقد خوبی بود
به شرط اینکه بخواهند بشنوند
شک نکنید خطرناک ترین بحران که تمام معادلات سیاسی را در کشور به هم خواهد زد آب خواهد بود.
دولت یا نظام و مردم هم فعلا کاملا بیخیال و فقط در حد شعار هستند. و منتظرند آخرین قطره های آب سدها تموم بشه و بعدش یه فکری بکنند.
1- آب در ایران خیلی ارزان است و ایرانیان بدترین و پر مصرف ترین در دنیا هستند.دولت حداقل قیمت آب را صد برابر افزایش دهد و بجاش قیمت گاز و برق را کاهش بده.در اینصورت دیگه مردم آب را برای ماشین شویی و کوچه شویی و آب بازی غارت نمی کنند.
2- یک بار برای همیشه جاوید کاشت محصولات پر مصرف آب در مناطق مشکل دار گرفته بشه هی دارند شعار میدن عمل نمی کنند.
3- آب کم حجم سدها را برای زنده کردن مرداب های مرده مانند دریاچه ارومیه و گاو خونی و و... هدر ندهند همین آب سد کفایت آب شرب تابستان رو نمی کنه.
4- استفاده از تکنولوژی باروری ابرها تا بحال نتیجه ای نداشته
5- روشهای استحصال خانگی آب بارندگی های و ذخیره آن به خانوارهای روستایی و شهری آموزش داده شود و تجهیزات مربوط به آن در اختیار قرار گیرد.مانند استفاده از انرژی خورشیدی در خانه ها حتی جمع آوری آب باران در خیلی از کشورها.
6_ فرسوده بودن خطوط لوله کشی و پرت آب
- و چه می دونم هزاران راهکار دیگه میشه بکار بست ولی همه حرف میزنند و شعار میدن و آخرش ناچار میشن یه خط لوله نفت بدن تا یه خط لوله آب بیارن.
با همین وضعیت فعلی بحران کم آبی قابل مدیریت است و در ایران جایگزین برای منابع آبی زمینی وجود دارد ولی باید با مسائل مسئولانه برخورد کرد. با حذف افراد درست و شایسته نمیتوان کاری کرد.
بیش از تغییرات آب و هوایی انتقال آب از زاگرس و خورستان به اصفهان و یزد و قم مشکل ساز شده است مشکل ریزگرد و بی آبی در چهارمحال و خوزستان توسط دولت ایجاد شده است و تغییرات آب و هوایی نقش بسیار کمی دارند
هارپ هارپ هارپ
لطفا از آقای کلانتری سوال بفرمایید چرا اجازه بهره برداری از معادنی که محصولات آن به صورت خام صادر می شود و کار آفرینی چندانی هم ندارد و فقط برای عده ای خاص یک ثروت باد آورده از منابع ملی که به همه تعلق دارد بهمراه دارد، در سر شاخه های منابع آبی که حیات یک شهرستان و منطقه بر عهده دارند و آن هم در ارتفاع بالای 2500 متر می دهید.
نمونه آن معدنی در سرچشمه آبریز سد جیرفت در منطقه حفاظت شده که بعد از چندین سال مقاومت مردم و نهادهای طرفدار محیط زیست الان دنبال راه اندازی آن از طریق مجوز گرفتن از نهادهای مختلف و تخریب کشاورزی منطقه و آلودگی آب می باشند.
تحلیل زیبا و هوشمندانه ای بود
تحلیل قرآنی با این تحلیل تفاوت عمده دارد در تحلیل قرآن خدا هرگز نعمتی را که به مردمی داده است تغییر نمی دهد مگر آنکه خودشان تغییر کنند . فساد گسترده در ایران باعث فساد در خاک آب و هوا شده است و آنچه دریافت می کنیم محصول عملکرد خودمان است اگر دین ناباوران بگویند تغییرات اقلیمی است مشکلی نیست اما اگر یک فرد مسلمان که قرآن می داند این حرف را بزند دیگر خودش را به خوابی زده که از آن بیدار نخواهد شد .

سوره هود آیه 117 : وَمَا كَانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرَىٰ بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا مُصْلِحُونَ
پروردگارت هرگز بر آن نبوده که شهرها را درحالی که مردمش مصلح باشند از روی ستم نابود کند «117»

سوره قصص : وَمَا كُنَّا مُهْلِكِي الْقُرَىٰ إِلَّا وَأَهْلُهَا ظَالِمُونَ ﴿٥٩﴾
و ما شهرها را نابود نکردیم جز درحالی که اهلش ستمکار بودند «59»

ذَٰلِكَ أَنْ لَمْ يَكُنْ رَبُّكَ مُهْلِكَ الْقُرَىٰ بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا غَافِلُونَ ﴿١٣١﴾
این برای این است که پروردگارت بر آن نبوده که مردم شهرها را درحالی که بی خبر [از حقایق] بودند از روی ظلم هلاک کند «131»
اشکال مختلف عذاب،در سوره انعام آیه 65 خداوند به سه نوع عذاب اشاره کرده است: عذاب اسمانی،عذاب زمینی و عذاب توسط انسانهای دیگر

قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى أَن يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِكُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا وَيُذِيقَ بَعْضَكُم بَأْسَ بَعْضٍ انظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الآيَاتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ ﴿۶۵﴾

بگو او می تواند از بالاى سرتان يا از زير پاهايتان عذابى بر شما بفرستد يا شما را گروه گروه به هم اندازد [و دچار تفرقه سازد] و عذاب بعضى از شما را به بعضى [ديگر] بچشاند بنگر چگونه آيات [خود] را گوناگون بيان مى ‏كنيم باشد كه آنان بفهمند
یک زمانی یک نفر گفت اقلیم ایران تحمل بیشتر از ۴۰-۵۰ میلیون رو نداره. متاسفانه گعاه شد که تو میخواهی امار مسلمانان کم شود. رشد انفجاری جمعیت رو شاهد شدیم. الان هم که به ۸۰ میلیون رسیدیم بدبختی ها شروع شده. مطمئن باشد وضع بدتر خواهد شد. منابع آب داره تمام میشه.
وقتی منابع آب تمام شد، فلاکت عظما خود را نشان خواهد داد.
حالا چرا اونهایی که در طبل افزایش جمعیت میزدند، خاموش شدند؟!!! بیان جواب بدن.
با سلام. هیچکدام از مسئولین مملکتی دلشان برای این مردم بدبخت نمیسوزد. شرکتهای تولید کاشی و سرامیک و نیز فولاد در استان یزد مقادیر زیادی از آب را میبلعند و تنها عده ا ی پولدار ثروتمندتر میشوند. چرا باید هندیها به میبد یزد بیایند و در زمینه فولاد سرمایه گذاری کنند. بی تدبیری مدیران این مملکت را به نابودی میکشاند
برداشت مضحکی بود
متاسفانه مسئولین ما فقط نوک بینی خودشون رو میبینند و در فکر گذران دوران صدارت خودشون هستند و یه هیچ عنوان اندیشه های بلند مدت ندارند به نظر من اینجا وظیفه دانشگاهیان و روشنفکرانه که برای بقای ایران عزیز فکری بکنند و اجازه ندهند هر رئیس جمهوری اومد فقط به خاطر چهارسال یا هشت سال صدارت خودش برنامه ریزی بکنه
جالب است بدانید بعد از طوفان کاترینا در ایالت متحده مردمی که دچار خشارت شدند و چندی از
مسئولین همین ایالت این حادثه را عذابی از جانب خدا میدانستند و مستندی هم در همین زمینه از یکی از شبکه های سیما پخش شد. حال ما که روایت هم در این باره داریم که اگر ظلم کند دچار خشکسالی میشوید . حاضر نیستند چنین چیزی را قبول کنند
بجای تحریم نفت در برابر غذا باید گفت نفت در برابر آب
مشکل آب مگه داریم ؟؟ چرا سیاه نمایی می کنید ؟؟ کشوری که در جنوب به اقیانوس راه داره و در شمال به دریا مگه مشگل بی آبی هم داره ؟؟ سال 50 پروژه آب شیرین کن سازی جنوب آغاز شد قرار شد تا سال 60 نیمی از جنوب کشور از آب این آب شیرین کنها استفاده کنه که تو جنگ تمام این تاسیسات نابود شد
واقعیت این است که اگردولت به جای تخصیص بودجه به خشکسالی وبارورسازی ابرها بودجه رابه سوی دستگاه های بی خاصیت سرازیرکند روزبه روز شاهد عمق فاجعه درخشکسالی خواهیم بود.
يادمه چند سال پيش زمان رياست جمهوري اقاي احمدي نژاد اقاي عيسي کلانتري در خصوص اين موضوع هشدار داده بودند که توليد بعضي از محصولات کشاورزي در ايران باعث از بين رفتن منابع ابهاي استراتژ يک ميشه همون موقع سايت رجا نيوز مقاله اي نوشت و اقاي کلانتري رو به اجراي دستورات انگليسيها و نابود کردن خودکفايي وصنعت کشاورزي متهم کرده بود ،با يه جستجوي ساده شما ميتونيد اين مقاله رو پيدا کنيد متاسفانه مشکل اصلي اينه که قدرت و تصميمات کلان و بسيار مهم استراتژيک که ممکنه سرونوشت چند نسل اينده رو با مشکل مواجه کنه توسط افرادي گرفته ميشه که اين طرز فکر رو دارند
دوستان عزیز خودتون رو خسته نکنید. کو گوش شنواااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
افزایش جمعیت برای پیشرفت هر کشوری ضروری است. حتی چین هم سیاست خود را دراین زمینه تغییر داده است. سوء برداشت از منابع زیرزمینی و سوء برنامه ریزی وزارت نیرو و وزارت کشاورزی در برخی مقاطع ربطی به رشد یا عدم رشد جمعیت ندارد. بنده به عنوان یک کارشناس و فعال بخش کشاورزی این مسئله را می گویم. کشور ه م اکنون با بیش تواید بسیاری از محصولات بویژه جالیزی ها و میوه ها مواجه است. دو سال پیش یکی از دوستان ما وسط زمستان گوجه فرنگی خریده بود کیلویی 500 تومان رب درست می کرد!! اگر درست برنامه ریزی کنیم با توجه به تکنولوژی های جدید غذای بیش از 120 میلیون نفر را با حفظ منابع آب تولید خواهیم کرد. توسعه گلخانه ها واستفاده صحیح از مالچ هادر آینده مصرف اب را بسیار کاهش خواهد داد. باید کشت محصولات پرمصرف با توجه به نوع اقلیم تغییر یابد و هزینه مصرف اب در مناطق خشک بالا برده شود.
به نظرم برای حل مشکل گرد و خاک و کم بارشی و کم آبی باید آب از خلیج فارس به خوزستان و بیابانهای عراق تزریق کنند تا مشکل کشور ما برطرف بشه.
تا آبی هست اون رو مدیریت کنید وقتی آبی نیست بی آبی خودش مدیرتمان می کند. راستی زاد و ولد کنید تا قربانیان خشکسالی بیشتر شوند. زهی عقل که هرگز نبوده به سر - ز بی عقلی هر فرصتی گشت پر
کشور برنامه ای مدون و حساب شده ای ندارد متاسفانه هر مسئولی که می اید بیشتر به کار های شخصی خود و اقوام و دوستان و آشنایان نمی رسد ، مردم به بزرگواری خودشان ببخشند
تنها راه اب شیرین کن هست ولا غیر...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار