بازدید 8034

چگونه از سرگرمی‌های خود یک کسب‌وکار سودآور بسازیم؟

کد خبر: ۷۵۸۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴ 24 December 2017

چه تعداد از ما همیشه از شغل خود ابراز نارضایتی می‌کنیم و به دنبال روزنه‌ای برای دنبال رهایی از روزمرگی و دنبال کردن آرزوهای خود هستیم؟ واقعیت این است که بسیاری از ما دوست داریم مخارج زندگی خود را از طریق کاری که به آن عشق می‌ورزیم، تأمین کنیم و این همان چیزی است که می‌تواند ما را به سمت کارآفرینی سوق دهد.

اما چگونه می‌توان به این آرزو جامه عمل پوشاند؟ چگونه می‌توانیم سرگرمی‌هایی مانند عکاسی و باغبانی که برای تفریح انجامشان می‌دهیم را به یک کسب‌وکار پرسود تبدیل کنیم؟ قطعاً پاسخ این سؤالات به‌سادگی اینکه بخواهیم شغل خود را رها نموده و به دنبال آرزوهای خود برویم، نیست. در عوض ما می‌توانیم با اتخاذ تدابیر لازم و برداشتن گام‌هایی اساسی، هم شغل و درآمد ثابت خود را حفظ کنیم و هم آرزوهایمان را برآورده سازیم.

چگونه از سرگرمی‌های خود یک کسب‌وکار سودآور بسازیم؟

1. به دنبال دریافت بازخوردهای صادقانه باشید

یادتان باشد که نه شما می‌توانید بهترین قضاوت را در مورد عملکرد خودتان داشته باشید و نه خانواده و دوستانتان می‌توانند چنین کاری را برای شما انجام دهند. بنابراین شما به یک مربی (یک فرد حرفه‌ای و باتجربه) نیاز دارید که عملکردتان را بررسی کند و بازخوردهای صادقانه به شما ارائه نماید. وقتی می‌توانید از سرگرمی‌های خود به پول برسید که کارتان عالی و خاص باشد. امروز بسیاری از مردم دوربین عکاسی دارند اما تعداد بسیار کمی از آنها با نورپردازی و فریم‌بندی آشنا هستند. حتی برخی از عکاسان حرفه‌ای نیز گاهی نمی‌توانند عصاره یک لحظه را آن‌طور که بایدوشاید شکار کنند.

قطعاً هیچ‌کس دوست ندارد در رؤیاهای خود فرد متوسطی باشد چراکه اساساً متوسط بودن با ماهیت رؤیاپردازی در تضاد است. شما باید مطمئن شوید که ایده‌هایتان آن‌قدر خوب هستند که شما را به موفقیت برسانند و مهارت‌هایتان به حدی رسیده‌اند که برای تحقق رؤیاهایتان کافی باشند. در صورت امکان بهتر است افراد خبره‌ای که حاضرند دانش خود را در اختیار شما قرار داده و کارتان را نقد کنند را یافته و با آنها مشورت کنید.

شما باید حضور در یک محیط آموزشی –که البته لزوماً دانشگاه نیست- را در برنامه‌های خود بگنجانید؛ در چنین محیطی شما این شانس را خواهید داشت که علاوه بر بهره‌مند شدن از راهنمایی‌ها و بازخوردهای یک مدرس خبره، با سایر افرادی که مانند شما برای پیشرفت کارشان وارد آن محیط آموزشی شده‌اند نیز در ارتباط باشید و تجربیاتتان را با هم به اشتراک بگذارید.

2. اثبات مفهوم را در دستور کار قرار دهید

اثبات مفهوم (proof of concept) یک اصطلاح تجاری است که در بین کارآفرینانی که در پی یافتن منابع مالی هستند، رواج دارد. حتی اگر شما برای راه‌اندازی کسب‌وکارتان نیازی به منابع مالی بیرونی نداشته باشید باز هم به دست آوردن و حفظ اثبات مفهوم می‌تواند برای شما مثمر ثمر باشد زیرا حداقل به شما کمک می‌کند که بهتر متوجه شوید آیا مردم از کالا یا خدمات شما استقبال خواهند کرد یا خیر.

یک روش سریع برای آگاه شدن از اینکه محصولات یا خدمات شما تا چه حد قابلیت عرضه در بازار را دارد این است که از طریق وب‌سایت‌های تأمین مالی جمعی (crowd-funding) آنها را به بوته آزمون بگذارید و ببینید که سرمایه‌گذاران چقدر به موفقیت محصولات و خدمات شما در بازار امیدوارند.

برای اینکه بتوانید برای ایده‌های خود حامی مالی بیابید، باید بتوانید آنها را به بهترین نحو به سرمایه‌گذاران معرفی کنید. هرروز هزاران ایده در وب‌سایت‌های تأمین مالی جمعی در برابر چشمان تیزبین سرمایه‌گذاران خطرپذیر قرار می‌گیرد و بزرگ‌ترین چالش برای شما این است که بتوانید ایده خود را در میان انبوهی از ایده‌های گوناگون، متمایز و خاص جلوه دهید. تأمین مالی جمعی یک آوردگاه سخت و گاهی خشن و بی‌رحم است که معلوم می‌کند آیا کسی حاضر است برای کار شما پولی بپردازد یا خیر. اگر شما پیروز این نبرد باشید، نه‌تنها سرمایه لازم برای راه‌اندازی کسب‌وکارتان را به دست می‌آورید بلکه به‌نوعی می‌توانید انتظار داشته باشید که کارتان در بازار نیز مورد اقبال مشتریان قرار گیرد.

3. شغل جانبی داشته باشید

هر شغلی علاوه بر شغل اصلی –که درآمد شما از آن تأمین می‌شود- یک شغل جانبی به حساب می‌آید و شما می‌توانید از محل آن درآمد بیشتری کسب کنید. اگر شما مجبورید برای تأمین هزینه‌های زندگی خود به‌صورت تمام‌وقت کار کنید، باز هم می‌توانید تعطیلات آخر هفته را به کسب‌وکار شخصی‌تان اختصاص دهید. تعطیلات آخر هفته فرصت مناسبی برای بازاریابی ایمیلی، انجمن‌سازی، بهبود وب‌سایت و یا هر تلاش دیگری است که بتواند به پیشرفت کسب‌وکار شما کمک کند.

علاوه بر این، اقتصاد مبتنی بر آزادکاری (gig economy) این فرصت را برای بسیاری از افراد فراهم آورده است که با استفاده از امکاناتی که برخی پایگاه‌های اینترنتی همگانی مانند Lyft، Airbnb و ... در اختیارشان قرار می‌دهند، درآمد دائمی یا موقتی بیشتری کسب کنند. درآمدی که برخی افراد از این محل به دست می‌آوردند حتی از درآمد شغل اصلی آنها نیز بیشتر است.

هرگاه اطمینان حاصل کردید که به اندازه کافی در کسب‌وکار شخصی خود پیشرفت داشته‌اید و سفارشات دریافتی‌تان به حدی رسیده است که بتوانید به‌عنوان درآمد اول روی آنها حساب کنید، آنگاه می‌توانید شغل جنبی خود که همان کسب‌وکار مورد علاقه‌تان است را به شغل اصلی خود تبدیل کنید.

4. یک طرح کسب‌وکار تدوین کنید

برای راه‌اندازی هر کسب‌وکاری لازم است که در ابتدا یک طرح کسب‌وکار برای آن تدوین شود. پس اگر می‌خواهید سرگرمی‌های خود را به کسب‌وکاری سودآور بدل نمایید، نباید اصل تدوین طرح کسب‌وکار را فراموش کنید. برداشتن این گام بدین معناست که شما مهارت‌های خود را به سطح حرفه‌ای رسانده‌اید، محصول یا ایده خود را مورد بررسی قرار داده‌اید و فعالیت در بازار را به‌نوعی آغاز کرده‌اید. به یاد داشته باشید که شما برای موفقیت در بازار نیازمند یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) به‌منظور حفظ تماس دائمی با مشتریان هستید و علاوه بر آن باید حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی و تدوین یک طرح بازاریابی مناسب را نیز در دستور کار خود قرار دهید.

سخن پایانی

اگر رؤیاهای شما از واقعیات بسیار دور باشند، شانس چندانی برای محقق کردن آنها نخواهید داشت. سرنوشت برخی از سرگرمی­‌ها این است که همیشه در حد یک سرگرمی باقی بمانند؛ اما اگر در بازار تقاضای زیادی برای سرگرمی شما وجود داشته باشد، آنگاه شانس شما برای تبدیل کردن آن به یک منبع درآمد بیشتر خواهد بود.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر