بازدید 11494
پیمانه اقتصادی؛

از «پیشنهاد پوتین به عربستان برای صرفه جویی در مصرف نفت» تا «پیشتازی غول خودروسازی آمریکا در بازار چین»

این پیمانه تیترهایی همچون رعایت مصوبه نرخ سود بانکی از نگاه رئیس کل بانک مرکزی، تورم چهار رقمی در کشور بحران زده، رشد شاخص کل بورس، افزایش استخراج نفت از چاه های نفتی در آمریکا، قیمت سورنتو از 235 میلیون به 340 میلیون تومان رسیده است، گزارش بانک های سوئیسی از حساب مشتریان سعودی، نارضایتی کشاورزان از عرضه جو در بورس کالا، تلاش دولت چین برای وادار کردن کارخانه‌ها به استفاده از گاز و تأخیر شش ماهه تولید خودروی فرانسوی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۵۳۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۹ 10 December 2017

از «پیشنهاد پوتین به عربستان برای صرفه جویی در مصرف نفت» تا «پیشتازی غول خودروسازی آمریکا در بازار چین»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون رعایت مصوبه نرخ سود بانکی از نگاه رئیس کل بانک مرکزی، تورم چهار رقمی در کشور بحران زده، رشد شاخص کل بورس، افزایش استخراج نفت از چاه های نفتی در آمریکا، قیمت سورنتو از 235 میلیون به 340 میلیون تومان رسیده است، گزارش بانک های سوئیسی از حساب مشتریان سعودی، نارضایتی کشاورزان از عرضه جو در بورس کالا، تلاش دولت چین برای وادار کردن کارخانه‌ها به استفاده از گاز و تأخیر شش ماهه تولید خودروی فرانسوی را در بر دارد.

رعایت مصوبه نرخ سود بانکی از نگاه رئیس کل بانک مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی در جمع مدیران عامل بانک ها گفت: بانک مرکزی برای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی همت کرده است و تا رسیدن به نتیجه مطلوب و کامل همچنان تلاش خواهد کرد. یکی از دلایل اصلی رعایت مصوبه نرخ سود بانکی این بوده است که دیگر مؤسسه غیرمجاز فعالی نداریم که بتوانند اخلال ایجاد کنند و باعث شوند بانک ها برای رقابت با آنها قانون را رعایت نکنند. سیف ضمن تأکید بر اینکه برخی افراد با هدف تخریب موفقیت های بانک مرکزی و نظام بانکی در مقوله های مختلف از جمله رعایت نرخ سود بانکی سعی می‌کنند افکار عمومی را به انحراف بکشند، اقدامات انجام شده برای کاهش نرخ سود بانکی از سوی بانک ها را مثبت ارزیابی کرد و افزود: کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، منجر به ساماندهی قیمت تجهیز منابع شده و همین امر کمک شایانی به از بین رفتن خلأ هزینه- درآمد در بانک ها کرده است و کل اقتصاد کشور با افزایش توان تسهیلات دهی بانک‌ها با نرخ سود پایین تر، می تواند از مزایای کاهش نرخ سود بهره ببرد.

رشد اندک دلار همراه با افت یورو و درهم در بازار شنبه

در پایان معاملات بازار آزاد روز شنبه، هر دلار آمریکا با رشد اندک یک ریال نسبت به پایان هفته گذشته، به طور میانگین به قیمت 41 هزار و 801 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت 206 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 49 هزار و 935 ریال رسید. همچنین در بازار آزاد ابتدای هفته جاری، هر درهم امارات، 11 هزار و 433 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به پنجشنبه گذشته، به طور میانگین، 21 ریال ارزان تر فروخته شد. همچنین بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای روز (شنبه هجدهم آذرماه) با ۶۰ ریال افزایش نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته ۳۵ هزار و ۴۳۴ ریال قیمت خورد.

 
پیشنهاد پوتین به عربستان برای صرفه جویی در مصرف نفت
 
ولادیمیر پوتین به خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، پیشنهاد داده که این کشور عضو اوپک با واردات ال‌ان‌جی از روسیه، در مصرف نفت صرفه جویی کند. پوتین پس از صدور فرمان آغاز بارگیری نخستین کشتی حامل ال‌ان‌جی در پایانه صادراتی یامال در شرق روسیه، به فالح گفت: گاز ما را بخرید و در نفت صرفه‌جویی کنید. وزیر انرژی عربستان در پاسخ به پوتین اعلام کرد: به همین دلیل اینجا هستم. /مهر

تورم چهار رقمی در کشور بحران زده

طبق ارقام منتشره توسط کنگره ونزوئلا، تورم در این اقتصاد بحران زده، برای نخستین بار چهار رقمی شده است و قیمت‌های مصرف‌کننده در فاصله ژانویه تا نوامبر امسال به میزان ۱۳۶۹ افزایش یافته است. کنگره ونزوئلا که اکثریت آن دست مخالفان دولت است، پس از آنکه دولت این کشور از انتشار آمار و ارقام تورمی خودداری کرد، انتشار آنها را آغاز کرده است. طبق اعلام کنگره ونزوئلا، قیمت‌ها در نوامبر ۵۶.۷ درصد افزایش یافته است و تخمین زده می‌شود که نرخ تورم در سال ۲۰۱۷ تورم به بیش از ۲۰۰۰ درصد خواهد رسید. جزئیات بیشتر

رشد ۶۸ واحدی شاخص کل بورس با حمایت فولاد و خودروسازان جاده مخصوص

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه 18 آذرماه 96 با افزایش 68 واحدی معادل 0.07 درصد به رقم 91 هزار و 160 واحد رسید. تالار شیشه ای در اولین روز کاری هفته، شاهد روند صعودی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 21 واحدی به رقم 29 هزار و 218 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 26 واحدی، عدد 17 هزار و 650 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 19 واحدی به رقم 13 هزار و 310 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز با رشد 0.12 درصد همراه شد و 119 واحد افزایش را رقم زد به سطح 98 هزار و 755 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول نیز با 38 واحد افزایش به رقم 64 هزار و 782 واحد رسید و شاخص بازار دوم با 198 واحد افزایش معادل 0.10 درصد همراه بود و عدد 193 هزار و 972 واحد را به نمایش گذاشت. نماد فولاد متعلق به فولاد مباركه اصفهان، نماد های وب متعلق به داده گستر عصرنوين هاي وب، نماد خودرو متعلق به ايران‌ خودرو و نماد خساپا متعلق به سایپا، نماد خپارس متعلق به پارس‌ خودرو، نماد شفن متعلق به پتروشيمي فناوران، نماد فایرا متعلق به آلومينيوم‌ايران‌ و همچنین نماد شسپا متعلق به نفت سپاهان بیشترین تاثیر مثبت را در سبزپوشی شاخص کل بورس تهران داشتند. 

از «پیشنهاد پوتین به عربستان برای صرفه جویی در مصرف نفت» تا «پیشتازی غول خودروسازی آمریکا در بازار چین» 

افزایش استخراج نفت از چاه های نفتی در آمریکا

اخیرا مجوز فعالیت بر روی سه چاه نفت در منطقه ی Permian and Eagle Ford در ایالت تگزاس آمریکا صادر شده است. این در حالی است که فعالیت های استخراجی در چاه های نفتی در ایالت های اوکلاهوما، کلورادو، داکوتای شمالی، کانزاس و اوهایو به دلیل سرمای زیاد در مناطق شمالی کاهش یافته است. تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا در سال جاری در مقایسه با سال ۲۰۱۶ که تنها ۴۰۴ عدد بود افزایشی چشمگیر داشته است. باید خاطرنشان ساخت که مجموع مخازن نفتی در حال فعالیت در آمریکا ۹۳۱ عدد است. این در حالی است که در ماه جولای، تعداد چاه های نفتی در حال فعالیت در آمریکا با رسیدن به بیشترین حد خود ۹۵۸ عدد بود. در پاییز سال جاری میلادی، چاه های نفتی فعال در آمریکا کاهش داشته است اما در هفته های اخیر، تعداد آن ها مجددا افزایش داشته است. گفته می شود یکی از دلایلی که ممکن است موجب شود تلاش های اوپک و روسیه در رابطه با کاهش عرضه ی نفت و افزایش قیمت ها بی ثمر بماند افزایش تولید نفت توسط آمریکاست. بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده، تولید روزانه ی نفت آمریکا با افزایشی ۱۵ درصدی از اواسط سال ۲۰۱۶ به مجموع ۹.۷ میلیون بشکه رسیده است. این تعداد، به مجموع تولید روزانه ی نفت روسیه و عربستان که از بزرگترین تولید کنندگان نفت هستند نزدیک است.

قیمت سورنتو از 235 میلیون به 340 میلیون تومان رسیده است

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد میزان واردات خودرو امسال نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است، اظهار داشت: اما سؤال اینجاست؛ این میزان خودرو الآن در کدام انبارها قرار دارد؟ امروز بازار با رشد قیمت انواع خودروهای وارداتی روبه‌روست، این درحالیست که با افزایش واردات باید عرضه در بازار افزایش پیدا می‌کرد و کاهش قیمت‌ها به‌وجود می‌آمد. سعید مؤتمنی در گفت‌وگو با تسنیم با طرح این پرسش که "چه‌کسانی سود 200درصدی واردات خودرو را به‌دست آورده‌اند؟"، افزود: متأسفانه بعد از بسته شدن سایت ثبت سفارش، شرکت‌ها به‌دلایل مختلفی اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کردند اما سؤال اینجاست؛ مگر چه اتفاقاتی در بازار افتاده که با افزایش واردات شاهد رشد قیمت‌ها هستیم؟! وی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت سورنتو از 235 میلیون به 340 میلیون تومان رسیده است که برای فعالان بازار هم این سؤال مطرح است که؛ دلایل این افزایش قیمت چیست؟! مؤتمنی با بیان اینکه شرکت‌ها در این آشفته‌بازار سود قابل توجهی را از بازار خودروهای وارداتی به دست آورده‌اند، گفت: متأسفانه هیچ نظارتی بر بازار انجام نمی‌شود و متخلفین به‌راحتی به فعالیت می‌پردازند.

گزارش بانک های سوئیسی از حساب مشتریان سعودی

دفتر گزارش پولشویی سوئیس اعلام کرد: بانک‌های سوئیسی شروع به انتشار گزارش هایی راجع به فعالیت‌های مشکوک بانکی در میان حساب‌های بانکی برخی از مشتریان سعودی خود کرده‌اند. مدعی العموم فدرال سوئیس گفت: دفتر گزارش پولشویی سوئیس در حال بررسی اطلاعات تراکنش های مشکوک مرتبط با حساب های مشتریان سعودی است که توسط بعضی از معتبرترین بانک‌های جهان، به آن ارائه شده است. دادستان کل سوئیس گفت: در این مرحله، فعلا دارایی های سعودی ها را مسدود نکرده ایم؛ ضمن اینکه تحقیقات قضایی هم علیه آنها آغاز نشده است. البته بررسی حساب ها، به عنوان یک رویه استاندارد در سوئیس تلقی می شود. در عین حال، رگولاتورهای سوئیسی اعلام کردند: موسسات مالی این کشور باید گزارشی از تراکنش های مشکوک ارائه داده و گامی هایی را در جهت شفافیت هر چه بیشتر تراکنش‌ها بردارند، چون از این رویکرد به عنوان فاصله گرفتن از هر نوع جرم مالی یاد می شود. جزئیات بیشتر

نارضایتی کشاورزان از عرضه جو در بورس کالا

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران با بیان اینکه دولت هنوز مابه التفاوت قیمت محصول جو را که در بورس کالا به فروش رفته، به کشاورزان پرداخت نکرده است، در پاسخ به اینکه بدهی دولت به تولیدکنندگان چقدر است، اظهار داشت: به طور دقیق نمی دانم؛ قیمت خرید تضمینی محصول ۱۰۵۰ تومان بوده؛ در حالی که در بورس، این کالا بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ تومان به فروش رفته، مانده این عدد مابه التفاوتی است که دولت باید بپردازد که متأسفانه هنوز پرداخت نشده است. وی اضافه کرد: ما در حال پیگیری این مساله هستیم، مکاتباتی با ریاست جمهوری و کمیسیون کشاورزی داشتیم، اما هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است و همچنان منتظر هستیم.علیقلی ایمانی در گفتگو با مهر درباره عرضه گندم در بورس کالا نیز اظهار داشت: ما نباید کاری انجام دهیم که کشاورزان را از چاله دربیاوریم و در چاه بندازیم؛ قبل از این تغییری در خرید یک محصول ایجاد کنیم باید تمام زوایای کار در نظر بگیریم که به دغدغه های کشاورزان اضافه نکنیم. ایمانی اضافه کرد: این کار بسیار سختی است، چرا که هر کشاورز توان این را ندارد گندم خود را در بورس عرضه کند، کسی که یک یا دو تن گندم دارد، چگونه می تواند آن را در بورس عرضه کند؟ برخی کشاورزان انباری ندارند که محصول خود را نگهداری کنند؛ پس لازم است دولت مکانیزمی را طراحی کند که دغدغه های کشاورزان کاهش یابد تا مجبور نشوند به دلالان و کارخانجات آرد، متوسل شوند.

شرکت آلمانی در لیبی نیروگاه‌های گازسوز می‌سازد

شرکت برق و گاز زیمنس توافقی را با شرکت نیروی دولتی GECOL لیبی برای ساخت این نیروگاه‌ها امضا کرده است. این قرارداد در حالی امضا می‌شود که زیمنس ماه گذشته اعلام کرد ۶۹۰۰ موقت شغلی یا حدود دو درصد از نیروی کار جهانی خود را تعدیل می‌کند. عمده مشاغلی که تا سال ۲۰۲۰ حذف خواهند شد در واحد انرژی این شرکت هستند، زیرا تقاضا برای توربین‌های گازی ضعیف شده است. آلمان که بازار خانگی زیمنس است و بیشتر نقاط اروپا به میزان فزاینده‌ای به نیروی بادی و خورشیدی روی آورده‌اند، اما سایر بازارهای پرمصرف انرژی همچنان برای واحد نیروی این شرکت کسب‌وکار خوبی را فراهم می‌کنند. براساس گزارش رویترز، زیمنس در ماه ژوئن یک قرارداد به ارزش هشت میلیارد یورو (۹.۴ میلیارد دلار) با مصر امضا کرد که تولید برق این کشور را به میزان ۵۰ درصد افزایش خواهد داد.

تلاش دولت چین برای وادار کردن کارخانه‌ها به استفاده از گاز

افزایش تقاضای داخلی سبب شد واردات گاز چین در ماه نوامبر امسال به رقمی بی سابقه برسد و واردات نفت این کشور نیز به بالاترین سطح خود نزدیک شود. طبق اعلام اداره کل آمار چین، واردات گاز طبیعی چین در ماه نوامبر، شامل واردات با خط لوله و ال ان جی، به بیش از هشت میلیارد مترمکعب رسید. تلاش دولت چین برای وادار کردن کارخانه‌ها و منازل مسکونی به استفاده از گاز، از مهمترین دلایل افزایش مصرف و قیمت گاز در این کشور است. افزون بر این، واردات نفت خام چین در ماه نوامبر امسال نیز به ۳۷ میلیون و ۴۰ هزار تن، معادل ۹ میلیون و ۱۰ هزار بشکه در روز، رسید که از ماه پیش از آن بیشتر بود و دومین رقم بالای واردات ماهانه در تاریخ این کشور به شمار می‌آید.

تأخیر شش ماهه تولید خودروی فرانسوی

بررسی وضعیت تولید هشت ماهه شرکت‌های خودروساز نشان‌دهنده آن است که پژو ۲۰۰۸ که خط تولید آن در اردیبهشت ماه با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید، در آبان‌ماه نیز روی مدار تولید قرار نگرفته است. طبق جدول تولید خودرو در هشت ماهه امسال، تنها ۴ دستگاه پژو ۲۰۰۸ در ایران‌ خودرو به تولید رسیده که آن هم مربوط به مونتاژ این خودرو هم‌زمان با افتتاح خط تولیدش با حضور رئیس‌جمهور بوده است. این در حالی است که ایران خودرو چند ماه قبل نسبت به پیش فروش پژو ۲۰۰۸ اقدام کرد و بخشی از این تعهداتش را نیز با تأخیر پاسخ داد که به نظر می‌رسد، این تهدات از محل خودروهای وارداتی تأمین شده است. جزئیات بیشتر

 از «پیشنهاد پوتین به عربستان برای صرفه جویی در مصرف نفت» تا «پیشتازی غول خودروسازی آمریکا در بازار چین»

 

واردات دوغ از گمرک گناوه تکذیب شد

گمرک گناوه اعلام کرد: با بررسی سوابق در سامانه برخط جامع امور گمرکی روشن شد، هیچ گونه واردات دوغ از این گمرک صورت نگرفته و این خبر بی اساس بوده است و تکذیب می شود. بر این اساس ردیف تعرفه 0403 در کتاب مقررات صادرات و واردات شامل چندین قلم کالا مانند دوغ می شود. بررسی این ردیف های تعرفه ای در سامانه جامع گمرکی نشان می دهد هیچ گونه پته الکترونیکی ترخیص کالایی تحت عنوان دوغ از گمرک گناوه صادر نشده و انتشار چنین اخباری از سوی برخی رسانه های خاص نوعی شیطنت رسانه ای بوده است.

پیشتازی غول خودروسازی آمریکا در بازار چین

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که بزرگترین بازار خودروی جهان، سال آینده بیش از پیش رونق خواهد گرفت و فروش خودروهای سواری در این بازار حدود ۴ درصد افزایش خواهد یافت. به گزارش بلومبرگ، تسهیل قوانین دولتی و سیاست‌های توسعه اقتصادی از جمله عوامل رشد بازار چین در سال آینده میلادی هستند. از ابتدای سال‌جاری میلادی، در مجموع، بیش از ۲۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری در چین به فروش رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از رشد ۶/ ۱ درصدی دارد. اغلب بزرگان خودروسازی جهان شاهد رشد قابل توجه آمار فروش خود در بازار چین بوده‌اند. جنرال موتورز، غول خودروسازی آمریکا، با رشد فروش ۱۳ درصدی پیشتاز است. پیش‌بینی می‌شود تقاضا در بخش‌های مرکزی و غربی چین افزایش قابل توجهی بیابد، زیرا نرخ تملک خودرو در این مناطق، در مقایسه با شهرهای بزرگ نظیر پکن، بسیار پایین‌تر است. هم‌اکنون طبق آمار دولتی چین، به طور متوسط هر ۱۰۰ خانوار ساکن این مناطق، تنها ۳۵ خودرو دارند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی