بازدید 25572
۴
راهکار، تهدید یا فرصت؟

ازدواج موقت؛ شرعی که عرف نیست

کد خبر: ۷۶۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۸ 10 December 2009
موضوع «ازدواج موقت» و تبعات اجتماعی و سیاسی این موضوع هرچند وقت یکبار با انجام مصاحبه و گفت‌وگویی از سوی یکی مقام و مسئول که اصولا زیر ذره بین رسانه‌ها قرار دارد، داغ می شود و این بار نیز علی مطهری با اظهارنظری در این بحث، به حساس شدن موضوع ازدواج موقت در جامعه دامن زده است.

به گزارش «فردا»، دو سال پیش بود که مصطفی پورمحمدی وزیر کشور دولت نهم در هم انديشی «حجاب، مسئوليت‌ها و اختيارات دولت اسلامي» که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي قم برگزار شد، به موضوع ازدواج موقت گریز زد و گفت که «ما نبايد از ترويج ازدواج موقت در جامعه كه حكم خداست، پروا داشته باشيم و اين مسأله بايد با جسارت در كشور ترويج شود.»

پورمحمدی بدون اینکه متوجه تبعات چنین اظهارنظری در جامعه باشد، به بالا رفتن سن ازدواج در كشور که باعث به وجود آمدن معضلات فراواني می‌گردد، اشاره داشته و چنین گفته بود که «عده‌اي به جوانان توصيه مي‌كنند تا نسبت به ازدواج در سنين پايين اقدام نمايند، ولي در شرايط فعلي امكان ازدواج به دلايل مختلف وجود ندارد و ما نيز نمي‌توانيم نسبت به اقتضائات سني قشر جوان جامعه بي‌تفاوت باشيم.»

وی با بيان اينكه نياز جنسي يكي از غرايز انسان است كه بايد از راه درست به آن پاسخ داده شود، از دين اسلام به عنوان جامع‌ترين دين براي حل تمام مشكلات بشر نام برد و اینگونه بود که ازدواج موقت را برای حل اين قبیل مشكلات مطرح ساخت.

پورمحمدی آنگاه خواستار پا درمیانی حوزه‌های علمیه در این موضوع شده و تاکید کرد که حواشي ناشی از اجرای اين حكم خدا در جامعه گرفته شود.

این موضوع در زمان خود با نظرات مثبت و منفی از سوی موافقان و مخالفان طرح ازدواج موقت در جامعه همراه شد و در نهایت بدون اینکه بتوان یک راهکار عملیاتی برای اجرایی شدن آن به کار گرفت، به آرشیو اخبار رفت.

اما صحبت‌های چندی پیش علی مطهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص ازدواج موقت در بین دختران و پسران دبیرستانی، با انتقادات و پشتیبانی‌هایی همراه شده که می‌تواند راهکاری برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه باشد.

مطهری با عنوان این موضوع که همه ما می‌دانیم که امروزه دختران و پسران با هم دوست می‌شوند و روابطی را برقرار می‌کنند که همه ما می‌دانیم نامشروع است و حتی در بسیاری از مواقع خانواده‌ها هم در جریان هستند، گفته است: «ما هم می‌گوییم همین رابطه در جریان باشد اما به صورت مشروع. آنها بیایند و ازدواج موقت کنند. من می‌گویم این رابطه را بیاییم و سروسامان دهیم، همین.»

این ادامه صحبت مطهری در بحث ازدواج موقت جوانان است و در ادامه آن دوباره گفته است که «می‌دانید که در تحریکات جنسی در جامعه ابزار متعددی پیدا کرده است. خوب است بیاییم و روش اسلامی آن را به کار بریم و دست از عرف نادرستی که برای خودمان مرسوم کرده‌ایم بر داریم. اصولاً اسلام توصیه می‌کند غریزه جنسی را تحریک نکنیم. باید برای دختران و پسرانمان شرایط را مهیا کنیم تا کمتر به گناه آلوده شوند باید هدف این باشد. مثلاً ورزش کنند و به کار و فعالیت اجتماعی بپردازند و شرایط برای ازدواج موقت فراهم شود.»

به دنبال این موضع علی مطهری بود که برخی از مقامات اجرایی کشور شجاعت به خرج داده و در مقابل پرسش خبرنگاران در خصوص ازدواج موقت برای کاهش آسیبه‌ای اجتماعی، نظرات خود را عنوان داشته‌اند که سردار احمدی مقدم، رئیس پلیس کشور یکی از آنهاست.

فرمانده نیروی انتظامی کشور با بیان اینکه وقتی بحث ازدواج موقت را مطرح می‌کنیم، این موضوع در حد کفر عنوان می‌شود، گفته است که «ارتباط نامشروع آنقدر قبح ندارد که ازدواج موقت قبح دارد، هرچند از نگاه ما رابطه نامشروع دختر و پسر می‌تواند ضابطه‌مند شود.»

به اعتقاد احمدی مقدم، در اذهان مردم ازدواج موقت وسیله‌‌ای برای زیاد‌ه‌‌خواهی افرادی است که ازدواج کرده‌اند، در حالی که اینگونه نیست و رابطه نامشروع دختر و پسر می‌تواند در چارچوب قانون و شرع ضابطه‌مند شود.

وی به سخت‌ شدن ازدواج و جوانی جامعه اشاره کرده و عنوان داشته که «بسیاری از خودنمایی‌ها، عرضه برای ازدواج است. حال چرا ما این را تسهیل نکنیم و یک راه برای تسهیل این امر موسساتی است که هم در انتخاب و هم در امکانات کمک می‌کند.» زیرا به اعتقاد فرمانده ناجا؛ «اسلام دگم نیست و باز است به طوری که می‌تواند ما را از بحران عبور دهد اما باید یک مقدار دیدگاهمان را باز کنیم.»

علی مطهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است که «ازدواج موقت به سلامت افراد در درجه اول کمک می‌کند. عقده‌های روحی و روانی افراد بسیار فروکش می‌شود و برای آنها مسائل جنسی تبدیل به موضوعی عادی می‌شود که اسلام هم راه را برای آنها باز گذاشته است.»

در هر حال، بار دیگر موضوع جنجالی ازدواج موقت و توجه به آن برای کاهش آسیبهای اجتماعی مورد اشاره برخی سیاسیون و مقامات اجرایی کشور قرار گرفت تا زنگ خطر افزایش سن ازدواج و آسیبهای روحی و روانی کشتن غریزه جنسی، بیش از پیش به گوش مسئولان امر و دولتمردان برسد تا به فکر ارائه راهکاری عملی برای برون رفت از این بحران اجتماعی باشند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۴
انشالله با تلاشهای مشفقانه شما و دوستانتان عرف هم میشه!
خیلی کار زشتی این ازدواج موقت یک کثافت کاری به تمام معناست حال آدم بهم میخوره اصلا با عقل جور در نمیاد به خدا
بابا شمام کشتید خودتونو! این جا چیچش درسته که ازدواجش درست باشه!
این اقایانی که صحبت از ازدواج موقت کرده اند، ایا حاضرند دختران و خواهران خودشان برای فروکش کردن عقده های روانی به ازدواج موقت رو بیاورند؟؟؟؟
مطمئنم خودشان هم نمی توانند با این مسئله کنار بیایند، ولی نفسشان از جای گرم بیرون می اید، چون این ادم ها که برای مردم و جوانهای بی پول از این طرح و پیشنهاد ها مطرح می کنند، خودشان توانایی این را که هزینه ازدواج فرزندانشان در سنین پائین را پرداخت کنند دارند!!! حالا این وسط باید یه فکری هم برای مردم بی پول کرد دیگه!!!!
شرایط را محیا کنیم ??
می دانید با رواج ازدواج موقت در بین دختران جوان و ساده دل، چه اتیشی به جون پدر و مادرهای اینها می اندازید؟!
سرنوشت و اینده این دختران کم سن و سال بعد از اینکه مدت این ازدواج به پایان رسید چه می شود؟؟؟
ایا دوباره می توانندجواستگاران مناسبی پیدا کنند یا به خاطر ازدواج قبلی تا اخر باید هی فقط ازدواج موقت کنند؟؟؟؟
والله پدر و مادر این بچه ها خیلی راضی هستند که فرزندانشون دوست باشند و تلفنی صحبت کنند یا با هم در رستوران غذا بخورند و..... ولی ازدواج موقت نکنند!!!
دلیلش هم کاملا منطقی و روشن است! آ خه در ازدواج موقت چون اسمش ازدواج است خیلی اتفاقات دیگری نیز می افته و معمولا خیلی ها هم باخبر می شوند که این برای خانم ها خیلی دردسر درست کی کنه!
جناب مطهری آیا شما وسایر مسئولین و روسا حاضر میشوند فرزندانشان با این روش ازدواج نمایند؟ یا فقط این نسخه برای مردم است .
راستی فرق ازد.اج موقت با دوستی ها همین جوری چیست؟؟؟؟
بیائید علمی و اماری و مستند و مستدل بررسی کنیم مزایا و تفاوتها و مظرات این دو مقوله را.......
با تشکر از تابناک
با سلام بعرض می رساند مردان جامعه ما ازدواج موقت را فقط برای هوس می خواهند اما زنان برای داشتن یک حامی .این حامی موقتی نمی شود ولی حامی باید دایمی باشد . در ازدواج موقت احتمال بچه دار شدن زیاد است مرد خود را مالک زن می داند . اما موقتی . اگر دوست باشند بهتر است چون دختر یا زن می تواند در کنارش موارد ازدواج خود را محک بزند و این فرصت از او گرفته نمی شد . مرگ بر فرهنگ مرد سالار و زن برده .
ازدواج کوقت حکم خدایی است که ما را آفریده است. چرا برخی از ما فکر می کنیم اعاذبالله از خدا بیشتر می فهمیم و به دلایلی مثل امکان سوء استفاده برخی و ... می خواهیم حکم خدا را تعطیل کنیم؟ آیا خداوند اینها را نمیدانسته و ازدواح موقت را حلال و مستحب قرار داده است؟ از خدا بترسید و به خاطر ژست های روشنفکر مآبانه به جنگ احکام الهی برنخیزید. جالب است که برخی از همان کسانی که ازدواج موقت را بسیار بد دانسته و علیه آن تبلیغ می کنند هیچ مشکلی با مدلهای غربی ارتباط دختر و پسر ندارند! چرا با تبلیغات شیطانی حلال خدا را در نزد مردم زشت جلوه می دهید؟ هر جامعه ای که راه حلال را برخود ببندد محکوم به غوطه ور شدن در دام فحشاء و فساد است. موضوع انتخاب بین ازدواج موقت و دائم نیست، بلکه موضوع بحث انتخاب بین ازدواج موقت در برابر زناو فحشاء است. خانم محترم، کارگزار مؤمن، نماینده متدین و ... شما طرفدار کدام هستید؟
متاهيلين ميگويند:ازدوج نكنيد تا سعادتمند، جوان و آزاد بمانيد
زنا هم عرفي شده كه در شرع نيست . اين هم يكي از دلايل نزديك شدن آخرالزمان است . مي گيد نه مراجعه كنيد به ترجمه جلد 13 بهار الانوار
باباداداش ول کن این بحث ازدواج موقت و! بذار زندگیمونو بکنیم!
و چه ساده است بهره کشی از انسانی بی هیچ عشقی و...
خداوند در قرآن میفرماید : با پیامبرتان حرکت کنید و از او پیشی نگیرید.
در جامعه ما همه شارع شده اند و حکم صادر می کنند. کسانی که از یکی از احکام خدا خوششان نمی آید برای دیگران هم حکم صادر می کنند و حتما عذاب دردناکی در انتظار اینگونه افراد خواهد بود.
ای کاش بجای مقابله با احکام الهی با توجیهاتی همانند "عرف" و "مصلحت" و اینگونه اصطلاحات مضحک ، با عقل ناقص خود احکام الهی را زیر سوال نمی بردیم و سعی در اجرای آنها می کردیم.
راستی ازدواج موقت برای خانمهای متعهل هم حلاله دیگه آره؟! اگه اینطوری بشه ک بهتره دیگه رسماً می شه جنگل!!!
خدا نگذره، از کسانی که می خواهند یک همچین طرحی رو بین دختران پاک و ساده و .... رواج دهند!
با رواج این طرح شاهد از هم پاشیدگی و اختلاف بیشتر در خانواده ها خواهیم بود! چقدر مرد متاهل قراره دنبال این دختران جوان برای ازدواج موقت بیافتند؟؟؟
چقدر بچه بی سرپرست حاصل این ازدواج ها خواهد بود؟ ایا باعث سرخوردگی دختران جوان در جامعه ما نمی شود!
تابناک جان، لطفا به همه جوانب موضوع رسیدگی و توجه کنید، نه فقط جواب دادن به عقده های روانی، آن هم به شیوه اسلامی!!!!!
مطابق شرع هم نيست چون فرزندان اين ازدواج را چه كسي قرار است بزرگ كند
چه كسي مشكلات پوشكي آلودگي هاي احتمالي را حل مي كند
اگر يكي از طرفين به ديگري وابسته شد كه چه ضامن مشكلات رواني بعد از آن است
براي چه گروهي است دختر بي اذن پدر حق ازدواج ندارد
اين آسيبهاي اجتماع را افزايش مي دهد و به نفع مردان هرزه و پولدار است
ازدواج موقت شرعی که عرف نیست و به نفع مردان است و برای مردان است و زنان قربانی آن هستند .
ازدواج موقت به نفع جنس مذکر هست نه دختر خانم ها چون از نظر شرعی صیغه دختر مجاز نیست پس مشکل نصف جامعه حله و این یعنی عامل گسترش فساد راستی تابی جون چرا ازدواج برای جوانان اجباری نیست؟چرا سن تحصیلات برای دیپلم اینقدر بالاست؟ مثل جوامع غربی
واقعا کسی جرات داره این معضل رو حل کنه!؟
این سخنان چیست؟ مگر همین کارمون مانده بود تمام مشکلات را حل کر ده اید وفقط تشکیل حرمسرا مونده بود که این را هم ایشان حل کردند خوب قاجار همینطور بود

حرکت به عقب؟
در غیاب امام راحل واین افاضات؟

ایا امام راضی بودند ایشان به قدری احترام برای زنان قائل بودند وسیره ایشان با مرحومه همسرشون زبانزد بود

خجالت بکشید از ارواح طیبه شهدا

ایا این اقا راضی میشوند که دختر وخواهر خودشون دست به این کار بزنند

خدا عاقبت همه را بخیر کند
از اقای مطهری بیش از اینها انتظار است

قبلتر مباحث زیباتری داشتند

چرا به این مطلب زشت وسخیف می پردازند هنوز خیلی از قوانین دینی روی زمین مانده حالا چرا فقط روی صیغه

وهوسبازی مردان وزنان بی بند وبار ایشان تمرکز داده اند

یا علی
بحث های مریوط به یارانه شما بسیار خوب وسازنده بود وباعث محبوبیت شما گردید

ولی از شما تقاضا داریم با این بحث سبک .سخیف خودتون را نزد زنان ومردان نجیب این دیار پایین نیاورید

کسانیکه این راه را برای شما گذاشته اند دلسوز شما نیستد

ما طرفدار اسلام ناب محمدی امام راحل هستیم نه اسلام امریکایی عربستان سعودی وحرمسرا های قجری

لطفا این سخنان خودتون را یکجوری اصلاح کنید ما همیشه به خانواده مطهری افتخار کرد ه ایم

علی علی
قبل از شروع بحث ازدواج موقت باید فرهنگ سازی و اموزش کافی برای طرفین و به خصوص زنان و دختران!!! وجود داشته باشد چون بعد ازدواج دایم یا موقت این زنان هستند که با انواع مشکلات روبه رو می شوند که مهمترین انها بارداریهای ناخواسته می باشد .البته نداشتن سرپرست دایم ومشکلات مالی و وابستگی های عاطفی هم که بماند.در ضمن ضرورت ان برای افراد مجرد عنوان شود نه اقایان متاهل .
هر وقت جلو حرامهاي بزرگ راگرفتيد مثل دزدي از بيت المال - دروغ- و... اونوقت به مستحبات ميرسيم چرا از اوني كه از همه بي مسيوليت تره شروع كرديد؟از آقاياني كه خيلي نگران حرام شدن حلال خدا هستم مي پرسم آيا بي روسري بودن دختر6-7 ساله در مدارس و همينطور معلم خانم سر كلاس خانمها حلال خدا نبود كه ضوابط جمهوري اسلامي آن را حرام كرد و موجب حجاب گريز شدن خيلي از بچه هاي ما شد؟ پس چرا تو اين سالها مدعي اين مسائل نبوديد؟
اخه چه اشکالی داره،تا کی میخواین سرتون رو بکنین توی برف.
اون روزی رو میبیتم که جامعه ی ما هم مثل غربی ها شده،ولی تا حرف از ازدواج موقت میشه همه کفری میشن.
ازدواج موقت چیز خوبیه . ولی در شرایطی که واقعا شرایط ازدواج مهیا نباشه اونم نه برای هر کسی و به هر نحوی . ازدواج موقت در صورتی که عرف جامعه بشه دست کمی از فرهنگ بی بند و باری غرب نخواهد داشت و باعث متلاشی شدن بسیاری از خانواده ها خواهد شد . به نظر من حتی ازدواج دوم هم مشکلات فراوانی به همراه خواهد داشت چه برسد به ازدواج موقت . یک نوع مرد سالاری پنهان ایجاد میشه که متاسفانه با روند رشد سن ازدواج و عدم رضایت خانواده از مردان باعث ایجاد بی بندوباری های اجتماعی میشه . بهتره صورت اینجور ازدواج ها صورت نگیره . درسته که شرعیه ولی آقایانی که دم از اسلامی بودن این کار میزنند بهتر است سری هم به قرآن بزنند بعد صحبت کنند . این کار برای ارضاء مردها نیست و فلسفه دیگه ای رو دنبال میکنه ... و اینکه سن ازدواج بالا رفته مشکلاتیست که مسئولین باعث اون هستند و خانواده ها نباید تاوان اون رو بدهند .
درود بر عمر که این ازدواج موقت را که کثافتکاری ما شیعیان است برانداخت وجامعه را از روسپیگری نجات داد .
و اما اصلا یه چیز دیگه...اقایان بیایید بین یک سریال و از صدقه سر اون یه عالم یا سخنرانی رو بیارید که برای این موضوع و بخواهید از مردم براتون پیامک بدن که چند درصد موافق این هستند که همسرشون قبل از ازدواج تجربه جنسی داشته باشه و قبح اون تا چه اندازه ست؟
میخوام به این دوست عزیز بگم شما که میگی از پیامبر جلو نزنید، یاد بگیرید پیامبر ما اول جوونی رفته و با زنی ازدواج کرده که چندین سال از خودش بزرگتر بود، این هوسرانیه؟ منصف باشید ...کدوم خانواده ی پیرو پیامبر ما تو این زمونه اجازه میده پسرش با دختری که چند سال از خودش بزرگتره ازوداج کنه؟ نوع نگاهشون چیه شما را یه سخنران بیارید از صدقه سر سریال ها برای دو دقیقه و به جای تبلیغات و قبح این ازدواج رو هم از بین ببره...بخواهید پیامک بزنن مردم که چند درصد خواهان هستن و چند درصد خواهان نیستن. پیامک بدن مردم و بگن چند درخواهان این هستند که دامادشون تجربه جنسی قبل از ازدواج داشته باشه و ...اول تربیت و آمادگی ذهن مردم به ازدواج دختر بیوه، مرد بیوه رو بدید، ازدواج موقت پیشکش همگی...زندگی رو به مردم برگردونید...وقتی همه چی به روال خودش باشه نیازی به ازدواج موقت نمیمونه...کسی روی زمین بدون جفت نمیمونه مگه برای آدمای هوسران که الحمدلله ما نداریم و ندیدیممممممممممم
والا که غربی هابه یک نسخه قابل قبول و خوب در زمینه ارتباط دختر و پسر رسیدن. بدون اینکه خودشون هم بدونن دارن شبه قانون اسلام عمل می کنند. وما هنوز باید بدویم دنبال الگو
لطفا بفرمائید در کجای دین اومده، همه می گن شرعیه ولی کسی نمیگه کجای شرعه
اگه در قرآن اومده، می شه پذیرفت ولی اگه غیر از این باشه قطعا درست نیست.
لطفا قبل از این همه بحث، اول اثبات کنید شرعیه.
دوستان عزیزی که جبهه می گیرن بدونن که در ازدواج موقت شرط رضایت والدین برای دخترا هست پس این قدر نگین کسی که این حرف رو می زنه خودش حاضره با بچش این کار بشه یا نه چون شما والدین اگه راضی نباشین شرعا نمیشه صیغه ی موقت هم اجرا بشه! درست عین دائم! و دوستانی که جبهه می گیرن بدونن که این ازدواج در اصل از اونجا حکم شرع شد که زن های بیوه در صدر اسلام به دلیل کشته شدن مردهاشون بدون سرپرست مونده بودن و ازدواج موقت برای اینه که یه مردی که وسع مالی داره خرج و مخارج اون زن رو بده و ضمنا نگن فلانی به هرزگی افتاده! با دختر باکره که نمیشه الکی ازدواج موقت کرد! کلی شرط داره! بحث جنسی تنها یکی از بحثای جانبی ازدواج موقته! راه ارضای جنسی و روحی ازدواج دائمه این آقایون که دم از رواج ازدواج موقت می زنن اگه یکم مطالعه داشتن می دونستن که ازدواج موقت برای دختر باکره الکی نیست و پسر هم تعهد داره خرج و مخارج زن رو بده! لطفا دوستان هم الکی جبهه نگیرن! من سوالم از خانوما اینه که اگه خدای نکرده در سن جوونی بیوه شن و در اوج نیاز به حامی روحی و مادی و اوج شهوت جنسی مردشون رو از دست بدن و به خاطر همین ازدواج اولشون خواستگاری نداشته باشن بازم ازدواج موقت بده؟ اینکه یه مدت یه سرپرست داشته باشن به صورت شرعی بده؟ حالا خدا رو چه دیدی شاید دری به تخته خورد و مورد ازدواج دائم هم براشون جور شد! چرا این کار رو بردگی می دونین؟ کجای این کار بردگیه؟ شما در آزادی کامل می تونین انتخاب کنین! مجبور که نیستین! من موافق ازدواج موقتم اما با شرایطش! برای دخترای باکره و پسرای جوون بهتره آقایون موانع مادی رو کم کنن اون وقت ببینن ازدواج میشه یا نه! شاید عده ای هرزگی رو دوست داشته باشن اما اکثر آدما چه مرد و چه زن یک شریک دائم برای زندگی رو ترجیح میدن! خانوما هم لطفا اینقدر به آقایون نگن هوسباز! مگه خود خانوما نیاز جنسی ندارن؟ این درست نیست که تا یه پسر به یه دختر نگاه می کنه بگن هوسبازه ، اما خانوما که راجع به همه چی آقایون نظر میدن هوسباز نیستن! بلکه فقط دارن نظر میدن!!!! یکم منصف باشین لطفا!
ضمنا اگه در ازدواج موقت بچه به دنیا بیاد وظیفه ی مرده که بزرگش کنه! ازدواج موقت که الکی نیست که دوستان فکر می کنن فقط واسه هوسبازیه! 100 تا شرط داره! لطفا یکم مطالعه کنین بعد به حکم شرع ایراد بگیرین! خدا از ما بیشتر می فهمه که این حکم رو گذاشته!
در مورد مطلبی که آقای مطهری مطرح نمودند در مورد دوستی های قبل از ازدواج .
خودمن دست کم دو سال است که در تلاشم برای ازدواج اما دائم و نه موقت . ولی متاسفانه فارغ از کار و منزل شخصی که دست کم های شروع زندگی مشترک هستند متاسفانه خدمت سربازی هم سر راهم قرار گرفته .این مشکلات ، مشکلاتی هستند که درمان پذیرند اما با این وضعیت به نظر شما میشه ازدواج دائم کرد ؟ چه برسد به ازدواج موقت ؟ اگر در دوران سربازی برای من مشکلی ایجاد بشه و یا حتی مرگ سراغ من بیاد سرنوشت این دختر چی میشه ؟؟؟ اینجوری نهایتا دوست پسر و یا همون نامزد داشته ! ولی در اون شرایط یک بیوه محسوب میشه . درسته که ممکنه بعد از ازدواج هم چنین مشکلاتی پیش بیاد ولی ریسک 90 درصد کجا و ریسک 10 درصد کجا !!! اگر من حین خدمت به واسطه تغییرات روحی زیر همه چیز زدم چطور ؟ و صدها اگر و اما دیگه ....
این دلیل نمیشه چون من این بنده خدا رو دوست دارم صیغه اش کنم که !! شما شرایط رو ساده تر کنید ازدواجش با خود ما . کاری که از دستتون بر میاد رو انجام بدید ، حذف دوران خدمت نظامی ، کاهش نرخ مسکن و ایجاد شغل کار چندان مشکلی نیست ! دست کم برای جوانها شرایط ویژه قرار دادن .  
بدون شک منظور شما از مشکلات ، مشکلاتی مثل مشکلات تحصیلی و فرهنگی جوانان و عدم مسئولیت پذیری کامل در سن مدرسه و دانشگاه بوده که تا حدودی درست میفرمایید و نه مشکلات که من در بالا اسم بردم. در غیر این صورت که این کار به نظر من حتی خلاف شرعه . چون سوء استفاده از شرایط به حساب میاد . شرایطی که میبایست برطرف شوند اما به دلیل بی کفایتی برطرف نشده اند و قرار است دختر بیچاره ای مفت خرید بشه !! که این کاملا خلاف شریعت اسلام هستش و دیدگاه والای اسلام رو در نگاه به زن زیر سوال میبره که زن رو به شکل کالا شرایط خاص نگاه نمی کنه وگرنه چه دست کمی از فرهنگ برهنگی غرب داریم .؟
آقا جان بیایید اول فرهنگ سازی کنید...مسملمونای خدا اول بیایی زندگی رو به مردم برگردونید...آقایان بیایید اول فرهنگ سازی کنید...بیایید اول چند فیلم و سریال بسازید که آی پدرا آی مادرها اگه یه روزی دختری که قانونی و شرعی ازدواج کرده و بر اثر حادثه ای شوهر این دختر از دست رفته حالا باید تو خونه به عنوان زن بیوه بشینه تا یه وقت یه زن مرده یا یکی هم سن باباش بیاد و اون رو بگیره؟ آقا جان شما تو همین هم موندی....کدوم مادری اجازه میده پسر دسته گلش بره و این دختر رو بگیره؟ تا همینجا هم ما لنگ میزنیم و تاب هضم این رو نداریم و زندگی رو به همین راحتی از این دختر میگیریم چه برسه دختری ازدواج موقت داشته باشه که دیگه گوش عالم رو کر میکنن که دختره واسه دلم خوشی خودش رفته و ...عمری بیان اجازه بده پسرشون با همچین دختری ازدواج کنه اما خب آقا پسر کاکل زری اشکال نداره تا قبل از ازدواجش هر هنری که میخواد به کار بسته باشه...شما اول بیایید چند تا فیلم و سریال بسازید برای برگردوندن زندگی آدما ...زندگی دختری که شاید فریب خورده باشه یا شاید خودخواسته و از روی عشق ازدواج موقت کرده؟ دو تا کار فرهنگی کنید و برای همچین کسی جایگاه تو جامعه قایل بشید...یه آمار بگیرید از پدر مادرا ببینید چند درصد خواهان عروسی هستند که ازدواج موقت داشتن و یا دوشیزه نیستن؟ اول بیاییم به قشر مردمی و عامه مردم یاد بدیم جایگاه آدما رو...تو رو به خدا آموزش بدید به بزرگان ما حق زندگی رو ازمون نگیرن...بهشون بگید اختیار زندگی آدما با خودشونه...چند تا کتاب بنویسید، چند تا سخنرانی بذارید...آقا چی میشه به جای یکی از طنزهای شبانه ما از اساتید و علما بیان و در این باره توضیح بدن...یا نه هنوز به فکر خودخواهی خودتون هستید و خر خودتون که از پل گذشت دیگه به دیگران کاری ندارید. اول بیایید توی تلویزیون و سمینارها و نشست ها قبح زن بیوه، مرد بیوه، دختر فریب خورده که دیگر دوشیزه نیست بشکنید و براشون توی جامعه جا و مکان قایل بشید.جان من آمار بگیرید از این مادرا بگید کدومشون راضی هستن برای پسرشون از این دست عروس بگیرن...کدوم مادری دخترش رو به مرد بیوه میده...وای خدای من کاش ما آدما همدیگه رو آزاد میذاشتیم...میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از کجا تا کجاااااااااااااااااست!!!!!
دوستی که میگن این حکم از کجای قرآن اومده لطفا توضیح بدن که کجای قرآن اومده نماز صبح دو رکعته؟ دین که فقط قرآن نیست! اینم باب شده که هرکی یه حکمی رو قبول نداره میگه از کجای قرآن اومده! آقاجون شما آزادی این حکم رو چون خوشت نمیاد اجرا نکنی اما حق نداری زیر سوالش ببری
میان ماه من تا ماه گردون / تفاوت از زمین تا آسمان است

آنچه ليندزى و راسل آن را (ازدواج رفاقتى ) مى نامند گرچه با ازدواج موقت اسلامى انـدك فـرقـى دارد، امـا حـكـايـت مـى كـنـد كـه مـتـفـكـرانـى مـانـنـد ليـنـدزى و راسـل بـه ايـن نـكـتـه پـى بـرده اند كه تنها ازدواج دائم و عادى وافى به همه احتياجات اجتماع نيست .
هوسبازان جامعه رو به گند کشیدید زن و مردش دارن به هم خیانت می کنن اینه جامعه شیعۀمسلمون؟؟؟
⁣سلام
من اصلا نميتونم قبول كنم صيغه موقت يه جور بي حيايى و بي عفتى چه زن چه مرد هستش
يعنى چى كه صيفه ٢ ساعته ... از فلان مدت تا فلان مدت
چرا بايد همچين چيزى بود تا مردها هرزه تر و چشم چرون تر بشن
اين چه قانونيه
الآن كلى كانال و گروه هاى صيغه موقت هست كه مردهاى بي عفت و كثيف ميرن توش چ مجرد چ متأهل، زن ها هم با عشوه و ناز و بي حيايى و لجنى خودشونو توصيف كردن و وويس هاى زن ها و دخترا تو كانالا گذاشتن كه خودشونو توصيف كردن كه گرم هستيم و خواستار آقايى هستيم لذت ببريم ... اين كثافت كارى و فحشا و لجن كارى نيست پس چيه؟!!! لجن كارى از اين واضح تر
به جاى اين حرفا مردها رو به عفت تشويق كنيم به اين تشويق كنين كه چشم هاى هرزه شون رو كور كنن
زن ها رو هم به حيا و عفت تشويق كنين نه ك عشوه گرى و كثافت كارى كنن
مثل آدم ازدواج كنن با همون يكى هم مثل مرد و تا ابد و قيامت زندگى كنن
اين چه وضعشه آخه.... تمومش كنين جامعه به اندازه كافى لجن شده كافيه....
ديگه والا هوسرانى شاخ و دم نداره ك دقيقا عين هوسرانيه جالبه برا خودتون سند و مدرك درست ميكنين
و مجوز صادر ميكنين
تمام سخنان الهى رو انجام دادين !! مونده صيغه و عقد موقت
اگه كارتون درست باشه عقد دائم ميكنين اونم با يك نفر و بهش احساس امنيت ميدين و اعتماد ايجاد ميكنين
چون سن ازدواج رفته بالا پس بريم هوسرانى كنيم !!! به جاى اين حرفا مردونگى داشته باشيد اعتماد ايجاد كنيد
همه رو بدبين كرديد
به اسم خدا و پيغمبر هر كارى ميكنين...
صيغه موقت برا لذت جنسى و هوسرانيه
اكثريت جامعه مخالفن
شما خودت خواهر مادرتو يا دخترتو راضى ميشى ك بره ٢-٣ ساعته با کسی باشه؟!!!!
كثافت كارى نيست پس چيه؟!!!
به جاى اينا انسانيت و تقوا مون رو بيشتر كنيم
يكى از دلايل بالا رفتن سن ازدواج هم اينه ك يه عده دخترهاى واقعأ پاكدامن وبا حيّا و عفت هستن كه خيلى هم فوق العاده ان از هر نظر به خاطر جامعه هوسران و مردها و پسراى چشم چرون كه دنبال صيغه موقت و اين مسخره بازيا ان به هيچ كس اعتماد نميكنن
پس جمع كنين ديگه......
ازدواج يه موضوع مقدسه كه باعث شدين يه عده حالشون به هم بخوره از اين موضوعات...
(چه مرد چه زن ) دنبال يه زندگى هميشگى و پايدار باشين يه ازدواج دائم نه ك صيغه بخونم و موقت برم بااين ٢ ساعت خوش بگذرونم
يه مدت ديگه با يكى ديگه ...عفت و تقوا تون رو بيشتر كنين
(برا خودتون و به نفع خودتون خوب بلدين
حرف قرآن رو پيش بكشين....)كه صيغه موقت حلاله و فلان و بهمانه......
قرآن كلى مطالب مفيد ديگه هم گفته
اونا رو برين رعايت كنين
جمع كنين بساطتون رو ....
بسه ديگه تا كى ميخواين
هوسرانى رو ترويج بدين
(چرا مردانگى و اعتماد ايجاد كردن رو و پاكدامن و تقوا و تك همسرى و ازدواج دائم رو ترويج نميكنين؟!
چون صيغه موقت به نفع خودتونه
پافشارى ميكنين تا عرف بشه.....
چرا تنوع طلبى رو ترويج ميدين!!!
عزت نفس ندارين؟!!!!
چقد مضحك و مسخره و chendesh آور
......

"وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً* وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْث لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللهِ فَهُوَ حَسْبُهُ اِنَّ اللهَ بالِغُ اَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللهُ لِکُلِّ شَیْىء قَدْراً"
جالبه وقتى ميبينين به نفع خودتونه
ميگين كلام خدا و خدا تو قرآن گفته....!
خدا تو قرآن چيزاى ديگه هم گفته.... از ارزش و قدر و منزلت زن هم گفته....
گفته (و من يتق الله) ... گفته پاكدامنى و تقوا پيشه كنيد ...بلدى برو اينا رو رعايت كن ..
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار