بازدید 20166
تأملی بر مطالبات رها شده قشر‌های بزرگی از مردم؛ بخش سیزدهم

از اعتراض کامیون داران به اشکالات سیستم حمل و نقل تا حکم زندان برای معترضان

هرچند اعتراض هایی که در سال های گذشته و به ویژه سال جاری توسط رانندگان کامیون برگزار شد، اصلاً سیاسی نبود و در همه آنها مسائل صنفی محوریت داشت، برخوردهای سیاسی و امنیتی با این اعتراضات و بازداشت برخی معترضان که به زندان نیز محکوم شدند، نشان داد آنچنان که باید و شاید عزم جدی برای حل مشکلات این قشر وجود ندارد.
کد خبر: ۷۶۳۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱ 13 January 2018

از اعتراض کامیون داران به اشکالات سیستم حمل و نقل تا حکم زندان برای معترضان در شرایطی که انباشت برخی مشکلات موجب شد، شماری از هموطنانمان در شهر‌های مختلف روانه خیابان‌ها شوند، بد نیست برخی بی توجهی‌های آشکار به مطالبات مردم را مرور کنیم؛ مروری که کمترین فایده آن، شناسایی مطالبات بر حق مردم و ریشه‌یابی برخی نارضایتی‌ها خواهد بود.

به گزارش «تابناک»؛ موضوع اعتراض جمعی کامیون داران در نقاط مختلف کشور، از جمله اعتراض هایی است که تحت هیچ شرایطی نمی توان آن را با مسائل سیاسی مرتبط دانست. این قشر زحمت کش از جمله افرادی هستند که اگر مشکلات اقتصادی و فساد مسیر کسب درآمد آنها را مختل نکند، علاقه ای به صرف انرژی و زمان برای اعتراض های جمعی و طولانی مدت ندارند.

رانندگان کامیون و کامیون داران کشور را باید افرادی دانست که به واسطه نوع شغلی که دارند، نقش بسزایی در جا به جایی کالا و تأمین نیازهای روزمره شهروندان نقاط مختلف کشور ایفا می کنند و سلامت سیستمی که آنها در بسترش مشغول به فعالیت هستند، در نهایت می تواند شرایط مطلوبی را در توزیع دقیق و سریع کالا در نقاط مختلف کشور ایجاد کند.

رانندگانی که از آنها سخن به میان است، چند سالی است در فرایند شغلی خود اسیر مشکلات فراوانی هستند و بر اساس آنچه خود بی عدالتی و فساد عنوان می کنند، اعتراض های فراوانی را به صورت جمعی برگزار کرده اند.

کامیون داران و رانندگان کامیون در نقاط مختلف کشور تا کنون و در اعتراض به مسائلی مثل نقش موثر دلالان در توزیع بار، افزایش کمیسیون باربری ها تا 50 درصد، عدم حمایت مسئولان از وضعیت رفاهی آنها، کاهش درآمد، بازداشت رانندگان معترض و محکومیت آنها، عدم اعلام عادلانه توزیع بار و نیز عدم رعایت منافع رانندگان در رابطه با کاهش سهیمه سوخت اعتراض هایی را ترتیب داده اند که تقرییاً در هیچ مورد با پاسخ منطقی و قانع کننده رو به رو نشده اند.

اعتراض گسترده کامیون داران بندرعبارس و بوشهر در تابستان سال گذشته ـ که با اشاره به مسائلی مثل وجود دلالی در تقسیم بار از بندر و نیز دریافت کمیسیون های بالا از رانندگان ـ اقدام به تجمع های متعدد در مبادی دریافت کالا می کردند، از جمله اعتراض های گسترده ای بود که در پی آن تعدادی از رانندگان با شکایت مسئولان و اتهام های امنیتی به زندان افتادند؛ معترضانی که البته در بیانیه و بنرهای خود تأکید داشتند، اعتراض آنها اصلاً سیاسی نیست و آنچه آنها را به این سمت کشانده تنها و تنها نبود عدالت و جولان فساد در سیستم حمل و نقل کشور است.

از اعتراض کامیون داران به اشکالات سیستم حمل و نقل تا حکم زندان برای معترضان

جدا از اعتراض های گسترده کامیون داران استان هرمزگان و بوشهر در سال 1395، در سال جاری نیز بسیاری از کامیون داران در استان های مختلف با تجمع و اعتصاب تلاش کردند تا اعتراض خود را نسبت به مشکلاتی که دارند به گوش مسئولان برسانند.

برای مثال در هفتم دی ماه سال جاری، نزدیک به 200 کامیون دار استان زنجان به دلیل عدم پرداخت مطالباتشان از سوی برخی از شرکت های خصوصی و دولتی عدم اعمال افزایش 15 درصدی کرایه ها در اتوبان 22 بهمن زنجان تجمع کردند.

یکی از تجمع کنندگان با اشاره به بدهی‌ها و عدم پرداخت مطالبات خود اظهار کرد: در حال حاضر یکی از شرکت‌های فعال در حوزه سرب و روی زنجان نزدیک به 5 میلیارد تومان به کامیون‌داران بدهی دارد و در پرداخت آن اقدامی نمی‌شود.

وی با اشاره به دومین مطالبات خود ابراز کرد: دومین مشکل ما در شرکت زرین معدن بوده که حدود 30 دستگاه کامیون توسط این شرکت خریداری شده که هر سال نیز خرید 40 دستگاه را در برنامه دارند و این کار شغل آینده ما را با خطر مواجه می‌کند.

این کامیون‌دار بیان کرد: برخی کامیون‌داران حدود 10 تا 15 سال سابقه کار در شرکت زرین معدن را دارند که با این اقدام، آینده شغلی ما به خطر می‌افتد.

از اعتراض کامیون داران به اشکالات سیستم حمل و نقل تا حکم زندان برای معترضان

در سوم دی ماه سال جاری نیز نزدیک به 700 راننده کامیون در شهرستان دزفول استان خوزستان با برگزاری تجمع اعتراضی تلاش کردند تا بر زمین ماندن مطالبات بر حقشان را به گوش مسئولان اجرایی کشور برسانند.

رئیس انجمن صنفی رانندگان کامیون و تریلر شهرستان دزفول روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، برپایی این تجمع را با هدف رسیدگی به مشکلات صنفی این رانندگان عنوان کرد و گفت: از دوازده سال پیش تاکنون به دنبال اختصاص زمینی هستیم که از پراکندگی کامیون ها در سطح شهر جلوگیری شود چرا که پراکندگی کامیون ها در سطح شهر موجب بروز حوادث رانندگی شده و تعدادی نیز در این تصادفات کشته شده اند.

منصور جراح زاده، نبود پایانه حمل و نقل را از دیگر مشکلات رانندگان خودروهای سنگین شمال خوزستان عنوان کرد و گفت: به علت ضعف قانونی که وجود دارد شرکت های حمل و نقل به بنگاه های پولشویی تبدیل شده اند و هیچ قانون بازدارنده ای برای آنها وجود ندارد که این امر رانندگان خودروهای سنگین را با مشکل مواجه کرده است.

وی ادامه داد: علاوه بر مشکلات مطرح، هیچ جایگاه سوخت و مرکز معاینه فنی در شهرستان دزفول برای خودروهای سنگین وجود ندارد و با وجود اینکه سه امتیاز مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین صادر شده، هنوز اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی نبود مرکز سلامت (طب کار) را از دیگر مشکلات رانندگان خودروهای سنگین شمال خوزستان برشمرد و گفت: بیش از یکهزار راننده خودروهای سنگین با حدود 700 دستگاه کامیون عضو انجمن صنفی رانندگان کامیون و تریلر شهرستان دزفول هستند.

از اعتراض کامیون داران به اشکالات سیستم حمل و نقل تا حکم زندان برای معترضان

کامیون داران استان یزد نیز از جمله افرادی هستند که با موضوعات و مسائل مرتبط با دیگر کامیون داران در هفتم فروردین سال جاری، اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی نموده و عدم پیگیری مطالبات بر حق خود را دلیلی برای این کار عنوان کردند.

رانندگان به خبرگزاری صدا و سیما گفتند، از زمانی که شرکت نفت تصمیم گرفته کار توزیع سوخت را به شرکت های زنجیره ای برند واگذار کند، درآمد آن ها بسیار کاهش یافته و سود آن ها به جیب این شرکت رفته است.

رحیمی رئیس انجمن صنفی کارگری رانندگان شرکت نفت استان یزد هم گفت، ایده شرکت های برند از شرکت های اروپایی کپی برداری شده تا کل عملیات اکتشاف، استخراج، پالایش و توزیع توسط این شرکت ها انجام شود اما در ایران این طرح فقط روی کاغذ پیاده شده و زیان آن متوجه رانندگان نفتکش ها شده است. رحیمی گفت مالکان و سهامداران این شرکت ها، عمدتا از مدیران و رؤسای شرکت نفت هستند که سابقا نفتکش ها را به رانندگان واگذار کرده اند و با توجه به قدرت و ثروت خود توانسته اند سهامدار شرکت های برند شوند. به گفته رانندگان، مسئولان شرکت نفت در طرح جدید برون سپاری خود هیچ گونه هماهنگی با رانندگان نداشته اند.

از اعتراض کامیون داران به اشکالات سیستم حمل و نقل تا حکم زندان برای معترضان

در پنجم شهریور سال گذشته نیز نزدیک به صد راننده کامیون شهرستان تاکستان استان قزوین با تجمع در برابر ساختمان فرمانداری این شهرستان تلاش کردند تا پیگیر مطالبات صنفی و حقوق پرداخت نشده خود باشند. این رانندگان به دریافت حق کمیسیون باربری اعتراض کرده و خواستار رسیدگی مسئولان به این موضوع شدند.

رضا طاهرخانی، رئیس انجمن کامیون داران تاکستان در این باره به مهر گفت: حق کمیسیون متعارف ۱۳درصد است که باربری ها برای دادن بار، کامیون داران را مجبور به پرداخت ۳۰ درصد کرایه به عنوان حق کمیسیون می کنند.

وی ادامه داد: این دریافت های نامتعارف موجب شده است رقابت منفی بین رانندگان کامیون اتفاق بیفتد و آنها برای اینکه باربری ها، بار را در اختیار آنها قرار دهند، کمیسیون بیشتری پرداخت کنند.

سعید رحمانی، یکی از این رانندگان هم حق کمیسیون های اضافی را نوعی رشوه دانست و اضافه کرد: رانندگان غیر بومی برای اینکه خالی به سمت مبدأ خود بازنگردند و مدت طولانی در صف نباشند با پرداخت حق بیمه بیشتر بار را از آن خود می کنند.

از اعتراض کامیون داران به اشکالات سیستم حمل و نقل تا حکم زندان برای معترضان


آبان ماه سال جاری همچنین نزدیک به دویست کامیون دار استان گیلان در اعتراض به مشکلات اقتصادی و فساد در سامانه های باربری به وضعیت اقتصادی موجود اعتراض و عدم پیگیری مسئولان نسبت به مشکلات خود را نوعی بی عدالتی در حق خود عنوان کردند.

از اعتراض کامیون داران به اشکالات سیستم حمل و نقل تا حکم زندان برای معترضان

اعتراض هایی که به آن اشاره شد، همه اعتراض های رخ داده در حوزه صنفی کامیون داران کشورمان نیست و در این رابطه، سال هاست اعتراض های فراوانی در استان های مختلف کشور و به ویژه مبادی مرزی رخ می دهد.

اعتراض رانندگان کامیون در استان خراسان شمالی که با شرایط ناعادلانه ای مجبور به تردد در کشور ترکمنستان هستند و وزارت راه و شهرسازی نیز حمایت چندانی از آنها نمی کند، از جمله دیگر مثال هایی است که نشان می دهد در این حوزه مطالبه و مشکلات اقتصای فراوانی ریشه دوانده است.

هرچند اعتراض هایی که در سال های گذشته و به ویژه سال جاری توسط رانندگان کامیون برگزار شد اصلاً سیاسی نبود و در همه آنها مسائل صنفی محوریت داشت، برخوردهای سیاسی و امنیتی با این اعتراضات و بازداشت برخی معترضان که به زندان نیز محکوم شدند، نشان داد آنچنان که باید و شاید عزم جدی برای حل مشکلات این قشر نیست.

اکنون که برای مدتی بسیاری از شهرهای کشور آبستن نا آرامی شد و برخی شهروندان مطالبات برحق خود را بیان کردند، خوب است مسئولان با توجه به شرایط کامیون داران و حل مشکل آنها تلاش کنند زمینه های بروز نا آرامی در کشور را به حداقل برسانند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۳
مردم بیچاره با چه زبانی مشکلات را بگویند که نوکر اسرائیل عربستان و امریکا خطاب نشوند شما هم بیدار شوید و گرنه چنان بیدار شوید که دیگر فایده نداشته باشد
احسنت
ای کاش این مطلب را هم به گزارش‌تان اضافه می کردید که واردات بی رویه اجناس تقلبی چینی به اسم شرکت های اروپایی معضل دیگری است که رانندگان با آن سروکله می‌زنند. متاسفانه سازمان های بازرسی و استاندارد نیز بر آن نظارتی ندارند ....
دستگیری افراد به جرم های امنیتی ساده ترین راه هست
در واقع همان پاک کردن صورت مسئله هست
کمیسیون با لاحتی تا صد درصد مثلا کرایه تا جونب 800تومان بوده بنگاه تا 400 تومان حق گمیسیون از راننده گرفته است علنی به راننده گفته نمی بری الان جلوی چشمت با مبلغ پایین تری بارنامه اش می کنم بعد گفته چونکه قسط بدهکارند مجبورند سکوت کنند در ضمن چند سال است که کرایه ها بسیار پایین می باشند کجای دنیا همچین چیز هست بابا نمی تونید مدیریت کنید بزارید اونی که میتونه درست سالم و بی دزدی صادقانه انجامش بده
چرا به معیشت مردم اهمیت داده نمی شود چرا فکری به حال کودکان کار و افرداد سن بالایی که کار می کنند افراد کم توان و ناتوانی که کار می کنند نمی شود چرا جلوی فساد گرفته نمی شود اگر به اقشار کم درامد اهمیت داده شود و بودجه ای برای این قشر درنظر گرفته شود فساد مالی کمتر می شود
چرا به تحصیل کودکان اهمیت داده نمی شود اگر کودکان در دبستان و دبیرستان اموزش های لازم رو ببینند اینقدر امار بیکاری بالا نمی رود در مدارس ژاپن به کودکان اموزش معاشرت با یکدیگر داده می شود اموزش ساخت وسایل الکترونیکی کار با کامپیوتر داده میشود ولی در ایران اموزش هایی که داده می شود به اشتغال زایی منجر نمی شود
جای تاسف دارد فقر کلی از جامعه رو گرفته
در مناطق محروم هنرستان و مدارس اموزش فنی و حرفه ای ساخته شود تا جوانان زودتر وارد بازار کار شوند اموزش فنون اهنگری برق کاری و غیره ......... که کمک به اشتغال زایی کند
نظام اموزشی ایران خیلی مشکلات دارد
کودکان زیادی با تبلی چشم به دنیا می ایند که متاسفانه در زمان لازم درمان نمی شوند و مشکلی که براحتی بخشی از ان قابل جل است برای همیشه لاینحل مانده و باعث از کار افتادگی شخص می شود
مراکز درمان تبلی چشم کودکان در مناطق محروم احداث کنید تا فقر هم ریشه کن شود مردم گدا نیستند پول نفت حق مردم است
مردم گدااااااااااااااااااا نیستند پول نفت باید به مردم برسد
حالا هی بگید اینا اسراعیلی هستن آمریکا اجیرشون کرده ....بسه دیگه تاکی سرتون رو کردید زیر برف مسوولین ..............!!!
خواسته هاي به اين كوچكي (دشتن اتاق استراحت يا اتاق انتظار و .....) چقدر برآورده كردنش براي پايانه حمل بار استان بوشهر سخت و هزينه بر بوده كه كار را به اينجا بكشاند. لطفا" خواسته هاي نوشته شده روي پرده ها و بنر را مطالعه كنيد (واقعا" باعث خجالت و شرمساري است ).
مشابه همین اتفاقات برای مالباخته های مسکن مهر پیش آمده و تمام فعالان فضای مجازی با انگ دلالی و تشویش اذهان عمومی توسط وزیر راه گم کرده تار و مار شدند..
خشت اول را چو معمار کج نهاد تا ثریا میرود دیوار کج!تو ایران مسیولین فکر مردم نیستن فکر اینن که چیطوری جیباشون پرتر کنن برا همین قوانین تغییر میدن
یک چیزی که در دنیا اصلا سوال نیست هنوز در ایران سوال است
بروید ببینید در انتظار بار در فصول گرم این بیچار ه ها با چه فلاکتی منتظر میمانند واقعا ظلم است.
راه حل مشکل نوبت دهی و اعلان بار، مکانیزه کردن آن توسط برنامه های کامپیوتری می باشد. عین بانک که سیستم نوبت دهی دارد و هر کس موقع ورود می تواند نوبت بگیرد.
البته مسئله قیمت هم اهمیت دارد . چون افردای ممکن است با برخی قیمت ها مشکل داشته باشند. سیستم باید برمبنای قیمت و صف ایجاد شود . اگر قیمتی را دو راننده باه م قبول کردند راننده ای که زودتر آمده باید در اولویت باشد.
بدبختانه طوری با معترضان برخورد می شه که انسان نمی تونه به شهرداری بابت چاله وچوله خیابان اعتراض وانتقادکنه فوری اطلاعات دعوت وتعهد می گیره اسمش رو هم می گذارن امنیت .
مشکل اینجا ، مشکل آنجا ، مشکل همه جا.
از قدیم گفته اند : «کار هر بز نیست خرمن کوفتن، گاو نر می‌خواهد و مرد کهن». ایکاش آقایان حاضر در مصادر امور مملکت این بیت شعر را که هر ایرانی از قدیم الایام هزاران بار شنیده و به درستی آن اذعان داشته و دارد را بکار می بستند و عطا مملکت داری را به لقاء اش می بخشیدند و به مأمن مآنوس و قدیمی خود باز می گشتند و کار اداره مملکت را به اهلش می سپردند که خیر دنیا و آخرت همه ایرانیان و حتی جهانیان در این عمل صحیح و خدا و خلق خدا پسند است و بس.ای کاش...
مشکل اینجا ، مشکل آنجا ، مشکل همه جا.
از قدیم گفته اند : «کار هر بز نیست خرمن کوفتن، گاو نر می‌خواهد و مرد کهن». ایکاش آقایان حاضر در مصادر امور مملکت این بیت شعر را که هر ایرانی از قدیم الایام هزاران بار شنیده و به درستی آن اذعان داشته و دارد را بکار می بستند و عطا مملکت داری را به لقاء اش می بخشیدند و به مأمن مآنوس و قدیمی خود باز می گشتند و کار اداره مملکت را به اهلش می سپردند که خیر دنیا و آخرت همه ایرانیان و حتی جهانیان در این عمل صحیح و خدا و خلق خدا پسند است و بس.ای کاش...
کی گوشش بدهکاره
نکنه ایناهم از اطاق فکر امریکای خط میگیرن واقعا کنه ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
پ. ن. پ تازه نتانیاهو هم پشتشون وایستاده :))
فساد به کجاها رسیده...! باز هم کله ها در برف...
هر جا حرف حق زده میشود به ناحق جواب داده میشود این است منشور شهروندی رئیس جمهور !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نوشته رو پارچه جلوی ماشین منظورش چیه تابلو کارشون
کشور این همه مشکل داره حالا شما دارید این مورد رو نشون میدید؟
جالب این است که همین قشر زحتمکش وقتی با مشتری خصوصی بی پناه و غریبی مواجه میشوند انواع دبه و نارو را میزنند و کرایه را از آنچه قرار بوده گران تر حساب میکنند.
کار و معیشت اینها هم مثل امور بقیه مردم است یعنی انجام دهنده متضرر و مشتری هم متضرر. بدلیل عدم انصاف و مروت است که خیلی هم نادیده گرفته میشود.
سلام شوهرمن کامیون داره مسیرشم ازمشهدبه چابهارهه کمیسیون بالاکرایه پایین تازه صاحب باراول بارشوسالم تحویل میگیرم کرایه روچندروزبعدواریزمیکنه بعضی هاهستندکه دومیلیون ازکرایه روپرداخت نمیکنندخب ماخانواده کامیون دارهابایدبااین همه مشکل اقتصادی وغیرچیکارکنیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر