بازدید 35692
مثل دفاع از یک پایان نامه در دو زمان در نماد آموزش عالی کشور؛

کار از دستبرد فکری گذشته؛ نام جدیدی برای این تقلب آشکار علمی بیابید! + سند

نویسنده پایان نامه اول که در شهریور سال 1392 از کار پژوهشی خود دفاع کرده است، گفت: وقتی موضوع را با يكي از كاركنان دانشکده مطرح کردم، او در پاسخ به من گفت، این صحتبی که شما می کنید برای ما تازگی ندارد و تقریباً به یک روال عادی تبدیل شده است. بسیاری از پایان نامه های جدید با بازنویسی پایان نامه های قبلی و کمی تغییر نوشته می شوند و اعتراض شما وارد نیست.
کد خبر: ۷۵۸۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴ 26 December 2017

وقتی با کمی تغییر از یک پایان نامه با یک راهنما دوبار دفاع می شود! تقلب در آثار علمی و ضربات سنگینی که این تخلف بر جایگاه علم و دانش کشور وارد می کند، آنقدر نگران کننده است که بارها برای مقابله با این روند در سطح هیأت دولت و مجلس شورای اسلامی بحث و تصمیم گیری شده است؛ تصمیم هایی که البته هیچ گاه باعث توقف این روند غیر قانونی نشد و همچنان شیوه های جدیدی از این تخلف ها نمایان می شود. مثل دفاع از پایان نامه ای که در سال 95 با کپی برداری حداکثری از یک پایان نامه دیگر در دانشگاه تهران رخ داد.

به گزارش «تابناک»؛ امروزه و در جامعه علمی کشور، تقلب در آثار علمی و نگارش پایان نامه و یا رساله بدون در نظر گرفتن استانداردهای علمی به قدری رواج یافته که دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور نیز از خسارت برآمده از این اتفاق بی نصیب نمانده و در این دانشگاه نیز رخدادهای تأسف بار علمی رخنه کرده است.

جدا از نگارش پایان نامه و رساله توسط اشخاصی غیر از دانشجویان شاغل به تحصیل که اتفاقاً در بسیاری از موارد با زیرکی و شگردهای هوشمندانه ای که در آنها وجود دارد، امکان تشخیص تقلبی بودنشان به آسانی ممکن نیست، مرزهای تخلف و تقلب علمی به قدری توسعه یافته که بر اساس آن می توان در یک دانشکده، در یک گروه علمی و با یک استاد راهنمای مشترک از یک پایان نامه تکراری و اصطلاحاً کپی کاری شده دفاع کرد و آب هم از آب تکان نخورد.

بر اساس اطلاعاتی که «تابناک» به آن دست یافته، در یکی از دانشکده های دانشگاه تهران و در سال 1392 پایان نامه ای (عنوان پایان نامه، نام دانشکده، نام اساتید و دانشجویان نزد «تابناک» محفوظ است) در مقطع کارشناسی ارشد دفاع شد که نویسنده آن مدعی است از همین پایان نامه با همان استاد راهنما و تنها با کمی تغییر در واژه ها و نتیجه گیری بدون حتی یک بار ارجاع به پایان نامه او در همان دانشکده، این بار در سال 1395 توسط شخصی دیگر دفاع شده است.

دفاع از پایان ‌نامه‌ای که می‌توان آن را مصداق بارز پدیده انتحال و دستبرد علمی و فکری نامید و عجیب آنکه این بار هم با راهنمایی همان استاد راهنمایی دفاع شده که استاد راهنمای پایان نامه اول هم بوده است؛ پایان نامه ای که به قدری در متن و محتوا با پایان نامه دفاع شده در سال 1392 شباهت دارد که برای تشخیص این مهم مروری کلی بر صفحات دو پایان نامه تیترهای آن و نیز منابعی که در پایان نامه سال 95 استفاده شده است، کفایت می کند.

نویسنده پایان نامه اول که در شهریور سال 1392 از کار پژوهشی خود دفاع کرد، در رابطه با این تخلف علمی و پیگیری های پس از آن گفت: وقتی از این موضوع اطلاع یافتم، با ناراحتی فراوان به دانشکده  رفتم و تلاش کردم با مسئولان این دانشکده در مورد این اتفاق صحبت کنم.

این دانش آموخته ادامه داد: وقتی موضوع را با يكي از كاركنان دانشکده مطرح کردم، او در پاسخ به من گفت، این صحتبی که شما می کنید برای ما تازگی ندارد و تقریباً به یک روال عادی تبدیل شده است. بسیاری از پایان نامه های جدید با بازنویسی پایان نامه های قبلی و کمی تغییر نوشته می شوند و اعتراض شما وارد نیست.

وی افزود: برای پیگیری مسأله به یکی دیگر از مسئولان دانشکده نیز مراجعه کردم که به من گفت، من فرصت صحبت کردن در مورد این موضوعات را ندارم و کلاس دارم. من هم تصمیم گرفتم برای پیگیری شکایت از مسیر قانونی اقدام کنم که البته متوجه شدم برای گرفتن وکیل و طی مسیرهای قانونی بیش از 6 میلیون تومان باید هزینه کنم که در توان من نیست و این کار را نخواهم کرد.

نکته جالبی که در مروری بر پایان نامه نوشته در سال 95 می توان دید، این است که در این پایان نامه تعداد زیادی از منابع درون متنی پایان نامه سال 95 وجود دارد و تنها در برخی موارد متن این منابع خلاصه شده، بی آنکه حتی یک بار از نویسنده پایان نامه سال 92 در پژوهش دوم(!) نامی برده شود؛ مسأله مهمی که نشان می دهد، نویسنده پایان نامه دوم حتی زحمت ترجمه و مطالعه زیادی نیز برای رسیدن به دستاوردهای علمی به خود نداده و مهم تر اینکه استاد راهنما نیز به کار او نظارت دقیقی نداشته است.

جدا از موضوع کپی کاری پایان نامه سال 95 از روی پایان نامه سال 92 که در بالا تنها به بخش های اندکی از آن استناد شد، نکته مهم تر اینکه استاد راهنمای هر دو پایان نامه یک استاد بوده و از این دو پایان نامه در یک دانشکده و یک گروه علمی دفاع شده است. تصور اینکه استاد راهنمای پایان نامه های مورد اشاره در جریان این تخلف آشکار بوده و دست دانشجوی دوم خود را در این کپی کاری باز گذاشته است، چندان منطقی نمی آید و به همین دلیل، می توان مدعی شد او در جریان جزئیات و محتوای دقیق هیچ یک از دو پایان نامه نبوده و به معنای بهتر هیچ یک ار کارهای پژوهشی ذکر شده را نخوانده است.

نکته مهم دیگری که نباید از آن غافل ماند، اینکه از مدت ها پیش، سامانه «ایرانداک» با هدف «ثبت و اشاعه پیشنهاده‌ها (پروپوزال)، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی و صیانت از حقوق پدیدآوران در آنها» راه اندازی و از امتیازات راه اندازی آن، مقابله با خرید و فروش پایان نامه و اتفاقاتی نظیر آنچه شرحش رفت، معرفی شده است؛ سامانه‌ای که به نظر می‌رسد کارایی لازم را ندارد که اگر داشت، این اتفاق رخ نمی‌داد و به گفته دانشجوی معترض، مسئولان دانشگاه از فراوانی آن سخن نمی‌گفتند!

اشکالی بزرگ که مجابمان می‌کند قصور رخ داده در ماجرای فوق را نه صرفا در استاد راهنما و دیگر دست اندرکاران دانشکده و دانشگاه، که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بدانیم که نهایت تلاششان برای مقابله با انتحال و معضلات پایان نامه نویسی و فروش مقاله و...، طراحی و اجرای پروژه ایرانداک بوده که ظاهرا چیزی جز مرحله ای دست و پاگیر و دامن زدن به بوروکراسی اداری نیست و حتی نمی‌تواند از حقوق مؤلفان صیانت به عمل آورد، چه برسد به اهداف بزرگتری مانند همسو کردن تحقیقات در جهت اهدافی کلان تر.

بدین ترتیب، مشخص می‌شود اگر تا چند سال پیش نگرانی ما از بحث تقلب و دستبرد فکری اشاره به افرادی بود در سطح ملی و یا حتی فرا ملی به سرقت علمی و تخلف مشغول بودند، حالا سخن از دستبردی فکری است که در یک دانشکده، در یک گروه و با یک استاد راهنما رخ داده است. موضوعی ورای انتحال و سرقت علمی که باید نامی جدید برایش انتخاب کرد و برای مقابله با آن، روند مقابله با پایان نامه فروشی و معضلاتی از این دست را توسعه داده و به بررسی سوابق اساتید و نقش ایشان در بروز این تخلفات وسیع رساند، بلکه موجب شود لااقل استاد راهنما پایان نامه هایی که بابتشان درآمد کسب می‌کند را یک بار بخوانند!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۸۶
مگر معنی سیاست غیر از این است اتفاقا نمره نفر دوم باید بیشتر از اولی باشد چون سیاستمدارتر هستند.
دو استاد یک دانشکده رفتن مقاله و زحمت یه دانشجوی دیگه را مقاله ISI کردن. این ها واقعا تازگی نداره. اگر هم صحبتی بکنن خود فرد متهم میشه!
اساتید دانشگاه به روز نیستند و خیلی از آنها برای پایان نامه های دانشجویان وقت نمی گذارند، روز دفاع هم که بماند داوران فقط به شعور آدم توهین می کنند!

بعد از جلسه دفاعیه مقطع کارشناسی ارشد برای همیشه قید ادامه تحصیل در ایران رو زدم.
فاجعه ای که سالها قبل یک هشدار بود حالا به واقعیت پیوسته .
وضعیت دانشگاهها که این باشد تصور کنید کشور در آینده را که قرار است توسط نسلی از بیسوادان شیاد و متقلب اداره شود.
آخه وقتی پایان نامه ها ارزش علمی نداره ودست اول هم که باشه کپی برداری از کتاب ها و اینترنت و مجلات و روزنامه ها هست دیگه چه فرقی میکنه باز یکی از روش کپی کنه ؟ پایان نامه ای پایان نامه واقعی هست که خط به خطشو دانشجو نوشته باشه و تحقیق کرده باشه و نمونه آماری واقعی داشته باشه و بشه بهش استناد کرد و واقعا براش زحمت کشیده باشه
دستور فرمایید از چین مقاله وارد کنند تا با این مشکل دوباره مواجه نشیم.
این بنده خدا هم دیگه خیلی شلوغش کرده
معمولاً در پایان نامه ها یه فصل مربوط به ادبیات و پیشینه تحقیق هست که تئوری ها، نظریات و تتیجه تحقیقات پژوهشگران قبلی آورده میشود که در بسیاری از مواقع و موضوعاتی که در یک راستا هستند ممکن است تکراری باشند و این به معنی کپی کردن نیست
کپی کردن زمانی است که فصل های مربوط به جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری که تنها مربوط به تحقیق پژوهشگر می باشد کپی برداری شده باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
احسنت
احتمالا مبانی نظری را استاد راهنما گفته برو از این پایان نامه بردار. دیگه کسی در مبانی نظری پژوهش نمی کند
برای جل این مشکل باید از مقطع کارشناسی ارشد آموزش به سه شکل انتخابی : آموزش محور و پژوهش محور یا ترکیبی از این دو (مانند آنجه که الان هست) باشد واقعا نگارش پایان نامه کار هر کسی نیست و وقت و کار زیادی را می طلبد
وقتی وزیر علوم ، مقاله هاش کپی بوده از بقیه چه انتظاری می توان داشت.
نمونه های تصاویر متن ها کاملا گویا است که اصلا کپی کاری نبوده و صرفا منابع لاتین مشترک بوده اند.کجای کار کپی بوده؟ گزارش کاملا یک سویه تنظیم شده.
فكر ميكنيد اين مهندسين ودكترا كه دور برشما تابناك هستن چطوري با ان همه مشغله وشغل دولتي ونظامي تز دكتري مونويسند
پیشرفت علمی کشور با چاشنی دزدی مقاله !!!
بازگشت به عصر سنگی و پاره سنگی .
lمنابع يكسان كه دليل كپي نيست، اگر دقت كنيد مطالب منتسب به منابع متفاوت است و عين مطلب 1392 در سال 1395 نيامده است و لذا دليلي بر كپي كاري نيست
اگر این اتفاق در بخش نتیجه گیری پایان نامه باشد احتمال تقلب بالاست. اما در بخش هایی مانند مقدمه استفاده 2 نویسنده از یک متن با شرط اینکه به آن متن ارجاع بدهند مانعی ندارد.
اینا که فقط رفرنساش یکی یه!! که اصلن مهم نیست!!
طرف فصل رو کپی پیست کرده صدای کسی در نیومده، ایشون واسه چهار تا رفرنس این سروصدارو به پا میکنه!!!!
تابناک جان اگر معیارتون این دایره هایی است که در متن آمده است زودتر این خبر را بردار که آبروتون در خطره. مرجع دهی در همه مقالات و پایان نامه ها شیوه استانداردی دارد و مطمئن باشید صد تا مقاله هم میتونید پیدا کنید که دقیقا همین جور مرجع دهی کرده است و اسمش تقلب هم نیست.
این صحبتم نافی وجود خلافهای دیگر و حتی در این مورد خاص نیست ممکن است (با احتمال خیلی زیاد) کپی برداری اتفاق افتاده باشد ولی این سندی که شما رو کرده اید سند که نیست هیچ بیشتر شما را محکوم میکند تا مورد مد نظرتان را.
از منابع معتبر خبر دارم که خود پرسنل ایرانداک پایان نامه ها را میفروشه
اونم به قیمتی که در مقابل کار دانشجوی صاحب پایان نامه بسیار ناچیزه
من وقتی شنیدم گفتم اینکه بفروشند بعید نیست ولی چرا این همه کم؟
رساله دکتری من چهارسال حداقل زمان برد.حیف ک این همه کم ارزشه تو این مملکت تحقیق
خوب معلومه وقتي جذب در آموزش عالي كشور چه در مقام دانشجو و چه در مقام استاد ، بي ضابطه و بي قانونه اين اتفاقات كاملا طبيعيه ، از اين هم بدتر ، در مقالات isi هم به شكل گسترده تقلب درحال اتفاق افتادنه ، همين ديشب داشتم ميخوندم الزوير(Elsevier) چندين مقاله از يك استاد ايراني رو به دليل تقلب برگشت زده و از چاپش امتناع كرده ،
در واقع باید نام جدیدی برای تابناک بیابیم: رسانه تهمت و افترا و دروغ.
متن را خواندم. هیچ ربطی به تیتر نداشت. plagiarism تعریف مشخص و مراتب و شدت های معلومی دارد که انچه در این دو پایان نامه مشاهده می شود مطلقا مصداق تحلیل شما نیست.
خداوند به عاقبت تان رحم کند، شما که چنین بی پروا آبروی خلق خدا را می برید.
پایان نامه من هم در دانشگاه شیراز، با 50 درصد سرقت ادبی روبرو شد...

البته مهم نیست.....
با سلام
این مواردی که به عنوان سند ارائه نمودید نمی تواند مستدل باشد چرا که امکان دارد این موارد در بخش مقدمه صورت گرفته باشد همچنین به روز رسانی اطلاعات در مورد رشته های علوم انسانی می تواند قابل قبول باشد مثلا اوضاع سیاسی کشور در سال 92 با 96 متفاوت بوده است. لطفا دلایل مستدل ارائه نمایید.
البته مطالب ذكرشده نشان از كپي برداري و سرقت علمي ندارند. در موضوعات مشابه، طبيعتا رفرانسهاي مشابه مورد استفاده قرار ميگيرند و با دقت در متن مشخص است كه مطلب متفاوت بوده و كاملا يكسان نمي باشد. رفرانسهاي اصلي بارها و بارها توسط نويسندگان مختلف مورد ارجاع قرار ميگيرند كه در تمام دنيا عادي و شناخته شده است. شباهت موضوع نيز براي استادي كه كار تخصصي در يك زمينه انجام ميدهد قابل انتظار است.
دزدی در روز روشن با همکاری استاد مربوطه!
و اضافه بفرمایید معضل ارتقا اعضای هیات علمی را که کاملا وابسته به مقالات چاپ شده خارجی و داخلی است. واقعا ای کاش وزارت خانه های کلیه نهادهای آموزشی کشور (علوم. بهداشت. و....)فکری برای این موضوع بفرمایند. تا زمانی که نیاز وجود داشته باشد بازارهای این گونه تقلبات فراهم است. واقعا بهتر نیست بجای اینکه ترفیع سالیانه یا ارتقا منوط به مقاله شود، پیشنهادات کاربردی و ایده های خلاقانه اساتید برای حل معضلات حوزه کاری آنها و دانشجویان مد نظر قرار گیرد و در کمیته هایی در همان دانشگاه و یا حتی وزارت بررسی شود و در صورت تصویب و اجرا، آنها ملاک عمل برای ارتقا قرار گیرد؟
یعنی اینکه مراجع هر دو پایان نامه مشترک است، پایان نامه کپی شده؟
عکسها که نشان نمیدهد متن عیناً یکی باشد
این مساله خیییییلی رایجه
وقتی یه مقاله رو تنها با تغییر یک وریگول توی عنوان توی سه تا مجله داخلی چاپ میکنن.
وقتی رساله های ارشد اصلا خونده نمیشن
و من حتی دارم مواردی رو که طرف حتی به خودش زحمت نداده اسم نویسنده اول رو از داخل متن پاک کنه. (به عنوان مثال وسط رساله که راجب تهران هست یهو میبینی طرف داره کارشو توی یزد معرفی میکنه :|
وقتی با وقاحت تمام منابع رساله و مقالات رو مینویسن ویکی پدیا و گوگل !!!
دیگه شما دنبال این کارگاه بازیا هستین؟
قبلا میگفتند اینجا ایران است مهد دلیران الان باید گفت اینجا ایران است مهد متقلبان
من یک سوال از شما دارم
واقعا این پایان نامه ها به درد می خورند ؟
اگه ناراحت نمیشید اکابر از این مدل دانشگاهها که ما داریم بهتر بودند. لااقل دزدی (علمی) توش اتفاق نمی افتاد.
این که چیزی نیست یه سری شرکت ها هستن و مثل تار عنکبوت در کل کشور به هم مرتبط هستن. پایان نامه های دانشگاهها ی مختلف رو به هم می رسونن و اونها به دانشجوها میفروشن. البته جای سوال هست چه کسانی از داخل دانشگاه پایان نامه دانشجو ها رو به این شرکت ها میفروشن ؟؟؟؟ جواب مشخص خود اساتید متأسفانه. یک باند مافیایی ایجاد شده که اصلا نمیشه جلوش رو گرفت
کار علمی واقعی در ایران وجود نداره آنهایی که سرشون به تنشون می ارزید گذاشتن رفتن یه مشت بیسواد با رانت و پارتی هیات علمی شدن که حتی زحمت خوندن یه تز رو هم به خودشون نمیدن چون سوادش رو ندارن تخصصش رو ندارن جایی نشستن که حقشون نیست خودشون هم همونجوری مدرک گرفتن
همسربنده بیش از هشت ماه باکمک استادراهنمایش که بسیارهم سخت گیر بود روی پایان نامه ارشد روانشناسی خود کارکرد ودروزدفاع هم با داوران به مراتب سخت تر روبرو شد که با ارفاق نمره ۱۷/۹۵به ایشان دادند که باتوجه به معدل ۱۸ دروس ترمهای پاس شده اگر نمره ۱۸ داده بودند ایشان می توانست بدون کنکور واردمقطع دکترابشود چندروزبعد یکی از هم دوره ای های ایشان یه همسرم گفته بود که او پایان نامه اش را کسی دیگر برایش تهیه کرده بود با کمک یکی ازاستادان دفاع کرده ونمره ۱۸ گرفته و۲ نمره برای مقاله گذاشته اند!! اینهم وضعیت دانشگاههای ماست.
یک مشکل بزرگ در این مورد موضوعات تکراری هست که اساتید برای پایان نامه دانشجویان در نظر میگیرند. معمولاً اساتید به موضوع خاصی علاقه مد هستند و فقط به اون موضوع میپردازن واسه همین پروژه های خیلی مشابه تعریف میکنن که نتیجش تحریک دانشجوها به کپی برداری از کار قبلیه!
ادب از کی آموختی از ...از صدا و سیما ....وقتی اینها راحت پخش دزدی دارند از مردم چه انتظاری دارید....!!!
کپی حتی بدون هیچ تغییری به یک امر عادری تبدیل شده- نه تنها نظارتی روی پایان نامه ها نیست- هیچ برخورد جدی هم با متخلفان نمیشه- همه جای دنیا مدرک فرد باید باطل بشه
سلام جدیدا مد شده که خود استاد راهنما با گرفتن مقدار پول خودش پایان نامه رو می نوی
سه
برای جلوگیری از این تقلبها باید مانند آمریکا از مدرک گرایی در ایران اجتناب کرد مخصوصا مدرک دکترا. در آمریکا با صرف داشتن مدرک دکترا نمیتوان هیچ پیشرفت شغلی داشت بلکه نتایج تحقیقاتی شخص در ژورنالهای معتبر ملاک است. در ضمن در جایی که اکثر مسوولآن و شمار زیادی از استادان بخاطر مدرک گرایی به سمت گرفتن مدارک دکترای قلابی و نامعتبر رفته اند، به هیچ وجه نمیشود در مورد تقلبهای علمی کاری انجام داد.
حالا این که شبیه هم هستند. بعضی ها مثل هم هستند. یعنی کلا دوباره ارائه شده است.
طرف برات پایان نامه مینویسه هم روش ارایه بهت یاد میده کجای کاری؟
متاسفانه سیستم آموزش و پرورش ما همه ارزش ها را به جای کار مفید به انجام تحصیلات غیرمفید داده. نتیجه آنکه همه دانش آموزان می خواهند دانشگاهی شوند و آموزش عالی هم بدون نظارت اشتباه آموزش و پرورش را تکمیل کرده و افرادی را در مقاطع تکمیلی گرفته که حداقل های سواد دانشگاهی را هم ندارند. نتیجه می شود این بازار سیاه علمی.
کلا همه چیزمان به هم میاید.
کی الان از این پایان نامه ها بیشترین سود رو میبره. تنها کسی که از این سیستم پایان نامه ای سود میبره اعضا هیات علمی !! دانشگاه ها هستند. من به شما میگم. یک پایان نامه ارشد 6 واحد معادل 6 میلیون تومن و یک پایان نامه دکتری تخصصی 20 واحد معادل 20 میلیون تومن در دانشگاه های علوم پزشکی کشور که من خبر موثق دارم برای اساتید به اصطلاح راهنما که فقط اسمشان در پایان نامه هست و دیگر هیچ کاری نمیکنند درامد داره و به عنوان امتیاز هم برای ارتقا آنها محاسبه میشود. منبع این پول پرداختی هم بیت المال هست که در غالب بودجه پژوهشی به دانشگاه ها داده میشه در حالی که هیچ بازدهی نداره. در حالی که تمام کار پژوهشی و هزینه ها را دانشجویان بیچاره میپردازند. کی بیشترین ضرر رو میکنه دانشجویان بیچاره و درختان .
اي بابا. چقدر ساده ايد شما. در سال 79 که من از پايان نامه خود در يکي از دانشکده هاي مکانيک دفاع مي کردم دوستي داشتم که اتفاقا شاگرد اول دوره ما بود. قبل از عيد او را ديدم گفتم چه خبر از پايان نامه ات. گفت موضوعي که تعريف کرده ام به بن بست خورده است. روز 16 يا 17 (اولين روز بعد از تعطيلات) که او را ديدم گفتم چه شد گفت تايپ کرده ام و آماده دفاع هستم و چند روز بعد هم دفاع کرد. سر جلسه دفاعش هم تقريبا تمام ارکان دانشکده و بسياري از اساتيد آمده بودند. جالب اينجا است که استاد راهنماي اصلي و يکي از داوران نيامده بودند و بعدا که فهميديم چه شده مشخص شده چرا نيامده اند. جالبتر اينجاست که خود اين دوست من چند سوال به من داد که به صورت نمادين در جلسه و موقع پرسش و پاسخ از او بپرسم و وقتي نوبت دانشجويان رسيد و من سوالم را پرسيدم اساتيد حاضر در جلسه به شدت به من برگشتند که شما اشتباه مي کنيد و ديگر ادامه ندهيد بعد هم همه داوران فرم نمره را به استاد راهنماي دوم که دقيقا قبل از دفاع به تز اضافه شده بود، دادند و گفتند خودت از طرف ما هر نمره اي که صلاح مي داني وارد کن و فرمها را سفيد امضا کردند و استاد راهنماي دوم هم نمره 20 داد. بعدا پيگيري کرديم ديديم اين پايان نامه دقيقا کپي يکي ديگر از پايان نامه ها است که 10 سال پيش دفاع شده بود و فقط نتيجه يک جستجوي اينترنتي که حاوي کار علمي مشخصي هم نبود به پايان نامه جديد اضافه شده بود. بعد هم آن دانشجو را به عنوان دانشجوي رتبه اول به سازمان ملل براي کار در شتاب دهنده اي که اسمش الان يادم نيست معرفي کردند و بدون اينکه سربازي رفته باشد و با وديعه اي که دولت براي او گذاشته بود به فرانسه اعزام کردند و او هم ديگر برنگشت. ما هم البته موضوع را به معاونت پژوهشي دانشکده اعلام کرديم ولي تنها جوابي که شنيديم اين بود" بررسي مي کنم اگر حرف شما درست بود حتما اقدام ميکنم" البته حتما حرف ما درست نبوده وگرنه ايشان بررسي کرده و اقدام هم کرده است.
به نظر بنده استفاده از تعاریف یکسان در صورت اشاره به منبع معتبر هیچ ایراد علمی نداشته و در بسیاری از پایان نامه ها استفاده می شود
سلام
وقتی من دانشجو نمیخوام پایان نامه بردارم و دانشگاه با افتخار میاد و اعلام میکنه که ما دوره آموزش محور رو لغو کردیم و دانشجو باییییید پایان نامه برداره و برای دانشگاه فقط و فقط پول مهم هستش ، دانشجو هم مجبور میشه بره بده پایان نامه رو بیرون براش بنویسن و این موارد پیش بیاد.
البته باید از دانشگاه بخصوص ازاد برای اینکه (شعار)کار و تولید ملی رو برای با این حرکتش (یعنی لغو دوره آموزش محور برای تولید پایان نامه کشکی) تو امسال متوقف نکرده تقدیر و تشکر کرد.
من فکر کردم از اونایی هست که عینا کپی می کنند میذارن تو صحافی!
این زحمت کشیده!
من موردی را سراغ دارم که یک استاد، مقاله حاضر و آمده یک دانشجوی دکتری را به فردی از اقوامش داده بود و سفارش کرده بود تا با تنها عوض کردن نام گیاه، مقاله را به اسم خود ثبت کند. اتفاقا این استاد محترم!!!، دانشمند پرآوازه!!! ای هم بود که با شکایتها و پیگیریهای دانشجو سرانجام از طرف کمیته حقیقت یاب وزارت علوم محکوم هم شد
من چیزی بصورت تقلب علمی نیافتم،
چون رفرنسها شبیه هستن پس تقلبه؟ عحب حرفای مفتی میزنین
البته متاسفانه این موضوع تبدیل به یک اپیدمی شده است اما مستندات ارائه شده در اینجا به عنوان مشابهت چند منبع و آن هم در فصل مبانی نظری، چندان قابل استناد برای نشان دادن یک دزدی علمی نیست. اگر فصول بعدی که عملا بیان کننده کار اصلی محقق است، مشابهت داشته باشند می‌تواند این ادعا را تقویت کند.
تا زمانی تحصیل در یک رشته ۱_ نه براساس علاقه که به اجبار سیستم گزینشی فرسوده ۲_ صرف گرفتن مدرک ۳_ برای تاخیر در رفتن به سربازی و ورود به بازار کار با آینده نا معلوم (که چه عرض کنم برای فرار از نامیده شدن به عنوان فرد" بیکار") صورت می گیرد، توقع بیشتری نمیتوان داشت. البته باید به همه اینها تنبلی نهادینه شده در ذات ما ایرانی ها و راحت طلبی رو هم اضافه کرد
بابا مدرک تو ایران کشک هست و پایان نامه هم کشک پس خودتون رو نگران نکنید. نگران فقر، بیکاری، تخم مرغ باشید برادر من
کاش این پایان نامه را جمع می کردند. جز هدر رفتن کاغذ آچار و رفت و آمدهای الکی هیچ فایده ای ندارد. یاد روزهای دفاعم میفتم حالم بد میشه. گالینگور. تایپ. کپی. بدو بدو دنبال استاد. روز دفاع که از همه بدتر. الآن هم بیکار تو خونه نشستم نظرات رو لایک و یا دیسلایک می زنم. اینه عاقبتم.
منظورتان این است که هیچ پاراگرافی نباید در دو پایان نامه مشابه باشد
این نویسنده سال 92 هم بیکار است که رفته مچ گیری می کند. مثلا می خواهد چی را ثابت کند؟ اگر بخواهیم به این دید نگاه کنیم اکثر کارها را می توان زیر سوال برد، حتی کار ایشان را. البته بهتر است که سال 95 به پایان نامه سال 92 ارجاع داده باشد.
در یکی از دانشگاه های ازاد استان فارس 7 نفر در شهریور ماه بدون پایان نامه دفاع کردند
معمولا فصلهای اول هر پایان نامه ای، استناد به مقالات و کتابها است. یعنی اگه بررسی کنین همه پایان نامه ها، همه جای دنیا، همینجوره، در حالی که فصلهای آخر، بیشتر توضیح کار خود شخص هست. برای صحت ادعای این شخص، باید فصلی که کار خودش رو توضیح داده بررسی کنین، نه فصلهای اول...
در هر صورت از دانشگاه تهران همین هم بعید بود!!!!!!!!!!!
این معلومه کار از استاد است که ادرس پابانامه را به دانشجو داده باید ربس دانشگاه بشدت پگیر ان باشند ودانشجو واستاد را محاکمه کنند امروز اینقدر فساد گشترش بافته که دانشگاها هم از ان مصون نمانده به قول پروین اعتصامی گر حکم کنند که مست گیرند هر انچه در شهر است گیرند
خدا را شکر که حداقل در کشورمان امنیت داریم
فاتحه علم چندسالی است در ایران خوانده شده است !!!!
سلام
شما اگر سری به محل های نگهداری پایان نامه ها بزنین دانشگاه دولتی و آزاد هم فرقی نمی کنه می بینید که این عمل خیلی عادی شده و سه فصل مقدمه و کلیات، پیشینه تحقیق و روش تحقیق کاملا یکسانی با موضوعات تقریبا مشابهی دفاع میشه.
این مسأله، نتیجه مستقیم نحوه استخدام اعضای هیأت علمی و همچنین وجود حاشیه امنیت برای آن ها در قبال تخلفات مرتکب شده می باشد.

ای کاش مسئولین حراست و کمیته های انضباطی دانشگاه ها گزارشی از اقداماتشان در طول سال منتشر می کردند تا بقیه هم بفهمند فعالیت این عزیزان تا چه حد مفید می باشد.
بياييد من دست شما را بگيرم ببرم دانشكده منابع طبيعي دانشگاه تهران ...آنهم نه سال هاي اخير كه سال 80 همكلاس من پايان نامه دوستش را كه يك هفته قبل در دانشگاه آزاد كرج دفاع شده بود آورد دانشكده و جلوي كلي استاد دفاع كرد وآب از آب تكان نخورد.
تازه بعدش ريس دانشكده(استاد راهنماي خودش) با دستكاري در نتايج قبولي دكتراي مرا دو دستي تقديم او و همكلاس متقلب ديگر كرد.
الان همان آدم ها استاد دانشگاه هاي شهيد بهشتي و تهران استند و من بعد از چند سال ناراحتي روحي اكنون تازه شدم يك دانشجوي دكترا ي بيكار وبي پول كه ديگز حتي شرايط سني هيئت علمي شدن را ندارم.
دلت خوشه، مگه استادا میخونن؟ فقط تو فکر پول راهنمایی تز هستند
اقااااا... همه جا اشفته بازاره.اینم روش.تا ببینیم کک چه کسی خواهد گزید.!!!!
همین هفته شاهد بودم در دانشگاه تهران مرکز خانمی بدون تهیه نسخه هارد کپی و در حالی که عملا هیچ متن منسجمی تهیه نکرده بود صرفا با ارائه پاور پوینت دفاع کرد و نمره گرفت و قرار شد متن را بعدا تحویل اساتید بدهد !!!! باورش سخته ولی آره الان اینجوری شده کارشناسی ارشد . کیلویی
برای اینجانب اتفاق افتاده
سال 82 در شریف دفاع کردم.
پایان نامه ای در سال 92 در مقطع ارشد در دانشگاه مالک اشتر دفاع شده که کپی کامل از پایان نامه این حقیر است.
فرد مذکور هم اکنون در حال سپری کردن دوره دکتری در دانشگاه تربیت مدرس است!!!
سلام
مشکل پایان نامه نویسی توسط دیگران آثار بسیار زیان باری برای کل ججامعه دارد،به خصوص هنگامی که این افراد بعدا مدیران ومهندسان دستگاههای دولتی وعمومی می شوند.اما با ان به طور جدی برخورد نمی شود زیرا که کسانی که باید برخورد کنند خود ذی نفع این جریان هستند.
بررسی ارائه شده نیز شکل ساده انگارانه وقابل رد شدن برای نشان دادن کپی زدن می باشد.اصل این است که آیا در متدولوژی وروش شناسی وبه خصوص جمع اوری اطلاعات چه انجام شده است. منابع مشابه عامل اصلی مخدوش بودن پایان نامه نیست.
اما یک راه حل ساده: معاونت پژوهشی دانشگاه ها ومراکز پژوهشی انها برکار جمع آوری وتحلیل اطلاعات پایان نامه نظارت وکنترل نماید.این کار ضمن تعطیلی عمده کار پایان نامه نویس ،باعث می شود که نتایج به دست آمده هم قابل اتکا باشد.
چقد نامربوط بود این نوشته. یعنی چون فلانی از فلان مقاله استفاده کرده و ارجاع داده دیگه کسی حق ارجاع به اون مقاله رو نداره؟؟؟ شما اصلا روش تحقیق میدونین چیه و چجوریه؟ خنده دار بود واقعا...
خواهشا هر شر و وری را منتشر نکنید. من ایرادی نمی بینم. یعنی نفر اول شاکیه چرا نفر دوم از همان رفرنس ها استفاده کرده و اسمی از او نیاورده؟ جل الخالق! خب چه دلیلی داره به شما رفرنس بده وقتی خودش بازنویسی کرده. عجب ایده مسخره ای! معلومه باید به نفر اصلی که نویسنده خارجیه رفرنس بده. تازه در بخش مقدمه زیاد هم سختگیری لازم نیست. مهم بخش بحث و نتیجه گیری هست. خواهشا آبروی دانشگاه تهران را اینطوری نبرید.
امیدوارم نظرات رو به طور کامل منتشر کنید. چیزهایی که از عکس های گذاشته شده مشخصه اینه که هیچ گونه کپی برداری صورت نگرفته و صرفا مراجع کار یکسان بوده است. نویسنده مظلب به نظر آشنا با فرایند تهیه پایان نامه نبوده که در قسمت مقدمه و کارهای قبلی انجام شده فرد مجاز به استفاده از پایان نامه های قدیمتر با ذکر منبع می باشد و این روال در همه دنیا مرسوم است. در موورد موضوع هم همانطور که میدانید اکثر اساتید ادامه کار دانشجوهای قبلیو برای دانشجوهای جدید تعریف می کنند تا پروژه شکل کامل تری به خودش بگیره. هیچ موضوعی ما نداریم که فقط یک نسخه پایان نامه در موردش باشه در همه موضوعات پایان نامه های متعددی انجام شده تا باعث پیشرفت و نتیجه گیری های بهتر در آن زمینه گردد. هدف از این مطلب تابناک امیدوارم دلسوزانه بوده باشه و این پایان نامه از آشناهای نفرات تابناک نبوده باشه.
اى كاش فقط پايان نامه بود، درخيلى جاها اين مشكل هست مثلا شركتهايى كه در زمينه بازرسى وسورويانس كارمى كنند اجبار به پياده كردن ايزو ١٧٠٢٠ واخيرابالاتر رادارندكه نهايتا توسط مراجع بالادستى مثا اداره استاندارد تاييدبايدشوند.
عملا شده دكانى كه استاندارداجراشده براى شركت قبلى رافقط باتغيير اسامى وبرخى تغييرات جزئى بيايندباهزينه هنگفت به خوردشركت شمابدهند وكلى هزينه ترددو بازديد وهتل و...رو دست شمابگذارندكه كلى كاغذحروم بشه وخوب اين وسط بطبع تالى فاسدهم بوجودميادوترجيحاشماكار رو به كسى ميدى كه تاييدكاررو راحتر بگيره....
واقعا با اين ركوداين هزينه هاجزسوق دادن همه به جبران هزينه هابه طريق ديگرنيست؟
اين استانداردها بايدداوطلبانه اجرابشه واون وقتيه كه شركتهامطمئن بشن اين هزينه هاباعث بهبودكار وكاهش هزينه هاميشه كه متاسفانه نيست
قضيه داستان چوپونيه كه پسرش رفت ديپلم گرفت وچون بيكاربود آمدبغل دست باباش چوپونى ، موقعى كه گوسفندهارو مى كردن توآغل باباهه ديد پسرش داره پاهاى گوسفندها رو ميشمره!! گفت چكارميكنى؟ گفت من تحصيل كردم پاهارو مى شمرم تقسيم بر٤ مى كنم! تا تعدادگوسفندهارو بدست بيارم
مثلا خواستی اسم دانشکده و گروه و... به خیال خودت محفوظ نگه داری.... خحخخ. دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران... احتمالا گروه هم گروه سیاست داخلی است.... خخخ
مرگ برآمریکا
عزیز من خبرهایی را منتشر میکنید که خواننده حس میکنه با شعورش بازی می کنید! شما اگه میخوای کار اساسی بکنی اول بررسی چند نفر از کسانی که به درجه استادی!!!!!!!! رسیدن، دانشجوهای بیچاره را نردبان نکرده اند....!!! اساسا چرا حضراتی که دانشجوی تحصیلات تکیملی دارند، زودتر دانشیار و استاد میشن!!!!!!!!!!!!!!!!! خانه از پای بست ویران است................. چطور بعضی با وجود داشتن ده سمت مختلف دکترا میگیرن!!!!!!!!!!!! اینقدر با شعور ملت بازی نکنید لطفا!!!!!!!!!!!!!!!!!
من دانشیار دانشگاه هستم متاسفانه خیلی یک طرفه به قاضی می روید اینکه در مواردی حتی ممکن است رد برخی جاها موارد زیادی مشکلاتی باشد جای شک نیست ولی اینکه همه را با یک چوب بزنید واقعا بی انصافی هست. اکثر افرادی که مدرک می گیرند و خیلی هم هم همینجا اعتراض کرده اند لیاقت گرفتن مدرک ندارند و بنده خود در چند مورد این دانشجویان را معرفی کرده ام ولی هیچ برخوردی نمی شود و می گویند فارغ التحصیل کنید نمی شود دانشجو را اخراج کرد. بنده سالی ده میلیون هم از پزوهش درامد ندارم در حالیکه شاخصهای پزوهشی بالایی دارم. خیلی از نظرات بی انصافی است البته بنده و خیلی از اساتید با برخورد قاطع با سرقت ادبی موافقم چون همین الانم نگرش بد به پزوهش های ایرانی ایجاد شده است البته امسال هم این نامه سفت و سخت ابلاغ شده که امیدوارم اجرا شود
من کپی برداری ندیدم. یک مرجع می تواند در چندین مقاله یا رساله یا کتاب استفاده شود. این دلیلی بر تقلب نیست. اگر یک مرجع استفاده زیاد نداشته باشد، اصطلاحا citation نمی گیرد. چرا شما فکر می کنید استفاده از مرجع یعنی تقلب؟ یک مرجع هرچه بیشتر استفاده شود با ارزش تر است. چرا سایت تابناک به راحتی به همه اهانت می کند.
با سلام و احترام
من دانشجوي در حال نوشتن پايان نامه فوق ليسانس مديريت كار افريني گرايش توريسم هستم و بارها پيشنهاد داده ام كه براي يك فوق ليسانس مديريت كارآفريني گرايش توريسم هيچ پايان نامه اي مفيد تر و كارآمد تر از راه اندازي حداقل 15كسب و كار براي مردم در صنعت گردشگري نيست البته با تائيد استاد راهنما و هيئت داوران .
و اين به نحوي باشد كه باعث اشتغال زايي و كمك به راه اندازي جدي و قابل تائيد كسب و كار براي كشور باشد
وقت افرادي مثل من و امثال من نبايد زياد صرف نوشتن پايان نامه و تئوري سازي شود من با كلمه تقلب مخالفم و لي روش تحقيق ها آنقدر نزديك به هم شده كه دانشجو نمي داند چگونه راهش را از محققان ديگر جدا كند و اين جاست كه بحث كپي برداري به اشتباه به ميان مي ايد
بابا به خدا راه يكي است نتيجه را بچسبيد و ببينيد دانشجوي فوق ليسانس چگونه مي خواهد براي اقتصاد كشور هم افزايي ايجاد كند
من مبتكر مانيتورينگ پرواز هاي چارتري در كشور و داراي تائيديه هستم و از طرفي پيشنهاد دهنده و پيگير تا اجرايي شدن تغيير بليط هاي قطار از ticket به e-ticket نيز مي باشم كه خدمتي شايسته به صنعت گردشگري شد
خوب اگر آنچه گفتم حقيقت داشته باشد اين ها ارزش دارد يا تكرار مكررات و جنگلك بازي
.با تشكر
سلام،

خوبه یک بررسی از دستورالعمل COPE بعمل آورید و بعد یک بررسی دیگر در سطح مدیران علمی و نمایندگان مجلس انجام دهید و ببینید جه اتفاقاتی دارد اتفاق می افتد؟ طبیعی است وقتی خیلی ها خودشان مرتکب چنین خطایی هستند چگونه می توانند با آن برخورد کنند؟
من که تقلبی ندیدم نفر دوم همان مرجع هایی استفاده کرده که نفر اول در مقاله اش نوشته است. نفر فقط حق کپی رایت نوشته های که منحصرا از خودش است را دارد وگرنه که صدها محقق میتوانند در انتشاراتشان به مرجع مشابه رجوع کنند.
ضمنا مسول کتابخانه تخصص در کپی رایت را ندارد که ایشان ازشون سوال کردند و جوابش برایشون دلیل به حقانیت حرفشان شده است
اوستاد گرامی !!!امثال شما هستند در دانشگاهها که همه کار میکنند با از خدا بیخبری...
خودم دیدم که امثال شما دنبال این بودند که دانشجوی دختر با انها پایان نامه بگیرد.برای چه؟؟
خدا میداند...پس خجالت بکش و در اینجا نظر نذار
سايت محترم تابناك . بنده به عنوان يك پژوهشگر اعلام ميكنم كه اين اسنادي كه شما گذاشتين به هيچ عنوان كپي محسوب نميشود. لطفا اين مورد را با چند نفر از اساتيد دانشگاه بررسي كنين. منابعي كه دورش را با خودكار قرمز خط كشيذين صرفا منابعي معتبر هستند كه هر كسي ميتونه به كرات از اونها در هر جا كه هست با ذكر استفاده كند و به هيچ عنوان سرقت علمي محسوب نميشود كما اين كه متن قبل از اين رفرنس نويسي ها هم متفاوت است. اشتباهي به عرضتون رسوندن.
ایران داک که خیلی وقته هک شده
با سلام، بنده دانشیار دانشگاه دولتی هستم. متأسفانه قضاوت‌های شما یک‌طرفه است. بنده دقیقاً ۲۰ سال سابقهٔ کار دارم. تعداد پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد راهنمایی‌شده توسط اینجانب، در حدود ۲۲ مورد بوده است. یعنی تقریباً سالی یک پایان‌نامه. نگاه ما به مقولهٔ پایان‌نامه، صرفاً نگاه مالی نیست. جنبهٔ علمی آن برای ما مهم‌تر است. هر پژوهش مطالب زیادی را به افراد دخیل در پژوهش یاد می‌دهد. از نظر مالی، یک پایان‌نامه کارشناسی ارشد معادل شش واحد است که یک و نیم واحد آن به مشاور و چهار و نیم واحد آن به استاد راهنمای پایان‌نامه می‌رسد. حق‌الزحمه هر واحد، تابعی از رتبه و پایهٔ استاد است. برای مثال، بنده با رتبهٔ دانشیاری و پایهٔ ۲۵، برای هر واحد، پس از کسر مالیات، حدود ۶۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنم که برای چهار و نیم واحد، رقمی کمتر از سه میلیون تومان می‌شود که اگر به ۱۲ ماه سال تقسیم شود، چیزی در حدود ۲۵۰ هزار تومان در ماه، و اگر دو پایان‌نامه داشته باشم، ماهانه ۵۰۰ هزار تومان می‌شود. آیا این رقم خیلی زیاد است؟! هم‌رتبه‌های ما در سایر سازمان‌ها چقدر دریافت می‌کنند؟ آیا فکر می‌کنید وضع مالی ما خیلی خوب است؟ پس لطفاً یک بررسی نیز در این زمینه داشته باشید. تازه، برای استادیاران کم‌سابقه، مبلغ حق‌الزحمه پایان‌نامه، خیلی کمتر و در حدود یک و نیم تا دو میلیون تومان است. بنابراین این شش میلیونی که دوستان گفته‌اند صحت ندارد. ضمن اینکه برای پایان‌نامه و مقاله مستخرج از آن بسیار وقت می‌گذاریم. البته منکر برخی کژی‌ها در بین همکارانمان نیستم. علت آن را نیز توسعهٔ بی‌حدوحصر مقاطع تحصیلات تکمیلی بدون امکانات کافی و ورود دانشجویان بسیار کم‌سواد به این دوره‌ها، عدم نظارت کافی بر کارهای پژوهشی، عدم قاطعیت در برخورد با تقلب‌های علمی و به‌خصوص اوضاع فاجعه‌بار مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای آزاد و پیام نور می‌دانم. امثال ما با چنگ و دندان تلاش داریم استانداردهای پژوهشی را در دانشگاه حفظ کنیم. پس در این راه به کمک همه من‌جمله شما نیاز داریم.
با سلام و عرض ادب
من تمام نوشته و حتی کامنتهای مردم عزیز را خواندم قصدم توهین به شخص خاصی نیست چون خودم دانشجوی دکترای انتقالی به داخل کشور هستم بر خودم وظیفه می‌دونم نکاتی را به سمع و نظر دوستان نگارنده و دوستان کامنت گذاری برسونم. واقعیتش اینه که این گله و شکایت‌ها دردی را دوا نمیکنه. وزارت محترم علوم تا زمانی که ابزارهای نظارتی لازم مجهز نباشه تا صد سال دیگه همین آش و همین کاسه است. من قبلاً هم این پیشنهاد را داده ام ولی کسی گوش نمیکنه . تا زمانی که سامانه Turnitin برای کشور ما فعال نشه و در سیستم آکادمیکمون جای میگیره هیچ چیز عوض نمیشه . البته از این عکسی که در این خبر اومده چیز خاصی دستگیر نمیشه زیرا که فقط یک رفرنس هستش اما بهر حال حالا که افکار عمومی دانشگاهی حساس شده باید کاری کرد من وشنهاداتمو بدین شرح میدم خدمتتون:
۱. عضویت در سایت Turnitin و پرداخت آبونمان سالانه.
۲. قرارداد بستن با این سایت جهت قرار دادن و ایندکس شدن زبان فارسی در این سایت فوق العاده که اکانت‌های کاربریش در تمام دنیا دست اساتید هستش و دانشجو امکان دخل و تصرفی را ندارم و حداکثر میتونی تا سه کلمه مشابه با رکورد علمی دیگه ثبت کنه و درصد مورد قبولی ۲۰ درصدهای البته اساتید مخصوصا استاد خودم زیر ۱۰ درصد ییمیلاریتی را می‌پذیرفت یعنی plegiarism یا دزدی ادبی به حداقل میرسه.
۳. بستن قرارداد با پایگاه تامسون رویترز و پرداخت آبونه سالانه جهت ایندکس شده در web of knowledge و البته کتابخانه کنگره آمریکا. واقعیتش اینه که سایت ایرانداک نه قابلیتی داره و نه استفاده نظارتی درستی ازش میشه چرا که قابلیت Tracking و ردیابی را بدلیل ضعف سیستم مدارهای.
۴. در دنیا سیستمی وجود داره جهت Paraphrase یا بازنویسی ادبی مقالات و آثار علمی که کاملا علمی و پذیرفته شده است. اگر اساتید ما دوره های لازم جهت متحدالشکل شدن پایان نامه ها با دنیا و بازنویسی مطالب برداشتی طبق استانداردهای روز دنیا فرابگیرد این مشکلات حل میشه.
۵. ما بالاخره باید بپذیریم و بریم به سمتی که پایان نامه هامون انگلیسی بشه که اگر اینطور باشه باید استانداردهای کنگره آمریکا را بپذیریم و این مشکلات کاملا حل خواهد شد فقط عزم جزم میخواهد. از مردم عزیزمان هم خواهش میکنم احساسی برخورد نکنند و ساحت مقدس اساتید را هتک حرمت ننمایند
انشاا... عاقبت بخیر بشیم هممون
تا زمانی که پژوهش هدفمند و تقاضا محور و کاربردی نباشد و هدف از آن رفع مشکلات و معضلات و نیازهای کشور نباشد همین است که هست.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار