بازدید 13154
تأملی بر مطالبات رها شده قشرهای بزرگی از مردم؛ بخش ششم

از یک میلیون و صد هزار دانش‌آموخته بیکار تا «سامانه کاروزی» که خروجی مشخصی ندارد!

نبود شغل مناسب با رشته این افراد، کافی نبودن ظرفیت بازار اشتغال دولتی برای پذیرش این حجم از دانش آموختگان کشور و نیز نابسامانی وضعیت اقتصادی شرکت های خصوصی در مجموع فضای آشفته ای برای دانش آموختگان دانشگاهی جویای کار ایجاد کرده است که آنها را روز به روز از رسیدن به آروزهای کوچک و بزرگ خود ناامیدتر می کند.
کد خبر: ۷۶۰۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲ 03 January 2018

 از یک میلیون و صد هزار دانش آموخته بیکار تا سامانه کاروزی دولت که خروجی مشخصی ندارد!در شرایطی که انباشت برخی مشکلات موجب شده شماری از هموطنانمان در شهرهای مختلف روانه خیابان ها شوند، بد نیست برخی بی توجهی های آشکار به مطالبات مردم را مرور کنیم؛ مروری که کمترین فایده آن، شناسایی مطالبات بر حق مردم و ریشه یابی برخی نارضایتی ها خواهد بود.

به گزارش «تابناک»؛ در شرایط کنونی و بر اساس آخرین آمار دریافتی از مرکز آمار، چیزی حدود 3 میلیون 200 هزار تن از نیروهای آماده به کار کشور بیکار هستند و در این میان، نزدیک یک میلیون و 100 هزار تن از آنها مدارج عالی تحصیلی را طی کرده اند؛ وضعیتی غیر قابل قبول که برای تک تک این افراد مشکلات فراوانی ایجاد کرده و مطالبات بر حقی را رقم زده است.

ایجاد اشتغال پایدار و برطرف کردن مشکلات پیش روی جمعیت جوان، تحصیلکرده و جویای کار کشور که در اوج نشاط و شادابی جوانی و نیز توانمندی انجام فعالیت های اقتصادی هستند در شرایطی برای این جوانان به یک مطالبه و خواست جمعی تبدیل شده است که از آن سو عزم و اراده جدی و مؤثری توسط متولیان امر اشتغال کشور برای حل آن دیده نمی شود.

وجود نزدیک به 5 هزار دانش آموخته دکترای تخصصی، 204 هزار دانش آموخته فوق لیسانس و دکترای حرفه ای و نیز 915 هزار دانش آموخته بیکار در کشور در سال 96 در شرایطی است که سالانه صدها هزار دانش آموخته دیگر به این مجموعه افزوده می شود و تمامی این افراد متقاضی یافتن شغل مناسب با رشته تحصیلی خود هستند.

نبود شغل مناسب با رشته این افراد، کافی نبودن ظرفیت بازار اشتغال دولتی برای پذیرش این حجم از دانش آموختگان کشور و نیز نابسامانی وضعیت اقتصادی شرکت های خصوصی در مجموع فضای آشفته ای را برای دانش آموختگان دانشگاهی جویای کار ایجاد کرده است که آنها را روز به روز از رسیدن به آروزهای کوچک و بزرگ خود نا امیدتر می کند.

این مطالبه و حجم بالای مخاطبانش از آن جهت مهم و حساس است که بدانیم، اتمام دوران تحصیل و بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی ـ آن هم در شرایطی که جامعه و نزدیکان از آنها انتظارات بالایی دارند ـ گردی از نا امیدی را بر پیشانی آنها می افشاند و روزگاری که در پیش دارند، به دلیل قرارگیری در یک موقعیت بلاتکلیف برای آنها به سختی پیش می رود.

شرایطی که از آن یاد شد، خانواده و به ویژه والدین این دانش آموختگان را نیز به شدت ناراحت و نگران کرده است و از اینکه می بینند فرزندانشان پس از یک دوره طولانی زحمت و تحصیل در دانشگاه های معتبر با افسردگی و بلاتکلیفی دست و پنجه نرم می کنند، برای آنها نیز آزار دهنده است.

جمعیت بالای بیکاران فارغ التحصیل که با لحاظ کردن نزدیکانشان، جمعیت بالاتری را نیز شامل می شود، همواره در بزنگاه هایی مثل انتخابات به یک بازار رأی مناسب برای نامزدهای انتخاباتی بدل می شود و در اکثر موارد، نامزدهای انتخاباتی اعم از مجلس شورای اسلامی و یا ریاست جمهوری با دادن وعده های فراوان تلاش می کنند تا رأی و نظر این جمعیت را به سمت خود سوق دهند.

در انتخابات ریاست جمهوری اخیر نیز نامزدهای انتخاباتی با درک درست از این بازار رأی هر یک به نحوی تلاش کردند با دادن وعده ایجاد اشتغال برای این دانش آموختگان، آنها را متقاعد کنند تا به نامزد خاص رأی دهند.

صرف نظر از ایده و طرح های ایجاد اشتغال سایر نامزدهای انتخاباتی، رئیس جمهور منتخب و تیم همراه ایشان نیز با طرح ایده سامانه کاروزی و شرایط منحصر بفردی که این طرح دارد، تلاش کردند تا ضمن جلب نظر رأی دهندگان، تلاش خود را در دولت دوازدهم بر ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان معطوف کنند.

همزمان با پایان انتخابات و چندین هفته پیش از آغاز به کار دولت دوازدهم، سامانه کاروزی راه اندازی شد و بسیاری از دانش آموختگان امیدوار به یافتن شغل در این سامانه ثبت نام کردند. با این حال، پس از چندین ماه از پایان انتخابات و آغاز به کار دولت دوازدهم، هنوز این ایده نتوانسته است به خوبی پاسخگوی نیاز جامعه جویای کار کشور باشد و همچنان دانش آموختگان بیکار و افزایش سالانه جمعیت آنها برای کشور به عنوان یک تهدید و مشکل بزرگ مانده است.

در شرایط کنونی که جمعیت قابل توجهی از مردم شهرهای مختلف کشور به نشانه اعتراض به خیابان ها آمدند و فارغ از عده ای سودجو، دغدغه ها و مشکلات بر حق خود را فریاد زدند، بد نیست به مسأله اشتغال و خسارات سنگین آن بر جامعه جوان کشور نیز اشاره شود.

بدون شک، جذب و اشتغال این جامعه جوان و میلیونی در بخش های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... کشور نه تنها فرصت های رشد و بالندگی کشور را افزایش خواهد داد، بلکه می تواند بخش قابل توجهی از موج اعتراضی کنونی را کاهش و با پاسخ منطقی همراه کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۱
وقتی نخبگان به رها شوند برای بقیه نیز بدتر باید تصور نمود. وقتی بنیاد نخبگان قدر بهترین جوانان کشور را نمی دانند و آنها را بازیچه خود می کنند باید هم نخبگان را از دست بدهیم. واقعا چرا با نخبگان چنین می کنند؟ چرا به استخدام نخبگان رسیدگی نمی شود؟ چرا تسهیلات جذب نخبگان فقط برای بازی با انهاست؟ چرا با جوانان نخبه ایران زمین چنین می کنید؟ از رهبری خجالت بکشید. از خدا خجالت بکشید. استانداران بی تفاوت خود را وادار به حمایت از نخبگان کنید. وقتی برای پارتی دارها کار دارید چرا برای تعداد معدود نخبه کار ندارید؟ واقعا ما به چه کسی درد خود را بگوییم. چرا مدام می گویید از کشور بروید؟ و و قتی مشکلی پیش می آید مدام فریاد حمایت نخبگان از کشور را سر می دهید؟ درد ما زیاد است از کسانی که سخنان رهبری انقلاب را گوش نمی دهند و کشور را به نابودی کشانده اند. در مقابل خون شهدا و امام انقلاب و رهبری چی جواب میدن.
طرحش خروجی داشت که، روحانی انتخاب شد!
مردم برایِ این جور کارا اعتراض کردن!
دولت جلوی کار کردن ما ها رو نگیره! ما از دولت کار و اشتغال نمی خوایم
برای تمدید پروانه آزمایشگاه مکانیک خاک و بتن حدود ۶ ماهه پله های راه و شهرسازی رو بالا و پایین می رم...!! بدون اینکه دولت کمکم کنه ! وام و تسهیلات بده ! اومدم سرمایه و تجهیزات رو جهت اشتغال چندین نفر تحصیل کرده و نیز خودم قرار دادم و تو این اوضاع رکود بازار و کم کاری ، دولت یه پروانه و مجوز صادر نمی کنه و باید تک تک بندها و تبصره های بخشنامه های کذایی باید در مورد ما رعایت بشه و هر روز هم تو این مدت یه حرف و بخشنامه جدید در می یارن که متناقض با بخشنامه قبلی هست !! قوانین هم تو این مملکت شناور هست و با این اوضاع سیال قوانین نمیشه کار و اشتغال ایجاد کرد! بخاطر همین همه داریم می ریم اروپا با مدارک فوق لیسانس و دکترا!! شستن توالت در خارج از کشور بهتر از این اوضاع نا بسامان هست... سرمایه گذرای امنیت می خواد رونق اقتصادی می خواد برنامه میان مدت و بلند مدت شفاف می خواد قوانین پایدار و شفاف می خواد...
هدف از دانشگاه آزاد جذب کسانی بود که برای تحصیل به خارج میرفتند چون متقاضیان تحصیل بیشتر از ظرفیت آموزش عالی بود اما به مرور زمان این دانشگاه جنبه درآمد زایی خوبی پیدا کرد و گسترش یافت و به همان نسبت از درون تهی شد تا جایی که بین شهرهای مختلف رقابت بر سر جذب دانشجو با تضمین بر روی بنرهای تبلیغاتی دیده می شود. لشکرلیسانس های بیکار و متوقع . از طرفی تفاوت حقوق و گستره بالای حرکت لیسانس نسبت به فوق دیپلم و تفاوت زیاد حقوق وهمچنین مدرک گرایی و احترام به مدرک باعث شد تا از طریق دانشگاه آزاد همه خواهان مدرک باشند ولو بیکار .از طرف دیگر عدم برنامه ریزی برای جذب این گروه و نبودن زمینه شغلی برای دیگر اقشار و توجه به مبارزه با استکبار و شعارهای آنچنانی غفلت از انباشته شدن بهمن بیکاران در داخل کشور را در پی داشت .به ازایک مهندس به ۷ نفر تکنسین و ۷۰ نفر کارگر ماهر نیاز هست آیا این نسبت درجامعه ما وجود دارد ؟ دانشگاه آزاد برای تمام دنیا مهندس تربیت کرده و به جیب پدران متصل نموده که باعث افسردگی و سرخوردگی روحی و روانی جوانان این مرز و بوم شده
آیا وقت بستن دانشگاه آزاد فرا نرسیده است؟؟؟
۱۵ میلیون بیکار نه یک میلیون صد
سلام
تولید ثروت و شغل کار دولت نیست. نمیتواند.
کار سرمایه دارانی مثل امثال خیامی و ایروانی است که قدر سرمایه گذاری و سرمایه و کار را بدانند.
دولت با رویه ای ضد سرمایه اینکاره نیست.
آیا باید از گرسنگی بمیریم تا اینرا بفهمیم
متاسفانه توی این کشور بجز پزشکان تقریبا همه تحصیل کرده ها به خاک سیاه نشانده شده اند.
اشتغال سرمایه گذاری می خواهد اینکه چرا سرمایه گذاری نمی شود دلیل انرا جویاشوید هرچند می دانید ولی نمی خواهید بلند بلند فکر کنید . می فرمایید اراده لازم وجود ندارد !!
من اردیبهشت ماه در این طرح ثبت نام کردم.
هنوز هیچ خبری نشده است.
هیچ جا معرفی نشده ام.

کلا سرکاری بود این طرخ
توی کشورهای اروپایی، یک پدر آینده نگر می تونه از اولین ماه تولد بچه اش در پنج شرکت بیمه ثبت نام کنه و برای تأمین آتیه ی بچه اش به فکر باشه. اینه که وقتی اون بچه به سی سالگی رسید یعنی یک عالمه حقوق و مزایای زندگی داره حتی اگر کار نداشته باشه.
توی ایران 90 درصد پدرها خودشون هم مشکل مالی دارند، می مونه 10 درصد بقیه که دستشون به دهنشون میرسه. اونها هم ترجیح می دهند بچه شان را بفرستند خارج و پول بیمه اش را همانجا پرداخت کنند.

حالا این میشه که وقتی بچه شد بیست، بیست و پنج، سی، سی و پنج، حتی چهل و چهل و پنج هنوز باید بره سر خم کنه برای ضعیف ترین شغل هایی که همون ها هم با پارتی پر شده. و هیچ استخدامی نیست.
نتیجه: چندین میلیون جوان جویای کار و زندگی و آتیه و ازدواج می بینند که سرشون از هر جهت کلاه رفته. اگر نریزند توی خیابون پس چه جوری بگویند که ما هم هستیم بخدااااا.
هدف طرح کارورزی ایجاد اشتغال واسه جوونا نیست. الان کارخونه ها پول ندارن حقوق بدن تعدیل نیرو کردن. حالا دولت به بهونه ایجاد اشتغال می خواد نیروی مفت بده بهشون. بعد شیش ماه هم کارورزو بیرون می کنن و کارورز جدید می گیرن تا مجبور نباشن حقوق بدن. من خودم از طریق این طرح اقدام کردم. اما همون بک سوم قانون کار و بیمه رو هم ندادن و همش گفتن دولت هنوز بودجه نداده چون قرار این حقوقم دولت بده. هدف اصلی این طرح تامین نیروی مفت و بدون حقوق برای کارخونه های ورشکستش که پول ندارن حقوق بدن. من خودم واسه مصاحبه رفتم یه کارخونه ای که بعدش فهمیدم 4 ماه تاخیر حقوق داشته! تازه خیلی هاشونم چیزی یاد نمی دن که به درد آینده بخوره. طرف می خواد کارگر ساده استخدام کنه واسش پایه تیر چراغ برق رنگ کنه میاد میبینه طرح کارورزی هست و میره فوق لیسانسو به عنوان نیروی مفت میگیره و شیش ماه ازش بیگاری می کشه بعدشم بیرونش میکنه میگه کار یاد نگرفت! این طرح همش به نفع کارفرماست. من خودم از طریق این طرح یه جایی بودم که همش تلفن جواب می دادم و بازاریابی می کردم. تازه آخرشم گفتن وقتی 6 ماه کارورزی تموم شد ساعتی 3 تومن بهت حقوق می دیم. منم گفتم حالا که قراره 6 ماه مفت کار کنم میرم یه جایی که واقعا چیزی یاد بگیرم. و عطای طرحو به لقاش بخشیدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
من از همون اول هم این رو میدونستم. دیگه حناوشون برام رنگی نداره. یه مدت جوونها رو به دانشگاه سرگرم کردم یه مدت به تحصیلات تکمیلی و حالا هم یه مدت به طرح کارورزی.
مطلب خوبی بود اما گوش شنوایی نیست
تو کشورهای پیشرفته فقط تعداد محدودي بر حسب نياز كشور وارد دانشگاه ميشن و اين باعث ميشه كه هميشه كار براي خروجيهاي دانشگاه وجود داشته باشه و هم اينكه نميخوان اكثر مردم تحصيلات عاليه داشته باشن چون اين باعث ميشه كه توقع افراد بالا رفته و تن به كارهاي معمولي ندن،
به نظرم دانشگاه های ما هیچ خروجی علمی و عملی ندارند. فقط محیطی برای برخوردهای اجتماعی شده. درش رو باید گل بگیرن.
جهت اطلاع امار دانش اموختگان دکتری بیکار بیش از پنجاه هزار میباشد که گویای اتلاف سرمایه جوانی و تحمیل هزینه های گزاف به بیت المال و خانواده ها بود و این جریان ادامه دارد. ایا مدیری هست؟
2
بسیاری از کارمندان حاضر هستند با 25 سال کار و دریافت 25 روز حقوق در ماه بازنشست شوند.
خیلی مسخره بود من ثبت نام کردم با اینکه تمام شرلیطش رو داشتم برای پیغام اومد که شما شرایط ثبت نام در سامانه کارورزی رو ندارید. من کارشناسی ارشد دارم خدمتم تموم شده بیکارم و حدود دو سال و نیم از زمان فارغ التحصیلیم میگذره. در ضمن من کسر خدمت داشتم که از زمان فارغ التحصلیم کمتر از 3 سال گذشته وگرنه در حالت عادی یه پسر باید 21 ماه خدمت کنه که با احتساب الافی های دفترچه پست کردن و اعزام شدن به 30 ماه میرسه این جوری کمتر کسی پیدا میشه که از زمان فارغ التحصیلیش کمتر از 3 سال گذشته باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
همون بهتر. چون سر کاریه عزیز من. میخوان ازت مفت کار بکشن. بعد شما رو مرخص میکنن یه بیکار دیگه رو به بیگاری میکشن.
اینها یک کاری نمی کنند مردم خیر ببینید.طرح و یک بچه برنامه ریزی کرده بود چرا که مگه با حقوق 500بیا600 تومن واسه یک مهندس خنده داره تازه اگر صفر کیلیومتر باشه.کارگرش داره1200تو ماه میگیره.
باز دانشجو بگیرید امارتون بره بالا
دوستان مسئولین باید از طوفان جوانان بیکار و نامید از آینده بترسند
تو این مملکت فقط باید پزشک شد وگر نه ....
اقاى ربيعى دهه ٦٠را دريابيد نه كار دارند نه اذواج كرده اند سن استخدامشان درمرز گذاره خانوادهشان خون به جگر هستند خواهش مى كنم تمام كارخانجات وادارات ،شهردارى ها اولويت استخدام را به اين قشر به دهند ترا بخدا همه مردم كمك كنند
من الان بیکار نیستم که شاغلم. دارم برای شاغلین کهنسال شهرداری که در دانشگاه آزاد دوقوزآباد درس میخونن! پاور و تحقیق و پایاننامه مینویسم.
تا انجا كه كه من بياد دارم درزمان دكترمصدق وبعد ازان اكثر كسانى كه درس مى خواندند كتاب هم ميخواندند كارسياسى ميكردند ودرايام تعطيلات به پدرومادرشان دركار ى كه ميكرد كمكش ميكردند سختى را با روى گشاده تحمل ميكردند وبه راحتى استين هارا براى كار بالا ميزدند ولى امروز اين ويژه گى ها را دانش اموختهامروزى ندارد كه هيچ بلكه فقط به رفاه واوقات فراغت وبهره بردن از هرلحظه عمر خودش است واين با زمانه ما كه سراپاى ان رقابت است سرسازگارى ندارد
آقا نخبگان به حال خود رها شدن. آقا کسی به فکر نسل سوم انقلاب نیست. جوانان سرشون بی کلاه مونده. نه مسکن رایگان نه زمین مسکن رایگان نه اشتغال نه سیستم تامین اجتماعی مناسب نه وام کم بهره اشتغال .
متاسفانه دولت ها ی پس از انقلاب تاکنون هیچ حمایتی از بخش خصوصی به ویژه آن گروهی که به قول گفتنی فاقد پارتی می باشند نکرده اند
پول مردم در جیب پزشک انباشته شود متخصصان بقیه رشته ها هم به درک.
تابناک بنده بازنشسته هستم مشکلات خودم وفرزندانم که تحصیلات عالیه دارند را خداوکیلی سه الی چهار بار با مشقت فراوان نوشتم که فرزندانم زن دارند ولی دارم خرجشان را می دهم زنشان دادم که دنبال فساد نروند زندگی به سختی را می گذرانند تحصیلات دکترا دارند وحق التدریسی دانشگاه هستند وبعد از شش الی یکسال معادل 800 الی900 هزار تومان بهشان می دهند خودم که هیچی مفت زندگی را داریم می بازیم برای مسئولین اگر گوش شنوایی باشد پخش کن می دانیم که هیچ فایده ای ندارد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان