بازدید 22287
مروری بر روزنامه‌های پنجشنبه چهاردهم دی ماه؛

روز‌های ناآرام اخیر حاصل ناامیدی است / راهی جز اصلاح تدریجی نداریم/چالش فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی/فشار اقتصادی مردم را به مصاف انقلاب نمی‌فرستد/ اقبال به رسانه‌های خبری برون مرزی، درسی برای صدا و سیما

احتمال دخالت «یک مسئول سابق» در نا آرامی‌های اخیر، چالش فیلترینگ، قاتل ستایش بر چوبه دار، رقیب اوراق بانک مسکن از راه رسید، جامعه آمریکا و سال سخت پیش روی ترامپ، از صندوق قرض‌الحسنه تا مؤسسه مالی و تورم زدایی از بودجه ۹۷ از عناوینی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۷۶۱۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۵ 04 January 2018

احتمال دخالت «یک مسئول سابق» در نا آرامی‌های اخیر، چالش فیلترینگ، قاتل ستایش بر چوبه دار، رقیب اوراق بانک مسکن از راه رسید، جامعه آمریکا و سال سخت پیش روی ترامپ، از صندوق قرض‌الحسنه تا مؤسسه مالی و تورم زدایی از بودجه ۹۷ از عناوینی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز پنجشنبه چهاردهم دی ماه در حالی چاپ و منتشر شدند که حواشی اتفاقات اخیر و اظهارنظر‌ها و تحلیل‌هایی پیرامون آن همچنان از عناوین اصلی صفحات نخست آن‌ها محسوب می‌شود. اظهارات فرمانده سپاه پاسداران از احتمال نقش داشتن یک مقام مسئول سابق در اتفاقات اخیر و نیز سخنان نوبخت درباره اینکه بودجه از عوامل تجمعات اعتراضی نبود با عناوین مختلف در روزنامه‌های امروز منعکس شده است. روزنامه‌های دو جریان سیاسی هر یک با رویکرد‌هایی سعی کرده اند به ریشه یابی حوادث اخیر کشور بپردازند و طی آن از عوامل خارجی گرفته تا نقش صدا وسیما و نارضایتی‌های داخلی را تحلیل کرده اند.

روزنامه اعتماد با چاپ تصویری بزرگ از سردار جعفری فرمانده سپاه «احتمال دخالت یک مسئول سابق» را تیتر یک خود کرده و چندین یادداشت را به حوادث اخیر اختصاص داده است. یادداشتی از غلامرضا حیدری نماینده مجلس با تیتر همدلی و پاسخگویی و یادداشت‌هایی از مصطفی تاجزاده و حمیدرضا جلایی پور درباره حواث اخیر از آن جمله است.
روزنامه‌های اطلاعات، ایران، کیهان و چند روزنامه دیگر نیز راهپیمایی مردم تعدادی از شهر‌ها در محکومیت اغتشاشات اخیر را در صفحات نخست خود برجسته کردند.

کیهان در گزارشی که عنوان آن «دام جدید فتنه گران ۸۸ پیش پای دولت» را تیتر اول کرده، از آدرس غلط درباره آشوب‌های اخیر نوشته است. این روزنامه همچنین در یادداشت روز خود از اشتباه محاسباتی دشمن درباره تأثیر مشکلات اقتصادی در ضربه زدن به نظام نوشته است.

مسأله فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام نیز از موضوعاتی است که در چندین روزنامه موضوع بحث قرار گرفته است. روزنامه قانون در گزارشی فیلترینگ را بر خلاف مفاد حقوق شهروندی برشمرده است که خود دولت مسئول اجرای آن است.
در ادامه تعدادی از یادداشت ها، سرمقاله‌ها و گزارش‌های منتشر شده در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

روز‌های ناآرام اخیر حاصل ناامیدی است
رضا دهکی در بخشی از سرمقاله امروز ابتکار نوشت: چرا علی‌رغم وجود حرکت‌های مثبت قابل شمارش، امید جامعه به بهبود، به جای تقویت، تضعیف شده است؟ پاسخ این مساله را شاید بتوان از چند زاویه دید. به نظر می‌رسد زمان طولانی در کاهش امیدواری جامعه به تغییرات مثبت بی تاثیر نیست. هر چند حرکات مثبت دولت و مجلس در سال‌های اخیر قابل شمارشند، اما از یک سو هنوز تا نقطه مطلوب حتی نسبی راه زیادی باقی است و از سوی دیگر آثار این قدم‌های مثبت هنوز چنان که باید و شاید در زندگی مردم دیده نمی‌شود. چنان که مثلا مردم از بهبود نرخ رشد و کاهش تورم انتظار خروج از رکود را هم داشتند و این موضوع چنان کند پیش می‌رود که به سکون می‌ماند.

طولانی شدن این زمان باعث شده است که خستگی از سکون امید را تحلیل برد. علاوه بر این، پس از قدم‌های بلندی همچون برجام که باعث انگیزه فراوانی در جامعه شد، مدتی طولانی است که مردم حرکتی با چنان توان انرژی‌زایی بالایی را ندیده‌اند. به این موضوع می‌توان وعده‌ها و سخنان حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم را هم اضافه کرد؛ جایی که پس از حرف‌های رک و بی‌پرده، سخنان پرهیجان، شعار‌های جالب و وعده‌های جذاب، پس از پیروزی به روند معتدل رفتاری و گفتاری خود بازگشت. روحانی و اطرافیانش هرچند توضیح دادند که رفتار و گفتار انتخاباتی در برابر رفتار و گفتار به عنوان یک مسئول تفاوت‌ها و اقتضائات خاص خود را دارد، اما جامعه – آن هم در این شرایط خاص – احساس می‌کند بر شور و هیجان امید به تسریع تغییرات مثبتش، آب سرد سیاست‌ورزی ریخته شده است و البته برخی اخبار درباره چهره‌های نزدیک به دولت و حامیان دولت نیز به این موضوع دامن می‌زند.


سوی دیگر ماجرا به منتقدان دولت و رقیبان انتخاباتی جریان حاکم بر دولت و مجلس باز می‌گردد. در شرایطی که این جریان اغلب در حالت کلی و به ویژه شرایط کامیابی در کسب جایگاه‌های قدرت و مسئولیت، ادعای توجه به مصالح ملی و حاکمیت جمهوری اسلامی را دارد، اما عملکرد آن‌ها نشان داده است که در تقابل با جریان رقیب خود در جریان رقابت انتخاباتی یا پس از شکست در انتخابات، حتی از هجمه‌هایی که مصالح ملی را نشانه رود و جایگاه نظام جمهوری اسلامی – که خود را اصلح در رعایت آرمان‌ها و حفظ آن می‌دادند – را خدشه‌دار کند، خودداری نمی‌کنند. به طور قطع این هجمه‌ها در ایجاد ناامیدی در جامعه بی‌تاثیر نیست، اما هر چند نیت منتقدان «امید»، ناامید کردن جامعه از جریان حاکم بر دولت و مجلس است، اما این نکته فراموش می‌شود که «امید» با طرح «اعتدال» در تقابل با راه و روش کسانی روی کار آمد که اکنون یا در زمره منتقدان قرار دارند و یا پیشتر از این جمع حمایت و دفاع می‌کردند. در واقع منتقدان در هجمه‌های خود این موضوع را در نظر نمی‌گیرند که مردم در صورت ناامیدی از «امید» به سوی آن‌ها بر نمی‌گردند و وقتی به «اعتدال» هم امیدی نباشد، آثار مخرب آن به گونه‌ای دیگر جلوه می‌کند که دودش به چشم همه خواهد رفت. هر چند شاید این جریان، باز هم فراتر از همه مصالح، باز هم سود خود را در نظر می‌گیرد و امید دارد با ناامیدی جامعه و سرد شدن فضای سیاسی، بار دیگر با حمایت حامیان خود – که اغلب در هر شرایطی در میدان حاضر می‌شوند – به قدرت باز گردند. با این حال در آن صورت هم میراث نامطلوبی را برای خود بر داشته‌اند.


روز‌های ناآرام اخیر حاصل ناامیدی است؛ ناامیدی از تغییرات مثبت و ناامیدی از شنیده شدن درددل‌ها، گلایه‌ها و اعتراض‌های آرام. وقتی سوز دل شعله بکشد، قطعا برخی هم هستند که بر آن نفت و بنزین می‌ریزند و زیر آتش هیزم می‌گذارند. این روز‌ها مسئولان از رسانه‌ها – اعم از مجازی و رسمی – می‌خواهند به ناامیدی مردم دامن نزنند و از امید بنویسند، دنبال مقصر و متهم نباشند، تصویر مثبتی از وحدت و انسجام مسئولان به دست مردم دهند و سیاه‌نمایی نکنند. شاید در شرایط بحران رعایت این نکات آبی موقت بر آتش باشد، اما مسئولان باید بدانند که پیش و بیش از هر چیز نیاز است که خودشان و عملکردشان امیدواری را به جامعه تزریق کنند و راهی برای تداوم امید باز کنند. در غیر این صورت بدون توجه به مقصر، آسیب متوجه همه جامعه می‌شود.

 راهی جز اصلاح تدریجی نداریم
علی اکبر گرجی ازندریانی حقوقدان و مدرس دانشگاه طی یادداشتی در آرمان امروز نوشت: همه مسئولان و دوستداران نظام باید این نکته را دریابند که راهی جز استفاده از تجارب بشری در ایجاد مدیریت شایسته وجود ندارد. نادیده انگاشتن حقوق شهروندی برای درست کردن نارضایتی‌ها کفایت می‌کند، اما مهم‌ترین حقی که تضییع آن به هیجان‌ها دامن می‌زند، رعایت کرامت انسانی ا‌ست. غم نان و برخی از مشکلات و نابسامانی‌ها را ممکن است تحمل کرد، اما تحمل تحقیر و دیده نشدن امری ناممکن است. ساده‌انگاری است اگر مطالبات مردم را تنها به غم نان و گرانی‌ها نسبت بدهیم و منشأ همه مشکلات را در دولت بجوییم که اتفآقا دارای پایگاه رای بالاست. دولتی که نه تنها در ایجاد وضعیت اقتصادی موجود نقش نداشته بلکه افتان و خیزان در بهبود آن کوشیده است. دولتی که به تنهایی توان اصلاح و جراحی برخی ساختار‌ها را ندارد. مواردی مانند تورم و گرانی بهانه‌های لازم را برای آغاز تحرکات اجتماعی مهیا می‌کند، اما رفتار‌ها و شعار‌های معترضان تنها ربط به مسائل اقتصادی ندارد. تقلیل مسائل اخیر به صرف فقر، گرانی و بیکاری خطای بزرگی است که مانع از یافتن راهکار درست برای درمان اساسی ابربحران‌ها می‌شود. یافتن ریشه‌های وضعیت دشوار نیست.

عناوین اخبار روزنامه آرمان امروز در روز پنجشنبه ۱۴ دی :  با گوشی شنوایی در ساختار مدیریتی کشور حرمت اسلام، انقلاب، قانون اساسی و نظام حفظ می‌شود. در اینکه دشمنان و بدخواهان ایران مترصد وارد کردن ضربه به ما هستند تردیدی نیست، اما بی‌شک مدیریت ناصحیح است که چنین فرصتی را به آن‌ها می‌دهد. سال‌هاست که دلسوزان دین و میهن و نظام درباره اصلاح روش‌های منسوخ مدیریتی هشدار می‌دهند. نمی‌توان این نکته را نگفت که یادمان نرود اگر این آزادی‌ها را به قاعده اعمال کنیم، فواید آن بیشتر عاید کشور خواهد شد. بهره گرفتن از آزادی‌های گروهی حق هر شهروندی است، اما تخریب اموال عمومی و فروپاشاندن نظم عمومی عمل قابل دفاعی نیست. مردم از ناکارآمدی‌ها، فساد‌ها و چرخه فساد به تنگ آمده‌اند، اما هیچ راهی عقلانی‌تر از پیگیری مسالمت‌آمیز مطالبات نیست. چگونه می‌توان کسی را که خشونت می‌ورزد و اموال عمومی را نابود می‌کند، دوستدار ملت نامید؟ مضحک است که برخی از کوچیدگان برج عاج نشین و هموطنان مهاجر به ترویج و تجویز خشونت و ویرانگری می‌پردازند و این کار را پاسخی به غارت بیت‌المال توسط مفسدان می‌دانند! هر راهی جز اصلاح تدریجی امور ویرانگر خواهد بود و آینده‌ای را رقم خواهد زد که سیاهی در آن موج می‌زند. فراموش نکنیم که ایران فعلی توسط گرگ‌های آدمخواری، چون عربستان و گروه‌های قرون وسطایی دیگر محاصره شده است و تضعیف اقتدار مرکزی طمع آن‌ها را بیشتر می‌کند. تنها راه برون رفت از بحران‌ها و ابربحران‌های موجود اجرای قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی است. اگر همه نهاد‌ها بدون هیچ استثنایی به اجرای مصوبه ۱۷۸ شورای عالی اداری پیرامون حقوق شهروندی در اداره کشور گردن بگذارند، به‌تدریج ریشه بسیاری از نارضایتی‌ها خواهد خشکید. کوتاه سخن آنکه تنها راه درمان بیماری‌های سیستمی فلج کننده کوشش صادقانه و غیرشعاری برای تحقق دولت شهروندمدار است.

چالش فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی
قانون در بخشی از گزارش خود که با موضوع چالش فیلترینگ در شماره امروزش چاپ کرده نوشت: فلیترینگ تلگرام و اینستاگرام در حال تبدیل شدن به سرنوشت توییتر، فیسبوک و سایر شبکه‌های اجتماعی است که بعد از وقایع ۸۸ از دسترس خارج شدند.
در ماده ۳۵ منشور حقوق شهروندی آمده است «حق شهروندان است که از امنیت سایبری و فناوری‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی، حفاظت از داده‌های شخصی و حریم خصوصی برخوردار باشند.»

با وجود این تأکیدات الزام آور منشورحداقل برای دولتی که خود را مسئول اجرای آن می‌داند چندین روز از فیلتر شدن برخی شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد و هر ازگاهی هم برخی اپلیکیشن‌های دیگر مانند واتس آپ از دسترس خارج می‌شوند و گاهی هم اینترنت به کل قطع می‌شود. به شدت سرعت اینترنت کاهش یافته و شرایط برای انجام امور عادی مردم در فضای مجازی به کل مختل شده است. حق دسترسی آزاد به فضای مجازی که هیچ، حق اتصال به اینترنت نیز به کل نادیده انگاشته شده است، چه آن‌هایی که کسب و کار اینترنتی داشتند و چه سایر افرادی که برای تبادل اطلاعات و تکمیل وظایف اداری خود وابسته به اینترنت هستند یا فعلا بیکار شده‌اند یا امکان انجام درست وظایف خود را ندارند. اگر به گذشته نه‌چندان دور نگاهی بیندازیم شاهد فشار‌های بسیار بر دولت برای فیلترینگ تلگرام و اینستا گرام خواهیم بود. تا جایی که رییس جمهور در اولین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکار‌های رفع موانع تحقق حقوق شهروندی خیلی صریح اعلام کرد: دولت دوازدهم از فضای مجازی، اینترنت و ارتباط مردم با دنیا حراست خواهد کرد. ما به‌دنبال فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی نخواهیم بود.

 عناوین اخبار روزنامه قانون در روز پنجشنبه ۱۴ دی :

در ادامه رئیس جمهوری به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: در اینجا وزیر به مردم قول می‌دهد که دستش روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت. حال نه تنها دکمه فیلترینگ لمس شده است بلکه قرار هم نیست شرایط تغییر کند. اگر در شرایط اضطرار برای چند روز این فیلترینگ لازم بود، اما اکنون با رفع بحران انتظاربه بازگشت شرایط به قبل از فیلترینگ است. اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دیروز در پاسخ به خبرنگاران گفته است: اجازه فعالیت تلگرام در ایران منوط به حذف موارد تروریستی است. به گفته جهرمی فازی که شبکه‌های اجتماعی در این شرایط کشور وارد شده اند و نوع برخورد آن‌ها در این فضا به‌خصوص از جانب تلگرام فاز ترویج خشونت و رفتار‌های تروریستی است. از سوی دیگر مشاور وزیر کشورنیز در ابراز نظری نزدیک به دیدگاه وزیر ارتباطات نرم افزار‌های اطلاع رسان را در شمول ابزار اطلاع رسانی وارتباطات جمعی ذکر کرد که باید قوانین و مقررات جامعه را لحاظ کنند. روح ا... جمعه‌ای تأکید کرده است: چنانچه مسئولان شبکه‌های اجتماعی پایبند به قوانین بین المللی و ضوابط و آداب و فرهنگ و رسوم داخلی نباشند قطعا مردم برای رفع نیاز‌های خود در فضای رقابتی تکنولوژیکی سراغ ظرفیت جایگزین خواهند رفت و امیدواریم شبکه‌های اجتماعی پر تعداد فعلی، خود را با قواعد بین المللی و فرهنگ داخلی تطبیق دهند در غیر این‌صورت معرفی شبکه‌های اجتماعی با توان و امکانات متنوع بالا از سوی مراجع ذیصلاح ضرورتی اجتناب ناپذیر است و هرچند ممکن است انتقال اطلاعات بازاریابی اقتصادی و اجتماعی با زحمت باشد، اما به سرعت قابل جابه‌جایی است. این اظهارنظر‌ها به آن معناست که یا مدیر تلگرام، کانال‌های مورد نظر دولت ایران را حذف می‌کند یا تلگرام برای همیشه فیلتر می‌ماند که با وعده رفع فیلتر همزمان با رفع بحران چند روز اخیر در کشور از سوی مسئولان در تضاد است.


سال ۸۸ با تصویب شتابزده قانون جرایم در مجلس شورای اسلامی فیلترینگ جنبه قانونی یافت و اکنون با منشور حقوق شهروندی این امر ممنوع اعلام شده است. هرچند منشور مراحل قانون‌گذاری را سپری نکرده و شاید ضمانت اجرا‌های قانونی را نداشته باشد، اما دولت خود، ضامن اجرا‌ی آن است و نادیده گرفتن حقوق شهروندان در استفاده از فضای مجازی قابل قبول نیست. این مثال تکراری که یک چاقو ممکن است در دست پزشک حیات بخشد و در دست یک مجنون جان بگیرد، در مورد فضای مجازی هم صادق است. آیا تمامی چاقو‌ها در کشور جمع شده و داشتن یا استفاده از وسیله غیر‌قانونی اعلام شده است. نباید فراموش کرد فیلترینگ به سخره گرفتن شعور مردمی است که کمتر از ۶ ماه قبل با حضوری میلیونی، حماسه انتخابات ۹۶ را رقم زدند. آیا همین مردم امروز توان تشخیص سره از ناسره را ندارند؟ مگر نه اینکه تمامی امکاناتی که در اختیار دولت است توسط مردمی به دولت داده شده است که امروز حق آزادی آن‌ها توسط دولت نادیده انگاشته شده است. تجمع اعتراض‌آمیز و همراه با خشونت اگر سلب کننده امنیت مردم است، فیلترینگ و قطع اینترنت سلب کننده آزادی مردم است. مردم خود توانایی و قدرت برخورد با اغتشاشگران را دارند؛ همانگونه که بار‌ها این حقیقت را اثبات کرده اند. اعتماد به اراده مردم در این بزنگاه تاریخی امری اجتناب ناپذیر است و دولت باید تکلیفش را با شعار‌ها و اقدامات خود روشن کند.


فشار اقتصادی مردم را به مصاف انقلاب نمی‌فرستد
سعدالله زارعی با اشاره به اتفاقات اخیر در شهر‌های کشور در بخشی از یادداشت روز امروز کیهان نوشت: آنچه در دو سه روز گذشته در نقاطی از کشور شاهد بودیم برای نظام اسلامی و مردم ایران اهمیت چندانی نداشت، اما برای دشمنان شناخته شده خارجی و داخلی نظام و مردم «اهمیت ویژه‌ای» داشت دلیل این تفاوت این است که مردم و نظام اسلامی در ایران طی ۴۰ سال گذشته رویداد‌هایی را از سر گذرانده‌اند که این حوادث در مقایسه با آنان اصلاً اهمیتی ندارد، اما از آن طرف دشمن که به واقعیت کاری ندارد و در این شرایط به یک کاریکاتور از آرزو‌های خود درباره این مردم و نظام نیازمند است، این حوادث اهمیت ویژه دارد.


دشمنان مردم و انقلاب اسلامی از دیرباز و بخصوص طی ۴-۵ سال گذشته، اقتصاد را پاشنه آشیل نظام اسلامی به حساب آورده و برای از میدان به در کردن نظام روی آن حساب باز کرده‌اند به گمان آنان از یک سو می‌توان با فشار اقتصادی چرخ حرکت ایران را متوقف کرد و از سوی دیگر مردم را می‌توان میان انتخاب بین انقلاب و اقتصاد وادار کردتا اقتصاد را برگزینند، دشمنان این مردم گمان کردند در نهایت ملت ایران با همان روش و هدف‌گذاری که در سال‌های ۵۶ و ۵۷ داشتند، از طریق تظاهرات خیابانی و مقابله مستقیم با نظام، جمهوری اسلامی را کنار می‌زنند و به رژیمی تن می‌دهند که متحد آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد!

عناوین اخبار روزنامه کيهان در روز پنجشنبه ۱۴ دی :
دشمنان خارجی انقلاب این جا هم در هر دو بخش از حاجت گرفتار خطای راهبردی شدند. از یک سو این گمان آنان که می‌توان با فشار، اقتصاد ایران و چرخ حرکت آن را متوقف کرد، باطل است چرا که این فرضیه اگر جواب دادنی بود تاکنون جواب داده بود. بله نمی‌توان کتمان کرد که فشار‌های دشمن محدودیت‌ها و مشکلاتی را برای اقتصاد ایران پدید آورده است، اما به هر حال می‌دانیم که فشاری بیش از این ممکن نیست بلکه فشاری در اندازه پیشین نیز با توجه به فعل و انفعالات جهانی ممکن نمی‌باشد در واقع ایران نقطه pik فشار را طی کرده و هم اینک در سرازیری فشار آمریکا قرار دارد و هر سال هم به نقطه استقرار و آرامش اقتصادی نزدیک‌تر می‌شود.


نکته دیگر این است که دشمن در تحلیل نتایج فشار اقتصادی بر مردم نیز دچار خطای فاحش می‌باشد. اگر از جنبه جامعه‌شناختی، این انقلاب و نظام مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد و وضعیت بصورتی هرم‌گونه بیان شود، هر چه از قسمت بالای هرم به سمت قاعده هرم حرکت کنیم به میزان هواداران نظام افزوده می‌شود و برعکس هر چه از قاعده به سمت رأس حرکت کنیم، دغدغه‌ها و حساسه‌ها نسبت به اصول و مبانی نظام کمتر می‌شود. فشار‌های دشمن طبعاً روی طبقات ضعیف‌تر جامعه اثر می‌گذارد و چندان کاری به طبقه اول یعنی سرمایه‌سالاران و طبقه دوم یامیانی یعنی طبقه نخبه اقتصادی ندارد و از قضا این فشار‌ها در مواردی به نفع آنان نیز تمام می‌شود که در اینجا جای بحث از آن نیست. خب پس اگر می‌خواهیم تأثیر فشار دشمن روی جامعه ایران را مورد ارزیابی قرار دهیم لزوماً باید تاثٍیر آن روی قاعده جامعه ایران مورد توجه باشد. این انقلاب، رهبری آن، روحانیت و نیرو‌های انقلابی نظیر پاسداران و بسیجی‌ها به اقشار فرودست جامعه بسیار نزدیک‌ترند و اساساً فاصله‌ای میان اغلب آنان و توده‌های مردم نیست. همین الان هم اگر درباره مدافعان رزمنده حرم و شهدای مدافع حرم مطالعه‌ای صورت گیرد معلوم می‌شود رزمندگان و شهدای ایرانی مدافع حرم از همین قشر و طبقه هستند. فشار آمریکا در اقتصادایران این طبقه را بشدت ناراحت می‌کند، اما آنان را به مصاف انقلاب و نظام نمی‌فرستد. آنان باز هم به نقطه فشار توجه داشته و عزم خود را برای مقابله جدی با آن نقطه جزم می‌کنند.

 اقبال به رسانه‌های خبری برون مرزی، درسی برای صدا و سیما
احمد عزیزی عضو نخستین شورای سرپرستی صداوسیما طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان حرفی با رسانه ملی نوشت: کل نظام باید چنین واقعیتی را جدی بگیرد و این‌بار فارغ از هر ملاحظه‌ای منبعث از خرده انگیزه‌های جناحی تدبیری برای پاسخ به آن بیندیشد و در نهایت نیز، با آشتی دادن همه بصیرت‌ها و ملاحظات خیراندیش در کشورمان، به عزمی واقعا «ملی» برسد- بر سر اصلاحاتی سیاسی همسو با موازین «حکمرانی خوب»، با قصد ناشنیده نگذاشتن اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی و همچنین تبلور اصلاحاتی اقتصادی در راستای شفافیت بیشتر، فسادزدایی، اشتغال‌زایی، سرمایه‌گذاری و البته در مورد اخیر بی‌هیچ تردیدی همسو‌سازی سیاست خارجی با الزامات آن.


نگاه پدرانه کلیت نظام به معترضان کلید این بازنگری است و آشتی با اعتراضات مسالمت‌آمیز، صدا‌های مخالف درون و بیرون این رخداد، یک کاسه کردن نگاه‌ها به مناسبات درونی و بیرونی نظام، و البته نوع مناسبات با بازیگران اصلی عرصه قدرت در جهان، لازمه حیاتی این رویکرد است. تنها با چنین نگاهی است که می‌توان سرمایه‌ها و امکانات گسترده کشورمان را در میدان بده‌بستان جهانی نقد کرد و چالش‌های پیش رو را به ابزار و فرصتی برای حل مشکلات اجتماعی، اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی کشورمان مبدل کرد. مسوولان نظام، بر هر مسند قدرتی، در هر جناحی و با هر ملاحظه و نگاهی، چنانچه آموزه‌های ذاتی اعتراضات اخیر را پشت گوش انداخته و همچنان در گیر قهر‌ها و اختلافاتی متاسفانه حل نشده تا امروز، راهی نو برای یکپارچه و همسو کردن مصلحت‌اندیشی‌هایی برسر شکوفایی اقتصادمان، سیاست‌مان و امیدآفرینی برای جوانان‌مان پیدا نکنند، چه‌بسا به نوعی در همان کژراهه رسانه ملی‌مان باشند.


رسانه ملی، در چارچوب رسالت قانونی خود و به عنوان صدای ملت، باید در شرایطی نوپدید رویکرد‌های حرفه‌ای خود به چنین مقولاتی را جدا مورد بازبینی قرار دهد. اگر بناست تشکیلات عریض و طویل رسانه ملی اعتمادی نو برانگیخته و به یمن و برکت آن گرهی از مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشورمان باز کند، باید با نگاه‌هایی مخالف نگاه تکسویه خود نیز آشتی کند، همه معترضان را به یک چشم نبیند و بر همه‌شان برچسب «آشوبگر و اخلاگر» نزند.


رسانه‌ای که عنوان مقدس «ملی» را یدک می‌کشد نباید در بزنگاه‌هایی اینچنین حساس و با وجوهی اینچنین فراگیر جز ناهنجاری‌ها را نبیند و صدا‌هایی برحق، رسا یا نارسا، زیر جلد این همه را زیر آوار برخی ساختارشکنی‌ها مدفون سازد.
زمانه زمانه قدیم نیست. امروزه رسانه‌هایی که راست یا نادرست دوربین‌شان را متوجه زوایایی پنهان از نگاه رسانه ملی، یا خواسته و نا خواسته نادیده مانده در این نگاه، کنند کم نیستند. اقبال مردمی به رویکرد حرفه و اثرگذار برخی رسانه‌های خبری برون‌مرزی خود می‌تواند درسی برای صداوسیما باشد و محملی برای بازنگری در موازین کاربردی خبررسانی و تحلیل و تفسیر رویداد‌ها در آن؛ بعضا نخ‌نما، و بی‌اثر که هیچ، در مواردی مخرب و مشکل‌زا. امروز هر شهروند خود یک رسانه است و گزارشگران، تصویربرداران، تدوینگران و تحلیلگران صدا و سیما همکارانی با اغراضی گوناگون و مخالف کم ندارند. مردم نیز در این میان ناگزیر از تاثیر‌پذیری از رسانه به اصطلاح ملی‌شان نیستند. رسانه ملی در عرصه‌ای در این حد متکثر و با وجود رقبایی ریز و درشت، تازه‌کار و کهنه‌کار، مردمی و غیرمردمی، بی‌شک «ملی» نخواهد ماند اگر در فضای تازه جایی سزاوار عنوان و رسالت مهم خود برای خود دست و پا نکند. نگاه تک‌چشمی به رخداد‌های نوپدید دوای درد‌های امروز ما نیست. سود این بازنگری و کلان‌نگری و نیز همسویی با تحولات عصر سایبری، بی‌شک بیش از خسارات احتمالی آن خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۷
این مسئول سالق را فقرا دوست دارند و او را پشتیبان خود میدانند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
بیشین بابا . دیدیم چقدر از فقرا حمایت کرد . همش تو جیب زنجانی ها و خاوری ها ، خارج از ایران تو حساب هاست .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
برخی در مشهد این غایله را به راه انداختند حالا میخواهند به گردن احمدی نژاد بیندازند گنه کرد در بلخ آهنگری به بغداد زدند گردن مسگری.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
الان كه از گردونه خارج شده ؟
h.....
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
فقیر عزیز سرور اقا کاری که با شماها و بسیاری از گرفتاران کرد شاپاش دادن بود نه رسیدگی کردن به حال مردم مستضعف هر کس هم بیشتر شاپاش بگیره قشنگ تر رقاصی می کنه . درک کنید
در کشور ما از قدیم وندیم بجای توجه به خواسته های مردمی ومشکلات انها که همه ریشه در داخل ودر عملکرد ها دارد ویا داشته .متاسفانه تلاش میشود براحتی فرافکنی کنند وبا زدن برچسب های ناچسب به اعتراضات مردمی مثل خرابکاران ،اشوبگران ،اجیر شدگان وفتنه گران انهارا به بیرون مرزها وکشورهای خارجی ویا وابسته به مخالفان ومعاندان سیاسی خود کنند وبجای شنیدن حرف وحدیث منتقدان وحل مسالمت امیز انها انرابزیر خاکستر می فرستند تا تبدیل به اتش خانمان سوز بزرگی شود ودر فرصت مناسب با یک نسیم وفوت دیگری خاکستررا کنار زده ومثل یک اتشفشان توفنده به جوش وخروش وغلیان بیاید تا با گسترش وپرتاب مواد مذابش هرانچه در سر راه ومسیرش باشد را نابود کند چه خشک،چه تر ،ایا بهتر نیستدکه قبل از به نقطه انفجار رسیدن شناسایی وحل وفصی نمایند ،حماقت تا کی ؟همیشه مردم وخواسته هایشان را نادیده بگیریم وهزینه های بزرگی را به کشور ومردم تحمیل کنیم
پاسخ ها
بی نام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
اعتراض مردم از گرانی حقه. ولی آتش زدن پرچم نمیتونه کار یه ایرانی حلالزاده باشه.
من به بچه هام از حالا دارم یاد می دم وتو گوششون می خونم که در ایران هیچ جای پیشرفتی ندارند لیسانسشون را گرفتند می فرستمشون خارج من بعید میدانم تغیری در وضع ایران صورت بگیره .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
کار درستی میکنید
ادمی که خودش زده به خواب نمیشه بیدار کرد
اقایان هیچ مشکلی وجود نداره مشکل امریکا و انگلیس جهان خوار ن مردم باید قدر مسئولین را بدونن باید سپاسگذارذباشن الان تو این شرایط سخت عده زیادی از مسئولین فرزندان از گل بهتر شونا فرستادن امریکا وانگلیس در دل دشمن نمیدونم برا چی ولی به هر حال تو دل دشمنن بچهای پاین شهرم رفتن سومار وحلبچه تیکه تیکه شدن حالا مسئولین هم به تبعیت از این مسئله بچهاشون تو سنگر واشینگتن ولندن دارن میجنگن اونا گوله میخوردن اینا هم استیک اونا میمردن اینا حال میکنن مردم باید قدر این مسئولینا بدونن دیگه هم مردم مرگ بر امریکا و انگلیس نگن یه دفعه موجب ناراحتی یا خسارت به فرزندان مسئولین میشه به هر حال اونا هم ساکن امریکا و اروپا هستن خدا برا مردم ایران حفظشون کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
درسته برخی نه تنها بچه هاشون آمریکا و اروپا هستند.

بلکه حساب ها و بخش زیادی از سرمایه هاشون هم اروپا و آمریکا هستند.
بی نام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
حساب امسال تو از مردم جداست.
!
چرا از خود معترضین و اغتشاش گران نمی پرسید که در انتخابات به چه کسی رأی دادید!؟
الان چرا عصبانی هستید؟!
چرا نا امید هستید؟
طبیعی است همه می خواهند ازین قضایا به نفع خود استفاده نمایند.
برداشت من این است که آخرش "اشراف" به بهانه این قضایا برای کاهش مالیات و واردات راحت تر جنس به داخل کشور استفاده می کنند و بیشتر به اهداف خود می رسند.
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
یاد بگیرین شعار هر دولت هر چی بود اونو از شما خواهد گرفت مثل امید وتدبیر
ما كه نفهميديم ارتباط سال٨٨ به اعتراضات مردم و نتيجه ان اغتشاشات چيست كه كيهان اينگونه تيتر ميزنند. مكر انكه احمدي نژاد و تيمش كه تا اخر دوره حكومت داري اشان و نزديكي ارائشان به كيهاني ها اظهر من الشمس بوده حالا فتنه گران ٨٨ قلوداد شوند. بلالخره هرچه نباشد يك پاي فتنه ٨٨ احمدي نژاد و هم فكرانشان بوده اند. تيتر درستي است كه ادرس غلط ندهيم ولي كيهان علاوه بر ادرس غلط نعل وارونه هم همزمان ميزند.
اما در باب اينكه اين اعتراضات ريشه خارجي داشته يا نداشته سخن بسيار است. انطوركه از سخنان رئيس جمهوري و معاون ايشان ميتوان فهميد اتفافاً شروع و تحريك اعتراضات از جانب أصول گرا نماياني است كه به يك معني شكست خورده انتخابات اخير بوده اند و علناً برخلاف قانون دستور ، اعمال قدرت و نظر ميكنند. مگر انكه إينان را عامل خارجي بدانيد كه ثابت نشده حتي ادعاي انهم صحيح نيست مگر اينكه حاج حسين اقا همچون گذشته با نام و ادرس و تاريخ و غيره سر نخ ملاقات با دشمن خارجي با اين گروه را بداند و باز همچون گذشته به مرقع به مسئولين خبر نداده باشد !!
صدا وسيما ملي نيست ميييييييييلي است وميل بر اين است که فکر کنند ملت نمي فهمند بر همين اصل است که مردم بيشتر به خبر هاي رسيده از خارج مطمئن هستند تا از اخبار گوهاي خودمان هر چند وقتي يکبار فيگور درست ميگيرند ميبينند صرف ندارد ان فيگور را هم کنار ميگذارند همه اشتباه ميکنند جز صدا وسيما.......
شاید خیلی ها از این که پرچم را آتش زدند ناراحت شدند ودرستش هم همینه ولی باید خودتو را جای کسی بگذارید که میخواد ازدواج بکنه کار نداره میخواد برای آینده خوش نقشه بکشه آیتده نداره تو خیابان جوانهای هم سن خودش را میبینه ماشین آخرین مدل بهترین لباس .بهترین تفریح .وووو ولی خودش با پول تو جیبی که از بابای بازنشستش می گیره .شما جای آن جوان بودید دیوانه نمی شدید وقتی فساد یک چیز عادی تو ی جامعه بشه و آب از آب تکان نخوره.و زرنگی به حساب بیاد.خروجی آن چیه.
همه هم عبرت بگیرند ، کیهان نخواهد گرفت !!
فقط باید از ایران رفت....متاسفانه
تا زمانی که صدا و سیمای ملی، نقشِ اپوزوسیون را بازی میکند ، اقبال مردم به شبکه های خارجی کم نخواهد شد.
تبعيض، ويراني اقتصاد و رانت وانحصار در واردات و صادرات و فقر و بيکاري حاصل سالهاست خدمت به مستضعفين؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
هیچ چشم انداز روشنی نیست, هر روز که بدتر میشیم, فقط شعار ها پررنگ تر میشه و سرود ملی به تعداد بیشتری از صدا و سیما پخش میشه.
صدا و سیمای ملی ما،تعطیلی مدارس را قبل از تصویب و تایید،تیتر میکند اما اخبار سیاسی مثل اعتراضات و اغتشاشات را در خواب و سکوت خبری سپری میکند و این محل اشکال است.
این اعتراضات اغلب مربوط به 10 درصد کشاورزان ناامید، قشر خیلی فقیرو یا جوانان حدود 20 ساله ای بود که کارد به استخونشون رسیده بود و توی شرایط بد زندگی گیر افتادن و امیدی به آینده نداشتن. اگر قشر نسبتا فقیر (40درصد) و قشر متوسط (حدود 40 درصد)هم با این بی مدیریتی ها و فساد موجود نا امید بشن هیچکس نمیتونه جمعش کنه چون همه نیروی نظامی هم جژء اون قشر هستن و یا اعتراض میکنن و یا جلوی معترضین ایستادگی نمی کنن. پس لطفا جمعش کنید... !
توهم توطﺋه
به درد مردم واقعی نگاه کنید
دست از شعار بردارید
بیکاری نخبگان
گرانی بی حساب
حقوق بازنشستگان
هزینه دفترچه درمان بیکارها
پارتی بازی بی حساب در استخدام ها
خانه نشینی نخبه و آقایی آقازاده
و ...
به جای سفسطه رسیدگی کنید
در مورد احمدی نژاد باید گفت:
دشمن دانا بلندت میکند
بر زمینت میزند نادان دوست
و ای کاش با اختلاسگران و مفسدان اقتصادی که قاتل کل ملت ایران هستند اینگونه خشن رفتار کنید
** هرچند خوشبختانه اشوبها و این فتنه ی 96 تمام شد ***

ولی

نتیجه ی تظاهرات و آشوب این چند روزه برای ما مردم ایران ::>

1. خدشه دار شدن وجهه بین المللی کشورمان و بدتر از همه بی احترامی و آتش زدن پرچم ملی که همگی توی تمام مراسمات ورزشی و... دست به سینه و جلوش می ایستیم

2. شاد شدن دل دشمنان قسم خورده ی ما ( مثل ترامپ احمق ، نتانیاهوی که خودش بخاطر فسادهای متعدد کلی پرونده داره ، مریم رجوی که دستش به خونه هزاران هزار ایرانی آغشته هست ، عربستان سعودی و آل سعود که دیدین اکثر هشتک های اعتراضی رو توی شبکه های اجتماعی و اینستاگرام اونها ایجاد و ترویج کرده اند)

3. متاسفانه بخاطر این ناآرامی ها، افزایش قیمت دلار از 4150 به بالای 4250 و نیز یورو از حدود 5000 به 5400 و طلا از گرمی 127 هزار به بالای 135 هزار...که اثرات تورمی اون رو در آینده مجدد روی کالاها خواهیم دید %

4. کشته شدن تعدادی بی گناه از مردم ( مثل پدر و پسر بی گناهی که تو پراید سوار بودن و ماشین اتش نشانی رو انداختن روی اونها) _ شهادت چند مامور امنیتی ( از جمله نیروی انتظامی ، سپاهی و بسیجی )

5. تخریب بیت المال و اموال عمومی و آتش زدن بانکها و آمبولانس و ماشین آتش نشانی و دستگاه عابربانک، که مطمئنا میلیاردها تومن زیان به خود ما مردم وارد آمد.

6. ایجاد استرس و ناراحتی و نگرانی برای تمامی مردم ایران ( به جز اون یک هزارم درصدی که حتی خودشان رو ایرانی نمیدانند)

7. کوچک شدن ما بخاطر توئیتهای احمقانه ترامپ که ما را ملتی گرسنه خطاب کرد، گرسنه خودشه و اربابانش، ما مسلمانیم و بخاطر شکم و هوای نفس حاضر نیستیم عزتمان را بفروشیم حتی شده مثل امام حسین ع در راه خدا و با زبان تشنه شهید بشیم

8. احتمال تحریم های جدید اقتصادی علیه ایران که با این اتفاقات اخیر متاسفانه به بهانه های جدید هم میتونن فشار وارد کنن

9. درگیرشدن ..مسولین. به شناسایی و مجازات مجرمان جدید این حوادث بجای پیگیری پرونده های مفسدان اقتصادی و ... که اولویت و خواست یکایک ما مردم هست

10. تعطیل شدن کار و کسبه تعدادی از اصناف و ناراحتی آنها از این تعطیلیهای ناخواسته و اجباری

** خداوکیلی منم یه حقوق بگیرم با بهترین مدرک مهندسی و ارشد و معدل خوب از دانشگاه دولتی تهران و خودمم اکثرا از وسط ماه به بعد دیگه به سختی میگذرونم و ارزو میکنم زودتری سرماه بشه حقوق بدن ( خداشاهده 2میلیون و خرده ای میگیرم که تازه از این باید قسط و... هم بدم) اینو گفتم که فکر نکنید من از رئیسم یا مدیر یا سرمایه دار

حالا ببینیم با این ده مورد فوق آیا باز ارزش داره این روند رو ادامه بدیم یا نه؟ و از طرفی یه حسنی هم داشت این تظاهرات که دولت بدونه مردم خیلی خیلی ازش ناراضین

چرا من با مدرک ارشد و چندین سال سابقه و.. باید حدود 2 میلیون حقوق بگیرم؟؟؟ این حقوق چه انگیزه ی کاری برای من ایجاد میکنه؟؟؟ نمیشه که حقوق و دستمزدها کم باشه بعد بخواین قیمتها رو افزایش بدین .... تورمی هم که اعلام میشه 9% بنظر من کاملا اشتباه و غیرعادی هست، همین قیمت تخم مرغ ، گوشت قرمز، برنج سفید رو طی امسال ببینید چند برابر شده، مگه اینها غذای غالب مردم نیس؟ پس چطور این تورم رو شما حساب میکنید ؟ که میگین 10%

ضمنا نظام بودجه ریزی ما کلا ایراد داره ، خیلی از دستگاهها زیان ده هستند ولی باز بودجه سالیانه میگیرن، مجلس هم که طی چند روز تمام این بودجه ها رو با چند طرح و پیشنهاد نمایندگانی که برش بیشتری دارند تصویب میکنه خب مسلما این روش تخصیص بودجه کاملا اشتباه هست و باید اصلاح اساسی صورت بگیره

و در آخر متاسفانه یه جورایی بلا امسال ریخته سر ما مردم ایران ( از یه طرف زلزله که امسال همه ی ما رو داغدار کرد ، از یه طرف عدم بارش و بارندگی و خشکسالی که سال دیگه خدا بخیر بگذرونه ، و نهایتا گرانی و مخصوصا این تخم مرغ لعنتی...)

خدایا خودت بر ما رحم کن و مردم ما و ملت ما و ناموس ما را از گزند بدخواهان و دشمنان نجات بده


اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
از شما چه پنهان ما تو همین 5 سال ناامید شدیم وگر نه قبلش تو بهشت بودیم!
چرا اشد مجازاااات؟؟؟!!!! کمی حرف بدبختیهاشون رو گفتند مجازات سنگین حقشون نیست والا
هر چند نارضایی در ایران گسترده و عمیق است اما جنبش جاری نه جنبشی اصیل است نه یکسره کار اجنبی و نیروهای نفوذی . وسعت و پراکندگی و در عین حال هماهنگی اعتراضات ضمن این که گواه وجود نارضایی عمومی است ، مبین ستادهای هماهنگ است ؛ هماهنگی ای که به دلیل تنوع طیف ها و کانون های خط دهنده و سرعت وقوع هماهنگی آن ها ، نمی تواند تصادفی باشد . از سوی دیگر با برخورد خشن با اعتراض ، خشم فروخفته ای ذخیره می شود که فوران ناگهانی آن قابل مهار نخواهد بود ـ البته برخورد با فعالان میدانی خش به جای خود ، که امر متفاوت و ظریفی است ـ .
باز هم کیهان و نظرات تند دست اندرکاران آن ،که متاسفانه نتیجه ای جز انزوای بیشتر بین المللی و بد بختی مردم ایران همینطور عدم رضایت خدا ندارد . موضوع دوم فیلترینگ شبکه های اجتماعی است که ثابت شده ،جز تحریک بیشتر معترضین وآماده کردن خوراک تبلیغاتی برای دشمنان خارجی ایران نتیجه ای نداشته و ندارد .
اصلاح تدریجی؟ شوخی میکنی؟
هیچ امیدی به اصلاحات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی نیست
آقا حامد لایک لایک لایک داری
اصلا در صدا وسیما رو گل بگیرند بهتره این همه بودجه هم هدر نمی ره
من جوان ۳۳ساله به خدا دیگه امید به زندگی تو ایران ندارم به خدا ندارم
آمریکا و ایادی اش هیچ غلطی نمیتوانند بکنند اینجا سرزمین امام‌ زمان ( عج ) است
پیشنهاد میکنم فقط و فقط یکبار در طول تاریخ بعد از انقلاب . آقایان یک مجوز ناقابل برای تظاهرات مسالمت آمیز همین اغتشاشگران صادر کنند و برای امنیت تظاهرات هم اینهمه برادران امنیتی که در شطح شهر پر و پیمون ایستادند را در نظر بگیرند. این اغتشاشگران و خرابکاران مشکلاتشونو فریاد کنند. آخرش هم یک قطعنامه بخونند و مسولین مربوطه اگر دیدند حرفشون حسابه از مجاری قانون اساسی پیگیری کنند. بخدا حل میشه. اینقدر برچسب معاند و ضد انقلاب و وابسته به سرویسهای جاسوسی و.............. نزنید. اکثرشون اصلا نمیدونند این وازه ها یعنی چه؟
منطقا
روحانی چون ادعای متفاوت بودن با قبلی ها را دارد باید بخاطر ناکامی اقتصادی که دیگر فرصتی برای جبرانش نمانده استعفا دهد تا ثابت کند صداقت دارد و این رفتار برای آیندگان الگو شود
ظاهرا مسله اصلی که گران وفقر بیکاری رانت فساد وتباهی وتبعیض است داره از تحلیلها حذف وشورش و.............. جایگزین خواسته های مردم میشود.
بهتر بود می گفتید:روز‌های ناآرام اخیر حاصل ناامید کردن مردم است.رسانه میلی-بعضی تریبونهای تخریب و سیاهنمایی- کوبیدن دستاورد بزرگ دولت یعنی برجام که چه خطراتی رو از سر کشور دور کرد.بجای اینکه برای مردم تبیین کنیم که اگر برجام نبود الان هنوز صادراتمون صفر بود.نفتمون رو هیچکس نمی خرید.فقط با تحریمهای امریکا مواجه نبودیم بلکه سازمان ملل تحریم نفت در برابر غذا رو بر علیه ایران تصویب می کرد که باید برای آب هم در صف می ایستادیم مثل روزهای آخر صدام.کشاورزیمون نابود شده بود اواخر دولت احمدی نژاد. نفتکشهامون با پرچم کشورهای دیگر باید رفت و امد می کردند و هیچ بیمه جهانی کشتی های مارو بیمه نمی کرد و خیلی از کشورها به هواپیماهای ما اجازه سوختگیری هم نمی دادن و دارو و مواد اولیه صنعتمون تحریم بود.فقط به دروغ گفتند سر ایران کلاه رفته و امریکا به همه خواسته هاش رسیده.
احسنت دمت گرم
این آقای شریعت مداری چرا تو روزنامه اش نمی نویسه تو هشت سال دوره قبل کجا بود چرا هیچ کس نمی گه این موسسات مالی به کجا وصلند که دولت باید از بیت المال جبران دزدی ها رو بکنه چرا هیچ مفسدی علنی محاکمه نمیشه این همه اختلاس چطور امکان داره. کمی بداد مردم برسید لطفا، ودست قاچاقچی ها را ببرید
چرا بیخودی بعضی ها سیاه نمایی می کنند. کشور ایران بهترین و مرفه ترین کشورهاست. مردم ما توقعاتشون بالاست. جوونا میخواند پشت میز بشینند الکی حقوق بگیرند وقتی نشد میگند کار نیست. اگر همه در خط نظام حرکت کنید ما قویترین مملکت هستیم و انشا الله به زودی آمریکا و اسراییل را با هم مثل داعش نابود می کنیم.
حدود ده یازده سال پیش فیش حقوقی یکی از وزرراء (که بعدا شد رئیس بانک بود و بعد به جرم اختلاس گرفتنش) را به طریقی مشاهده شد که آن موقع جمع کل دریافتی در فیش حقوقی حدود ۲۹ میلیون تومان بود ولی یک فیش دیگری بود که اون فاجعه بود و در آن نوشته شده بود که کارانه سه ماهه دوم ۴۷۸ میلیون نومان، البته من نمیدانم این فیش‌ها چطور لو رفت؟ ولی این دریافتیها یعنی ظلم و خیانت به این مردم و مملکت است البته این چیزهایی است که لو رفته و خدا میداند آن چیزهایی که میگیرند و محرمانه است چقدر است؟ و این یعنی ظلم آشکار و خیانت به این مردم و مملکت بیچاره و بدبخت مردم
فقط فقط فقط یه این دلیل است که بودجه ها و دریافتها و پرداختها شفاف نیست
بازهم شاهد حمله به دولت هستیم درحالیکه همه میدانیم دولت اختیارات محدودی داره ولی برعکس باید پاسخگوی همه موارد هم باشه.وقتی انواع نهادهای حاکمیتی و غیر دولتی انواع بودجه های رنگارنگ دریافت میکنند ولی هیچ پاسخگویی هم وجود ندارد نباید انتظار داشت که دولت همیشه جوابگوی مطالبات مردم باشه.
باید خواست تمام ملت ایران در قالب یک دموکراسی دیده بشود ما ملتی بزرگ هستیم نباید عده ای خود را برتر از دیگران بدانند ، تا اعتراضی صورت میگیرد هموطن خود را عامل اغتشاش و بیگانه فرض کنیم ، همه خق دارند در این کشور در آرامش زندگی کنند هر کس باید آزاد باشد قدرت طلبی نکنیم مشکلات اقتصادی معیشتی سیاسی فرهنگی و ...بسیارزیاد است
اختلاف طبقاتی بسیارزیاد و نیز بیکاری و تقسیم نا عادلانه نقدینگی منجر شده است که مردم از هردو جناح ناامید شده اند واعتراض خود را در هر فرصتی بروز می دهند .
خودمان را گول نزنیم اینها واقعیت های انکارناپذیر است که مردم با آن مواجه هستند .
از طرفی وقتی خلاف واقعیات از رسانه های ملی و از زبان مسئولین به گوش مردم می رسد موجب بی اعتمادی بیشتر مردم می شود . اینکه هر اعتراضی را به دشمنان خیالی خارج از مرزها نسبت دهیم عوام فریبانه است
صد در صد با نظرات اقا/خانم نجفي موافق هستم. دزدي، فساد، دروغگويي، رانت خواري چه مالي چه پست و مقام، عدليه نا كارامد از هر لحاظ، جناح بنديهاي فرصت طلب، و بسياري موارد ديگر كه بيان انها جرأت و جسارت ميخواهد، همه و همه علت ايجاد و ادامه وضعيتي است كه بخشي از انرا ايشان گفتند. خروج از اين سيكل معيوب وظيفه كيست؟
فشار اقتصادی دین و ایمان آدم رو هم میگیره
به جای چسبیدن به پرونده و اتهام زنی به چندتا جوان ناامید و جوگرفته، دنبال دزدایی میلیاردی باشید که جوون نیاد تو خیابون.
اضلاحات دیگه پروندش بسته شده
اگر نماینده واقعی داشتیم اینجا نمیرسیدیم
این روزها نتیجه تفکریه که آتش زدن یک سطل آشغال رو تعریض به اموال عمومی می دونه اما در برابر سوء استفاده از اموال مردم در 63 حساب شخصی سکوت می کنه اما در برابر این همه اختلاس و دزدی هیچ کاری نمی کنه شما قابل اصلاح نیستید.
دیگران تغییرات سریع انجام دادند !!!! ما تو تدریجی اش گیر کردهایم !!!!!!!
همین معترضان وفعالان پروژه کشته سازی مگرخودشان شیخ دیپلمات را به ریاست نرساندند؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر