بازدید 11357

اجرای پایلوت رصد جنگل‌های یاسوج با تصاویر ماهواره‌ای

کد خبر: ۷۶۳۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰ 10 January 2018

پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد سامانه‌ای بر اساس پردازش تصاویر ماهواره‌ای ارائه کردند که از آن می‌توان برای رصد پایش تغییرات اراضی و منابع طبیعی استفاده کرد.

به گزارش ایسکانیوز، علی حسن آبادی، مجری این طرح، با بیان اینکه در این طرح "پکیج تشخیص تغییرات با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای" عرضه شد، گفت: برای این منظور از تصاویر ماهواره سنتینل (Sentinel) که در خرداد سال 94 پرتاب شد، استفاده شد.

وی قدرت تفکیک تصاویر مکانیکی ماهواره سنتینل را 10 متر عنوان کرد و یادآور شد: این ماهواره هر 6 روز یک بار به دور زمین می‌چرخد و به این ترتیب به عنوان مثال اگر از بالای تهران تصویربرداری می‌کند، 6 روز بعد دوباره به فضای ایران بازمی‌گردد.

حسن‌آبادی، قدرت تفکیک مکانی و زمانی بالا را از جمله دلایل استفاده از تصاویر ماهواره سنتینل عنوان کرد و یادآور شد: ماهواره‌های دیگری عرضه شده که قدرت تفکیک یک متر را دارند، ولی طول مدت گردش آنها یک ماه است و در این مدت نمی‌توان تغییرات را پایش کرد.

حسن آبادی خاطر نشان کرد: با استفاده از تصاویر به دست آمده از این ماهواره می‌توانیم تغییراتی که در جنگل‌ها و اراضی رخ می‌دهد را با استفاده از پکیج طراحی‌شده تشخیص دهیم.

مجری طرح کاربرد دیگر این نرم‌افزار را رصد معادن دانست و یادآور شد: با استفاده از پکیج ارائه شده می‌توان نوع معادن را تشخیص داد.

این محقق با اشاره به طرح پایلوت پکیج پایش تغییرات گفت: با مذاکراتی که با سازمان جنگلداری داشتیم، توافق شد تا از این سامانه برای رصد و پایش جنگل‌های یاسوج در منطقه زاگرس بهره‌برداری کنیم.

سنتینل (Sentinel) یکی از پروژه‌های رصد زمین است که توسط آژانس فضایی اروپا به عنوان بخشی از برنامه کوپرنیک به منظور بهبود مأموریت‌های دیده‌بانی زمین و پشتیبانی از خدماتی مانند پایش جنگل‌ها، بررسی تغییرات پوشش زمین و مدیریت بلایای طبیعی توسعه یافته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان