بازدید 12291

جنگل هاي گلستان را كاهلي مديران مي سوزاند يا وسعت زياد آتش؟

چند روزي هست كه اخبار نگران كننده اي از مناطق حفاظت شده استان گلستان منتشر مي شود و حكايت از آتش سوزي هاي دنباله دار در جنگل هاي اين استان دارد؛ آتشي كه هر روز به جان درختان كهنسال اين منطقه مي افتد و گويا قرار نيست به صورت خاموش شود.. به راستي اين جريان عجيب و دنباله دار آتش سوزي از ضعف مديران ناشي مي شود يا وسعت زياد جنگل هاي استان گلستان و عوامل طبيعي؟
کد خبر: ۷۴۹۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲ 25 November 2017
جنگل هاي گلستان را كاهلي مديران مي سوزاند يا وسعت زياد آتش؟چند روزي هست كه اخبار نگران كننده اي از مناطق حفاظت شده استان گلستان منتشر مي شود و حكايت از آتش سوزي هاي دنباله دار در جنگل هاي اين استان دارد؛ آتشي كه هر روز به جان درختان كهنسال اين منطقه مي افتد و گويا قرار نيست به صورت خاموش شود.. به راستي اين جريان عجيب و دنباله دار آتش سوزي  از ضعف مديران ناشي مي شود يا وسعت زياد جنگل هاي استان گلستان و عوامل طبيعي؟

به گزارش «تابناك»، پس از آتشي كه سه شنبه هفته جاري به جان جنگل هاي منطقه لوه در حاشيه پارك ملي گلستان افتاد و با تلاش فراوان محيط بانان منطقه خاموش شد، اين آتش در بامداد روز چهارشنبه دوباره زبانه كشيد و دامنه اش نيز افزايش يافت؛ آتشي كه به دليل نبود امكانات كافي در روز پنجشنبه با وسعت بيشتري ادامه يافت و حجم قابل توجهي از درختان منطقه را نابود كرد.

روز سه شنبه آتشي كه در بخش كوچكي از پارك ملي گلستان اتفاق افتاد، بنا به اداعاي مديران ارشد محيط زيست اين استان، در منطقه شمال روستاي تنگلاخ به خوبي مهار نشد و همين موضوع سبب شد تا آتش دوباره در بامداد روز چهارشنبه اين بار در بخش وسيع تري از جنگل هاي منطقه فعال شود.

منطقه لوح تنها یکی از مناطق آتش‌سوزی در روز چهارشنبه بود که مأموران منابع طبیعی به منظور مهار آتش‌سوزی در آنجا مستقر شدند. آتس‌سوزی بعدی در منطقه شمال روستای تنگلاخ و آتش‌سوزی دیگري نيز در مرز پارک ملی گلستان رخ داد که نيروهاي محیط زیست مأمور خاموش كردن آن شدند.

امير عبدوس، مدير كل محيط زيست استان گلستان در رابطه با چرايي تكرار آتش سوزي در روز چهارشنبه به رسانه ها گفت: آتش‌سوزی داخل محدوده پارک روز سه شنبه مهار شد، اما به دلیل عدم مهار كامل آتش در شمال روستای تنگلاخ، این آتش صبح امروز مجدداً به بخش‌های شمالی جاده دکل سرایت کرد و در سه بخش ادامه يافت.

وي افزود: روز چهارشنبه آتش سوزي ديگري در منطقه لیلاکوه رخ داد كه تلاش هاي فراواني براي خاموش كردن آن صورت گرفت و بالاخره خاموش شد.

به رغم تلاش هاي فراواني كه در روز چهارشنبه براي خاموش كردن آتش صورت گرفت و عدم مهار كامل آتش در روز پيشين كه وسعت آتش را در روز بعد افزايش داد، مي توانست درس عبرتي براي مهار كامل و دقيق آتش در اين روز باشد، اين اتفاق رخ نداد تا دوباره و در روز پنجشنبه آتش به جان درختان پارك ملي گلستان بيافتد.

مسئولان استاني منطقه روز پنجشنبه و در رابطه با چرايي تكرار آتش در اين روز دوباره گفتند: این آتش‌سوزی از شب گذشته به دلیل گرمای ناگهانی هوا و وزش باد در این منطقه دوباره شروع‌ شد و تمامی نیروهای یگان حفاظت محیط زیست خظدر منطقه به همراه نیروهای مردمی و نظامی برای اطفای حریق در منطقه حضور دارند؛  آتش‌سوزی شب گذشته مهارشده بود اما به دلیل وزش باد دوباره زبانه کشیده است.

جدا از تكرار سه روزه آتش سوزي هاي گسترده در پارك ملي گلستان كه صدها هكتار از جنگل هاي اين منطقه را نابود كرد، آنچه در اين ميان عجيب به نظر مي رسد، چرايي تكرار اين اتفاق در سه روز متوالي و در يك منطقه جغرافيايي مشخص است.

اگرچه مديران استاني دقيقاً از ميزان خسارت ريالي و مساحتي كه در اين سه روز آتش گرفت سخني به ميان نمي آورند اما همين كه گفته مي شود بدون حضور بالگرد امكان كنترل اين آتش سوزي ها نبود و سه روز ادامه يافت، كافي است تا بدانيم حجم آتش به قدري زياد بوده است كه بتواند خسارت هاي سنگيني را به منطقه حفاظت شده پارك ملي گلستان تحميل كند.

از جمله عواملي كه در تكرار حادثه به آن اشاره شد، موضوع گرماي هوا و وزش شديد باد بود كه البته اين عامل را بايد در توسعه حريق موثر دانست و اين مسئله در شكل گيري آتش نمي تواند چندان موثر باشد.

يكي از دلايل ديگري كه براي تكرار مستمر آتش مي توان به آن اشاره كرد و مديران استاني از گفتن آن چشم پوشي مي كنند، موضوع مهم كاهلي مديران استاني در سامان دهي مشخص مراتع و جنگل هاي استان و نظارت دقيق بر اين منابع ارزشمند طبيعي است.

شايد بتوان كاهلي مديران استاني و ملي در رسيدگي جدي به اين مسئله و ارائه ابزارهاي مناسب و كافي براي اطفاي حريق در سريع ترين زمان ممكن را دليل مهم و موثري دانست كه اجازه نمي دهد، پارك ملي گلستان روي آرامش را به خود ببيند.

به هر صورت آنچه در اين بين مهم است، ضرورت ورود دستگاه هاي نظارتي مرتبط و بررسي دقيق چرايي تكرار مستمر اين آتش سوزي ها است. بايد مشخص كرد دليل اصلي اين اتفاق چيست و براي جلوگيري از تكرار آن برنامه ريزي دقيقي داشت؛ مسئله مهمي كه اگر به آن توجه جدي نشود در آينده خسارت ها را در اين منطقه افزايش خواهد داد و چه بسا افرادي نيز در اين مسير منافع مشخصي را دنبال كنند و به دست آورند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل