بازدید 26020
آیا عده‌ای این جام جهانی را به فرصتی برای تخریب چهره ایران تبدیل می‌کنند؟

حمله کاربران ایرانی به «کافو» در اینستاگرام برای درآوردن قرعه ایران!

بی‌شک وقوع یک سلسله حملات اینچنینی در جریان جام جهانی، چهره مناسبی از ایرانی‌ها به نمایش نمی‌گذارد و هرچند در رسانه‌های داخلی، این عده با لفظ «برخی از مردم» مورد خطاب قرار گیرند، در فضای بین المللی همین عده چهره ایران را نمایندگی می‌کنند و بدین ترتیب، نباید توقع داشت رسانه‌های جهان درباره عصبانی‌ترین مردم، تعابیر جالبی به کار ببرند!
کد خبر: ۷۵۱۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰ 02 December 2017

حمله کاربران ایرانی به صفحه «کافو» در اینستاگرام برای درآوردن قرعه ایران!پس از آنکه کافو قرعه کشی جام جهانی را انجام داد و به این ترتیب، ایران در گروه مرگ قرار گرفت، گروهی از ایرانی‌ها به صفحه رسمی این بازیکن سابق تیم ملی فوتبال برزیل حمله و بدین ترتیب، تلاش کردند از این بازیکن انتقام بگیرند؛ رویکردی که اگر قرار باشد در جام جهانی روسیه و با هر حادثه برای تیم ملی ایران، تکرار شود، به شدت چهره مردم ایران را مخدوش می‌سازد و عده‌ای که در چنین هجمه‌هایی حضور می‌یابند، نزد افکارعمومی، فرهنگ ایران را نمایندگی خواهند کرد.

به گزارش «تابناک»؛ با قرعه کشی جام جهانی و قرار گرفتن ایران در گروهی که اسپانیا و پرتغال در آن حضور دارند، احتمال صعود ایران صرفاً با شکست مراکش و به تساوی کشاندن دست کم یک بازی از دو بازی مقابل اسپانیا و پرتغال بسیار دشوار است. در این میان، عده‌ای، مقصر قرعه بد ایران را کافو، بازیکن سابق تیم ملی برزیل تلقی کردند که گوی ایران را از درون ظرف قرعه کشی بیرون آورد.

بدین ترتیب، از همان میانه مراسم قرعه کشی جام جهانی 2018 روسیه، حمله به صفحه این بازیکن تیم ملی روسیه آغاز و ده ها هزار کامنت زیر پست‌های صفحه رسمی کافو در اینستاگرام ثبت شد؛ هرچند برخی از این کامنت‌ها حاوی تعابیر توهین آمیز نبود و حجم پیام‌های توهین آمیز خطاب به این بازیکن بسیار قابل توجه بود و رویه آنچنان گسترده بود که حساب کاربری این بازیکن در پیامی خواستار توقف این کامنت‌ها شد!

آنچه درباره کافو رخ داده، تاکنون انعکاسی در رسانه‌های بین المللی نداشته؛ اما اگر بیم آن می‌رود که در جریان جام جهانی اتفاقات بدین شکل رقم بخورد که از قضا انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌های بین المللی نیز داشته باشد و نیز اگر قرار باشد هر بازیکنی که روی بازیکن‌های ایران، خطای سرنوشت ساز انجام داد و هر داوری که در قبال ایران اشتباه داشت و هر بازیکن تیم‌های رقیب که به ایران گل زد و یا مانع از گلزنی بازیکنان ایرانی شد، اینچنین مورد حمله قرار گیرد، باید نگران بود.

حمله کاربران ایرانی به صفحه «کافو» در اینستاگرام برای درآوردن قرعه ایران!

بی‌شک، وقوع یک سلسله حملات اینچنینی در جریان جام جهانی، چهره مناسبی از ایرانی‌ها به نمایش نمی‌گذارد و هرچند در رسانه‌های داخلی، این عده با لفظ «برخی از مردم» مورد خطاب قرار گیرند، در فضای بین المللی همین عده، چهره ایران را نمایندگی می‌کنند؛ بنابراین، نباید توقع داشت رسانه‌های جهان درباره عصبانی‌ترین مردم، تعابیر جالبی به کار ببرند!

در این میان، راهکار حاکمیتی یا دولتی برای مقابله با وندالیسم در فضای مجازی وجود ندارد و اگر ایجاد شود نیز کارآمدی ندارد. به نظر می‌رسد، راهکار واقعی برای مقابله با چنین رفتارهایی، برخورد عموم کاربران ایرانی با اشخاصی است که چنین رفتارهایی انجام می دهند. گزارش مکرر چنین کامنت‌هایی به اینستاگرام با حذف آن کامنت مواجه می‌شود و گزارش مکرر کامنت‌های متعدد یک شخص فحاش، حتی برای حساب کاربری شخص فحاش نیز ایجاد اشکال می‌کند.

قطعاً همان گونه که اگر شخصی در خیابان اقدام به فحاشی با صدای بلند نمایند، ابتدا تذکر داده و سپس به پلیس اطلاع می‌دهیم، باید در فضای مجازی نیز به عنوان رویکرد فرهنگی به این اشخاص، رفتار زشتشان را متذکر شد و با توجه به سوابق طولانی چنین رفتارهایی، پیام‌های حاوی توهین و حساب های کاربری شان را برای وندالیسم مجازی و نفرت پراکنی به اینستاگرام گزارش داد.

اگر چنین رفتارهایی با واکنش‌های جدی تک تک کاربران فارسی زبان مواجه شود، در آینده‌ای نزدیک اساساً نگرانی درباره مخدوش ساختن چهره ایرانی‌ها در فضای مجازی وجود نخواهد داشت و شمار این پیام‌ها به شدت کاهش خواهد یافت؛ بنابراین، باید از هم اکنون دست به کار شد و برای حفظ اعتبار فرهنگی ایران ـ که تک تک ایرانی‌ها در آن ذینفع هستند ـ اقدامی جدی انجام داد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۷۶
فرهنگمون پایینه واین یک توهین نیست بلکه متاسفانه حقیقته.نیاز به ورود متخصصان جامعه شناس به مساله داریم.درد رو بپذیریم واز طریق متخصص درمانش کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
!!!از کوزه همان برون تراود که در اوست
کو گوش شنوا تابناک جان؟؟؟!!!!!!
اما شما تلاشت را بکن.
ما ملت با فرهنگی هستیم ای داد بیداد برما که سقوط کرده ایم حسابی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
اتفاقا مشکل اینه که فکر می کنیم ملت با فرهنگی هستیم
باید قبول کنیم که چهره مناسبی نداریم و این بار اول نیست. نمی توان هیچ کار و اقدام فرهنگی نکرد و صرفا نگران تخریب وجهه خود باشیم. وجهه ما مدتهای مدیدی است که خراب شده است.
سلام به همه می خواستم بپرسم چطور میشه + و _ دادن به نظرات رو در مرور گر فعال کنم ؟ من تازه ویندوز عوض کردم . با تشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
باید بری تو تنظیمات امنیتی مرورگر. خیلی سخت شد
خدای شبکه های اجتماعی و فضای مجازی! رو از ما مگیر تا جایی باشه که هموطنا عقده هاشونو خالی کنند.
این نتیجه فرهنگیمون بود.این بچه ها را ما پرورش دادیم .ما پدر ومادرها ما مسولین .صدا وسیما ...وتظاهر شما مطبوعاتی ها...میخواهین فرهنگ صادر کنید این بچه ها دارن همین کار را میکنند
تخریب وجه؟؟؟؟؟؟؟مگه ما وجهه ای هم تو دنیا داریم؟؟؟؟؟جل الخالق به حق چیزهای نشنیده
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
واقعیت تلخی بود که پاسخ سوال نویسنده بود که چرا مردم این شکلی شدن،
دیگه آبرویی نمونده
هیچکسی هم بفکر نیست :'(
ملت بیکار
ولله احمدی نژاد هم از سرمون زیاد
یه عده فحش میدن
ده برابرش میرن میگن فحش ندین

کافو هم که فارسی بلد نیس همه رو به نیت فحش نگاه میکنه
بهترین ابزار برای تفریح سالم همین کاره
ملت اسیر شدن هیچی ندارن
البته فقر دارن بیکاری دارن تورم دارن و همینطور دارن تاراج کشور بوسیله خودمونی سازی اقازادگان رو مشاهده میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
با اون بخش بهترین ابزار تفریح سالم که گفتی مخالم چون این تفریح ناسالم هست و هزاران تفریح سالم واقعی هست که میشه از دنیای مجازی استفاده کرد

با بخش بعدی حرفات کاملا موافقم

برای همین نه مثبت میدم نه منفی

اگر اولش رو نگفته بودی 100 درصد مثبت داده بودم
هر چقدر توی این سال هاتوی آموزش پرورش هزینه نکردیم حالا چند برابر داریم هزینه بی فرهنگی رو پرداخت میکنیم... از 0 تا 100 توی همه چیز مشکلات عجیب فرهنگی داریم... همچنان به آموزش و پرورش به دید یک وزارت بودجه خوار نگاه میشه در حالی که وزارت نفت بعنوان یک وزارت مولد... هیچ کشوری بدون تغییرات هدفمند داخل اموزش پروش به جایی نرسیده .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
آموزش و پرورش به جای این که در مورد اخلاقیات و نحوه صحیح زندگی کردن صحبت کند در باره شب اول قبر حرف می زند .
شک نکنید این افراد همان هایی هستند که عمری در این مملکت در هیچ فضای رسانه ای جایگاهی برای عقده گشایی های بی بند و باری فرهنگی و اخلاقی نداشته اند و با آمدن امکانات رسانه ای چون اینستاگرام و شبکه های اجتماعی فرصت عرضه اندام پیدا کرده و با مزخرفات خود آبروی یک مملکت را نزد جهانیان زیر سوأل می برند و جالب این که بعد هم خودشان در فرصت های دیگر تعابیر بعضی ها را در مورد عصبانیت ایرانیان نشخوار می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
البته همین ها هم بودند که رفتن زیر پیج اون خانم که لباسش فلان جور باشه
بهتره یک انتقادی هم تابی از خودش بکنه یادم هست که خبر لشکرکشی ملت همیشه در صحنه به حساب ملک عبدالله را با آه تاب گزارش کرده بودین طوریکه بوی تحسین می داد.
اینهمه نهادهای متفاوت بودجه میگیرند برای فرهنگ سازی،تاحالا چکار کردند؟!!
اینهمه نهادهای متفاوت بودجه میگیرند برای فرهنگ سازی،تاحالا چکار کردند؟!!
فکر می کنی هر کدام فقط یک‌ اکانت دارند؟ به تعداد سیم کارت ها اکانت دارند
این آقا که عمدا گوی ایران را در نیاورده و همه چیز احتمالی و تصادفی است از این رو برخورد انتقادی غیر منطقی است
متاسفانه ايرانيها بايد همه جا بي فرهنگي خودشون رو نشون بدن .تمدن 2500 ساله فقط يه شعاره و بس
فرهنگ بالای مردم ایران زمین!!!
نتیجه بیکاریه
من نمی دانم شعور مردم را چه شده غرعه ایران چه ربطی به ایشان دارد. شاید هم برخی دنبال بی فرهنگ نشان دادن مردم هستند شاید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
قرعه
جناب تابناک عزیز:
همه خواب تشریف داریم خیلی وقت است که ارزش ها و اصول اخلاقی در این کشور در حال نابودی است. و اخلاق و ارزش فقط در شرایط نرمال و بصورت کاملاً ظاهری رعایت میشود.
به نظرم گروه خیلی خوبیه
چونکه یه هر جهت تیم ما تیمی نیست که بخواهیم بگوییم خیلی سرمایه گذاری شده و جزو تیمهای مطرح هست و الان ناراحت باشیم که به این قرعه افتادیم
تازه باید خوشحال باشیم که با این تیمها روبرو خواهیم شد و ی محک خیلی خوبی خواهیم به خودمون بزنیم
تازه اونهم بصورت رایگان وگرنه با این تیمها بخواهیم دوستانه بازی کنیم باید میلیاردها دلار هزینه کنیم تازه نفرات شاخصشون هم بازی نخواهند کرد تو تیم چهرم خودشونو ئروانه بازی میکنند
در حالیکه الان خیلی خوب و با تمام امکاناتشون مقبل تیم ما صف ارایی خواهند کرد
چونکه بلعخره ی ترسی از تیم ما حتما دارند
موفق باشید به امید واقع گرا بودن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
ديكتت 0
اتفاقا قرعه خوبی است بازی با اسپانیا و پرتغال برای فوتبال ایران و این فدراسیون در صورت عدم هم گروهی تقریبا محال است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
نظر منم همینه
قرعه کشی شده ، میلیونها چشم بیننده بودند ، فوتبال شگفتی ساز است .خدای ناکرده افراد خودسر از سفارت برزیل بالا نروند ،خوشبختانه برزیل در دیگر شهرها کنسولگری ندارد.
مردم فشارهای بیکار شدنشون و بی پولیشون رو اینگونه خالی میکنند
شما برو تو پیج جریابانات تجزیه طلب و پان ترک ببین اونا چه استقبالی میکنن. دیگه راحت میشه فهمید این حمله ها از کجا میاد
وای بر این جماعت بی فرهنگ که هرچی تو دنیا داره چهرمون خرابتر میشه عین خیالشون نیست و به این کار احمقانه شون ادامه میدن. کاش واسه این دسته از جرائم هم میشد جریمه تعیین کرد و از افراد گرفت. کاششششش...
آقای کافو دمت گرم خیلی قرعه خوبی برای ایران درآوردی

ایرانی های بی فرهنگ از این بیشتر آبروی ایران را نبرید ، ایرانیها باید با فرهنگ باشند و از آقای کافو باید تشکر هم بکنند که تیم ایران حداقل با چند تیم خوب بازی میکند. تیم اگر تیم باشد باید با تیمهای قوی بازی کند . بردن تیمهای ضعیف که هنر نیست
ایران تمدن داره اما تو هیچی فرهنگ نداره تو هیچی
خیلی ادعامون بالاست،از آخرین قهرمانیمان تو آسیا چند سال گذشته؟ مگه دوره های قبل جام جهانی از مرحله اول بالاتر رفتیم که حالا ناراحت شدیم ، همه گروه ها برای ما سخت بودند، ما مقابل عربستان هم ضعیف هستیم حالا لابد انتظار داشتیم تو گروه آلمان یا برزیل می افتادیم
چطور پلیس فتا تو همه چیز میتونه حرفه ای عمل کنه خب اینم پیگیری کنه یه پیامک تهدید آمیز بفرسته واسه اینایی که اینکارارو میکنن!!! شاید بترسن آدم بشن.
از کوزه همان تراود که در اوست از ملت ایران هم ....
به قول معروف ؛ الناس على دين ملوكهم .
متاسفانه اين بى اخلاقى ها را مردم از برخی افراد مسئول باد گرفته اند ...
عده ای؟ کل ملت تو اینستاگرام دارن کامنت میذارن!!!
به این بنده خدا چه ربطی داره اخه؟
در ثانی چه فرقی می کنه تیمی که برای جام جهانی میره باید این احتمال رو بده که با بهترینهای فوتبال باید بازی کنه و ممکنه به پست همشون بخوره
واقعا نباید اینکار بشه . نمیدونم به کی باید گفت متاسفانه عده ای از ما همه فکر و ذکرشان شده اینستاگرام و همانجا هم زندگی میکنن برای همین همه واکنش هایشان همانجاست. بنظرم باید کمپینی راه بیافتد در اینستاگرام که به همه یادآوری کنیم که این قبیل حرکات جز نتایج زشت و بی آبرویی هیچ آوردی برایمان نخواهد داشت .
گندم زگندم روید جو ز جو ... وقتی بی فرهنگی بکارید بی فرهنگی هم درو میکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
گندم از گندم بروید جو ز جو .
متاسفانه با وجودی که ادعا داریم ملتی با فرهنگ چند هزار ساله هستیم و لیکن عده زیادی از این افراد وقتی احساس ضعف میکنند ، اوج بی فرهنگی را با کثیف ترین و رکیک ترین الفاظ به نمایش میگذارند . نمونه های این فحاشی ها هم فراوان است .
تا ما باشیم وقتی امثال پورپیرار میان و حقیقتو میگن که تاریخ ما رو توی قرن اخیر اروپایی ها و آمریکایی ها برامون ساختن و نوشتن، بهمون بر نخوره و بایکوتش نکنیم!
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
اصلا ربطی نداره
شما هم اینطور مواقع از آب گل آلود ماهی میگیرید
خخخخ
پاسخ ها
چارک میرزا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
خخخخ و خرمگس
فتا باید این اعمال رو در پیج هر شخصی جرم اعلام کنه.
پیج مردمو تبدیل می کنن به چت روم!
لطفا نگین چون چت روم نیست!!
حقیقت تلخه
ما بی فرهنگیم!
یکی مقصران اصلی این حوادث آقای فردوسی پوره که جو میده.
همین سر قرعه ببین چقدر می گفت "آقای کافو! آقای کافو"! همینه دیگه چند تا بچه بی تربیت بی سواد هم فکر می کنن واقعا تقصیر دست اون مرده!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
بفرمایید بیننده ها ، آی کیو منفی اند که از گفته های فردوسی پور این برداشت رو می کنند !
آدم قلدری دوست نحیفی داشت . یک روز که قلدره به دوستش پس گردنی میزد ، لاغره گفت ببینم به شوخی میزنی یا جدی؟ قلدره گفت: خیلی هم جدی می زنم! لاغره گفت چه بهتر ، چون اصلا از شوخی خوشم نمیاد!
وقتی تجزیه طلبها و دشمنان داخلی و مستقر در ایران برای خودشون تاریخ بافی میکنن و همه جوره به تاریخ و فرهنگ و تمدن کشور میتازن و هیچ نهادی هم تعقیبشون نمیکنه. خوب خیلی واضحه که تو اقدامی هماهنگ برای تخریب وجهه ایران به پیج کافو و مسی و رونالدو و بقیه حمله کنن و به پای ایران فرهنگ ایرانی مینویسن. تا دلتون بخواد از بین انبوه کامنتای تو پیج کافو ورونالدو میتونید اکانت و پروفایل فیک پیدا کنید که یک سر همشونم به جریانات پانترک و پان عرب و جدایی طلب میرسه
فرهنگ التقاطي راه به جایی نخواهد برد نتیجه اش را در جامعه می بینیم مثلا آقای فردوسی پور که اصلا بدلیل نداشتن فن بیان صلاحیت مجری بودن را ندارد. جو گیر می شود ویا جوانان در استادیوم ها چگونه رفتار می کنند... من فقط متاسفم ولی خلایق هر چه لایق..
یک نکته ای که جالبه اینه که وقتی اتفاق زشتی مثل این می افتد و اینگونه اطلاع رسانی می شود تمامی آنهایی که اعلام نظر می کنند در نکوهش آن لب به سخن باز می کنند . پرسش اینجاست مگر نه اینکه آن افراد نمونه ای از همین جامعه هستند؟ نکند ما مثال آن شعری هستم که : واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می کنند چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند.
اون کسی که نوشته پلیز استاپ کافو نیست.
خیلی وقته که ارزشهای مد نظر آقایون صادر شده و عالم و آدم فهمیدن که قضیه چیه !
ایرانی= بی فرهنگ
آقایونی که فرهنگ فرهنگ می کنن اثبات کنن که ما قبلنا خوب بودیم الان اینطور شدیم
فقط سند غیر جعلی
وقتی آقای فردوسی پور عزیز ! با اون همه ادعای فضل و کمال با حالتی زننده خطاب به گروه عربستان می گوید ( ایشالله حذف بشن ) دیگه از مردم چه انتظاری دارید .
ملت بی فرهنگ
همینه که هی سایت ها و شبکه های اجتماعی رو فیلتر میکنند دیگه جنبه و فرهنگ نداریم
همش میگیم ما مردم با فرهنگی هستیم . هنر نزد ایرانیان است و بس و .....
البته این بی فرهنگی دلیلش تاخر فرهنگی هستش و نسل جدید که سواد رسانه ای ندارن
امیدوارم کج فهمی برخ ها را بنام ملت ایران ننویسند . شرمنده و عذرخواهم.
به نظرم وقتی مردم خودشون رعایت نمیکن دولت باید دست به کار بشه تا مردم بفهمند که این کار آبروریزی بین المللیه.
بهنظرم هر زمان یه همچین وقایعی قراره پیش بیاد یا احساس میشه که مردم یه همچین کارایی بکنن دولت دستور فیلتر کردن این برنامه ها رو واسه چند روز بده.
اگر یک بار یه همچین اتفاقی بیفته مردم متوجه میشن که این کارشون باعث محروم شدن خودشون میشه و کم کم دست از این کارها بر میدارن. وقتی فرهنگ سازی جواب نمیده باید از این روش ها اقدام بشه.
تا زمانی که شما رسانه ها حجوم این افرادرو تیتر میکنید و این قشر بی فرهنگ رو مورد توجه قرار میدید، همین اش و همین کاسه است!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار