بازدید 15056
۶
دانستنی های حقوقی؛

نکاتی که باید قبل از «ضامن شدن» بدانید!

اگر طلبکار طلب خود را به ضامن ببخشد، ضامن نمى‏تواند از بدهکار چیزى بگیرد و اگر مقدارى از آن را ببخشد، نمى‏تواند آن مقدار را مطالبه کند. این در حالی است که اگر همه آن یا بخشى از آن را هبه کند، یا از باب خمس یا زکات یا صدقات و امثال آن حساب کند، ضامن مى‏تواند از بدهکار مطالبه کند.
کد خبر: ۷۵۶۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 19 December 2017

سجاد امیری _ مطمئنا در دنیای پرتلاطم امروزی، یکی از موضوعاتی که می تواند جوامع بشری را از اختلافات شخصی و جمعی در امان بدارد، «آشنایی با حقوق متقابل افراد با یکدیگر و قانون» است که مهمترین اثر این آشنایی و آگاهی را می توان در پیشگیری از وقوع بسیاری از مشکلات حقوقی دانست؛ بنابراین، امروز تلاش داریم تا موضوع «ضمانت» را بررسی کنیم.

عقد ضمان عبارت از این است که شخصی، پرداخت مالی را که بر ذمه دیگری است بر عهده بگیرد. متعهد را ضامن، طرف دیگر را مضمون‌له و شخص ثالث را مضمون‌عنه یا مدیون اصلی می‌گویند.


ضامن باید عاقل، بالغ و رشید باشد. در ضمانت لازم نیست که ضامن، مضمون‌عنه (مدیون اصلی) را بشناسد بلکه تنها تمییز (تشخیص) او کافی است.


عقد ضمانت، عقدی لازم است یعنی قابل فسخ نیست و نیاز به ایجاب و قبول دارد. این عقد بین ضامن و طلبکار صورت می‌گیرد که ایجاب آن عبارت است از ضمنت (ضامن شدم) یا تکفلت (به عهده گرفتم) و تقبلت (تقبل کردم) و مانند آن.


رضایت مضمون‌عنه (مدیون اصلی) یا همان بدهکار، نقشی در عقد ضمانت ندارد زیرا رضایت تبرعی (داوطلبانه) صحیح است. به این صورت که اگر کسی داوطلبانه و بدون اینکه بدهکار از او بخواهد ضامن شود و عقد ضمانت را قبول کند، صحیح است و بدهکار حق اعتراض ندارد. فقط در ‌‌نهایت ضامن حق رجوع به بدهکار را نخواهد داشت.


اگر طلبکار طلب خود را به ضامن ببخشد، ضامن نمى‏تواند از بدهکار چیزى بگیرد و اگر مقدارى از آن را ببخشد، نمى‏تواند آن مقدار را مطالبه کند. این در حالی است که اگر همه آن یا بخشى از آن را هبه کند، یا از باب خمس یا زکات یا صدقات و امثال آن حساب کند، ضامن مى‏تواند از بدهکار مطالبه کند.


ضامن باید ثروتمند باشد، به مقداری که بتواند طلب بدهکار را بدهد؛ یا اینکه طلبکار از نداری بدهکار آگاه باشد.


ضامن پس از قبول عقد ضمانت، فرم قرارداد (وام) را امضا می‌کند و با امضای ضامن به طلبکار این اختیار داده می‌شود که در صورت عدم پرداخت بدهی توسط بدهکار، طلبکار بدهی خود را از فیش حقوقی و موجودی حساب‌ها و سپرده‌های متعلق به ضامن برداشت کند.


حال با توجه به این شرایط، اگر ضامنی روزی برای برداشت پول از حساب بانکی خود با حساب خالی مواجه شد، نباید تعجب کند زیرا از قبل اجازه هر گونه برداشت از حساب خود را به طلبکار داده است.


ماده ۷۰۹ قانون مدنی بیان می‌کند ضامن حق رجوع به مضمون‌عنه را ندارد مگر بعد از ادای دین... بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ضامن پس از پرداخت دینی که ضمانت آن را بر عهده گرفته است، می‌تواند به مدیون (مضمون عنه) رجوع کند و حق خود را بگیرد.


به این صورت که ضامن می‌تواند در زمان توافق بر ضمانت، از مدیون ضمانت‌هایی را بگیرد؛ بدین ترتیب که مدیون به مقدار مبلغ مورد ضمانت، به ضامن سفته یا چک داده و خیال ضامن را از بابت بازپرداخت اقساط یا دیگر تعهدات راحت کند.


چنین اقدامی به این دلیل است که بتوان مدیون اصلی را مورد تعقیب کیفری قرار داد تا حداقل از ترس زندان و محدودیت‌هایی از قبیل مسدود شدن حساب بانکی یا محرومیت از داشتن دسته چک به طور موقت یا دایم، حق ضامن را ادا کند.


بر همین اساس، ضامن در چک یا چک‌هایی که از مضمون‌عنه دریافت می‌کند، باید این موارد را رعایت کند؛ چک باید تاریخ‌دار باشد یعنی اگر آخرین قسط وام ۵ سال دیگر است، تاریخ مندرج در چک بعد از این تاریخ ذکر شود و دیگر آنکه تاریخ صدور چک در آن (گوشه و پایین چک) ذکر نشود.


بر این اساس بند (هـ) ماده ۱۳ قانون صدور چک چنین بیان می‌دارد: «در صورتی که ثابت شود چک بدون تاریخ صادر شده یا تاریخ واقعی صدور چک مقدم بر تاریخ مندرج در متن چک باشد، صادرکننده چک قابل تعقیب کیفری نیست.»
دیگر آنکه در متن چک، هدف از پرداخت چک که‌‌ همان تعهد است، ذکر نشود و نیز چک حتما دارای امضا باشد.در نهایت باید گفت که باید با علم و آگاهی به شرایط عقد ضمانت، چنین اقدامی را انجام داد تا نه تنها ضامن بلکه بدهکار نیز با مشکلی مواجه نشوند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۶
در صورت مردن طلبکار ایا ضامن از ضمانت خارج می شود؟
در مورد دادن جنبه کیفری به چک حداقل میگفتید شاید وام گیرنده هم با ارایه اسناد ضمانت به راحتی بتونه ثابت کنه چک وعده دار بوده و به راحتی جنبه کیفری چک رو از بین ببره
سلام وصبح بخیر نثار شما که قانون مقدس برخاسته از دیانت را ابلاغ می فرمایید.... نمی دانم دنیای کفر ومادیات هم اینچنین قوانینی دارند یا خیر... این را می دانم که ضامن وام ازدواج جوانی شدم که خیلی مورد وثوق بود .. پس از سالی بانک به من فشار روانی وارد کرد که بیا بپرداز ...چون قانون اسلامی را بلد نبودم پاسخ دادم که از گیرنده وام بگیرید.. نهایتا به این نتیجه رسیدم که قدم رنجه کنم وبدهی ضمانتی را با احتساب دیر کرد که تقریبا معادل دو برابر وام بود را بپردازم وپرداختم . مدتی قبل دوستم میگفت که بدهکار را به بانک احضار کردیم گفت چرا مرا احضار کرده اید 1/ مگر من ضامن ندارم !!!!!!!!!؟ بیچاره نه مستکبر ضامن .... انقلاب مال مستضعفین است چه کار میشود کرد...
یه مشت کلمات عربی و قلمبه سلمبه تحویل مردم فارسی زبان میدند ،بعد از حق و حقوق حرف میزنند.
لطفا با بیان ساده تر و غیر حقوقی تر و عامه فهم تر مطالب را درج کنید.
در کل ضامن نشوید قرض ندهید جامعه از نظر اخلاقی بشدت سقوط کرده که انهم دلیل اقتصادی داره سرس که درد نمیکند دستمال نمیبندند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان