بازدید 11749
بررسی ساخت خانه فرهنگ در هریس توسط هنرمندان؛

750 میلیون تومان کمک جمع شده کجا رفت/ پس از فروکش کردن احساسات مردمی پروژه ورزقان را رها کردند

مردم در زلزله بم همه به میدان آمدند و فوج فوج حاضر به اعزام منطقه و کمک به مردم آنجا شدند. در زلزله ورزقان هم به همین شکل بود. سیل کمک های مردمی از هر سو روانه شد. مردم در زلزله کرمانشاه ثابت کردند که هرگز از هم جدا نمی شوند؛ هنرمند، ورزشکار، نماینده، و مسئولان نظام تک تک کنار هموطنانشان بودند.
کد خبر: ۷۵۱۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵ 01 December 2017

تا سه ماه دیگر دیدارهایی با سایر محصورین هم انجام می شود/ رسانه ها با بولد کردن احمدی نژاد، او را راضی می کنندمردم ایران زمانی که در کشور حادثه ای رخ می دهد، همه دست به دست هم می دهند تا به آسیب دیدگان حوادث تلخ کمک کرده باشند؛ از جنگ تحمیلی و ارسال کمک های مردمی به مناطق جنگ زده گرفته تا کمک به مردم زلزله زده، بارها مردم ما ثابت کرده اند در روزهای سخت کنار هم هستند.

به گزارش «تابناک»؛ هنوز زمان زیادی لازم است تا دردهای زلزله اخیر که دل بسیاری از هموطنان ما را در کرمانشاه به درد آورد، التیام یابد و شاید برخی از این دردها هرگز خوب نشوند.

مردم در زلزله بم همه به میدان آمدند و فوج فوج حاضر به اعزام منطقه و کمک به مردم آنجا شدند. در زلزله ورزقان هم به همین شکل بود. سیل کمک های مردمی از هر سو روانه شد. مردم در زلزله کرمانشاه ثابت کردند که هرگز از هم جدا نمی شوند؛ هنرمند، ورزشکار، نماینده، و مسئولان نظام تک تک کنار هموطنانشان بودند.

در بروز چنین حوادثی همه به فکر کمک هستند، اما ایراد کار آنجا پدید می آید که برخی به محض اینکه حادثه در رسانه ها کمرنگ تر می شود و از تب و تاب می افتد، فراموش می کنند چه قولی به مردم داده اند. نمونه آن اینکه این روزها با وقوع زلزله کرمانشاه، بار دیگر ساخت فرهنگسرایی که قرار بود در هریس ساخته شود، خبرساز شده است،

پس از وقوع زلزله ورزقان، هنرمندان و به ویژه سینماگران با حضور گسترده در کمپینی به جمع آوری کمک برای زلزله زدگان ورزقان اقدام کردند و در نهایت قرار بر این شد به جای هزینه رقم جمع آوری شده برای امور فوری نظیر پتو و چادر، صرف اثر ماندگار و تأثیرگذار در ورزقان شود و به همین دلیل، قرار شد فرهنگسرایی با این منابع مالی ساخته شود؛ اما این منابع آنقدر نبود که بتواند این پروژه را به سرانجام برساند.

جمع آوری کمک های مردمی توسط هنرمندان

 

و اما این کمک‌ها به همت و پیگیری پرویز پرستویی، رضا میر کریمی و کمال تبریزی به هفتصد و پنجاه میلیون رسید؛ رقمی که بخشی از پروژه ساخت فرهنگسرا در ورزقان را پیش برد.

در روزهای گذشته، بار دیگر تابناک این موضوع را پیگیری و با نمایندگان سابق و فعلی این شهرستان صحبت کرد. خبری که به دست آمد، بسیار تأثر برانگیز بود، چون این فرهنگسرا حداقل سه سال است که رها شده و حتی برخی از مسئولان فعلی که بعد از تغییر دولت روی کار آمده بودند، نام بنای نیمه کاره و منظور از ساخت آن را هم نمی دانستند.

به همین منظور، هفته های گذشته بار دیگر این موضوع را پیگیری کردیم و نتیجه پیگیری ها اطلاع رسانی شد، اما این بار نیز از سوی هنرمندانی که این کار را شروع کرده بودند، با واکنش هایی روبه رو شد و در صدد پاسخگویی به این موضوع برآمدند.

سینماگران کشور ادعا کرده اند برای این منظور هیچ کمکی از کسی دریافت نکرده اند و کمک هایی که خودشان برای آن در نظر گرفته بودند و مبلغ آن نیز حدود 750 میلیون تومان است، به پایان رسیده و به دلیل آنکه دیگر توان مالی ادامه کار را نداشته اند، کار را رها کرده اند، البته به گفته مرتضی آتش زمزم، گویا توافقاتی شده و قرار است کار در فصل گرما از سر گرفته شود.

در همین ارتباط، بار دیگر تماسی با بیت الله عبدالهی نماینده مردم اهر، هریس و ورزقان گرفتیم، این نماینده مجلس در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: از آغاز به کار هنرمندان در هریس، همه نهادها همکاری های لازم با این افراد را انجام داده اند.

وی گفت: برای این منظور زمینی به مساحت 600 متر از سوی یکی از خیرین شهر اختصاص پیدا کرده است، شورای شهر و بنیاد مسکن نیز تعاملات لازم را در این خصوص انجام داده اند. وی گفت در آن زمان برای ساخت طرحی که ادعا شده بود، با کمتر از 750 میلیون تومان هم می شد انجام داد.

همچنین صابر تقویمی، فرماندار شهرستان هریس در تماس با خبرنگار تابناک اظهار داشت: پروژه خانه فرهنگ هریس در زمین اهدایی از سوی فرد خیری با هماهنگی شورای شهر در سال 1393 کار احداث خانه هنرمندان در شهر هریس مرکز شهرستان هریس با 600 متر مربع در دو طبقه توسط هنرمندان آغاز شده است.

وی همچنین یادآور شد: گفته شده با پایان یافتن منابع مالی و عدم پشتیبانی مالی از هنرمندان از سوی حامیان پس از فروکش کردن هیجانات احساسی روزهای پس از زلزله کار احداث به تعطیلی کشیده شده و پروژه خانه هنرمندان رو به رکود گذاشته؛ البته خاطرنشان می شوم هنرمند عزیز جناب پرستویی و دوستانشان پیگیر موضوع بوده و طبق اعلام معاونت بنیاد مسکن استان با ابلاغ از سوی بنیاد مسکن کشور توافقاتی برای ادامه احداث شده است.

طبعا چون عمل خیر این هنرمندان برخاسته از حس مسئولیت انسانی و وجدانی بوده، مردم قدردان هنرمندان بوده و با توجه به محذورات مالی امیدواریم با تداوم پیگیری ها در مجموع کار این پروژه به انجام مط
لوب منتهی شود.

چیزی که در این بین وجود دارد اینکه بررسی عکس های پروژه و همچنین میزان کار انجام شده بر اساس وسعت کار و با توجه به سال آغاز میزان هزینه کردی که برای آن در نظر گرفته شده است، کمتر از میزانی می نماید که هنرمندان اعلام کرده اند.

ساختمان نیمه کاره و رها شده خانه فرهنگ هریس

 

با این حال، جدای از مسائل پیش آمده، به نظر می رسد با روش های اینچنینی و ورود افراد غیر متخصص به کار و صرفا احساسی که بیشتر در روزهای اول به چشم می خورد و باعث تحریک عواطف اطرافیان می شود، در نهایت باعث هدر رفتن سرمایه ها می شود.

چه بسا اگر هنرمندان کشور در آن زمان با برخی از سازمان های دیگر و یا نهادهایی که متخصص این کار بودند همکاری می کردند و هدایای جمع آوری شده را صرف کارهای دیگری که نتیجه مطلوب تری برای مردم آن خطه می کردند، احتمالا چند خانوار دیگر هم امروز می توانستند، سقفی بالای سر خود داشته باشند و سالها بعد از وقوع زلزله در کانکس ها اقامت نمی کردند.

انجام این گونه کارها در طولانی مدت، باعث دلسردی مردم از کمک کردن به هم نوعان و بدبینی به مسئولان می شود. در آغاز هر کسی می خواهد کاری کند؛ اما در نهایت هیچ کس هیچ کاری نمی کند و نتیجه آن چند آجر پاره بر روی زمین یک ساختمان نیمه کاره و خیل عظیمی از مردم بی سرپاه است که آوار آن بر سر دولت و بودجه بیت المال خراب شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۶
تابوده همین بوده
ای دل غافل.
احساسات ما مردم ایران بسیار زیاد است. مثل تب تند می ماند که زود می خوابد.
و این لاکن درست نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
کار که متولی درست حسابی و کاربلد نداشته باشد به دست مردم سپرده میشه و معلومه که آخرش هم ختم بخیر نمیشه
چقدر تبلیغات
خالا خوبه سایت خصوصی نیست!!
فکر نمیکنم 750 میلیون هزینه ساخت این بنا شده باشد
در این سالها که رفتار مسئولین و افراد صاحب نفوذ در کشور را بررسی و مطالعه کردم متوجه شدم توهم "ما می توانیم" بدون دانش و برنامه ریزی و عدم تجربه در این کشور موج سواری می کند!
همین عملکردهاست که کشوری مثل هلند که حدودا به اندازه یک استان شمالی ما است، صادرات و تولیداتش بیشتر از کل کشور ایران است.
خدا می داند چه روزی ما ایرانیان از خواب غفلت بی دانشی و توهم ما می توانیم بدون اندیشه بیدار می شویم !

با تشکر
حالا اگر دو واحد مسکونی ساخته شده بود بهتر نبود از خزج کردن واسه ساختمانی که اصلا بهردار نخواهد شد
واقعاً خاک با توبره اش برسرمدیریت ما
تو کشور ما نمیتوان از نظر مالی به کسی اعتماد کرد اون کس چه دولت باشد چه برادر ادم یا به بنگاهی یا یه فروشنده
معلومه زمین رایگان بوده و با این ساخت الباقی را دزدی کرده اند
دوستان هموطنان
ما اینجاییم. امده ایم تا ناظرکیفی بشویم.
لطفابمن رای بدید.قول میدم یه وزارتخونه بزنم .داداشمو وزیرمی کنم. پسرمو رییس "توانمندسازی"
بچه داداشمو استاندار و خلاصه اقا خودمونیمو خودمون. بخدا راست می گم.
یه وزیرکیفی کم داریم بمن رای بدین بیام بالا. وقتی رفتم بالا هواتونو دارم. وام. شرکت مرکت .اتحادیه همه چی ازاد.فقط روی منوزمین نندازید. تازه جاده هم درست می کنم.سه بانده!!
تقصیره احمدی نژاده !؟!؟
وقتی دستگاهها پولهای کنکهای مردمی رو اطلاع رسانی نمیکنن فساد هم بشه معلوم نمیشه
جایی که پولای دیگه ملت رفت جیبهای ان ور و از ما بهترون
هر کسی باید کار خودش رو بکنه بازیگر ها به همون بازیگری خودشون بپردازند بهتره
مطلب خوبی نوشتید اما کو گوش شنوا کی این کارهای احساسی تموم میشه ؟
آخه مردم زلزله زده که محتاج نیازهای اولیه خودشون هستن خانه فرهنگ رو می خوان چیکار؟اینا تو تهران توی خونه گرم رو مبل نشستن مشکلات خودشون رو با مشکلات مردم ورزقان یکی می دونن کاش یه نظر پرسی از همون مردم می کردن ببینن چی لازم دارن؟
750 ميليون تومان؟!!! مطمئنا خيلي خيلي بيشتر از اينها بود!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار