بازدید 7382
۹
عبدالرضا مصری در گفت وگو با «تابناک»؛

سال آینده تورم دو رقمی خواهد بود/همه چیز بستگی به نظر مجلس دارد

برخی دولتمردان بر این باورند که نه تنها تورم در سال آینده کاهش خواهد یافت، بلکه راهکارهایی برای کنترل رکود هم دارند؛ اما این ادعا در حالی مطرح می شود که تقریبا تمام نماینده های اقتصاد مجلس با آن مخالفند و برخی، تورم سال آینده را نه تنها دو رقمی بلکه عدد درشتی نیز پیش بینی می کنند.
کد خبر: ۷۶۵۵۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸ 20 January 2018

سال آینده تورم دو رقمی خواهد بود/همه چیز بستگی به نظر مجلس داردمرکز پژوهش های مجلس، رکود تورمی در سال آینده را افزایشی پیش بینی کرده است. در این گزارش تأکید شده، به دلیل آنکه لایحه بودجه سال 97 انقباضی بسته شده است، سال آینده رکود خواهیم داشت.

به گزارش «تابناک»؛ با این حال، برخی دولتمردان بر این باورند که نه تنها تورم در سال آینده کاهش خواهد یافت، بلکه راهکارهایی برای کنترل رکود هم دارند؛ اما این ادعا در حالی مطرح می شود که تقریبا تمام نماینده های اقتصاد مجلس با آن مخالفند و برخی، تورم سال آینده را نه تنها دو رقمی بلکه عدد درشتی نیز پیش بینی می کنند.

در این میان، برخی نمایندگان اما به قضیه با عینک خوش بینی می نگرند و با وجود تأیید افزایش تورم و نرخ دو رقمی تورم، همه چیز را منوط به تصمیمات روزهای پایان سال در مجلس می دانند. به اعتقاد این دسته از نمایندگان، اگر لایحه بودجه دولت دست نخورده در مجلس تصویب شود، رشد 6 تا 7 درصدی تورم را انتظار دارند، در غیر این صورت، احتمال می دهند که تورم تا 3 درصد رشد داشته باشد.

عبدالرضا مصری در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: میزان تورم در سال آینده بستگی به خروجی مجلس دارد. اگر پیشنهاد دولت در لایحه بودجه رأی بیاورد، قطعا تورم کشور حدود 6 درصد افزایش پیدا خواهد کرد، ولی اگر این لایحه در مجلس کم یا زیاد شود، طبعا اثر تورمی آن کمتر تغییر خواهد کرد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه افزود: دو ماده قانونی در این لایحه وجود دارد که تعیین کننده بخش عمده تورم سال آینده خواهند بود؛ یکی بحث حامل های انرژی و دیگری حذف یارانه هاست. اگر این دو موضوع به قوت خود، مانند سال 96 دست نخورده بمانند، با نقدینگی که تزریق می شود، حدود یک یا دو درصد افزایش تورم خواهیم داشت؛ اما اگر این دو موضوع در مجلس دستخوش تغییر و خواسته دولت محقق شود و حامل های انرژی افزایش پیدا کند و همزمان نیز یارانه 40 میلیون تن قطع شود، پیش بینی ما این است که بیش از 6 درصد تورم خواهیم داشت.

مصری ادامه داد: با اما و اگر نمی شود حرف زد. باید منتظر بمانیم تا خروجی کمیسیون تلفیق آماده شود و بعد از آن هم این موضوع در صحن علنی احتمال تغییر دارد و ممکن است نماینده ها پیشنهاد هایی داشته باشند که باعث بازگشت نظر دولت به مجلس شود؛ بنابراین باید منتظر خروجی مجلس ماند.

این نماینده در پاسخ به این که کمیسیون تلفیق مصوب کرده تا یارانه ها حذف نشود و قیمت حامل های انرژی تغییر پیدا نکند، در این صورت وضع به چه شکل خواهد بود، گفت: از بحث یارانه ها دو نوع برداشت می توان کرد؛ یکی اینکه مجلس قبلا به دولت اجازه داده بود که افراد پردرآمد را حذف کند و دیگر آنکه دولت یکباره یارانه افراد را قطع کند.

این نماینده گفت: حذف یارانه افراد توانمند اثر تورمی چندانی ندارد و در اقتصاد و معیشت مردم تأثیرگذار نیست؛ اما دومین برداشت می تواند خطرناک باشد و اثرات تورمی جبران ناپذیری داشته باشد؛ بنابراین، باید تا تمام شدن بررسی بودجه صبر کرد. احتمال دارد یک نفر در مجلس پیشنهاد جایگزینی لایحه دولت را در مورد یارانه ها و حامل های انرژی بدهد و اگر رأی بیاورد، نظر دولت انجام می شود. ما افزایش قیمت حامل های انرژی و بخصوص با افزایش قیمت 50 درصدی بنزین همچنین قطع یارانه 40 میلیون تن در شرایط موجود موافق نیستیم. دولت فرصت های خود نسبت به افزایش حامل های انرژی را از دست داده و تکلیف قانون عمل نشده است.

وی در پایان یادآور شد: بنا بر قانون پنجم توسعه، به دولت تکلیف شده بود که ظرف مدت برنامه یعنی تا پایان سال گذشته، قیمت آن را به فوب خلیج فارس برساند؛ اما به دلیل انتخابات و موارد دیگر نمی خواستند این قیمت ها را افزایش دهند، ولی اکنون می خواهند یکباره قیمت ها را افزایش دهند و کار پنج سال را در یک روز انجام دهند. این کار قطعا ایجاد تورم می کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۹
هيچ آدم با عرضه اي وجود ندارد جلوي افزايش قيمت ارز را بگيرد و آن پائين بياورد؟؟!!؟!!
برادر من نمی دانم قطع یارانه چطور می تواند اثر تورمی داشته باشد؟با قطع یارانه رشد نقدینگی کمتر می شود و سبب کاهش تورم می شود.همچنین عدم افزایش قیمت سوخت سبب می شود که دولت پول بیشتری چاپ کند که از افزایش قیمت سوخت بسیار مخرب تر است و می توان اثر آن را بر افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر مشاهده نمود.
مشکل دولت و کلا مشکل اصلی در ایران این است که مسولان نمی خواهند مسائل علمی و تخصصی را قبول کنند. مثلا در مورد همین ارز سیاست بسیار اشتباه و فاجعه افرین وزیر پیشین اقتصاد و اقا سیف و تیم اقتصادی در 5 سال گذشته این بود که به هر بهایی مانند دادن سودهای موهوم 25 و 28 درصدی نقدینگی را برای چند سال و تا بعد از انتخابات خرداد 96 حبس کنند و با تثبیت دستوری نرخ ارز و عدم قطع یارانه ها برای همه و افزایش فیشها و مصارف نجومی و ...از خود و دولت سیمای یک دولت موفق را ارائه دهند. حالا اگر این تصمیمات به بهای انهدام سیستم بانکی یا ورشکستگی صندوقهای بازنشستگی و رکود ویرانگر و سیل کالاهای وارداتی رسمی و قاچاق و ... منجر شد فدای انتخابات 96. ولی این نمیشود برای همیشه ادامه یابد. به محض پایان انتخابات و تشکیل دولت جدید تیم اقتصادی چاره ای جز متوقف کردن این سیاست های به غایت فاجعه بار نداشته و ندارد و حالا ما در بازار ازر فقط شاهد اغاز ان هستیم. ولی وزیر پیشین اقتصاد که باید پاسخگو این فاجعه باشد حالا کجاست؟! فقط از اقای سیف بعید بود که با همه خبرگی مانند وزیر پیشین اقتصاد به بهانه عشق به کار علمی و دانشگاهی! عذر همکاری نخواست و باقی ماند. اگر از همان سال 92 به دلار و اقتصاد سیستم بانکی و نرخ سود بانکی اجازه حرکت در مسیر درست و علمی داده می شد ما حالا شاهد در رفتن فنر نبودیم که به همراه خود همه اقتصاد و مردم را مانند 91 شوک بگیرد.حالا هم بزرگترین اشتباه در زمانی که خروج ترامپ از برجام با توجه به همین اقتصاد پر از مسئله کشور که محصول مدیریت اقایان تیم اقتصادی ست تقریبا حتمی به نظر می رسد این خواهد بود که برای کنترل بازار ارز دلار به شدت ارزشمند را به قیمت پایین و رانت بالا به این بازار و صرافیهای فامیلی بریزیم و خزانه را خالی کنیم. این نقدینگی 1500 تریلیون تومانی حداقل باید نصف شود و هیچ راه دیگری وجود ندارد و برای نصف شدن ان چاره ای نیست جز افزایش قیمت دلار و تورم مانند 1391 متاسفانه.
تورم اصلا نمنده؟بقول بعضی ها هاردان اومده تورم؟
با توجه به نزول بهره بانکی و تورم 10% کشور، مردم به خرید سکه و ارز روی آوردند تا به این وسیله سرمایه خود را حفظ کنند. متاسفانه به دلیل امنیت نداشتن سرمایه گذاری در صنعت، مردم پولهای خود را در بانکها و موسسات مالی با بهره های بالا نگهداری میکردند که با اتفاقات جذیذ برای موسسات مالی و پایین آوردن نرخ بهره بانکی مقدار قابل توجه ای نقدینگی بصورت سرگردان در کشور وجود داشت که اکثراً بطرف خرید سکه و ارز گرایش پیدا کردند و همین امر باعث گران شدن ارز کشورهای دیگر در ایران گردید. در کشور ما که خرید ارز آزاد است، تنها راه چاره دولت جلوگیری از واردات اقلام غیر ضروری میباشد که این امر هم به مشکل بیکاری کمک خواهد کرد و صنایع کشور جان تازه ای میگیرند و حتی باعث رشد و شکوفایی اقتصاد کشور میشود. به عنوان مثال چرا باید واردات کفش که انواع آن با بهترین کیفیت در کشور ساخته میشود و لوازم خانه و قطعات خودرو باید از چین و کره به کشور وارد شود؟ با جلوگیری از آنها مطمئناً قطعه سازان داخلی بعد از مدت کوتاهی همان قطعات را خواهند ساخت. چرا باید 56 هزار خودرو که اکثراٌ چینی بی کیفیت هستند وارد کشور شود در صورتیکه هنوز هیچ خودروی چینی مجوز ورود به اروپا را به دلیل ضعف کیفیت دریافت نکرده است. اگر دولت و مردم به خود آیند، حتماً این مشکل بزودی حل خواهد شد و مطمئناً با صحبتهای بی منطق آقای سیف که چندین بار قول پایین آمدن نرخ ارز را دادند، این افزایش هر روز ادامه خواهد داشت.
نخیر هیچ ادم باعرضه ای وجود ندارد !!!!!
همین الان برنج تورم سه برابر داره تورم واقعا سه برابر هست
جونمی جون ٩٧رو عشقه تحریما برگشته دلار شده هفت هزار تومن کار و اقتصاد هم تعطیل بارندگی هم تعطیل ی نصفی از مردم از گشنگی میمیرن البته من اخرای ٩۶مردم و نیستم تا اون روزا رو ببینم چون یخچالم بدجوری خالی خالی خالیه
همين الان تورم دو رقميه.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان