بازدید 17534
تأملی بر نرخ گذاری سوخت بر مبنای فوب خلیج فارس؛

جهانی هستیم یا ایرانی؛ آنچه قیمت بنزین می‌گوید و آنچه دستمزد فریاد می‌زند!

از جمله اتفاقاتی که با مقدمه اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در کشورمان رخ داد، برقرار کردن ارتباط میان قیمت سوخت و حامل های انرژی با قیمت فوب بود؛ اصطلاحی که از آن زمان تا به امروز بارها و بارها با گوش ایرانیان آشنا شده و به شکلی عجیب، با گرانی و نگرانی های فراوان گره خورده است.
کد خبر: ۷۵۹۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵ 30 December 2017

به رغم آنکه تبصره بنزین 1500 تومانی حذف شده، برخی بر دو نرخی شدن بنزین در سال آینده اصرار دارند و برای آن، توجیه های مختلفی ارائه می‌دهند؛ از جمله نزدیک کردن نرخ بنزین به قیمت فوب خلیج فارس!

به گزارش «تابناک»؛ از جمله اتفاقاتی که با مقدمه اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در کشورمان رخ داد، برقرار کردن ارتباط میان قیمت سوخت و حامل های انرژی با قیمت فوب بود؛ اصطلاحی که از آن زمان تا به امروز، بارها و بارها با گوش ایرانیان آشنا شده و به شکلی عجیب، با گرانی و نگرانی های فراوان گره خورده است.

درست مثل چند روز اخیر که بار دیگر قیمت فوب به محاوره های روزمره هموطنانمان بازگشته و نوید بخش گران شدن قیمت بنزین و گازوئیل است؛ افزایشی که در یکی از تبصره های لایحه بودجه سال آینده جای گرفته بود و گفته می‌شود، با نظر مجلس، ملغی شده؛ اما نتوانسته التهابی که جامعه در پی آن به وجود آمده را تسکین دهد.

شاید به این دلیل که شنیده می‌شود، طرح هایی مانند دو نرخی کردن سوخت در دستور کار قرار گرفته و به این شیوه بر محتوم بودن افزایش قیمت سوخت تأکید می‌شود، یا به این دلیل که برخی پای قاچاق سوخت و ارزان بودن نرخ سوخت در کشورمان به نسبت کشورهای همسایه را به میان می‌کشند تا تأکید کنند که گران کردن قیمت فراوردهای نفتی، راه مناسبی برای مقابله با این نوع قاچاق است.

استدلال هایی که هرچند متفاوت هستند و از منظرهای مختلفی به ماجرا نگاه می‌کنند، همه و همه در یک جا به هم می‌رسند: قیمت فوب؛ به یک اصطلاح در بازرگانی که "قیمت کالا تا لحظه تحویل روی کشتی" معنا می‌دهد. یعنی فروشنده وظیفه دارد تمام هزینه‌های کالا را تا محل حمل اصلی (با کشتی یا هواپیما یا راه‌آهن) متقبل شود و تمامی هزینه‌های بعد از این مرحله اعم از کرایه حمل، بیمه، تعرفه‌های وارداتی و… را خریدار متقبل می‌شود. قیمت فوب پایین‌ترین قیمت یک کالا به شمار می‌رود و تنها در خلیج‌فارس هم مطرح نیست، بلکه در اکثر خلیج‌های بین المللی دنیا که محل تجارت هستند، وجود دارد.

از اینجای ماجرا به بعد، دیگر همه چیز حاشیه و قابل اغماض است؛ چه اینکه گفته شود محل هزینه کرد افزایش نرخ سوخت، توزیع در طرح هدفمندی یارانه هاست و تأکید شود با این دست اقدامات می‌توان اشتغال را افزایش داد و نتایج مثبت در دیگر عرصه ها رقم زد. حاشیه هایی از جنس شعار که پیشتر بارها عکس‌شان ثابت شده و از جمله دلایل بروز نگرانی در جامعه در مواقعی که نام فوب به گوش می‌رسد، یادآوری همین موارد است.

این در حالی است که علاوه بر یادآوری های تلخ از گذشته، هر بار که از فوب سخن به میان می‌آید، این پرسش پررنگ می‌شود که آیا ما جزئی از جامعه جهانی یا حتی منطقه ای هستیم که می‌بایست به مانند دیگر کشورها برای خرید سوخت هزینه کنیم؟ اگر این گونه است، چرا به مانند کشورهای همسایه از مواهب خودروی کم مصرف و ارزان قیمت بهره مند نیستیم؟

کمی تأمل در این سؤال کافی است تا دریابیم که نه تنها در بخش خودرو با مشکلات پرشماری مواجهیم، که در دستمزد و مؤلفه های دیگر نیز فاصله زمین تا آسمانی با کشورهای منطقه داریم. وضعیتی که بر اساس آن، ملاک قرار دادن قیمت فوب برای تعیین نرخ بنزین و گازوئیل، متعارض و عجیب جلوه می‌کند.

تعارضی که باید پیش از هرگونه تغییری در نرخ سوخت یا هر استناد دیگری به نرخ فوب خلیج فارس به آن پاسخ داد تا مشخص شود، آیا جهانی هستیم یا ایرانی؟ مگر می‌شود در هزینه جهانی باشیم و در دیگر امور، ایرانی؟ آیا مبنا قرار دادن فوب خلیج فارس برای تعیین قیمت سوخت در کشورمان با دیگر مبناهای رایج در کشور همخوانی دارد؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹۴
بنزین ۱۵۰ دلاری، به نرخ فوب، در ایران ۱۰۰۰۰ریال فروخته شد.
امروزه نرخ حدود ۵۰ دلار است، پس نرخ واقعی حدود ۳۰۰۰ ریال و حداکثر ۴۵۰۰ ریال.
آن هم به دلیل تورم داخلی و تغییر برابری ریال - دلار
پاسخ ها
ناشناس
| Iraq |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
یکم ازاختلاس ها کم کنن زن بچه هاشونو به جای کانادا بیارن ایران تا پولی هم برای این مردم گرسنه بمونه
حجت
| United States of America |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
داداچ با دلار چند تومنی حساب می کنی. اگه قرار باشه که هر چند وقت دلار گرون بشه که تا قیام قیامتم به فوب خلیج فارس نمی رسیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
بهانه های دولت برای گران کردن بنزین غیر منطقی است. اما مقایسه اینکه قیمت بشکه نفت خام یک سوم شده پس بنزین هم یک سوم شود هم اشتباه است. درست است نفت خام ارزان شده ولی هزینه های پالایش خیلی بالاتر رفته.
و البته آن زمان هم 1000 تومان قیمت فوب نبود و قرار بود به فوب برسد.
اما در هر حال مردم حقوق جهانی نمی گیرند که قیمت حهانی بپردازند. .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
یکی از دلایل زلزله های فلات ایران بیرون کشیدن بیش از حد نفت و آب از زیر گسلهاست.

زیرشان خالی شده و براحتی جابجا می شن

این نفتی که از زیر پایمان استخراج می شه علاوه بر آلودگی هوا سبب زلزله هم هست و مفت نمی ارزه
این سیاست یه بام و دو هوا خیلی سال تو ایران جا افتاده تابع داخلی به قیمت جهانی محصولات خارجی دو سه برابر قیمت جهانی . همه جا سیاست مدار داره اینجا سیاست سوار
ماشن خارجی 3 برابر قیمت ، یارانه 45000 تومان ، نصف بیشتر مردم زیر خط فقر بر اساس آمار ، بعدش بنزین با کشورهای مرفه حاشیه خلیج فارس مقایسه میشه !!!! امکانات اونا رو بما بدید بنزین رو بکنید لیتری 10000 تومان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
نصف! بیش از 80 درصد زیر خط فقر قرار دارند یا با افزایش سوخت می روند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۰
محمد جان مشکل از اونجایی شروع شده که چند دهه پیش کل کارخانه ها و صنعت کشور ملی اعلام شد و از دست بخش خصوصی خارج شد
حاضرم ماشین 200میلیونی در کشور را به قیمت واقعی 80 میلیون خریداری کنم ولی بنزین لیتری فلان قیمت آزاد را هم بزنم . ماشینم امنیت و خدمات پس از فروش و گارانتی مدت دار را داشته باشد. . در ضمن آن 120میلیون تفاوت قیمت را در بانک بگذارم و با سودش هزینه های بنزین و روغن و تعمیر و بیمه و لاستیک را بدهم و دست آخر موقع فروش هم چند میلیون زیر قیمت بفروشم ونه چند ده میلیون .... واقعا شما خودتان به عنوان یک نفر حسابدان و منصف ببینید این حرف درست است یا خیر .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
!!! خودروی باکیفیت و با مصرف پایین را وارداجازه نمیدهد به قیمت واقعی وارد شود بنزین را با قیمت جهانی میخواهد به مردم بفروشد و دستمزدها را هم بر اساس اقتصاد ویران ایران و به نفع کارفرمایان تنظیم کند! این است وضعیت امروز ایران
چرا دولت در این ۴ سال سالی ۱۰٪ را افزایش نداد؟
مهمتر نرخ گازوییل است که قاچاق میشود؟ ۳۰۰ تومان کوکا هم نمیدهند. آخر نسل بعدی ما باید در فقر کامل زندگی کنند ؟
بنزین و گازوییل باید گران شود . اما در اروپا تعرفه خودروها حداکثر ۱۵ درصد اما بنزین حدود ۷۰۰۰ تومان .چرا که ۷۵ ٪ آن سهم مالیات دولتها است و این درآمد مسمتر کشور بر اساس مصرف است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
به خاطر اینکه میخواست ثابت کند نرخ تورم را کم کرده! میخواست مردم دوباره رای بدهند
کسانی که بر دو نرخی شدن اسرار دارند حتماً خودشان بازاء حقوقی که دریافت می کنند فقط 7 روز در ماه به نرخ دولتی کار می کنند و 15 (8 روز تعطیل ماهانه) روز دیگر را با نرخ آزاد به سر کار میروند (گرفتن زیر میزی های کلان).
رو که رو نیست سنگ پا سرخه است
افزایش قیمتها وکاهش قدرت خرید مردم باعث شورش مردمی میشه اقتصاددانان چرا متوجه نمیشوندمدیران دولتی چرا متوجه نمیشوند باامارهای دروغی نمیشود مردم روفریب داد تورم 30درصدی هست نه 9درصدباید حقوق مدیران بیشتراز2میلیون نباشه تا بفهمند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
بغض و عصبانیت مردم بین خودشان مشکل ایجاد میکند یا دست به خودکشی مزنند یا دست به جرم و جنایت. فکر کردی برای چی آسیبهای اجتماعی در این سالها اینقدر زیاد شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
بنده خدا در همين شركت خصولتي ما امسال گفتند كه حقوق مديران كمه به راحتي دو ميليون به آن اضافه كردند
مسوولین خودشون و خانواده هاشون شکمشون سیره و خونه هاشون محکمه و حقوق های ده ها میلیونی از دولت میگیرن و درآمدهای جانبی صدها میلیونی و میلیاردی دارن پس درد مردم رو نمیفهمن که اگه میفهمیدن الان روزگار این ملت اینقدر سیاه نبود

این حرف ها هم توی کله هاشون نمیره و کاری رو که بخان میکنن بدون در نظر گرفتن وضعیت مردم چون خودشون سیرن

نه خودرو ارزون میشه نه استاندارد میشه نه عوارض وارداتش کم میشه .. بنزین هم گرون میشه و دوباره مسابقه ی گرونی راه میوفته و مردم هم روز به روز ضعیفتر و بی رمق تر میشن
ماشن خارجی 3 برابر قیمت ، یارانه 45000 تومان ، نصف بیشتر مردم زیر خط فقر بر اساس آمار ، بعدش بنزین با کشورهای مرفه حاشیه خلیج فارس مقایسه میشه !!!! امکانات اونا رو بما بدید بنزین رو بکنید لیتری 10000 تومان
اگر امثال ایران خودرو و سایپا با ورود خودروهای خارجی به کشور با تعرفه پایین گمرکی مجبور به رقابت و خلاقیت میگشتند مردم هم میتوانستند با حق انتخاب و خرید خودروی کم مصرف و ارزان دغدغه سوخت را نداشته باشند و اصلا در چنین محیطی قیمت سوخت در اولویت و تاثیر گذار برروی سایر قیمتها نخواهد بود.
برای مثال در کشور با اقتصاد رقابتی ژاپن قیمت بنزین به صورت روزانه و بر مبنای معادلات بازار جهانی نفت تغییر میکند و با این که این تغییر قیمت هرروزه در جایگاههای عرضه سوخت اعمال می گردد هیچ تاثیری بر قیمت سایر کالاها ندارد.
مشکل ما چندین کار خانه ویژه خوار خودرو سازیست که با تولید بی کیفیت و بدون رقابت تمامی ارکان اقتصادی کشور
را زیر سوال میبرند ایضا اضافه کنید چندین کارخانه تولید قطعات و لوارم یدکی را که بیشتر از آن که قطعه ساز باشند وارد کننده قطعات بی کیفیت گشته اند البته با نام برند داخلی.
هزینه زندگی تو نیویورک می دیم با کیفیت شعب البی طالب زندگی میکنیم
از شخصی پرسیدند هندوانه را بیشتر دوست داری یا خربزه را ؟ گفت خردوانه را
کاملا مقاله درست و بجایی بود . انصافا که حرف خیلی از مردم رو زدید . مگه میشه درآمد ما خیلی کمتر از عرف جهانی و منطقه ای باشه اونوقت پول بنزین رو به قیمت جهانی پرداخت کنیم ؟؟؟؟
پاسخ ها
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
آخه برخی بنزین ماشینشون را تو کانادا و آمریکا پر میکنند! اینجا که ماشین دولتی سوار میشن!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۰
اتفاقا اصلا هم مقاله درستی نبود. دوستان ژورنالیست فقط دنبال خونده شدن مطلبشون و پیدا کردن مخاطب هستند برای همین به مانند سیاستمدران سعی می کنند سخنان پوپولیستی زده و عوام را با خود همراه کنند. مهم اینه که شما راهکار ارائه بدی وگرنه همه می دونند درامد تو ایران پایینه. اگه اصلاح قیمت انجام نشه خود قوائد علم اقتصاد یک روزی تقاص سختی از همین مردم خواهد گرفت
تعرفه واردات خودرو رو صفر کنید تا مردم ماشینی بخرند که نصف یا حتی کمتر خودروهای داخلی بنزین مصرف میکنه اونقت قیمت بنزین رو هم واقعی کنید. وقتی به زور ماشینی به مردم میفروشید که مصرفش 120 یا 10 لیتره نباید قیمت ها رو هم بالا ببرید/
خوب چرا روی بنزین متوقف میشید؟ دیگر اقلام وارداتی رو هم وارد استدلالتون بکنید. قیمت همه چیز به این ترتیب باید به تناسب بیاد پایین و دولت باید از محل درآمدهای نداشته اش به همه ی اقلام وارداتی یارانه بده!
یادش بخیر! زمان جنگ بود و تحریم و مشکل فروش نفت و با سربازهایی از تمام کشورها تو جبهه میجنگیدیم اما ...
دلار 40 تومن بود و بنزین ... نگم بهتره اشکتون در میاد!!!
جنگ تموم شد و درها باز شد و سازندگی و صفا ... اول بسم الله دلار رفت رو 175 تومن و تازه تحریمهای زمان جنگ هم رفته بود.
دیگه دولتهای وقت یاد گرفتن چه جوری میشه با فروش دلار کسری بودجه را جبران کنند و این داستان ادامه پیدا کرد...
سیاستمداران عزیز لطفا هیچ یارانه ای پرداخت نکنین فقط حقوق و هزینه هر دو را بین المللی حساب کنید یکبار برای همیشه
تابناک عزیز از قیمت بنزین مهمتر قیمت غذا در ایران هست که نسبت به کشورهای همسایه ونسبت به دستمزدها واقعا بالاست.در کشور ما بجای ارزان کردن غذا از ان مالیات ارزش افزوده میگیرند.در ترکیه ساندویچ کباب ترکی گوشت مرغ با (۲.۵لیره)۳۰۰۰تومن در دسترس هست واین در حالیست که در امدها بالاست.آذربایجان ارمنستان وگرجستان غذا از ایران ارزانتر ودبی حدودا هم قیمت ایران باتوجه به اختلاف درامده.بقول خود شما یک کارگر در ایران حتی روزی سه وعده نیمرو نمیتواند برای خانواده خود تهیه کند واین وحشتناک است.لطفادر گزارشهای اتی به مقایسه میدانی قیمت غذا بپردازید وایتها که حقیر نوشتم بر اساس مشاهدات شخصی خودم بود ودر جایی نخواندم.ممکن است کسی ترکیه رفته ودر نقطه ای توریستی غذایی بسیار گران هم خورده باشد اما نقاطی که مردم عادی حضور دارند قیمت واقعا پایین بود‌.در اذریایجان یک وعده غذای پر انرژی با ۱.۵منات یا حدود۴تومن در دسترس بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
قضیه نان همین چند وقت پیش چنان افتضاحی برای برخی بود که زود ماله کشی کردن!!!خخخخخخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
عزیز دل برادر گل گفتی ، در استرالیا از گرانترین کشورهای دنیا قیمت مواد غذایی در سوپر مارکتها با ارزش افزوده از ایران ارزونتره . در اروپا هم اروزنتره .مواد غذایی در ایران هم سطح قیمتهای بین المللی است ولی دستمزدهایش در سطح بنگلادش .
اقایون نجومی بگیر شما بیایید 1500 بخرید بیشتر بهتون حال میده.مردم توان ندارند.البته دزدی و اختلاس کم شه همه چی حل میشه.
این اعلام نرخ کردن و منتظر موندن و دیدن عکس‌العمل مردم سالهاست انجام میشه که دو هدف داره اگه اجرا شد پس دولت کسر بودجه اش تامین میشه می‌تونه پروژه‌های مهم و حیاتی ......که لنگ منابع مالیه رو پیش ببره اگه مردم اعتراض کردن و اجرا نشد باز بدلیل شوک قیمتی که در بازار بوجود میاد باز مردم ضرر میکنن با این تفاوت که قدردان دولت بخاطر افزایش ندادن قیمت بنزین میشوند این سیاسته
در 45 سال گذشته بنزين از ليتري 6 ريال به 10000 ريال و دستمزد كارگر صفر از ماهي 180 تومان به ماهي 915000 تومان افزايش داشته و اين يعني اينكه بنزين 1600 برابر و دستمزد پايه 5100 برابر شده است. پس الكي جو ندين
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
معلومه که تو یا نجومی بگیر هستی یا اختلاس کننده که این افزایش به چشمت نمیاد ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
کی گفته دستمزد کارگر صفر در 45 سال پیش ماهی 180 تومان بوده؟ اطلاعات غلط میدی که چی رو ثابت کنی؟ در ثانی دستمزد کارگر صفر در 45 سال پیش هم استثمارگرانه بوده و برای همین انقلاب شد
شناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
ببين طرفدار!! يادت باشه كه ما خودمون توليد كممده بنزين هستيم نه وارد كننده... در ثاني ما اجناس رو داريم به نرخ دلار خريداري ميكنيم كه الان 650برابر شده!!!!! البتهما اين شكلي ميخريم شمار رو نميدونم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
اولا که مشخص نیست شما این 180 تومنو از کجا آوردین! من از هر کی که قدیم بوده از پدر و شوهر خاله و غریبه تواتوبوس و ... میپرسم هیچکدوم به حقوقه زیر هزار تومن اشاره نکرد... کمترین قیمتی که شنیدم 700 تومن بود حالا 180 رو از کجا آوردی الله اعلم.
دوم اینکه اون موقع با این حقوق مردم 10 روز مسافرت میرفتن اجاره خونه میدادن خونه میخریدن بعضا و پس اندازم داشتن الان شما با 915 هزار تومن خیلی هنر کنی با تخم مرغ شکم خودتو زنتو بچه هاتو سیر نگه داری دیگه الباقی چیزایی که گفتم پیش کش.
در ضمن 180 برای کارگره صفر بوده الان مهندسه با تحصیلات فوق لیسانس و دکتری این مبلغ به عنوان بیمه براش رد میشه
مسوولین کاری رو که میخان میکنن چون ملت فشل و بی خیال شدن

حقمونه
سلام.واضح است که ما جهانی نیستیم.سوختهای فسیلی از نفت که سرمایه ملی است در پالایشگاهها که با سرمایه های ملی ساخته شده اند تولید میشوند ولی از نتیجه اینکار کسانی که بیشتر سوخت مصرف میکنند بیشتر بهره مند میشوند.باید تولیداتی از این قبیل که متعلق به همه ملت هست باندازه مصرف متعادل هر نفر به هر ایرانی تعلق بگیرد و مازاد مصرف متعادل توسط دولت فروخته شده و به خزانه ملی واریز شود .بهترین کار اینستکه بجای یارانه نقدی 45 هزارتومانی که مایه تمسخر دولت شده است ،دولت باندازه مصرف عادلانه هر ایرانی سهمیه بنزین وگازوییل و گاز و برق و... به عنوان سهمیه انرژی ملی به کارت یارانه هر فرد واریز بکند و هرکس مصرف کرد که فبها ،بیشتر مصرف کرد به قیمت آزاد و اگر مصرف نکرد بتواند مثل پول نقد کارت به کارت کند یا بفروشد.در این صورت هم دولت نمیتواند کم کاری خودش را به گردن کم بودن قیمت بنزین بیاندازد و با گران کردن آن هم به پولدارها بیشتر یارانه بدهد و هم فقیرها را فقیرتر بکند و هم عامه مردم بجای مخالفت کردن با افزایش قیمت بنزین ،موافق عادلانه کردن قیمت آن میشوند چون میتوانند با مدیریت مصرف آن درآمدزایی بکنند و آلودگی هوا هم با مصرف کمتر سوخت،کمتر میشود.
موضوعی که متاسفانه در ایران انجام میشود و هیچ کس هم حرفی نمیزند این است که در تمام دنیا قیمت بنزین با نوسان قیمت نفت و بنزین گرانتر و ارزانتر میشود ولی هیچ کالای دیگری به تبع آن گرانتر نمیشود .
در ایران مثلا مرغ گرانتر میشود و بعد که قیمت بنزین بالا رفت باز هم گرانتر میشود و ...
از طرفی دیگر در این چند ساله اخیر ناگهان هرساله نرخ تورم 50٪ و بیشتر بالا رفت ولی حقوق ها 10٪ افزایش پیدا نمود که همین چند ساله ناگهان 70٪ مردم حقوقشان کفاف زندگی روزمره شان را هم نمیداد چه برسد به کرایه های نجومی و ...
با سلام
اگر دولت به خودرو ساز ها اجبار کند خودروهای کم مصرف تولید کنند یعنی بجای مصرف 9 لیتر الی 11 لیتر در 100 کیلومتر خوروهایی با مصرف 3 الی 5 لیتر در 100 کیلومتر تولید کنند نه تنها مصرف کل کشور نصف مصرف فعلی با همین تعداد خودرو می شود بلکه آلودگی نیز کاهش می یاد و مشکلات و هزینه بیمه ها و شبکه بهداشت کاهش می یاد و مرگ میر ناشی از سرطان ها کمتر می شود بخدا خودرو ساز ها دارند مردم کشور مان را می کشند و یا بیمار می کنند کسی به فکر تعطیل کردن این خطوط تولید بدرد نخور نیست!
کاش پول این بنزین و مالیات درست خرج میشد نه اینکه صرف فساد و ریختن به جیب مسئولین و پزشکان بشه.
خدا خیرتان دهد. اگر عدالت را در جامعه حاکم کنید تمام مشکلات حل خواهد گردید. خدا وکیلی اختلاف طبقاتی در هیچ کجای دنیا اینگونه که در کشور ماست نیست. مثلا چرا باید میزان در آمد وزیر بهداشت ماهیانه 5 میلیارد تومان و یک ایرانی دیگر 1 میلیون تومان باشد. یا مثلا چرا باید فقط ساعت مچی آقای مدیری برابر با داراییهای بیست خانوار باشد و یا علی دایی و بازیگرها و مسئولین و آقازاده ها و ... کاخ نشین باشند و مابقی مردم تنگدست؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
برادر من وقتی اسنپ ماهی ۴.۵ میلیون گارانتی میکنه یک پزشک بعد از بیست و اندی سال تحصیل ۵ میلیون زیادش است. خوب برو درمانگاه
قیمت فوب علاوه بر مطالبی که در متن این گزارش آمده است وقتی معنی پیدا می کند که قیمت ارزهای خارجی از جمله دلار ثابت بماند. وقتی مسولین هر از گاهی قیمت دلار را برای کسب درآمد بیشتر افزایش می دهد قیمت فوب معنی خود را از دست می دهد . وقتی در دولت قبل این اصطلاح مطرح شد قیمت دلار 1000 تومان بود . با این حساب بنزیین الان هزار تومان است پس از قیمت فوب بیشتر است. اگر قیمت فوب را همیشه به دلار حساب کنند و هر از چند گاهی نرخ دلار را افزایش دهند ملت همیشه بدهکار خواهد بود. الان بنزیین را 4500 توان کنند و یک ماه بعد دلار 6000 هزار تومان باز ملت است و بدهکاری به دولت!!!!
آقا فقط بنزین نیست همه چیز بی جهت گرون میشه که البته بی جهت نیست صرفا بی ارزش شدن ریال در برابر ارزهای رایجه بیش از 90 درصد اقلام مصرفی در کشور به قیمت ارز وابسته هستند در برخی از موارد هم افزایش گمرکی نیز باعث بروز مشکلات خیلی بیشتر در قیمت ها می شود
هرچه هست از قامتِ ناسازِ بی اندامِ ماست

ور نه لطف دزد و سارق گاه هست و گاه نیست
سال 56 با مدرک دیپلم متوسطه از یک شرکت خصوصی 2500 تومان حقوق می گرفتم و قیمت سکه طلای فقط 400 تومان بود . سال 64 ، هزینه مسافرت رفت و برگشت دو نفر با هواپیما به مشهد مقدس و سه روز و دو شب اقامت در هتل 4 ستاره جم با صبحانه رایگان فقط 1450 تومان یعنی 14500 ریال بود در حالیکه حقوق و مزایای یک کارمند دیپلمه در شرکت نفت در ماه 6500 تومان بود!
ما تافته ای جدا بافته هستیم که مسولین اعیانی و حتی چندین برابر ثروتمند تر از ثروتمندان جهانی و مسئولیت پزیری و پاسخ گویی در حد کشورهای چون گینه و سومالی
و مردمی با درآمد کشور های فقیر به پایین که باید مانند مردم کشور هایی که درامدی ده
برابری یا بیشتر دارند مقایسه شوند و خودرو و مسکن را با قیمت چند برابر این کشور ها
خریداری کنند. آخر کجای دنیا برای واردات خودرو چنین تعرفه هایی وجود دارد ؟ کجای دنیا
نرخ تورم و گرانی به این شکل است که شما میخواهید مردم مانند بقیه دنیا هزینه کنند؟
اخه مسوئلین فکر میکنند که مردم هم مثل انها حقوق و دریافتیها و تسهیلات بالای و کلانی درهر ماه دریفت میکنند واسه همینه هی میگن باید قیمت سوخت مثل اروپا و فوب خلیج فارس باشه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
انگلیس و روس ، نمیذارن ما زندگی کنیم

لعنت به انگلیس
تنها راه حل اینست که خود حضرات حقوق 2 میلیونی بگیرن بعد ببینن چطوری میشود که هم اجاره بدن، خرج و مخارج ماه رو بدن، به مشکلات دوا و درمان و هزار و یک هزینه دیگر رو هم بدن و ..... بعد اون وقت تصمیم بگیرن که قیمت بنزین 1500 بشه یا نشه.
علت قاچاق بنزين واقعا ارزان بودن بنزين در ايران است ؟ نميشود با كنترل مبادي خروج با اين پديده مبارزه نمود راه كار فقط جيب برخیست ؟

نميشود اول درآمد مردم را افزايش داد بعد حاملهاي سوخت را ؟
اين راه كار به ذهن متصديان امر نميرسد كه توليد ماشينهاي با مصرف پايين هم ميتواند ميزان مصرف سوخت كشور را كاهش دهد ؟
راه كار فقط حمايت از توليد كنندگان انحصاري خودرو غير استاندارد با مصرف سرانه سه برابر خودروهاي دنيا ميباشد؟
و.....
به هر صورت ......
حرف اگر حرف من و ناله اگر ناله تو آنچه البته به جايي نرسد فرياد است
از يك طرف اعلام بيش از سه ميليون بيكار
از يك طرف در خواست گراني حاملهاي انرژي
از يك طرف اثر گراني حاملهاي سوخت بر هزينه زندگي هم دارندگان كار و بيكاران
از يك طرف حذف 30 ميليون ازدريافت يارانه
از يك طرف وعده هاي انتخاباتي و انتظار مردم براي لمس آسايش بيشتر
واقعا حل اين معادله چند مجهولي براي مردم سخت است !!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۰
جعفر جان در رابطه با سوالاتی که کردین باید عرض کنم نخیر نمی شود. کنترل قاچاق بیشتر از این یعنی هزینه بیشتر.
تابناک چرا از حماسه حضور مردم در هفتم و هشتم دی ماه در اعتراض به فقر و فساد و نابرابری حرفی نمیزنی
قبلا از این تیترها نمیزدی!!!؟ چی شده حرف مردم را بازنشر میکنی!!
این حرفها را دوره های قبلی هم مردم میزند، تازه به گوش شما رسیده یا مسایل دیگری هست!!؟
ببخشيد لطفا اين پيام رو درج كنين بنزين بشود به قيمت اروپا ولي ماشين هم به همان قيمت تعرفه واردات خودروهاي زير 5 ليتر مصرف صفر شود آن موقع من نوعي هم راضي هستم چرا راضي هستم چون درست است كه بنزين را 2000 ميخرم ولي به جاي 10 ليتر 4 ليتر مصرف سوخت دارم و ميشود 800 تومان نه اينكه عده اي رانتخوار ماشين وارد كنند و 3 برابر جهان بفروشند و بنزين را هم به قيمت گران يك بام و 2 هوا نمي شود
بالاخره کارانه پزشک و پول اختلاس ها باید از جایی تامین بشه.
آقايان متخصصان اقتصادي وقتي ميخواهندبه دولتها مشاوره بدهند بادرنظرگرفتن وسنجش تمامي جوانب اقدام نمايندبررسيهاونظرات مقطعي وهرازچندگاهي وباري به هرجهتي نميتواند مشكلات كلي مملكت رارفع نمايدلذابدين منظورلازم است دولت دروزارتخانه مربوط مراكزتحقيقاتي ذيربط را بابكارگيري از اساتيدخبره اقتصادي فعال نموده وبراي استقلال مطلوب اقتصادي مملكت برنامه ميان وبلندمدت لازم راكه دربرگيرنده منافع كليه اقشار بوده وبااستانداردهاي بين المللي منطبق وجوابگوي حضور طرازاول ايران درجامعه جهاني باشدراطراحي وبمورداجراگذاشته وازاين بحرانهاي بوجود آمده عبورشود.
مشکل این چیزها نیست، مشکل واضح و راه حلشم کاملا مشخصه، اما متاسفانه عدم شفافیت و رانت خواری به نهایت خودش رسیده، شدیم مثل ادمی که داره غرق میشه و داد و فریاد شاید کسی کمکش کنه، اما دریغ و افسوس
مگر ایرانی به ماشینهای بازار خلیج فارس دسترسی داره که قیمت بنزینش اش رو یکی میکنید.؟!!! آقایون. از حمایت مطلق از خودروسازان داخلی بر دارید و بگذارید مردم نفس بکشند.
چرا بنزین گرون میشه و هیچ تغییری در خدمات ارائه شده به مردم رخ نمیده. ؟
چرا جلوی تولید کامیونهای خطرناک قدیمی رو نمیگیرید. ؟
چرا در اعمال استانداردها اهمال میکنید؟
چرا در این آلودگی وحشتناک هوا تعرفه خودروهای هیبریدی رو نه برابر کردید ؟ (5 درصد به 45 درصد)
چرا بیدلیل سایت ثبت سفارش رو بستید تا تعداد اندکی به اندازه صد ساله صد تا کارمند، یک شبه خودشونو ببندند؟
منفعت طلبی تا کی
نجابت مردم گولتون نزه. مردم ساکتند اما به قول حضرت آقا گله مندند.
وقتی همه جوانان بیکارند حقوقی ندارند که چهانی بشود ایا مردم جهان مثل ایرانی ها بیکارند؟ مردم برای نان خشک حود درمانده شده اند پولی در بازار نیست که کسب وکار ورونقی باشد رکود در هر کجای مملکت از استخوانهای مردم سوت می کشد
خودرویی که بجای 4-5 لیتر که الان استاندارد جهانی مصرف بنزین در اکثر خودروهای دنیاست حدود 10 لیتر و بیشتر بنزین مصرف میکنه و به قیمت سه برابر یک خودروی متوسط و قابل قبول جهانی به مردم به زور تحمیل میشه و با کیفیتی بسیار نازل و پر از ایراد چرا باید بنزینش به قیمت جهانی عرضه بشه؟اینجا هم هر وقت درامد یک کارگر ساده مثل امارت و دیگر کشورهای خلیج فارس شد 6 میلیون تومن و خودرو هیوندا و تویوتا و مزدا به قیمت و با شرایط کشورهای عربی عرضه شد به مردم بله اونموقع دولت حق داره قیمت رو با فوب خلیج فارس طلب کنه.نه الان که تیبای مزخرف آشغال رو به قیمت 26 میلیون میندازه به مردم تازه باندهای جلو هم نداره!!!!
چرا به طور شبانه روزی، ارزش پول ملی ما در مقابل دلار، در حال سقوط است؟؟؟؟؟
یه روز 395 تومان یه روز 595 تومان یه روز 1000 تومان یه روز 4200 تومان و الان همه هراس 5000 و 10000 را در دل دارند!
چرا؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۰
مساله این است که ارزش پول ملی را قواعد بازار باید تعیین کند نه حراج دلارهای نفتی در بازار که اگر اینگونه نباشد نتیجه همانی می شود که می بینیم.
ای کاش مسولین و صاحبان جناح(اصولگرا.اصلاح طلب) نظرات را در سایتها میخواندند..برای شما بد است که یک سناتور آمریکایی که سرش به تنش نمی ارزد بیاید از فرصت استفاده کند و در مسائل داخلی کشورمان دخالت کند...
آخه بنزین رو گرون کنید که اشتغال ایجاد کنید این دیگه چه منطقی ست که مسئولان دارند. با گرون کردن بنزین همه بیکار و بدبخت میشند
تابا (تابناک) سخن از زبان ما می گویی
بابام جان فقط قیمت بنزین اونجا را می بینند . سطح رفاه . حقوق. امکانات امنیت اقتصادی. ماشینهای ارزان که باید چند برابرش را با کیفیت نامطلوب سوار بشیم را نمی بینند.
تعرفه واردات خودرو رو کم کنید ... بنزین را گران کنید
یارانه را حذف کنید ... بیمه را رایگان کنید
دلار را 5000 تومن کنید ... :)
قیمت خودرو هم فوب خلیج فارس باشد من قبول میکنم که قیمت بنزین هم فوب خلیج فارس باشد!!!!!!!!!!!!
شما قیمت ماشین دست دوم در افغانستان و آذربایجان را هم لطفا مطالعه کنید. من شهریور در آذربایجان بودم قیمت یک دستگاه بنز اتومات 5 سال کارکرده بسیار تمیز که در ایران بالای 150 میلیون قیمت دارد 4000 دلار بود !!!!
امکانات رفاهی و آزادیهای فردی را هم به فوب خلیج فارس برسانید!!
دولت در طی این سالها سوخت را گران کرد که به مصرف بهینه سازی سوخت و حمل ونقل عمومی بپردازد خوب چه کردند؟
از تایلند یاد بگیرید که داخل شهر مونو ریل هست قایق هست مترو هست اتوبانهای دو طبقه و سه طبقه هست.شما چه کردید؟

سری به چین بزنید و دوچرخه و موتورهای برقی را ببینید و خطوط مخصوص دوچرخه و میلیونها دوچرخه عمومی را. باز شما چه کرده اید؟؟؟
برخی با گرانی وبیکاری عمدا به مردم گفتند بمیرید مردم بی گناهند حالا با این وضع یارانه را هم میخواهند قطع کنند !
حقوق به ریال هزینه به رولار
ای کاش مسئولین به دغدغه های مستضعفان هم توجه میکردند بخدا ظلم است به قشر ضعیف که مدیران اینگونه بی پروا در رابطه با موضوع سوخت که مادر تمام تورم ها و گرانی های بعدی است اینگونه راحت حرف از افزایش قیمت آن میزنند. ترا خدا یکسال هم شده بحثی از افزایش قیمت نزنید بگذارید این ملت یکسال را بدون دغدغه سپری کنند یکبار هم شده صحبت از تثبیت قیمت بزنید و جلو بالارفتن بی رویه دلار را بگیرید.
مسلما همه دوست دارن بنزین ارزون باشه. اما ارزون بودن انرژی باعث مصرف بیشتر و هدر رفت اون می‌شه. نباید احساسی حرف زد و منافع بلند مدت را فدای منافع کوتاه مدت کرد. گرون شدن بنزین منافع بلند مدت زیادی برای کشور خواهد داشت، مصرف کمتر انرژی، آلودگی کمتر، سوق دادن خودروساز به ساخت خودرو با مصرف انرژی کمتر و خرج کردن بیت المال برای مصارف مغید تر بخشی از آن است. یادمون نره زمانی که قیمت بنزین ۵۰ تومان بود خیابانها جولانگاه ماشینهای پرمصرف بود و کسی اصلا راجع به مصرف بنزین ماشین فکر نمی کرد.
پیشنهاد می شود دولت برای هر ماشینی کارت هوشمند بنزین صادر کند و میزان پرداختی هزینه بنزین اتومبیل با سهمیه مشخص بر اساس نوع و مدل ماشین مشخص و توسط صاحب ماشین پرداخت شود.در این میان هزینه بنزین مصرفی ماشین های خدماتی تاکسی ، ماشین اورژانس ، اتش نشانی و... در حداقل میزان قرار گیرد.
« جهانی هستیم یا ایرانی؛ آنچه سطح زندگی می‌گوید و آنچه بازده کار جامعه فریاد می‌زند » !
با ساده سازی و ندیدن ریشه های وضع کنونی ، آماده شدن برای رفع معضل را نه دشوار ، بلکه ناممکن می کنید .
مبارك است جهاني هم شديم بقول شاعر كه ميگه :

براحوال آن ملت ببايد گريست كه دخلش بود 19 خرج 20 !!!
برای گران کردن از جهان پیروی می کنیم اما برای ارزانی خارج دشمنه
من این را می پذیرم که دولت ها بی توجه هزینه میکندوهزینه های دولت باید توسط مجلس وسازمانهای مربوطه مهار شوند که نمیشوند.نه مجلس مجلس است نه دولت دولت. هیئت دولت وتغییرات هیئت دولت اگرساختار محکم وسالمی در استخوان بندی سازمانهای دولتی نداشته باشد قادر به تغییرات نیستند.
همه بد بختی ها دنباله روی از سیاست رفسنجانی است
ما تو جهان فقط روسها رامی شناسیم
وزارت انرژی امارات در گزارشی قیمت سوخت در امارات متحده عربی طی ماه آینده میلادی (ژانویه ۲۰۱۸) را اعلام کرد که بر اساس آن قیمت بنزین بیش از ۹ فلس و قیمت گازوئیل نیز بیش از ۱۳ فلس افزایش یافت. براساس این گزارش، طی ماه جاری قیمت هر گالن بنزین سوپر با اکتان ۹۸ با قیمت ۲ درهم و ۲۴ فلس با افزایش ۹ فلس و هر گالن بنزین خصوصی با اکتان ۹۵ با قیمت ۲ درهم و ۱۲ فلس با افزایش ۸ فلس به فروش خواهد رسید. هم چنین هر لیتر گازوئیل به ارزش ۲ درهم و ۳۳ فلس با ۱۳ فلس طی ماه آینده به فروش خواهد رسید. به گزارش ایسنا، دولت امارات متحده عربی از اوایل سال جاری میلادی هر ماه قیمت فروش انواع سوخت را براساس هزینه ها و فروش نفت و گاز خود تعیین می کند.
)يعني هر ليتر ٥٧٠ تومان)
بنزین اگر ارزانتر از قیمت جهانی باشد به میزان زیاد قاچاق می شود پولها باید در حمل و نقل عمومی خرج شود نه یارانه بنزین، تا سفرهای شهری با خودروی شخصی یا مسافربر شخصی انجام نشود، که هم الودگی هوا کم شود هم ترافیک کمتر شود مگرنه دورباطل است و باز هم همین تنها راهکار می شود
این زمانی میسر است که دارآمد شاغلین و بازنشستگان و آحاد مردم نیز مانند آن کشورها باشد و هزینه زندگی هم مانند آنان،اینکه حقوق یک بازنشسته250دلار باشد و قیمت بنزین لیتری یک دلار ظلم فاحش است ،اگر در دبی لیتری 4000تومان است درآمد شاغلین5000دلار است
آدم یاد دخترای ایرانی در موقع ازدواج میفته. جایی که بحث مهریه و نفقه هست کاملا سنتی هستن ولی جایی که بحث حق طلاق و حقوق سنتی مرد هست، کاملا مدرن و غربی میشن
باید دست مریزاددادبه دولت ها که باحمایت های بی دریغ وغیرمنطقی خودازفرقون سازهای داخلی حمایت بی چون وچراکردندوزمینه نارضایتی زیادی ازاین بابت دربین مردم ایجادکردندوتاتوانستندباجان ومال واعصاب وروان مردم بازی کردند.
همانطور که پیشبینی شده بود سقوط تاریخی بورس از امروز یکشنبه 10 دی 1396 شروع شد ! شاخص کل تا ساعت 11 صبح 1800 واحد سقوط کرده است !!!!
ادمین جان 13 خانوارراصی نیستن حاملخا برمبنای فوب خلیج فارس باشه همین الان این قبض گفتم ندادیم پدرمردم درمیاد راصی نیستن بیشتراز50 هرار تومان شارزبدن من هرچه نگاه میکنم انگاری حرف بدی میزنم که شماثبت نمیکنید اینجوری قبلا مشکل حل میکردین حلالشون نمیکنن
سالهاست قراره بنزين به فوب برسه! اما نمي رسه! چرا !؟
با سلام ملت می دانند که ما خودمان بنزین با کیفیت داریم واحتیاجی به واردات هم نیست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل