بازدید 3440

چه كسي دانشگاه آزاد را از ريل ولايت خارج می كند؟

دانشگاه آزاد اسلامی كه در سال های گذشته رویه های نسبتاً هماهنگی را با دولت و نهادهای زیر مجموعه اش در پیش گرفت و نظام آموزشی كشور را به یك وحدت رویه مطلوب نزدیك كرد، مدتی است كه دوباره در مسیر جدایی از بدنه اصلی آموزش عالی كشور قرار گرفته است؛ اتفاقی كه البته نه تنها مطلوب جامعه علمي و دانشگاهي كشور نيست، بلكه با خواست اصلي مسئولان ارشد دانشگاه آزاد نيز فاصله دارد.
کد خبر: ۷۶۵۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۷ 17 January 2018

چه كسي دانشگاه آزاد را از ريل ولايت خارج می كند؟دانشگاه آزاد اسلامی كه در سال های گذشته رویه های نسبتاً هماهنگی را با دولت و نهادهای زیر مجموعه اش در پیش گرفت و نظام آموزشی كشور را به یك وحدت رویه مطلوب نزدیك كرد، مدتی است كه دوباره در مسیر جدایی از بدنه اصلی آموزش عالی كشور  قرار گرفته است؛ اتفاقی كه البته نه تنها مطلوب جامعه علمي و دانشگاهي كشور نيست، بلكه با خواست اصلي مسئولان ارشد دانشگاه آزاد نيز فاصله دارد.

به گزارش «تابناك»، موضوع جدایی هر چه بیشتر دانشگاه آزاد اسلامی از دولت و وزارت علوم و قرار گیری این دانشگاه در یك مسیر مجزا در حالی رخ داده است كه سابق بر اين و در سال های اخیر وزارت علوم و سازمان سنجش نقش موثری را در سیاست های كلی این دانشگاه بازی می كردند.

مسئولان جدید دانشگاه آزاد كه در صحبت های خود مسائلی مثل ولایت مداری، آدم سازی، توسعه علم، تأكيد بر ارزش هاي گفتمان انقلاب و... را مطرح می كنند، معتقد هستند كه علي رغم ميل و خواست باطني آنها اين فاصله و جدايي در حال رخ دادن است و به اين دانشگاه خسارت هايي را وارد كرده است.

صرف نظر از اختلاف هایی كه در ماه های گذشته و در رابطه با نوع پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد پیش آمد و تصور می شد این اختلافات فروكش كرده است، سخناني در نشست هاي مديران دانشگاه آزاد بيان مي شود كه بر ادامه دار بودن اين شكاف دلالت دارد.

ادعاهایی مثل سخنان اخیرا رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران محمد مهدی طهرانچی كه به صورت رسمی در نشست شورای دبیران مطرح شد و در آن از مطالب مهمي مثل تلاش هاي بيروني براي خروج دانشگاه از ريل ولايت سخن به ميان آمد.

طهرانچی در سخنانش در همین رابطه گفت: با بازی سازمان سنجش بر سر دانشگاه آزاد، ۶۴ نفر ظرفیت در رشته های پزشکی دانشگاه خالی ماند. این بازی نشان می ‌دهد که آنها می ترسند دانشگاه آزاد اسلامی روی ریل ولایت باشد. آنها دارند ما را گرفتار چه کنم چه کنم می کنند و ما نباید در این دام بیفتیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: روش های تکراری دانشگاه های دولتی به درد ما نمیخورد. ما دانشگاه خصوصی هستیم سبک مان مال خودمان است. مصوبه ها را هم خودمان از اول تا آخر انجام می دهیم. ما منكر لزوم افزايش تعامل با دولت و وزارت علوم نيستيم، اما قالب هاي دولتي دانشگاه هاي دولتي در دانشگاه آزاد جوابگو نيست و ما بايد در اين دانشگاه مسير منحصر بفردي را براي توفيق در برنامه ها پيش بگيريم؛ برنامه هايي كه به معناي تعامل گريزي با دولت نيست، اما در آن بايد شيوه هاي متفاوتي از دانشگاه هاي دولتي وجود داشته باشد.

سخنانی كه رئیس استان تهران دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با ضرورت جدایی از دولت و دستورالعمل های آن بر زبان آورد، اگرچه حكايت از لزوم افزايش خلاقيت هاي مديريتي و سبك هاي متفاوت با دانشگاه هاي دولتي در اين دانشگاه است و ايشان تأكيد دارند معناي آن قطع تعامل با دولت نيست، اما اين نگراني را ايجاد مي كند كه بر افزايش اختلاف هاي في ما بين دامن بزند؛ اتفاقي كه  قطعاً با تنش و اختلاف نظرهای فراوانی میان این دو نهاد به پیش خواهد رفت و ماحصل نهایی آن ضربه به ساختار علم و پژوهش در كشور است.

با توجه به اینكه رسالت اصلی دانشگاه های كشور پرورش اساتید و مدیران كشور و نیز توسعه علم و دانش در كشور است، باید منتظر ماند و دید در گذر زمان شرایط برای دانشگاه آزاد چگونه پیش خواهد رفت و آیا این دانشگاه خواهد توانست با رویه های كنونی به توفیقی دست یابد یا خیر؟

آنچه با شرایط موجود می توان در مورد آن نظر داد، افزایش اختلافات و درگیری های بین وزارت علوم و مجموعه دانشگاه آزاد است كه البته با سابقه سياسي و مديريتي مسئولان ارشد اين مجموعه تا حدود زيادي همخواني ندارد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل