بازدید 33081

پنج دلیل که نشان می دهد تا کنون از اعتراضات عبرت نگرفته ایم!

اعتراض های پراکنده در روزهای گذشته ـ که عمدتا در مناطق محروم کشور به خشونت کشیده شد ـ در یک فرایند معقول و خردورز، به مانند چراغ هشداری است که اگر با غفلت با برخی مسائل اساسی در اداره امور کشور برخورد کرده ایم، از خواب بیدار شویم؛ اما واکنش هایی که در این روزها در سطوح مختلف دیده می شود، حداقل نشانی از عبرت گرفتن در این زمینه ندارد.
کد خبر: ۷۶۱۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳ 03 January 2018

تابناک؛لیلا تیموری اعتراض های پراکنده در روزهای گذشته که عمدتا در مناطق محروم کشور به خشونت کشیده شد در یک فرایند معقول و خردورز، به مانند چراغ هشداری است که اگر با غفلت با برخی مسائل اساسی در اداره امور کشور برخورد کرده ایم، از خواب بیدار شویم؛ اما واکنش هایی که در این روزها در سطوح مختلف دیده می شود، حداقل نشانی از عبرت گرفتن در این زمینه ندارد.

به گزارش «تابناک»؛ در دو دیدگاه کلی می توان به این ماجرا نگاه کرد: یکی نگاهی کوتاه مدت است که می توان خوشبینانه دید و گفت، مشکلات حل شده و مردم معترض دیر یا زود به خانه هایشان بازخواهند گشت و گفت، هر نوع صحبت و تحلیل بعدی این ماجرا، بنزین روی آتش ریختن است؛ بنابراین، باید سکوت کرد و آتش ها را زیر خاکستر فرستاد برای نوبت بعدی!

دومی، نگاهی بلند مدت تر برای استمرار و تداوم ملت و نظام سیاسی با آسیب شناسی عمیق و حل مشکلات اساسی کشور، فارغ از جناح بندی های مرسوم است که البته مورد دوم چندان باب طبع مسئولانی که در قدرت هستند، نخواهد بود و احتمالا رنجیده خواهند شد و دیگران را رنجیده خواهند ساخت، چون احتمالا آنان معتقدند همه امور را درست انجام داده اند و اگر عیبی هم هست، از ناحیه آنان نیست. با وجود این، استمرار و بقای ملت و نظام سیاسی در دراز مدت بر رنج آنان مقدم ترست.

در اینجا پنج نشانه از عبرت نگرفتن از اعتراضات مردمی را برای این دسته از مسئولان شرح می دهیم؛

نخست: تا کنون هیچ نهادی، اعتراضات مردم را خطاب به خودش تفسیر نکرده و تقریبا همه افرادی که مسئولیت دارند، به مردم به دلیل کاستی ها، حق اعتراض می دهند؛ اما هیچ کس تا کنون نگفته که مجموعه او کوتاهی کرده یا ناکارآمدی در مجموعه آنان وجود داشته است، یا برخی مدیران ناکارآمد را در مجموعه خود منصوب کرده اند. مسئولان تا کنون همه گناه ها را به برخی نهادهای دیگر، نسبت داده اند، حال آنکه اگر عبرت گرفته بودند، اصلاحات را از خود شروع می کردند، فارغ از اینکه نهادهای دیگر این کار را انجام می دهند یا خیر!

دوم: رسانه ملی که در واقع مجری اول و آخر سیاست های رسانه ای رسمی نظام هست، بر همان سیاق پیشین حرکت می کند، هنوز هم احساس نمی کند، صفت ملی که به نام این رسانه اضافه شده است، تزئینی نیست، بلکه برای این است که ملت در آن رسانه دیده و شنیده شوند. وقتی در خلال این سال ها، در بسیاری موارد با تصمیم گیری شخصی در صدا و سیما، مراجع اجتماعی، از دید مردم حذف شده اند و تلویزیون باز هم بر اساس تصمیم شخصی برخی مدیرانش، علیه برخی از مردم و گروه های اجتماعی برنامه سازی می کند، به جایی می رسد که در بزنگاه ها نمی تواند و البته نمی خواهد از مراجع تأثیرگذار اجتماعی برای گفت و گو با مردم، صحبت کند. اگر به اتفاقات این چند ده سال کشور برگردیم، خواهیم دید، تلویزیون همچنان گارد بسته ای نسبت به آنچه کلیت جامعه می خواهد که در رسانه ای ملی شان نشان داده شود، گرفته است. در همین اتفاقات اخیر، یکی از چهره های اصولگرا آرزو کرده بود، کاش به جای تلگرام، تلویزیون را فیلتر کنند؛ اما آیا رویکرد کنونی صدا و سیما، با عبرتی همراه است؟!

سوم: بازی مرسوم جناح های سیاسی در کشور این گونه است؛ زمانی که رقیب در مسند قدرت است تا می توانند چوب لای چرخ دولت می گذارند و برنامه دولت در زمینه اقتصاد، فرهنگ، سیاست خارجی و داخلی را با اعمال فشار به بن بست می کشانند. همچنین جناحی که ابزارهای قدرت بیشتری دارد در این کار بهتر عمل می کند و طبیعتا دولت مستقر را بهتر ناکارآمد نشان می دهد. طبیعتا بعد از ایجاد یا القای ناکارآمدی، اعتراضات مردمی برافروخته و مدیریت اعتراضات مردمی و جهت دادن به آنها نیز توسط همین جناح ها انجام می شود. در روزهای اخیر، عبرتی از سوی جناح ها هم دیده نمی شود و برخی هنوز در دعوای 88 با سید محمد خاتمی و میر حسین موسوی اند!

چهارم: تداوم تأکید بیش از حد بر عامل خارجی هم عاملی است که اجازه نخواهد داد، آن گونه که لازم است، مسئولان امر از این اتفاقات درس بگیرند. در حالی که گفته های پیشین مقامات آمریکایی برای تغییر نظام پیش روی ماست، تلاش عربستان برای کشیدن درگیری ها به درون ایران هم در مقابل ماست؛ بنابراین، نمی توان گفت، آنان برنامه ریزی برای به هم ریختن کشور ندارند، یا از اتفاقات داخلی سوء استفاده نمی کنند، ولی تلاش برخی برای تأکید تام و تمام بر متغیر عامل خارجی، آدرس غلط دادن به دلسوزانی است که بناست برای مردم و کشور، دست به اصلاحگری بزنند.

پنجم: هرچند همیشه مسئولان می گویند اعتراض حق مردم است، آیا به ثمر نشستن اعتراض به حق، شایسته مردم نیست؟ آیا مردم فقط حق دارند اعتراض کنند و بروند؟ نباید مسئولان پس از شنیدن صدای اعتراض از یک برنامه جامع اصلاحاتی به نفع مردم و کشور سخن بگویند و برای حصول به چنین کاری برنامه ارائه کنند؟ وقتی صحبتی از اصلاحگری شنیده نمی شود، یعنی عبرتی هم در کار نیست. اعتراض زمانی به معنای واقعی اعتراض است که در نهایت به اصلاح روند معیوب منجر شود. در این چند روز، آیا صحبتی از برنامه برای اصلاحات در روند اداره کشور، شنیده شد؛ درباره مبارزه با قاچاق؛ فرار مالیاتی ها؛ توزیع برابر امکانات کشور؛ برخورداری عامه مردم از مواهب کشور؛ مبارزه با رانت خواری؛ ایجاد شفافیت؟! هیچ کس در این چند روز از اصلاحگری هیچ نگفت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۹۲
واقعا به بهترین شکل در این متن درد را مشخص کرده اید...استاد پاک کردن صورت مساله هستیم
پاسخ ها
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
اینکه هیچگاه مسئول که نامش با خودش است هیج جا روشن نیست کیست خیلی عجیب است !!؟ در زمینه های مختلف مثه اینکه الان یه تصمیمی میگیرند که کلی روی زندگی مردم تاثیر میگذاره و بیچارشون میکنه بعد از یه مدتی یه نفر دیگه میاد تصمیمی دیگه میگیره و این دور تسلسل همینطور ادامه داره و هیچکس بابت اشتباهات و خساراتی که به کشور تحمیل میشود مواخذه نمیشود ! نمونه آن بحث موسسات مالی اعتباری ، چرا نباید مسئولینی که در صدور مجوز این موسسات نقش داشتن محاکمه و معرفی شوند و قص علی هذا .....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
متن بسیار زیبایی بود.
اقایان غافلند نمیدانند که مردم محروم دل خخپری از انهادارن ولی تفکر حلقه نیاوران سرمست قدرت دنبال طرح های نیم بند خود می باشند
خواسته های مردم روشن است
خودشان هم می دانند
فقط فرهنگ چاپلوسی اجازه نمی دهد اقرار کنند
مسوولان ما عادت به شنیدن اعتراض بحق مردم ندارند.ضمنا مشکلاتی که باعث اعتراض شده فقط مربوط به ۴یا ۵ سال گذشته نیست،مطالبات بجا مانده ۴۰ ساله است.مسولان هم که همواره خودرا کلا مبرا از کم وکاستی می دیده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
مشکلات 4 یا 5 سال اخیر بسیار شدید و له کنده هست . ایران در طول تاریخ 2500 سالش چنین رکود اقتصادی عمیق و مرگباری مثل این رکود 5 ساله که پوست از سر مردم کنده بخودش ندیده
با سلام
بسیار نکات زیبا وبجایی بود . ولی متاسفانه کو گوش شنوا.
دلیل پیشرفت کشورهای دیگر این است که از هر نقدی استقبال کرده و برای بهبود شرایط آینده کشور یا آن سیستم استفاده می کنند واجازه میدهند تا مردم همواره آزادانه به نقد بپردازند. ولیکن ما متاسفانه تنها به فکر سرکوب یا سرپوش نقدها هستیم.
مردم در انتخابات در زلزله ...........با عملکردشان دارند اعتراض میکنند ولی کو گوش شنوا و عبرت گیر!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
آفرین اونوقت میان می گن از راه قانونی وارد شوید چشم شما نشون بدید ما وارد می شویم
دلیل؟ ندیدن مشکلات مردم فرافکنی سیاسی توسط دولت و احزاب
لایک
خطاب شما به کیست. کسیکه باید ترتیب اثری بده همه وقایع را به دشمن استناد داد.مطمئنا قرار نیست کسی که در توهم مقبولیت مطلق به سر میبره و معترضین را عده ای محدود و قلیل فریب خورده دشمن میدونه عبرت بگیره.
یک مقاله خوب و مفید و درست و واقعی.
کو گوش شنوا
صدا و سیما در واقع خود و ملت را فدای دولت کرد وقتی صرف جهت اطلاع خبر بیست و سی که جنبه انتقادی دارد حذف میشود وقتی سریال های انتقادی مثل در حاشیه حذف میشود چون که عده ای ناراحت میشوند وقتی منقدان دولت خوب نمیتوانند در سیما حضور داشته باشند نتیجه میشوند این .
پاسخ ها
mehdi
| United States of America |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
فدای دولت خیر ، فدای نظام صحیح است
بخدا از بس وضع خودمون و مملکتمون رو با سایر ممالک و مردم دنیا قیاس کردم و حسرت خوردم خسته شدم،همه چیز تو کشور داریم و این وضعمونه.
آخه ۲۵ هزار میلیارد تومن اختلاس؟؟؟؟ چه خبره،چقدر بشنویم مسئولان اختلاس میکنن ولی ما باید اشکنه بخوریم ؟؟؟؟؟!!!!
دلایل غیر اقتصادی اعتراض من اینها هستن :
1 بستن پاسارگاد و مانور روز 7 ابان !

2 عوض کردن نام محله و خیابان ها بی دلیل ! مثلا هفت حوض چقدر شمارو اذیت میکرد که باید عوض میشد ؟؟ وزرا کجاش بده مثلا ؟؟ حالا اریا شهر شد صادقیه خیلی قشنگ شد ؟؟ با فقط عربی بشه مهمه ؟؟

3 بی احترامی به تاریخ و فرهنگ کشور ما اسم خیابان حتی الف و ب و جیم !! داریم اسم داریوش و کوروش و بابک خرمدین ابومسلم اذیت میکنه یک عده رو

4 پارازیت و فیلترینگ عشقی و دل به خواه حتی جی میل اگه نوک سیبیلش هوس کرد ...

5 نبودن حزب و صداهای مختلف .دوتا جناح داریم که در نهایت ته خطشون میرسه یک جا

6 شبکه 3 قرار بود شبکه ورزشی باشه شده شبکه اخلاق و مذهب (با نتیجه برعکس )

7 محدود شدن اسامی ایرانی ولی عربی هر چقدر بی معنی اشکال نداره !

8 لغو کنسرت به بهانه های الکی (تو همون شهر فقر و نابرابری بیداد میکنه )

9 و مهمترین وبزرگترین مشکل غیر اقتصادی ما [[[[[ صدا و سیما ]]]]
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
من طرفدار حذف بودجه صدا و سیما هستم یا اگه بودجه می گیره آگهی ها و اسپاسنسر ها حذف بشن لطفا روشنگری کنید
عادل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
با عرض پوزش اعتراضات شما هیچ ربطی به اعتراضات الان نداره همین دید شما باعث میشه حرف واقعی مردم نادیده گرفته بشه. در درجه اول مردم در شهرهایی اعتراض میکنن که آمار بیکاری خیلی بالاست وخواسته های اینها اقتصادی هست و قشری که در حال حاضر اعتراض میکنن دو دسته هستند.دسته اول مردم حاشیه شهرها و مردم شهرهای کوچک که حتی در سمینارها و میزگردهای مربوط به اشتغال دیده نمیشن و همه تمرکز کارشناسان روی قشر تحصیل کرده دانشگاهی هست در حالی که اگه یک کارگر ساده باشی می فهمی بیکاری یعنی چه و چطور کارفرماها ازت بیگاری میکشن و حداقل حقوق رو هم بهت نمیدن. دسته دوم جوانانی هستند که هنوز توی خونه پدری زندگی میکنن و کاری براشون نیست و دولت و مسولین همیشه تمرکز خودشون رو به روستاییان و بازنشسته ها میزارن و هیچوقت این قشر دیده نمیشن در حالی که جوانیشون داره در بیکاری و بی پولی سپری میشه
پس بیایید کاری نکنیم که دوستداران نظام هم در نهایت به این نتیجه برسند که حق با معترضین است و وضعیت موجود غیر قابل اصلاح است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
مگه شک داری
نکات بسیار خوبی بود. اما سوال از شما این است خودتان تا چه اندازه در مشتبه شدن مسائل اصلی و فرعی دخیل بوده اید و چقدر به جهت منافع جناحی و انتخابات های گذشته و آتی خلاف نوشته اید. خوب است همه در وهله نخست خود را ارزیابی کنند بعد به دیگران حمله.
ما حتی از کامنت گذاشتن هم خسته شدیم
مگه اعتراضی چند روز گذشته انجام شده !!!!؟؟؟ کی ؟؟؟ کجا ؟؟؟ من که تو تلویزیون چیزی ندیدم !!!!!
کدوم شبکه پخش کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
تلویزیون فقط پخش کرد اگه اعتراض کنید دودش به چشم خودتون میره و چند تا بچه کشته میشن حالا تیر کی بوده خدا داند
کو گوش شنوا وقتی ادم های دانشمند و باسواد هبچ کاره میشن و بیسوادها ریس و مدیرعامل و .... میشن نباید انتظار داشت عبرا بگیرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
چرا اینقدر می گید کوگوش شنوا ؟ من همش فکر می کنم دارید اسم گوگوش رو میارید
اگر آقای روحانی در خواب نباشد و نخواهد با واژه بازی به کار خود شاید، شاید بتواند ادامه دهد
بهترین کار یک کابینه جهادی ملی از همه کاردان ها کشور بی نام جناح تشکیل دهد/و همه و همه دست در دست، بیفتن به جونه مشکلات کشور و حلش کنند*به امید خدا#فوقش چهار روز بیرون میگن حکومت ایران زیر فشار مردم طاقت نیاورد و تسلیم شد،خوب بگن
مهمترین برای ما کشورمونه/
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
البته بنظرم از افراد فعلی و سیاسیون فعلی نظام استفاده نشه بهتره چون این دوستان ناکارآمدیشون رو ثابت کردن دیگه
سایتهای خبری مدعیان اصلاحات که این چندروزه برای نجات دولت فریادوحدت سرداده بودند راهپیمایی امروز مردم را سانسور کردند تاسف
گاهی برخی از مسئولان با متصف کردن همه ی معترضین به نام اغتشاشگر و فتنه گر از خود سلب مسئولیت می کنند؛ (البته که حساب معترضین با فتنه گران جداست و آن کسی که پرچم مقدس کشورش را به آتش می کشد حق اعتراض بر امور کشورش را ندارد)
اما کارگر نگون بختی که به بالارفتن قیمت تخم مرغ اعتراض دارد نه اغتشاشگر است و نه فتنه گر و نه از سوی ترامپ و آل سعود اجیر شده است. بهتر است در خرج کردن این القاب و صفت ها به خصوص از سوی رسانه ی ملی کمی مقتصدانه رفتار شود تا در هنگام نیاز است کفگیر به تهِ دیگ نخورد.
انصافاً عمده مشکلات کشور و مردم را گفتی . آفرین به نویسنده و سایت تابناک
ولی متاسفانه مردم ناامیدند. زیرا که مسئولین کشور گوش شنوا ندارند. و فقط دنبال منافع خود و گروکشی جناحی و سیاسی خود هستند هر چند در این وسط حقوق مردم ضایع شود. صدا و سیمای میلی شده هرچند از هر وسیله ای برای منافع خودش استفاده می کند
دزدها اعدام شوند. همه در برابر قانون یکسان باشند. قانون قانون باشد. مردم ایران با دیده آدمیت نگاه شوند. در سیاست بین المللی خود اصلاحات ایجاد کنید. با ابرقدرتان دشمنی نکنید و حداقل در ظاهر چیزی علیه آنها نگوئید. حقوقها بر اساس یک قانون تعریف شوند و هیچ کس فراتر از قانون حقوق مزایا نگیرد. مردم مردند. در حال جان کندن هستند. ماشینهای خوب برای پولدارها نباشد چرا کاشینی که خارج از کشور 70 میلیون است اینجا بالای دویست میلیون است؟ واقعا مسخره هستیم.
بایستی طبق قانون اساسی اجازه اعتراض به شهروندان داده شود. درست است که ممکن است برخی از این اعتراضها سوء استفاده کنند و مسائل خارجی و داعش و عربستان و اسرائیل و ... رو مطرح کنند ولی دلیلی نمیشود که فساد سازمان یافته کشور را به این بهانه نادیده گرفت. 88 رو گفتید فتنه! کوی دانشگاه را هم یه اسمی گذاشتید! دیگه این یکی اعتراض به فساد و فقر است. مطمئن باشید کارد به استخوان برسد دیگه طرف براش فرقی نمیکنه!
اگه فقر از دری وارد شود ایمان از دری دیگر خارج میشود. پس به جای خرج بودجه برای سازمانهای ایدولوژیک و مذهبی بهتر است کمی به مردم بیشتر برسید. مردم دیگر تحمل ندارند. مخصوصا شهرستانها
بسیار عالی و البته درست بود.
مردم خسته شدند از بس که هزاران بار گفتند و اعتراض کردند، اما کسی به آنها توجهی نکرد. مسئولان گمان کردند در قلعه های سنگی امن نشسته اند و هیچ نیرویی توان تغییر وضعیت مطلوب آنها را ندارد. غافل بودند از این واقعیت که تمام اعمال آنها زیر نگاه تیزبین و منصف مردم ارزیابی می شود.
این روزها فرصت های بیدار شدن، عذرخواهی، و جبران اشتباهات مسئولین چشم بسته بر دردهای مردم است.
بذاز بخوابن تابناک . روز های خوشی شونه . مزاحمشون نشو .
مطلب جالب آموزنده است امیدوارم مسولین مملکتی براحتی از کنار اعتراضات مسالمت آمیز نگذدند ودر س عبرتی باشد برای آنها دنبال حل مشکل بیکاری،تورم،زدودن فسادهای سرسام آور وکاهش فاصله طبقاتی باشند نه اینکه این واکنش های مردمی را به عناصر بیرون کشور حواله کنند وبقیه کشورها را همش مقصر بدونند.
اصلاح بودجه نابرابر سازمانها و حقوق بگیران
چقدر موقع حرف زدن هممون خوبیم . هممون دانشمند ، اقتصاد دان ، جامعه شناس ، عدالت گر...
تابناک جان خودت بگو....
چند درصد خودتو اصلاح کردی ؟
با سلام چرا بعضی از این اقایان با توجه به منافعشان موضع گیری میکنند؟مثلا وقتی در مشهد شعار مرگ بر روحانی می گویند کسی این شعار را محکوم نمیکند. عملکرد روحانی خوب یا بی به هر حال رئیس جمهور قانونی مملکته مورد تائید 24میلیون ایرانیه یکی مثل رسایی نتنها این عمل را محکوم نکرد بلکه ازاین شعار ظاهرا خوشحال همم شد.شعار هنجار شکن باید محکوم شود. حتی اگر به ضرر ما باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
برای اینکه مهندسی این راهپیمایی از مشهد و اصولگرایان شروع شد ولی فکرش را نمیکردند که مردم کارد به استحوانشان رسیده و خودشان را هدف اعتراض قرار خواهند داد.
فقط جان یک عده بیگناه که از اوضاع نابسامان کشور به تنگ آمده بودند و هیج فریاد رسی نداشتند زیاد بود
انصافا مقالی خوب ومنطقی بود . انگار تابناک دیدگاهش را اصلاح کرده . انشا..اله سایر رسانه ها هم این رویه را ادامه دهند تا شاید مسئولین هم یاد بگیرند
تحلیل جالبی بود. از فردا دوباره روز از روزی از نو.و ....
شما خودتان نیز بی تقصیر نیستید .
اینایی که گفتی تو این مملکت قابل اجرا نیست.
با سپاس از نویسنده محترم...
مطالب بالا منصفانه و تنها متنی بود که طی این سالها از یک سایت اصولگرا به دلم نشست و روی اعصاب نبود...
مسئولان ایران قبل از اینکه مدیر و معاون ، یا وزیر و وکیل باشند ، ایرانی هستند با همه نقاط منفی و مثبت یک ایرانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
در ايراني بودن خيلي از اين مسئولان شکي نيست ولي انها که مسئول بودند وبردن خوردن مال اين مملکت را از کجا امده بودند مشکل اين است که مسئولين ما قبل از هر چيز جيبشان خالي است وفراخ تا پر ميکنند ميروند ونفر بعدي که ميايد روز از نو روزي ازنو با تخصص مسئولين کار ندارند با پارتي مسئول کار دارند ووقتي کسي با سفارش امد بايد در خدمت سفارش کننده باشد که خود اغلز رانت وخوردن وبردن است باشد روزي که مسئول براي مملکت دل بسوزاند نه براي ملت منزل خودش
تحلیل جامع و کاملی بود. برخی از افراد به خاطر منافع شخصی، یا حزبی، کشور و مردم را قربانی می کنند.
بهترین تحلیلی که تا بحال شنیدم.بدور از احساسات و جناحی نگری و کاملا منصفانه. ممنون
مشکلات موجود در کشور ما، بدلیل بی توجهی مسئولین است. شما ببینید؛ آقای روحانی یک عمر در چرخه ی مدیریتی کشور بوده واکنون طوری صحبت میکنم انگار که تازه آمده طلب کار مردم بینوا شده. خدائی شما بگین که اگر در کشور دیگر مسئولیت داشت، چه می شد واز رسانه ها تقاضا داریم که خواست بحق مردم بر علیه گرونی، توی هیاهوی دولت گم نشه.
چرا در دولت قبل علیه گرانی اعتراض اقتصادی نداشتیم؟
جواب معلومه
اولا گرانی مقطعی و برای کودتای اقتصادی علیه محمود در دوسال آخرش بود
ثانیا کار و کسب مردم خوب بود همان زمان
ثالثا تبعیض کم بود و مردم محمود و دولتش را عین خود و بین خود میدیدند نه اشرافی و فریبکار
باز بگم؟
مطلب خوبی بود بالاخره یک نفر پیدا شد در این تابناک که تحلیل درست بنویسد و حرف دل مردم رو بزنه امیدوارم ادامه پیدا بکنه
دقیقا موضوع همین است که گوش شنوایی نیست!
یک تحلیل عالی

تابناک اگه نباشه چیکار باید کنیم
والله تا مشکلات را با دنیا حل نکنید هر روز این گرفتاری ها بیشتر میشود. اگر این کشور با دنیا مشکل نداشته باشد همچون کره پیشرفت خواهد کرد.
زنده باشی ، بلاخره یک مقاله راه گشا از حال و روز حاکم بر کشور ارائه شد.
انکار واقعیت ها همان بلایی را سر کشور می آورد که بارها رخ داده است .
رحمت خدا به شیر مادرت که جز حق و سخن سنجیده نگفتی.
سلام تابی جان
من یک نفر در خط ولایت فقیه و طرفدار پاسداران و کشورم هستم ولی ... نظز شما درست می باشد مسئولان هنوز احساس خطر نکرده اند و مشکلات مردم را بر گردن دشمن خارجی می اندازند و این یعنی پاک کردن صورت مسئله!!
مردم خواسته هایی دارند که فقط اقتصادی نیست و فقط خواسته هایشان از دولت نیست از تمام ارکان نظام خواسته دارند و باید رسیدگی شود و گرنه مثل مردم سوریه اواره کشورهای همسایه خواهد کرد
جیزی که من فهمیدم مردم خواهان اصلاحات اساسی هستند نه تغییر شخص و یا ...
یک تغییرات اساسی در سبک زندگی مردم و قوانین باید انجام شود وگرنه دوباره ماجرا تکرار خواهد شد/
تغییرات در صدا وسیما باید انجام شود
ورود زنان به ورزشگاه و هزاران تغییر دیگر ...
اگر انجام نشود همه با خطر مواجه هستیم چه راست وچه چپ و چه بی طرف !
جون اتش اگر روشن شود همه را خاکستر خواهد کرد
لطفا" همه مسئولیت پذیر باشند ونگویند که فقط سه قوا باید مشکلات مردم را حل بکنند
همه باید رعایت کنند ومصالح ملی کشور را در نظر بگیرند
خودشما رسانه ها هم مسئول هستید و باید قبول کنید که وظیفه خود را در اطلاع رسانی عادلانه انجام نداده اید.
مقاله و حرفهایت عالی بود
ایراد شما نیز این است که حتی برای یک بار هم که شده به ایرادات خود اعتراف نمینمائید و همه را سر خورزوخان میاندازید. ملت نیز از همه جای دنیا مورد مهر و محبت قرار میگیرند الا مسئولین کشور خودشان. فرزندی که از درون خانواده مورد محبت قرار نگیرد در بیرون از خانه به دنبال آمن میگردد و این کوتاهی و ضعف را در کودک جستجو کردن خطاست . اگر بدنبال اصلاحید در خود بگردید.
این یک سیاست واقعگرایانه است که پایه های یک نظام سیاسی را محکم میکند ومردم را به اینده امیدوار
فقط شنیدیم که در کمیسیون تلفیق، دولت 300 تومان از قیمت پیشنهادی بنزین کوتاه آمده!
ما ملت چقدر گناه داریم بخدا چقدر مظلومیم و به چی قانع میشیم!
تا زمانی که رسانه ملی از انحصار درنیاد، اولویت سیاسی در آن هست و مدیران سیاسی آن فقط روش های فرافکنانه برای حفظ نظام را بلدند در صورتی که امروز جوانانی داریم که بدون ترس از چالش می توانند مدیریت کنند و رفع مشکلات مردم را ناجی نظام می دانند نه حفظ خود را یعنی اگه آدم بهتری پیدا شد که بهتر مدیریت میکنه خودش کنار میره و اون رو پیشنهاد میکنه در صورتی که این رویه الان بیشتر شبیه یک جوک احمقانه است تا شایسته سالاری و عبرت گرفتن!
تابناک فقط روی یه جا مانور بده که اگه درست شد مملکت درست میشه فقط صدا و سیما!
چون بقول امام(ره) صدا و سیما چشم و گوش مملکت است و متاسفانه شورای نظارت، کارایی لازم رو نداره پس بقیه رسانه ها باید جورش رو بکشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
باید ریسس رسانه میلی از طرف دولت تعیین شود
چون سایتهایی مثل تابناک هم دولتی شدند نه مردمی تا حرفشان را شفاف بزنند
از تاریخ هم حاکمان هرگز عبرت نگرفتند
دوباره ميزارن مشكلات بيشر انباشته و بار ديگر طغيان مردم شديدتر بشه!!!؟؟؟
گراني ارز معيشت همه اقشار مردم را نشانه گرفته و بزودي اثر آن را روي گراني همه اقلام خواهيم ديد و باز هم تورم بيشتر و از دست دادن بيشتر توان خريد عموم مردم!!
راه حل ساده است آشتی ملی همین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
آشتی ملی بدون رفع مشکلات مردم بدرد لای جرز دیوار می خورد.
مسئولین همانقدر که از زلزله درس گرفتند و به فکر اصلاح افتادند در خصوص این اعتراض عا هم درس خواهند گرفت . !!!
ظاهرا آن قدر ادامه خواهند داد تا همه چیز با یک زلزله مهیب ویران شود . ! هم این و هم آن
رسانه میلی نه ملی!
تنها حرف حقی که از یک سایت اصولگرا در این چند سال شنیدم این بود
تنها حرف حقی که از یک سایت اصولگرا در این چند سال شنیدم این بود
"تلاش برخی برای تاکید تام و تمام بر متغیر عامل خارجی" . این تلاش در مورد چه شخص یا تشکیلاتی مصداق داره؟؟؟. تابناک هم داره به خط قرمزها نزدیک میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
اتفاقا تنها کسی در حکومت که میتواند به خطوط قرمز نزدیک شود تابناک است زیرا 8 سال برای این مملکت جنگیده اگر چه بعدش زیاد به فکر مردم نبوده است.
متاسفانه اعتراضات بحق مردم را بعنوان فتنه اى كه از خارج از كشور تهييج و هدايت ميشود ، معرفى مينمايند . روشى كه در طول ساليان اخير با استفاده از آن سعى بر سرپوش گذاشتن بر ناكارآمدى خود در برآورده ساختن مطالبات بحق مردمى از آن بهره مى برد . غافل از آنكه مردم ما كاملا آگاه از مسائل اين شانتاژهاى تبليغاتى را باور ندارند . چنانچه نظام از پشتيبانى واقعى مردم برخوردار است ميبايست اجازه برگزارى مسالمت آميز را به مخالفان نيز بدهد تا آن موقع كلاه خود را قاضى قرار دهند و ...
اصلاحات از نظر بعضی ها اینایی که شما گفتین نیست اصلاحات به معنی مبارزه با قاچاق؛ فرار مالیاتی ها؛ توزیع برابر امکانات کشور؛ برخورداری عامه مردم از مواهب کشور؛ مبارزه با رانت خواری؛ ایجاد شفافیت نیست اصلاحات از نظر بعضیا توهین به مقدسات و رفع حصر عاملان فتنه و توهین به اصل نظام و ولایت فقیه هست و اسم خودشون رو هم مدافع اصلاحات میذارن والا چه کسی است که از اصلاح نظام اقتصادی کشور ناراضی باشه
چوب لای چرخ دولت میذارن؟

یعنی سال ۸۸ ان ویرانی و نامه زدن سران اشوب و درخواست علنی تحریم ایران

و زمینه سازی نامشروع جلوه دادن نظام ؛ دولت و انتخابات بدنبال ان پذیرش رای تحریم علیه ایران توسط اکثریت کشورها..خروج کشورها از بازار اقتصادی کشور


اونجا هم چوب گذاشتن لای چرخ دولت وقت.. و زمینش زدن
یا نع؟
اوتم ب قیمت ویرانی اقتصاد و زندگی ملت

نوشتم کع خودت بخونی نویسنده
هیس ! ساکت تابناک ! همه خوابند .
به پرونده بهزیستی سیستان وبلوچستان رسیدگی کنید ببینید چه باندی پشت انها است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
باند ها که زيادند وهمه هم عزيز دل هستند اگر اينها نبودند نمي بردند شايد الان ميشديم مثل تاجيکستان
هی مقاله بنویس و دلیل بیار ... اگر مسئولین سر سوزن تغییری کنن ...
عجیبه با یک سری افراد که اغتشاش می کنند قیمت دلار 400 تومن رشد می کنه، ولی امت اسلامی بیرون میاد 1 ریال هم کم نمیشه!

مردمی باش
مشکل سایت شما این است که بین حماقت و عقلانیت گیر افتاده اید.
این زسمه تاریخه. یه روزی میشنون که دیگه خیلی دیره..
آقا کل زندگی ما رو ریختن بهم صبحها طرفدارای نظام خیابونا رو میبندن شبها مخالفین نظام. نه صبح به کار و زندگی میرسیم نه شب. بعد میگن چرا ناراضی هستی. خود بنده به شخصه تا حالا 6 تا از کلاسامو کنسل کردم. الان خرج منو کی میده ؟ بعد قسط یه روز عقب میوفته آبروی مارو تو دوست و آشنا میبرن.
مورد چهارم منظورت دقیقا کی هستش؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
من ;)
آفتاب إز كدوم طرف در اومده؟ جديدا خوب مينويسي تابناك...
اولین بار است که چنین تحلیل درست و غیر جانبدارانه را میخوانم. ولی با شناختی که هم شما و هم مردم دارند بسیار بعید میدانیم که توجهی به این نکات بکنند.زیرا هیچ نقدی را بر نمی تابند و تمام منتقدین از دید این گروه یا کافرند یا متصل به دشمن .در یکی دو روز آینده این گروه در رابطه با همدست بودن معترضین دشمنان سخن خواهند گفت بدون اینکه ذره ای خود را مسبب این نا آرامی ها بدانند.
بیار دهنتو ماچ کنم آفرین بر شما
تابناک یه نظر سنجی بزار در خصوص میزان استفاده از رسانه ملی توسط هموطنان. ببین چند در صد از مردم ایران وقت خود را به رسانه ملی و چند درصد به رسانه بیگانه صرف میکنند.
مقاله و تحلیل درستی نوشته اید و به نظر من اولین و عاجل ترین اقدام می بایستی از طرف صدا و سیما و سپس قوه قضائیه اعمال گردد تا معترضین احساس کنند صدایشان شنیده شده اگر مردم پس از اینهمه اختلاس و بر باد رفتن ثروت و پولهای ملت می شنیدند که فلان اختلاس گر اعدام شد یا به نحو دیگر به سزای عملش رسید ٰ مردم احساس می کردند که کسی یا دستگاههی وجود دارد که حق آنها را از ظالم می گیرد ولی متاسفانه اینطور نشده ٰ مردم باز شدن پرونده های اختلاسهای کلان را می شنوند ولی بسته شدن و به نتیجه رسیدن آنها را هرگز . در اقدامات بعدی دولت باید سیاستهای اجرائی را تصحیح و اقداماتی را انجام دهد تا این شکاف طبقاتی بینهایت تا حدی کاهش یابد .
چطور مى‌توان صداى قیام فرودستان را به گوش جهان رساند؟ هیچ رسانه‌اى شایسته‌تر از «تلویزیون ملى ایران» نیست. بزودى مردم مجبور مى‌شوند تا صداى خود را مستقیم از تلویزیون ملى ایران به گوش جهانیان برسانند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
چند سال است ميگويند صدا وسيما مگر تغييري کرد که بازهم ميگوييد ولش کنيد
من داشتم اخبار را میدیدم از پسر 12ساله ای پرسش کرد و جوابش این بود کشور ما مشکلی ندارد مشکل اصلی آمریکاست. تظاهرات دولتی نشان داد که خواسته های جوانان بیخود بوده و بیکاری و اقتصاد نیست پس اگر نیست چرا اینقدر توپخانه فریادها چند ماه اخیر بر علیه روحانی زیاد بود و مردم را تحریک کردید و صدایش اعتراض جوانان شنیده نشد . برام جالبه تابناک جان وقتی احمدی نژاد در دور دوم انتخابات از حریف سر سختش موسوی تحت فشار بود از کشتار مردم دهه شصت را به چالش کشید و این شد که با خانواده من بهش رای دادم. چون صدای مردم آنموقع شنیده نشد . صدای اعتراض فعلی هم باید چند سال دیگر شنیده شود؟ آنهم موقع انتخابات
واقعیت این است جنگ قدرت درونی بسیار بدتر از دشمن بیرونی ضربه می زند ولی کی درک می کنیم نمی دانم دیگر متاسفانه معتمد نمانده که بتونه این بین واسطه بشود چون تمام درگیر جنگ قدرت یا متهم هستند
اتلاف وقت و فراموشی در اثر خرید زمان سیاست اصلی حاکم در کشور است در همه قضایای مهم همین مساله وجود دارد
مسئولین راحت ترین کار ممکن را میکنند اعتراضات را به دشمن نسبت میدهند و دنبال برخورد شدید با مردم هستند.این که میگویند اعتراضات کار دشمن است مردم را بیشتر عصبانی میکند و باعث شده دیگر هیچ کس در حکومت احترام و ارزش قبلش را نداشته باشد.دولت هم با آرام شدن اوضاع همچنان به وعده فقرزدایی خود بی اعتنا شده و وعده های خود را فراموش میکند
دوباره امروز راهپیمایی گذاشتن اونم زورکی تا دوباره مسولین بر اعمال ننگین خودشان سرپوش بزارن.
این حرکت مسخراست
ملت از قوانین و رفتارها و سیاست های سلیقه ای و تظاهر به دموکراسی دروغین و دخالت در امور شخصی خویش خسته است
تابناک حداقل یک گام مثبت برداشتی ! آفرین .
بنده تا 10 سال پیش در همه راهپیمایی ها شرکت می کردم و 100 درصد طرفدار نظام بودم
از سال 88 به بعد تضادهای زیادی برایم پیش امده است
در چند سال اخیر که شغلم را هم از دست دادم کم کم در خیلی از امور نه تنها طرفدار نیستم بلکه منتقد جدی ان هستم از جمله اینکه موافق این تجمعات خیابانی هستم

یک سووال فقط دارم اگر اقایون جواب بدهند ممنون می شوم
چرا با مفسدین اقتصادی برخورد نمی کنید
امام فرمود بترسید از اینکه یک انفجار حاصل شوذو ....
خدا خیرت بده که یه کمی داری از دل مردم حرف می‌زنی
تابناک جان ،بعد از مدتها یه تحلیل خوب ازت دیدم ...
آقای تابناک ! آیاتابه حال خودت یکبارازسپاه انتقادکرده ای؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
زبانت را گاز بگير
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
نه !خط قرمز تابناکه
چرا بودجه کشور خرج زير ساخت هاي بنيادين نميشه چرا ما مثل دبي پيشرفت نکرديم شهرها ي کارحانه زباله سوز ندارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
دبی که دزد نیستند .تازه اختلاس گران پول های ما را برای پیشرفت آنها در دبی سرمایه گذاری کردهاند.
بزرکترین مشکلات این مملکت : عدم پاسخگویی و شفافیت در رده های بالای حکومتی. استفاده ابزاری از دین. ناکارامدی مدیریت کلان عمدتا بدلیل وجود چند دولت موازی. عدم مبارز جدی با فساد بدلیل کاملا مشخص.نگاه ابزاری به مردم و در نظر نگرفتن کرامت انسانی. توهین مستمر به شعور مردم خصوصا توسط رسانه نا ملی.و.....
بزرکترین مشکلات این مملکت : عدم پاسخگویی و شفافیت در رده های بالای حکومتی. استفاده ابزاری از دین. ناکارامدی مدیریت کلان عمدتا بدلیل وجود چند دولت موازی. عدم مبارز جدی با فساد بدلیل کاملا مشخص.نگاه ابزاری به مردم و در نظر نگرفتن کرامت انسانی. توهین مستمر به شعور مردم خصوصا توسط رسانه نا ملی.و.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
ميدانيد کسي نمي تواند همه چيز را به مردم بگويد وان مقداري هم که قابل ذکر است عادت کرده اند کهنگويند چون اگر حذف زدي فوري وصل ميکنند به کسي ومرتد ميشود هر کس که بگويد مگر از خودشان باشد مثل اينآقا که ميگويد اگر من ميگفتم الان سينه ديوار بودم ولي اين آقا.........
تابناک خودتو خسته نکن کسانی که به خوردن مال مردم به هر طریقی میخاد اسمشو اختلاس بگذاریم یا فساد اداری نمیتونن ترک عادت کنن.
الان حرف واعتراض مردم رو شنیدن،پاسخگویی واصلاح رویه اتفاق می افته؟ اگه عبرت بود که وضع اب وهوا و زندگی مردم این نبود.
تکلیف بورس چی می شه حقوق مردم حفظ می شه سرمایه های مردم در بورس حفظ می شود
تکلیف نمادهای بسته در بورس چی می شه نماد الیاف مصنوعی چندماهی هست که بسته هست تکلیف این نمادها چی می شه
در راهپیمای امروز شعار مرگ بر آمریکا و اسراییل و عربستان بود اما شعار مرگ بر فساد نبود . مرگ بر اختلاص و ربا نبود . مرگ بر نابرابری و مرگ بر دزدی مرگ بر انحصار طلبی نبود مرگ بر منافق و داعش بود اما برای نابودی بی عدالتی نبود پس باز اینبار خواسته قشر باسواد بیکار و بی خانه و بدون ازدواج بود ولی توسط گروهی که هم کار دارند هم خانه دارند هم پارتی دارند مهار شد آیا خدا را غضب نخواهد آمد که مشهد و قم را چند بار دیگر بلرزاند من پولهای کشورم را که دیگر کشورها میخورند و گردنشان کلفت نر میشود بیزارم حالم بد میشود چرا از مردم اجازه نمیگیرید امسال در فیلم معمای شاه گفتند که شاه در جشن پاسارگاد اینقدر میلیون خرج کرده حاجی چرا تو چرا چنین میکنی ؟ چرا بدون اجازه پول مردم بینوا را در جیب کسانی میریزید که اصلا ایرانی نیستند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
برای فرار از مسیولیت باید همیشه پای یک بیگانه در کار باشد.
صدور مجوز راهپیمایی برای کسانی که ما را تایید می کنند بلا مانع است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
احتیاج به مجوز ندارد چند دستگاه اتوبوس و .. کافی است.
مردم ميخواهند پول كشورشان براي آباداني و معيشت و رفاه خودشان خرج شود و نه براي كشورهاي ديگر كه سودي نسيب آنان نميشود.
وقتی :
جمعی از مالباختگان موسسه مالی و اعتباری کاسپین، مقابل کاخ دادگستری واقع در خیابان خیام تهران، تجمع کردند. شناسه خبر: 1418471 تسنیم ۳ خرداد ۱۳۹۶

در خرداد ماه خیلی مسالمت آمیز اعتراض کردند چه کار کردید جزء دروغ و از سر وا کردن
ساختمان پلاسکو و مردم را چکار کردید
معدنی 40 نفر مردن چکار کردید
حقوق های نجومی را چکار کردید

بابا دروغگو مگه دشمن خدا نیست ؟
حالا بازم بگید اینها خارجی بودند و هستند و خواهند بود
خوب بود.
تابناک از تو سپاسگزاریم.
این دفعه خیلی از کسانی که تو اعتراضات اخیر بودن تو رنج سنی زیر 30 و 25 بودن الان اینارو به زور ساکت کردین چند سال دیگه این جمعیت بیشتر میشن اون وقت چکار باید کرد
با نام خدا .

با سلام وتحیات .

سایت محترم تابناک ما از شما تشکر مینمائیم که یک فضایی را ایجاد نمودید که ما اظهار نظراتی داشته باشیم . هرچند ممکن است عوامانه باشد .
اما تقاضا میشود مطالب را که مینویسیم حذف و یا سانسور نفرمائید . اگر مطالبی هم نوشته شد و ناپخته بود اجازه بدهید مردم جوابش را بدهند یا شما جواب بدهید . ................
سایت شما باید کاملا" بی طرف باشد .....جانب داری نباشد ...................اگر اشخاصی توهین مینمایند میتوانید آن مطالب را حذف نمائید .
باید روشن شود که افکار ما درست است یا اصول انسانی است یا شیطانی ...........
این جمعه.... معرفی آقای احمدی نژاد به عنوان مسبب و عربستان....نگاه کنید جمعه ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
نمی دانند چگونه با احمدی نژاد برخورد کنند از حالا زمزمه های دخالت ایشان در راهپیمایی ها را سر دادهاند.یعنی کاری کهتندرو های مشهد آغازگر آن بودند را گردن ایشان بیندازند.
نوشته خوبی هست واقعا درس نگرفته اند اما کامل و مبتنی بر واقعیت های جامعه نیست
کسی که چیزی برای از دست دادن ندارد و اعتراض می کند نمی توان آنرا راضی کرد مگر با خاموش کردن آن فرد یا گروه و یا رسیدگی کامل به مطالبات بر حقش .
امروز اکثر مردم با توجه به گذشت حدود چهل سال از انقلاب و عمل نکردن مسئولان به وعده هایشان وعده هایی که بنظر بنده بطور کل هیچگاه عمل نخواهد شد و امیدی نیست و دلیل آن این است که در پایین به آن اشاره می کنم

امروز بزرگترین چالش جمهوری اسلامی ایران فاصله طبقاتی یا همان عدالت اجتماعی میباشد و برای کم کردن فاصله طبقاتی راه حل آن ساده است اما هیچگاه اجرا نخواهد شد
راه حل ساده این است که اگر ما در کشور قشر متوسط و غنی و فقیر داریم باید به ترتیب به قشر فقیر یا ضعیف و متوسط بیشتر رسیدگی کنیم و سعی کنیم مالیات را بر اساس قوانین عادله تنظیم و مطالبه کنیم اما به دلیل اینکه در دولت های گذشته و حال علی الخصوص دولت سازندگی ، دولت اصلاحات و دولت عتدال قشر غنی بر دولت تیکه زده اند و با توجه به ضرب المثل هیچ چاقویی دسته خودش را نمی برد هیچ غنی نمی تواند به ضرر خود کار کند و به همین دلیل در آینده کشور به بن بست خواهد خورد مگر دولتی مردمی و با نگاه مردم محور سرکار قرار گیرد.
حالا بعد ار اعتراف وتائیدحق اعتراضات مردمی ،وقبول اشتباهات انجام گرفته ،کسی نیامد بگه با تبعیض ورانت ودزدی واختلاسها وحیف ومیل بودجه ودرامد های نجومی نفتی وفقر وبیکاری وگرانی وتورم وتحمیل هزینه های بیخودیاز بابت انجام گرانی های زورکی اب وبرق وگاز ونلفن وهزینه های من دراوردی تعویض پلاک وشناسنامه وکارت ملی وانشعابات خدمات اب وبرق وگاز وعوارض خروجی وپاسپورت وهزاران مزخرفات دیگریا چگونگی بروز کردن دریافتی بازنشسته ها ووکارگران وکارمندان ،وافزایش هزینه های سر سام اور درمآنی واموزشی خانوارها را میخوهند جبران کنند ،با وعده پوچ وتوخالی وتهدید وشانتازووعده رفاه نسیه در ان دنیا دیگر نمیشه کسی را بازهم مثل گدشته سرکار گذاشت وفریب داد .این تو بمیری دیگه از ان توبمیری هاست خصوصی خوری اقاها واقا زاده ها وانگل های بیرونی به اتمام رسیده حالا نوبتئ هم باشد نوبت ملت وطبقات محرومه مفت خوران وابسته مثل گاو کار باید بکار کشیده وبه ببند کشیده شوند تا بفهمند عرق کردن وخون دل خوردن ونون دراوردن یعنی چه ،جیب وسفره خالی وشرمنده دوست ودشمن شدن یعنی چه ،کجا رفت ان شعارهای حمایت از مستصعفین که گوش فلک را کر کرده وبا سرماسه انها کاخ های اشراف لوکس تر وزندگی شان مجلل شده این بود حکومت توحیدی والهی وامام زمانی .؟با این شکاف وگسل بزرگ طبقاتی که مشتی اوباش همه چیز این کشوررا بزوربازوی ارازل ولمپن وچماقدار بصورت انحصاری در چنته خود بگیرند وبقیه ملت 80 میلیونی ساکتبشینند ،دیگر ان دوران طلایی تمام شده وبحران سر باز کرده باید منطقی حل شود تا کشور به نابودی کشیده نشود .
اعتراض؟اعتراض به چی؟اعتراض به کی؟آقا مملکت عینهو بنز چرخش داره می چرخه چرا سیاه نمایی می کنید؟
فقط نمیدونم چرا حس فرغون بهم دست داده...
بفرمایید امروز مرتبا برق ما را قطع کردند( منطقه 7 شهرداری تهران )اینها فکر نمی کنند در صورت سوختن وسایل خانگی( یخچال ، فریزر، تلویزیون و ....) با این گرانی و قیمت ها ما باید چکار کنیم ؟ چرا مسئولین سعی در افزایش نارضایتی مردم دارند ؟
تابناک جان چند درصد از مقامات تصمیم گیرنده متن جنابعالی را می خوانند .آیا تحقیق کردی ؟
مردم ایران به گرانی تورم ، دزدی ، اختلاس ، چپاول ثروت های هنگفت کشور توسط عده ای خاص ،بیکاری ، فساد های دولتی ، رشوه خواری ، بی قانونی ، عدم شفافیت سیاسی و اقتصادی نظام و دولت ، افزایش فاصله طبقاتی جامعه ،دروغگویی تمام مسئولین حکومتی ، تبعیض بین خودی و غیر خودی - دارا و ندارا - فقیر و غنی و ... اعتراض کردند ( اغتشاشگران راهشان جداست) .
کدام یک از خواسته های مردم عزیز ایران نامعقول هست
آیا کشور ما ثروتمند نیست ؟ آیا منابع زمینی کافی ندارد؟ دریا جنگل نفت گاز معادن و... ندارد ؟
آیا با اختلاس گران برخورد شد ؟
کدام اختلاس گر از طبقه عادی جامعه بوده است ؟
آیا هیچ کارگر ، کشاورز ، دامدار ، آتش نشان ، بازاری ، معلم ، دانشجو و... اختلاس گر بوده است ؟ کدام نهاد حکومتی بدون دزدی و اختلاس و ... به خدمت رسانی مشغول هست ؟ آیا بانک های ما با این درصد های سود اسلامی هستند یا بانکهای کشورهای بی دین ؟
تو این 40 سال مردمی که انقلاب کردند به کدام دستاورد انقلاب به خود ببالند و قابل بیان است ؟
من نه با سیاست کاری دارم و نه چیزی می دانم
اما نمی توانم دروغ های روزانه را هضم کنم . هر روز به ما می گویید داریم بهتر میشویم بهتر میشویم . تورم مهار شد . وضعیت بیکاری حل شد یا می شود . دشمنان به خاک و خون کشیده شدند . حق بر باطل پیروز شد . قوانین اسلامی جاری شد . هیچ فقیری نداریم . فاصله طبقاتی کم شد . نمودار رشد اقتصادی و ... . تا کی من باور کنم . تا کی من سرم رو مثل کبک زیر برف کنم تا کی .
نفت و گاز و معدن و ثروت های خدادادی ایران عزیز رو به جیب می زنید خدایی دروغ میگم (خودتون وجدانتون قبول می کنه کسی حقتون رو بخوره )
بدبختی ما مردم یکی دوتا نیست . می تونم چندین صفحه بنویسم .
تا اتفاقی می افتد همه را به گردن دشمنان نظام و دین و ... می اندازید واقعا اگر همه بدبختی ها و گرفتاریها از دشمنان است پس شما چه کاره اید؟ جایگاه شما چیست ؟
آیا اسرائیل و امریکا مردم ما رو به خیابونها آوردند ؟ اون لعنتی ها گفتند اختلاس گر شوید . با خودتون صادق باشید ....

فکر می کنم دوباره مقصر اصلی مردم عزیزمون هستند . قبض نفس کشیدن هم از فردا به درب منازل میاد فقط انصافا کمی مدارا کنید شاید شماها هم روزی از مردم شدید .

خداوند به همه شما مردم ایران عزیزم صبر بدهد تا بتونید تحمل کنید و تحمل کنید و تحمل کنید .
جوان مملکت اگر آینده داشته باشه. اگر زن و بچه داشته باشه اگر خونه داشته باشه نمیاد بیرون جلوی گلوله و باتوم وایسته. میره تو خونش پیش زن و بچش و دنبال کارش. آقا این جوان هیچی نداره. چقدر تحقیر بشه؟ چقدر سرش پایین باشه؟ این جوان دیگه چیزی برای از دست دادن نداره. اینا عامل بن سلمان نیستن. خجالت میکشن برگردن خونه با مدرک کارشناسی و ارشد دوباره دستشون رو جلوی پدرشون دراز کنند. اینا مستضعفین واقعیند. ای آقایونی که صحبت از دفاع از مستضعفین عالم می کنید. چشمتون رو باز کنید.
اگر اسامی صاحبان همین موسسات اعتباری را گفتند یعنی قرار است کاری انجام شود. موسساتی که تا همین جا باعث شده اند دولت چندین هزار میلیارد تومان از بیت المال به عبارتی از جیب مردم به سپرده کذاران بپردازد. (به گفته خود مسئولین دارایی این موسسات 8 هزار میلیارد است که ظاهرا توسط قوه محترم قضائیه بلوکه شده است و دولت تا کنون 11 هزار میلیارد از خودش پرداخته است در حالی هنوز یازده هزار سپرده گذار بالای 200 میلیون تومان باقی مانده است). ظاهرا آقای نوبخت هم برای جبران این گودال و چندین گودال دیگر به فکرشان رسیده است که 50 درصد بنزین و سایر حامل های انرژی را گران کند و نیمی از یارانه بگیران را هم حذف کند. و مانند آن
با سلام خدمت همه دوستان. رويه جاري يعني فرافكني و نسبت دادن همه مشكلات به عامل خارجي و بي تفاوتي به اعتراض مردمي كه آينده روشني براي زندگي خود متصور نيستند در بهترين حالت منجر به آن مي شود كه مردم بروند از هر راهي فكري به حال خود بكنند و نسبت به آينده كشور بي تفاوت شوند. اين بي تفاوتي به مراتب خطرناكتر از آشوب و اعتراض است و در درازمدت مانع پيشرفت كشور مي گردد. بعنوان مثال، الان چندين هفته از اعلام اسامي بدهكاران بانكي توسط نماينده محترم مجلس مي گذرد كه مبلغ هنگفتي را به يغما برده اند. سوال اين كه چرا مسئولان كه بابت دو تا تار موي مردم يا گرداندن يك سگ در خيابان وارد عمل مي شوند تا كنون هيچ اقدامي براي توقيف دارايي اين افراد يا بازداشت ايشان و استيفاي حقوق ملت نكرده اند؟
متاسفانه ما خيلي زود همه چيز را فراموش ميکنيم اگر خاطرتان باشد دور دوم آقاي خاتمي هم همين آقايان به ظاهر دلواپس با پوشيدن کفن در خيابانها از ان حرکتهاي سفاررشي (خود جوش) را ميانداختند چمن سبک .سياق آقايان فقط براي خودشان ديگ را در حال جوشيدن دوست دارند و4سال دوم را برا ي کسي دوست ندارند واين هم از روز اول انتخابات مشخص بود که به همان راه ميروند که در دور دوم خاتمي (ببخشيد اسمش را مياورم ميدانيد ايشان کلا ممنوع هستند) و اينبار هم طبق معمول عده اي فريب خورده نخود آش اين دلواپسان شده وهيزم آتش را فراهم ميکنند و ان منتظران دستور ده خارج نشين به به وچه چه ميگويند ومردم ساده هم فکر ميکنند انها خوبند وکار بيشرمانه آتش زدن پرچم را انجام ميدهند (البته فقط براي ديگران بيشرمي است براي ما اشکال ندارد) ولي تا زماني که احزاب نتوانند فعاليت کنند وحرفها را از تريبون مشخصي نگويند همين آش همين کاسه است وقتي احزاب بخواهند ميتينگ داشته باشند هواداران جمع شده وقابل کنترل هستند ولي با اين حالت همه باهم قاطي هستند چه انکه واقعا حرف دارد وچه ان کس که فقط جيره خوار است وبه اصل کار ندارد
اگه تو هر کشور دیگه ای بود حداقل چندتا مسئول استعفا می دادند و عذرخواهی میکردن به علت سیاست های غلطشون ...
متاسفانه با پرداختن به این نکته که خارجی ها از این مسائل حمایت می کنن دردهای ملت را به فراموشی میسپارن به رفتار نابخردانه ی خود ادامه میدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
مگه دولت ما از کشور هایی که مخالف امریکا هستند مانند ونزویلاو ... طرفداری نمیکند؟ مگر نقض حقوق بشر امریکا را در بوق و کرنا نمی کند ؟ مگر راهپیماییها علیه ترامپ را هزاران بار نمایش نمیدهد.فقط فرق ما و آنها این است که آنها مشکلات داخلیشان را به کشور های دیگر ربط نمی دهند..
بزرگترین مشکل خط قرمزهاست و البته مردم به همان خطوط قرمز نقد دارند
دیگه بهتر از این نتونستم سانسور کنم تا قابل چاپ باشه
مردمداری اصل پایداری انقلاب است ، به مشکلات مردم برسید بیکاری جوانان برای مملکت از خطرتهاجم نظامی دشمن برای مملکت خطرناکتر است باشعار وسخنرانی مملکت آبادنخواهد شد ، فساداداری ونزول خواری وحشتناک بانکها مملکت راویران میکند قاچاق وتعطیلی تولیدات داخلی مملکت راروزبه روز وابسته ترمیکنند عملکردبدمسولان باعث نارضایتی مردم هست مسولان نبایدبفکرثروت اندوزی وگرفتن دوتابعیتی خودوخانواده باشند، خدمت به مردم همراه باسعادت دردنیا وآخرت است ، وهمگی بایدگوش بفرمان رهبرانقلاب باشند تاانقلاب به اهداف مقدس برسد ، دشمنان هیچ غلطی نخواهند کردتازمانی که ماباهم یکدل ویک زبان باشیم ،... والعاقبه للمتقین....
تا ملت اعتراض میکنن اینا میگن فتنه
باسلام....خداییش عین درد جانسوزمارانوشتی....دمت گرم تابناک...پارازیت،تبعیض ،تضادطبقاتی وحشتناک وووووووو....
خود تابناک در مقاله ی بعدی میگوید کاستی ها و عقب ماندن کشور از صفویه تاکنون ما را عقب انداخته، لذا چطور توقع دارید دولت مستقر با شش سال فعالیت، مسئولیتِ همه ی کاستیهای صده یا دهه های گذشته را گردن بگیرد!؟
آفرین به نویسنده متن.
اینکه بگیم عوامل آمریکا و عربستان این اعتراضات رو راه انداختن باعث میشه قیمت ها پایین بیاد ؟ سپرده های موسسات اعتباری به صاحبانش برمیگرده ؟ هوا تمیز میشه ؟ 21 نفری که کشته شدن زنده میشن ؟
آفرین تابناک -بسیار مقاله منطقی و محکمی بود
كامنت ها عاليه
اقایان حکومتی ها گرانی فقر بیکاری که عامل اصلی فساد است را قبول کنید واز زیرش فرار نکنید ترامپ کیه که شما ملت را به او می چسپانید؟؟؟؟

اگر نمی توانید مشکل را حل کنید یک کلام بگویید نه نه نه چرا مارک می چسبانید؟؟؟
احمدی نژاد را توی آب نمک خواباندن برای این روزها
کاملا درست است نشانه ای تغییر رویه های اشتباه گذشته دیده نمی شود
حرف جالبی ه که کاش به جای تلگرام صدا و سیما فیلتر شود
هر دولتی که سر کار آمده حقوق کارمندان خود را افزایش داده وبه جوانان بیکار بی توجه بوده.کارمندی که ماهی 2تا3میلیون حقوق میگیره،بیمه و مالیاتشم دولت می ده،تازه ده ها و شاید صدها میلیون تومان پاداش پایان خدمت هم می ده،و کارائی مفیدی هم برای مردم و کشور ندارند،اگر دولت به جای افزایش حقوق سالیانه و پاداش های پایان خدمت،این مبالغ صرف پرداخت بیمه تامین اجتماعی و مستمری 300تا400 هزار تومانی به جوانان بیکار (تا زمانی که به کاری مشغول شوند) می شد اینگونه جوانان سرخورده و طغیانگر نمی شدند.این بی عدالتی جوانان فهیم و تحصیلکرده متوسطه و دانشگاهی را به شدت آزار میدهد زیرا می بینند کسانی در سطح آنها و شاید پائین تر از آنها از همه حقوق و مزایا برخوردارند ولی آنها هیچ بهرهای از این مملکت ندارند
تابناک عالی بود به شرط اینکه درمانی هم وجودداشته باشد.
اگر من کارمند فردا بطور ناگهانی پیکان مدل هشتادم تبدیل به یک پونتیاک شود هیچ کس نمی پرسد که از کجا آورده ای ؟ اگر در کشورهای اروپایی در آمد یک نفر ار حد معقول بیشتر شود از او بازخواست میشود . چندی پیش در همین سایت تصویر یک خانه ۲۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومانی نشان داده شد اما آیا مسولین این شهر از صاحب آن پرسیده اند که از کجا آورده ای
علت اینکه دنبال این موضوع نیستند اینست که به خودشان میگویند ممکن است روزی سراغ خود ما هم بیایند . حال که چشم فتنه به یاری خداوند کور شد مجلس سوال " از کجا آورده ای " را قانون کند .
وقتی در عرصه سیاسی و اقتصادی کشور شکافی ایجاد میشود مسئولین امر به جای فرا فکنی سعی در اصلاح ان و ایجاد لایه نفوظ ناپذیر بنمایند تا راه برای پیشرفت مادی و معنوی کشور فراهم شود نمی شود حرف از عدالت زد و شکاف طبقاتی را نادیده گرفت با بی اعتمادی نمیتوان به نتیجه مطلوب دست پیدا نمود با سیاست یک بام و دو هوا به نتیجه نمیرسیم در تقسیم مسئولیتها باید دید که در کجا تعهد لازم است و در کجا تخصص ودر کجا هردو .
وضعیت این مسئولین منو یاد زمان مربیگری منصوریان تو استقلال میندازه....
مردم از شرایط فعلی که بخش اعظمش حاصل دوران دولت احمدی نژاد هست، راضی نیستند. به جای وصل کردن مردم معترض به خارج و عادی و گل و بلبل نشان دادن اوضاع، به حرف مردم توجه و عمل کنید. اوضاع جهانی می طلبد که چنین کنید.
خداییش خداییش دست نویسنده را می بوسم. عجب مطالب زیبایی
اعتراضات
عده ای به حق و در فشار اقتصادی و دهن کجی دولت روی کار با عدم عملکرد به وعده های خود و معمولا طرفدار احمدی نژاد بودند
برخی که با اشوب و هرج و مرج با حمله به اماکن عمومی در فکر تخلیه هیجانات روانی خود بودند
برخی با الگو برداری و حمایت رسانه های خارج از کشور راهی اعتراضات شده بودند
عده ای محدود با گرفتن پول از رابط های مرتبط با سرویس اطلاعاتی عربستان به این تظاهرات پیوستند این دسته بشدت در به اشوب کشیدن و کشته شدن عده ای از هموطنان دست داشتند
مسئولین ..دولتی ها...و نمایندگان و صدا و سیمای میلی بایستی درس بگیرند
اسراییل و امریکا و عربستان مقصرند...خیلی بی معنیه
باید خودمون را گول نزنیم و نگیم کار بیگانه است. باید مسئولان دست به کار شوند و اصلاحات اقتصادی عظیمی را کلید بزنندو زیر بقای خودشونو می توانند با یک انقلاب اقتصادی تضمین کنند طبقه فقیر جامعه عاصی شده و باید ربا خواری بان کها جلوش گرفته شود و به همه مردم بی شغل وام اشتغال تولیدی داده شود باید به جوانان ازدواج کرده زمین مسکن و مسکن و وام مناسب تزریق شود. فاصله بالاترین حقوق بگیر تا کمترین حقوق بگیر بیش از ده برابر نشه. حقوق بعضی از کارمندان خیلی کمه. نظام تامین اجتماعی باید گسترش یابد. مسئولین دست به کار شوند.
دم شما گرم خیلی عالی نوشتید مملکت را پاید داد په این تفکر شما
سلام خود تابناک چقدر خودشو مقصر می بینه ؟ یا خود شما هم منزه و مبرا هستید ازین تقصیرات ؟
سلام تو رو خدا شما برید سراغ یک مشکل درجه بگم چند درجه ۴.۵.۶.۷.۸.ببینید بچه هاشون برادر زاده هاشون خواهرزاده هاشون دامادشان عروساشون یک نفر بیکار دارن بخدا ندارن من نمیدونم وقتی یک مسول اطرافیانش همه سر کار هستن این چطور دم از وجدان میزنن چطور نون از گلدون پایین میره
تا میتونید این تحلیل را در کشور انتشار دهید لطفا
یادم نمیاد تحلیلی دقیق تر و
منصفانه تر از این خوانده پاشم
نویسنده کیه ماشالله چقد خوشفکر کاش رئیس جمهور شه
بسمه تعالی
جامع و کامل و حرف دل تمام مردم ایران در نهایت کامل و عالی بود.
ولی کو گوش شنوا از این مسؤلین که اصلا به روی خودشان نمی آورند.
موافق نیستم با این نظر
خواهش میکنیم این حرفها و نظرات مردم را به گوش مسولین برسانید تا از خواب بیدار شوند. بخدا حیف است ملت ایران. ملتی وفا دار و قانع.چرا باید هر روز صدای گرانی بشنوند چرا باید هر روز خبر دزدی بشنوند چرا باید برای ثبت نام فرزند خود در مدرسه دغدغه داشته باشند و چراهای دیگر
دلسوزان نظام وارد شوند و تغییرات را شروع کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
مگه دلسوزی هم هست تو مسئولین؟
تا زمانی که مسئولین ، اسراییل و عربستان و آمریکا را مقصر بدانند و فرافکنی کنند یعنی هنوز حرف مردم را نشنیده اند
سالهاست تلاش می کنم در این مملکت کار کنم و این کار را انجام دادم شعار می دادم باید حرکت درست داشت مملکت را ما می سازیم و از این قبیل موارد بعد از بیست سال فعالیت و تولید به عنوان یک محقق و تولید کننده فقط یک نصیحت دارم حرکت‌های افراطی نکنید
کامنتها خیلی خوب وشجاعانه نوشته شده
اگر جراتش را دارند اجازه دهند تا معترضین هم به صورت مسالمت آمیز بیرون بیان و اعتراضاتشون را فریاد بکشند
احسنت بسیار عالی بود.کاش گوش شنوا بود
سلام
ببخشید از مطالب سایتتون به این نتیجه رسیدم که هر سه قوه کوتاهی و عدم پاسخگویی داشتن و مقصر هستن و متاسفانه هیچ کدام نمی پذیرن
ای کاش این تحلیل را چاپ وبه دولت بدهید و در مجلس هم خوانده شود
عبرت‌نگرفتن‌ازتاریخ‌ورویداداهای‌آن
تبعات‌خیلی‌ناگوار‌درپی‌دارد‌ایکاش‌که
عبرتهای‌لازم‌گرفته‌شود.
سلام
تمام این صحبتها حرف دل مردم است
مسئولان کشور باید خود را در قیامت و در معرض سئوال خداوند ببینند
آیا مردم فقط حق دارند اعتراض کنند و بروند؟
این مملکت با این طرز اداره کردن درست بشو نیست که نیست! حالا هر چی میخوان اسمشو بزارن.
70 در صد بودجه و قدرت در دست اصولگرایان و افراطی هاست
مشکل 140هزار مستقیم سهامدار و یک میلیون نفر غیر مسقیم سهامداران شرکت پدیده شاندیز را دولت بی تدبیر وناامید حل کند .
درود برتابناک
از تو متشکریم که حرف ما مستضعفان و بی پشتوانه ها و ژن خرابها رو میزنی
مرفهين بي درد كه زندگي خوبي برا خودشون دارن ميارن تو صدا سيما ميگن عاليه همه چي
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر