بازدید 5150

بارسا جای رئال، اسیرمکتب کهکشانی

دکترحمیدرضاصدر
کد خبر: ۷۶۱۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰ 06 January 2018

کمتر از یک سال پیش بود که کوتینیو پس از امضای قرارداد پنج ساله اش با لیورپول از آرزوی بدل شدن به یکی از افسانه های آنفیلد حرف زد، از پیراهن سرخ، از آینده... او که در هجده سالگی اش با پیراهن اینتر - در دوران پس از مورینیو - اولین بازی اش را در سری آ انجام داد برای ماسیمو موراتی «آینده اینتر» بشمار می رفت، ولی راهی اسپانیول شد و سرانجام سر از لیورپول درآورد. او آن قدر خوب بود تا لیورپول پیراهن شماره ده را بر تنش کند. زمان به تندی سپری شد و او در آنفیلد به یکی از هافبک های نادر تهاجمی دورانش بدل شد. مرد بازیساز لیورپول شد و گل هایی که زد یادآور تماشایی ترین گل های استیون جرارد بود. لیورپولی ها مرد میانی رویایی را پیدا کرده بودند.

 ولی پسر برزیلی زمزمه رفتن سر داده، دوباره!! نق می زند باز هم. برای پوشیدن پیراهن بارسا بی تاب شده و راست یا دروغ باشگاه را تهدید به اعتصاب کرده. سایت نایکی - اسپانسر بارسا و همین طور کوتینیو - خبر جابجایی اش را داغ ترین خبر زمستانی خوانده اند. آن را جابجایی بزرگی - از انگلیس به اسپانیا و از لیگ برتر به لالیگا - قلمداد کردند که پسر برزیلی را از ورطه نبردهای خشونت بار فیزیکی لیگ برتر، رهایی خواهد بخشید تا با ساق های سالم راهی جام جهانی شود. بی اعتنا به اهمیت کوتینیو برای دو باشگاه؛ این که بارسا قهرمان زودهنگام لالیگا محسوب شده و نمی تواند از کوتینیو در لیگ قهرمانان بهره ببرد و لیورپول برای قرار گرفتن در صف چهار تیم اول لیگ برتر و همین طور عبور از سد پورتو در لیگ قهرمانان به کوتینیو نیاز دارد، خیلی زیاد.

 ولی فوتبال این عصر احساس گرایی را به هیچ گرفته. لیورپولی ها یادشان نرفته لوییز سوارز، یکی دیگر از پسرهای آمریکای جنوبی همین دیروز، در 2014 آنفیلد را به مقصد نوکمپ ترک کرد. چنان که مقامات لیورپول دست به کار شده اند و به نبی کیتا ستاره لایپزیگ روی آورده اند، به بازیکن خوش آتیه ای که ولی - و این "ولی" اهمیت فراوانی دارد - از نوع کوتینیو نیست و میشل اسین را به یاد می آورد: سریع، قوی و جنگجو... که یعنی لیورپول برای پر کردن جای خالی شده کوتینیو با چالش بزرگی روبرو خواهد شد.

 ولی چرا بارسا بر انتقال کوتینیو اصرار می ورزد؟ مگر بارتومئو رئیس بارسا پس از انتقال تحمیلی نیمار که پاری سن ژرمن همه مبالغ مربوط به جدا شدن ستاره برزیلی را پرداخت زبان به آتش نگشود؟ مگر پاریسی ها و منچستری ها را برای بالابردن شعله قیمت ها زیرشلاق نگرفت؟ مگر نگفت سیاست ریخت و پاش گرایانه با الگوی بارسا همساز نیست؟ مگر از یوفا نخواست بندهای قوانین بازی مالی جوانمردانه را دنبال کند؟ حالا چه شده و چرا؟

 در نگاه اول کوتینیو سرمایه گذاری بلندمدت بارسا بشمار می رود، جایگزینی است برای اینی استا سی و سه ساله. برای حفظ یادگارهای تیکی تاکا با تکیه بر ظرافت و تکنیکش. چیزی که پائولینیو بیست و نه ساله آن را به ارمغان نیاورده. در عین حال می تواند کنار سوارز و مسی بازی کند. چنان که در تیم ملی برزیل در جناح راست بازی کرده تا نیمار در پست محبوبش در آن سوی میدان قرار بگیرد، ولی خودش تمایل به بازی در جناح چپ را داشته. والورده می تواند دمبله و کوتینیو را در دو گوش قرار دهد و به زوج مسی - سوارز در حمله روی آورد. همه اینها یعنی کوتینیو برای بازی در ترکیب بارسا کیفیت انعطاف پذیری دارد و خیلی ها اعتقاد دارند قیمت ها پس از جام جهانی بالاتر خواهند رفت و بارسا نمی خواهد به مخاطره از دست دادنش تن دهد. ولی مولفه های مالی برای کاتالان برجسته تر از همیشه شده اند. تراز مالی باشگاه مثبت بوده و پیش بینی ها خبر از افزایش درآمد بارسلونا در سال پیش رو داده اند. بنابراین بارسا نه تنها آماده دست به جیب بردن برای کوتینیو با مبلغ نجومی شده، بلکه برای بدست آوردن آنتوان گریزمان در تابستان هم دورخیز کرده و به جانشینی برای ماسکرانو در قلب دفاع نیز می اندیشد.

 نزدیک یک دهه از زمانی که پپ گواردیولا فوتبال جهان را تغییر داد، سپری شده. پپ در تابستان 2008 از تیم ب بارسا راهی تیم اصلی شد و با تکیه به استخوان بندی لاماسیایی - از مسی و پیکه گرفته تا ژاوی و اینیستا - همه رقبا را پشت سرگذاشت. ولی طی کمتر از ده سال راه و رسم کرایف در پرورش بازیکنان کمرنگ شده. پپ در منچسترسیتی پرستاره لبالب از بازیکنان بین المللی بسر می برد و کسی یادش نمی آید آخرین محصول لاماسیا کی و کجا راهی تیم اصلی شد. کسی ادعاهای بارتومئو در توصیف خط تولید لاماسیا را جدی نمی گیرد، ولی به یاد می آورد آتلتیکو مادرید در ماه گذشته بارسا را برای تعقیب و وسوسه آنتوان گریزمان به کشاندنش به محکمه فیفا تهدید کرد.

 باورکردنی نیست که فلورنتینو پرس و رئال مادرید از راه و رسم کهکشانی شان - حداقل در این دوران – فاصله گرفته اند و بارسلونا است که به سنت کهکشانی ها راهی بازار شده و ادعا کرده ستاره ای که دنبالش افتاده را به چنگ خواهد آورد، به هر قیمتی.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار