بازدید 15429
پیمانه اقتصادی؛

از «جزئیات پوشش‌ بیمه نفتکش سانحه دیده ایران» تا «تولید واقعی پژو 2008، شاید وقتی دیگر!»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون جزئیات پوشش‌ بیمه نفتکش سانحه دیده ایران، افت 35 واحدی شاخص کل بورس، آغاز صادرات نفت کرکوک به ایران در ماه جاری، عبور دوباره دلار از مرز ۴۳۰۰ تومان، کاهش قیمت انواع سکه در بازار، ترکیدن حباب اقتصادی در بازار مسکن کشور چین، گرانی تخم مرغ به آمریکا می رسد، فولکس واگن با پشت سر گذاشتن تویوتا بزرگترین خودروساز جهان شد و فروش اموال مازاد تامین اجتماعی یا صندوق بازنشستگی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۶۲۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 08 January 2018

در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون جزئیات پوشش‌ بیمه نفتکش سانحه دیده ایران، افت 35 واحدی شاخص کل بورس، آغاز صادرات نفت کرکوک به ایران در ماه جاری، عبور دوباره دلار از مرز ۴۳۰۰ تومان، کاهش قیمت انواع سکه در بازار، ترکیدن حباب اقتصادی در بازار مسکن کشور چین، گرانی تخم مرغ به آمریکا می رسد، فولکس واگن با پشت سر گذاشتن تویوتا بزرگترین خودروساز جهان شد و فروش اموال مازاد تامین اجتماعی یا صندوق بازنشستگی را در بر دارد.

 

جزئیات پوشش‌ بیمه نفتکش سانحه دیده ایران

عبدالناصر همتی در مورد پوشش بیمه نفتکش سانحه‌دیده ایران در آب‌های چین گفت: این نفتکش تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران و به ارزش ۳۲ میلیون دلار بوده است. وی افزود: محموله نفتکش میعانات گازی و نوع قراردادFOBبوده است، یعنی خریدار محموله را روی عرشه تحویل گرفته است. بر این اساس به احتمال قوی مسئولیت محموله برعهده خریدار کره‌ای است.
همتی در مورد جزئیات پوشش بیمه نفتکش ایرانی گفت: ۳۰ درصد بیمه‌نامه توسط شرکت‌های بیمه داخلی پوشش داده شده است که ۲۰ درصد از سوی بیمه البرز و ۱۰ درصد از سوی بیمه ملت است. از این ۳۰ درصد نیز ۵۰ درصد بیمه‌نامه‌های فوق نزد بیمه مرکزی پوشش بیمه اتکایی داشته است. رئیس کل بیمه مرکزی اضافه کرد: ۷۰ درصد پوشش بیمه‌نامه این نفتکش نیز متعلق به یک شرکت بیمه نروژی است.دکتر همتی تصریح کرد: همچنین مسئولیت پوشش بیمه فوت و نقص عضو خدمه کشتی و همچنین آلودگی احتمالی دریا با P&I کلوپ بین‌المللی است. رئیس کل بیمه مرکزی بر این اساس تصریح کرد: در صورتی‌ که این نفتکش خسارت کامل ببیند و به‌ عبارتی ‌Total lost باشد، پرداخت حدود ۱۰ میلیون دلار از خسارت بر عهده شرکت‌های بیمه ایرانی خواهد بود که از این رقم حدود ۵ میلیون دلار سهم دو شرکت بیمه البرز و ملت و حدود ۵ میلیون دلار سهم بیمه مرکزی خواهد بود. /بیمه مرکزی

افت 35 واحدی شاخص کل بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه هفدهم دیماه 96 با کاهش 35 واحدی معادل 0.04 درصد به رقم 96 هزار و 234 واحد رسید. تالار شیشه ای در دومین روز کاری از سومین هفته زمستان، بر خلاف روز شنبه، شاهد روند نزولی تعدادی از شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 11 واحدی معادل 0.04 درصد به رقم 30 هزار و 843 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن همانند روز قبل با رشد 141 واحدی معادل 0.82 درصد، عدد 17 هزار و 306 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 106 واحدی معادل 0.82 درصد به رقم 13 هزار و 49 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.03 درصد همراه شد و 34 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 103 هزار و 477 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول بر خلاف روز قبل با 65 واحد کاهش معادل 0.10 درصد به رقم 68 هزار و 220 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 135 واحد افزایش معادل 0.07 درصد همراه بود و عدد 205 هزار و 650 واحد را به نمایش گذاشت. نماد فولاد متعلق به فولاد مباركه اصفهان با 93 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در کاهش شاخص کل بورس داشت.

از «جزئیات پوشش‌ بیمه نفتکش سانحه دیده ایران» تا «تولید واقعی پژو 2008، شاید وقتی دیگر!» 

آغاز صادرات نفت کرکوک به ایران در ماه جاری

جبار اللعیبی وزیر نفت عراق روز گذشته اذعان کرده است که این کشور پیش از پایان ماه ژانویه ی سال ۲۰۱۸ میلادی اقدام به صادرات نفت از میدان نفتی شمال کرکوک به ایران خواهد کرد. به نقل از رویترز، به گفته ی وزیر نفت عراق، برنامه ی مقدماتی این است که روزانه حدود ۳۰،۰۰۰ بشکه نفت خام از میدان نفتی شمال کرکوک به پالایشگاه نفت کرمانشاه توسط بارکش های نفتی صادر شود. وی گفته است که '' به امید خدا، (صادرات نفت را) پیش از پایان ماه جاری میلادی آغاز خواهیم کرد''. در این خصوص، صادرات نفت خام به ایران به موجب قرارداد مبادله (سوآپ) نفتی ای صورت می گیرد که ماه گذشته ی میلادی بین دو کشور امضا شد. در این رابطه، ایران و عراق در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی قراردادی را امضا کردند که به موجب آن قرار است نفت خام میدان نفتی شمال کرکوک توسط بارکش های نفتی به پالایشگاه کرمانشاه ایران منتقل شود و در عوض نفت ایران به مناطق جنوبی عراق صادر گردد. قرار است که مجموعا ۶۰،۰۰۰ بشکه نفت در روز بین دو کشور مبادله شود.

عبور دوباره دلار از مرز ۴۳۰۰ تومان

در پایان معاملات بازار آزاد روز یکشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 217 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 43 هزار و 112 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت 552 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 52 هزار و 147 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد دومین روز هفته، 11 هزار و 775 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز شنبه، 2 ریال ارزان تر فروخته شد. همچنین براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای روز یکشنبه هفدهم دی ماه بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۳۶ هزار و ۸۹ ریال قیمت خورد.

از «جزئیات پوشش‌ بیمه نفتکش سانحه دیده ایران» تا «تولید واقعی پژو 2008، شاید وقتی دیگر!»

کاهش قیمت انواع سکه در بازار 

در جریان معاملات بازار تهران، روز یکشنبه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با حدود ۲۰۰۰ تومان افزایش، یک میلیون و ۴۳۲ هزار و ۶۸۷ تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با حدود ۶۰۰۰ تومان کاهش، یک میلیون و ۴۶۷ هزار و ۲۰۳ تومان، نیم سکه با حدود ۴۰۰۰ تومان کاهش ۷۱۶ هزار و ۳۴۳ تومان، ربع سکه با حدود ۴۰۰۰ تومان کاهش ۴۱۹ هزار و ۲۰۱ تومان و سکه گرمی ۲۷۹ هزار و ۱۳۳ تومان معامله شد.

ترکیدن حباب اقتصادی در بازار مسکن کشور چین

تورستن اسلوک تحلیلگر ارشد اقتصاد بین المللی دویچه بانک آلمان لیستی تهیه کرده است که در آن به ۳۰ مورد از مهمترین خطرات پیش رو در بازار سرمایه اشاره شده است. در این لیست مواردی وجود دارد که در صورت تحقق می تواند تاثیر منفی خود را بر روی همه بگذارد. به گفته ی استوک، دسته ی اخیر سقوط ارزش بیت کوین، آزمایش موشک های بین قاره ای توسط کره ی شمالی، رشد میزان نابرابری در آمریکا و انتشار تحقیقات مربوط به احتمال دخالت روسیه در انتخابات گذشته ی آمریکا را در بر می گیرد. از سایر خطرات با القوه ی مهمی که در این لیست وجود دارد و می تواند بر وضعیت سرمایه گذاری تاثیر منفی بگذارد می توان به موارد ذیل اشاره کرد: ترکیدن حباب اقتصادی در بازار مسکن کشور چین، افزایش قیمت کالاهای اساسی، انتخابات پیش رو در روسیه، روی کار آمدن دولتی جدید در بریتانیا، احتمال تغییر نظر دولت بریتانیا در رابطه با خروج از برگزیت و افزایش نرخ تورم در آمریکا در سه ماهه ی دوم سال ۲۰۱۸.

گرانی تخم مرغ به آمریکا می رسد!

سرویس تحقیقات اقتصادی دپارتمان کشاورزی آمریکا اعلام کرد: قیمت‌ تخم‌مرغ در طول سه ‌ماهه اول ۲۰۱۸ احتمالا بیش از ۳۵ درصد نسبت به دوره زمانی مشابه سال ۲۰۱۷ افزایش می‌یابد. طبق پیش‌بینی، افزایش قیمت یک دوجین تخم‌مرغ بزرگ درجه یک، از حدود ۸۰ سنت در آغاز ۲۰۱۷ به هر دوجین ۱.۰۶ دلار تا ۱.۱۲ دلار برای اوایل ۲۰۱۸، خواهد رسید که علت آن افزایش تقاضا برای تخم‌مرغ طی ماههای اخیر است. هونگوین شین، استاد دانشگاه ایالت آیووا، که مدیر مرکز صنعت تخم‌مرغ این دانشگاه است می‌گوید: تقاضای داخلی و بین‌المللی برای تخم‌مرغ آمریکا در حال افزایش است. او در مورد مصرف داخلی آمریکا گفت: ما در سطح مصرف سرانه سالانه ۲۷۳.۷ تخم‌مرغ در سال، یعنی حدود ۲۷۴ تخم مرغ در سال هستیم. این بالاترین سطح در ۳۸ سال گذشته است و انتظار می‌رود به همین شکل افزایش یابد. در همین حین آنفلوانزای مرغی که در سال ۲۰۱۵ بخش طیور شمال و مرکزی آمریکا را ویران کرد، امسال در کشورهای دیگرِ نظیر کره‌جنوبی، فیلیپین، آفریقای‌جنوبی و هلند، آسیب‌های زیادی به بار آورده است.

دستور جدید حجتی برای بازار برنج

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی از دستورالعمل جدید حجتی برای ساماندهی بازار برنج که شامل کنترل واردات و خرید محصول داخلی برای تکمیل ذخایر راهبردی است، خبر داد. علی‌اکبر مهرفرد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به این‌که برنج داخلی وارد رکود شده و مدتی است که خرید و فروش آن و قیمتش نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی کاهش یافته است، وزیر جهاد کشاورزی دستورالعملی ابلاغ کرد که براساس آن بخشی از خرید برنج برای ذخایر راهبردی و استراتژیک از محل تولید داخلی صورت گیرد تا ذخایر راهبردی از محل برنج ایرانی تکمیل شود و بازار آن از رکود خارج شود.

فولکس واگن با پشت سر گذاشتن تویوتا بزرگترین خودروساز جهان شد

روزنامه آلمانی «بیلد آم سانتوگ» نوشت: شرکت فولکس واگن آلمان در سال ۲۰۱۷ میلادی با فروش تقریبا ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو موفق به کسب عنوان بزرگ ترین خودرو ساز جهان شد و شرکت تویوتا در جایگاه دوم قرار گرفت. در همین حال درآمد این شرکت در سال گذشته میلادی به لطف خوردوهای گروه فولکس واگن که شامل پورشه و آئودی هستند برای اولین بار  به ۲۶۴ میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلار رسید. این در حالی است که سخنگوی فولکس واگن در اینباره اظهار نظر نکرده و قرار است که گزاش فروش این شرکت در روز هفدهم ماه جاری میلادی منتشر شود؛ ضمن نتایج مالی اصلی فولکس واگن در اواخر فوریه منتشر خواهد شد. البته در سال ۲۰۱۶ میلادی، یعنی یکسال بعد از افشاء پرونده دستکاری نرم افزاز تشخیص آلایندگی، فروش گروه فولکس واگن با ۳.۸ درصد افزایش به رکورد ۱۰.۳ میلیون خودرو رسید که از جمله دلایل اصلی آن افزایش دو رقمی فروش این خودروها در چین و اروپا عنوان می شود. بر همین اساس شرکت تویوتا ژاپن در ماه دسامبر سال گذشته میلادی اعلام کرد که انتظار می رود فروش خودروهای این شرکت در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۱۰.۳۵ میلیون دستگاه در سرتاسر جهان خواهد رسید که در مقایسه با سال ۲۰۱۶ میلادی ۲ درصد افزایش نشان می هد. /ایبِنا 

حرکت آرام اوراق تسهیلات

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 9/ 0درصدی به قیمت 73 هزار و 54 تومان معامله شدند. پس از رسیدن قیمت «تسه»ها تا کف 71 هزار تومانی در روزهای ابتدایی دی، حمایت کف 72هزار تومانی و رشد تدریجی تقاضا، نوسان قیمت‌ها را تا سطح 73 هزار تومانی رقم زده است. با وجود رشد تعداد معاملات مسکن (رشد 2/ 50 درصدی تعداد معاملات تهران در آذر نسبت به سال گذشته)، جذابیت وام‌ رقیب از جمله صندوق یکم بانک مسکن باعث کم‌نوسانی «تسه»ها شده است. به‌صورتی که از ابتدای مهر تا کنون شاهد نوسان «تسه»ها در بازه 72 تا 78 هزار تومانی هستیم. رحیمی انارکی، عضو هیات مدیره بانک مسکن با توجه به رشد 22 درصدی تعداد تسهیلات و رشد 55 درصدی مبلغ پرداخت تسهیلات نسبت به سال گذشته نشانه‌های قرار گرفتن مسکن در فاز پیش‌رونق را اعلام کرد.

فروش اموال مازاد تامین اجتماعی یا صندوق بازنشستگی

عضو هیات رئیسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح الحاق یک تبصره به بند(ب) ماده(34) قانون اصل چهل و چهارم(44) قانون اساسی بررسی شد اما از آنجایی که جلسه به حدنصاب نرسیده بود رای گیری در این باره به نشست بعدی موکول شد. نادر قاضی پور  ادامه داد: همچنین طرح ادغام مؤسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان شرکت فولاد در صندوق بازنشستگی کشوری با حضور معاونان وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان خصوصی‌سازی و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در دستور کار بود. نماینده مردم ارومیه در مجلس دهم شورای اسلامی توضیح داد: موافقت شد که دولت با تغییر و اصلاح قانون بودجه سال 96 حقوق سه ماه آخر سال را همراه با عیدی بازنشستگان فولاد را از محل فروش اموال مازاد تامین اجتماعی یا صندوق بازنشستگی فولاد تامین کند. وی گفت: سازمان خصوصی سازی بالغ بر 800 میلیارد تومان به دولت بدهی دارد که از محل فروش اموال مازاد می توان حقوق و عیدی بازنشستگان فولاد را پرداخت کرد. عضو هیات رئیسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این باره توافق شد و رای گیری نهایی آن در نشست آتی صورت می گیرد. /خانه ملت

تولید واقعی پژو 2008، شاید وقتی دیگر!

با گذشت 7 ماه از افتتاح خط تولید پژو2008 به عنوان نخستین محصول مشترک ایران خودرو و پژو در پسابرجام، آمار تولید خودرو نشان می‌دهد که این محصول هنوز وارد فاز تولید نشده است. بر این اساس، طی 9 ماهه امسال تنها 4 دستگاه پژو 2008 در ایران‌ خودرو به تولید رسیده که آن هم مربوط به محصولات مونتاژ شده در زمان افتتاح خط تولید این خودرو با حضور رئیس‌ جمهور بوده است. به این ترتیب اقدام خودروسازان ایرانی و فرانسوی برای تولید محصول مشترک پسابرجامی در کشور هنوز در حد همان نمایش اولیه بوده و مشخص نیست چرا تولید خودروی مشترک با تأخیر روبرو است؟ در عین‌ حال، آماری از میزان سرمایه‌گذاری پژو در ایران نیز منتشر نشده و معلوم نیست دلیل تأخیرها در تولیدات مشترک دو خودروساز ایرانی و فرانسوی و عملی نشدن قراردادهای تولید چیست. این در شرایطی است که سازمان گسترش پیش‌تر در واکنش به گزارش فارس مبنی بر ادامه تأخیرها در تولید محصول مشترک خودروسازان ایرانی و فرانسوی اعلام کرده بود که این تأخیرها تحت کنترل است. اما معلوم نیست این کنترل‌ها تا چه زمانی قرار است ادامه داشته باشد!

 از «جزئیات پوشش‌ بیمه نفتکش سانحه دیده ایران» تا «تولید واقعی پژو 2008، شاید وقتی دیگر!»

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۴
در مورد آمار توليد 2008 خواهشا پس از كسب اطلاعات دقيق اظهار فضل بفرماييد.
تا به امروز 558 خودرو تويد و تحويل مشتري شده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
تولید نشده به صورت کیت آماده تحویل ایران شده
حمايت از اين خودروسازهاي بنجل فروش با روشهاي غير قانوني همراه شده و حالا نتيجه قراردادهاي سوري با پژو و رنو داره خودش رو نشون ميد.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
چه حمايتي اسم اين رانته به نفع دلال ها، سبت سفار 7 ماهه بسته شد و بعد كه گفتن خلاف قانونه با تعرفه 150 درصدي باز شد. فقط بخاطر يك مشت دلال
آيا برند ديگري در دنيا نيست كه همش بايد پژو بشنويم.
روحانی مچکریم از این برجام که مشکل اب خوردن مردم رو حل کرد که هیچ تولیدات مشترکتون مردم رو هم از بیکاری نجات داد.
همش نمایش و سر مردم کلاه گذاری
دوست عزیز من به عنوان مخاطب تابناک به شما پیشنهاد میکنم نگاهی به جدول بالا بیندازید تا ببینید که چه تعداد خودرو پژو 2008 تولید شده است. این تعدادی که شما گفتید بر اساس واردات این خودروست نه تولید در خاک ایران.
"قیمت یک دوجین تخم‌مرغ بزرگ درجه یک، از حدود ۸۰ سنت در آغاز ۲۰۱۷ به هر دوجین ۱.۰۶ دلار تا ۱.۱۲ دلار برای اوایل ۲۰۱۸، خواهد رسید"
یعنی 12 عدد تخم مرغ فقط 4800 تومن! یعنی دانه ای 400 تومن!
توی ایران چکار دارن میکنند که قیمت تخم مرغ اینقدر بالا رفته؟!
در همه چیز از تخم مرغ گرفته تا گوشت و ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
خودشون دارن تخم میذارن که اینقدر گرونه! اونم چه تخمی!! 2 زرده!!
جالبه تخم مرغ در آمریکا که گران شده شده هر دوجین یعنی 12 عدد آن 1/06 دلار که با دلار 4300 تومانی می شود 4558 تومان و به ازاء هر تخم مرغ درجه یک حدود 379 تومان!!!!!!! به نظر شما یک جای کار نمی لنگه؟!!!!!!
پاسخ ها
محمد قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
رانت عزیزم رانت
مسئولین مربوطه خبر داشتند که آنفولانزای مرغی داره بیداد میکنه ولی چی بگیم کیا انبار کردن خودتون خبر دارید
براي اينكه پژو بدرستي زير بار بي مسئوليتي مديران خاص ايرانخودرو براي استفاده قطعات بي كيفيت دوستان كروز و غيرو نميرود و نميخواهد كيفيت محصول روزش زير سئوال برود، و تبديل به شتر گاو پلنگ بشود از طرفي اينها هم حاضر نيستند سختي بكشند و مثل بقيه قطعه با كيفيت توليد كند.
وای به حال این مملکت که وزیر راه آن در حادثه قطار تبریز مشهد می گوید نگران نباشید مسافران بیمه هستند!!!؟؟؟ و استیضاح نیز مالیده شده و در دوره بعدی نیز ایشان وزیر هستند. و حال به جای اینکه اخبار کارکنان کشتی لحظه به لحظه پیگیری و اعلام شود بیشتر اخبار بیمه کشتی و ... منعکس می شود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر