بازدید 8863
۲

برکناری ۳ مدیر شهرداری به اتهام قطع درختان ولیعصر

کد خبر: ۷۴۹۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۶ 23 November 2017
زور درختان خیابان ولیعصر بالاخره به یک «شهردار ناحیه 2»، «شهردار شب» و «معاون خدمات شهری شهردار ناحیه 2» منطقه یک رسید تا بعد از چندین سال غفلت و بی‌توجهی، یکی از ده‌ها مقصر اصلی نابودی درختان خیابان ولیعصر تعلیق و عزل شود.
 
به گزارش روزنامه ایران، ماجرا البته به یک ماه پیش برمی‌گردد. زمانی که شرکت خودروسازی نگین، 69 اصله درخت خیابان ولیعصر بالاتر از پارک وی را سربرداری و هرس کرد. همان زمان شورای شهر پنجم وارد عمل شد و بر خلاف سال‌هایی که قدرت شورایی‌ها تنها به صحن علنی محدود می‌شد، این‌بار شهردار تهران، در کنار شورایی‌ها ایستاد تا فراتر از انتقادها و اعتراضات همیشگی، سرانجام یک پای اصلی یعنی شهرداران مناطق و ناحیه به اصل ماجرا باز شده و حکم قضایی صادر شود. نتیجه آن شد که شکواییه‌ای به معاون دادستان تهران ارسال شد و بعد از بررسی زوایا و کنترل دوربین‌های مدار بسته، متخلفان به دادستانی احضار شدند.
 
هنوز البته نتایج بررسی‌های دادستان اعلام نشده، اما کمیسیون ماده 7،  طی حکمی مالک را 4 میلیارد تومان یعنی سه برابر عوارض صادر شده جریمه و موظف به کاشت درختان قطع شده، کرده است! این اتفاق البته در بسیاری از کشورها عادی است، اما در تهران، یک رویداد نادر تلقی می‌شود! به طوری که در همین چند روز اخیر بلافاصله پس از انتشار خبر، بسیاری از مدافعان محیط زیست از این اقدام شهردار تشکر و قدردانی کرده‌اند. محمد درویش، عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور یکی از کسانی است که برخورد شهرداری با عوامل قطع درختان خیابان ولیعصر(عج) را قاطع و نادر عنوان می‌کند و می‌گوید: «این برخورد در گذشته کمتر اتفاق می‌افتاد و این نشان از حساسیت مدیریت شهری درباره این موضوع دارد. باید امیدوار بود از این پس دیگر شاهد اجرای طرح‌هایی مانند برج باغ‌ها نباشیم؛ مصوبه‌ای (برج باغ‌ها) که به بهانه ساخت آسمانخراش‌ها چندین هزار هکتار از مساحت فضای سبز مناطق شمالی شهر را نابود کرده است.»
 
قطعی درختان خیابان ولیعصر، یک داستان دنباله‌دار محسوب می‌شود، از وقتی 60 هزار اصله درخت در سال 1318، خیابان ولیعصر را به بلندترین خیابان مشجر تهران و بلند‌ترین خیابان خاورمیانه تبدیل کرده بود تا همین زمان که نزدیک به 8 هزار اصله بیشتر از چنارهای 80 ساله ولیعصر باقی نمانده است. تعداد درختان کهنسال خیابان ولیعصر، حالا چیزی در حدود 8 هزار اصله برآورد می‌شود، اما طی 20 سال اخیر و بویژه در چند سال پایانی دوره محمدباقر قالیباف، تعداد زیادی چنارهای جوان، جای چنارهای قدیمی را گرفت. تعداد چنارها روی هم، در حال حاضر 15 هزار اصله درخت تخمین زده می‌شود. یکی از تلخ‌ترین سکانس‌های قطع درختان خیابان ولیعصر به تیرماه سال گذشته بر‌می‌گردد. وقتی چند اصله درخت کهنسال چهار راه ولیعصر، روبه‌روی تئاتر شهر به بهانه خشک شدن، بی‌رحمانه قطع شدند. آن زمان البته سروصدای شورایی‌ها بویژه دو عضو مدافع محیط زیست شهر یعنی «محمد حقانی» و «رحمت‌الله حافظی» بلند شد، حتی حقانی اعلام کرد که درختان زنده زنده قطع شدند و می‌شد برایشان کاری انجام داد، اما با کاشت چند اصله درخت جوان چنار، حتی انتقادات به عبور «خط مترو» از زیر خیابان ولیعصر و پیاده‌سازی خیابان و جدول‌های بتنی هم نتوانست نظر مسئولان شهرداری را برای جلب مقصران اصلی تغییر دهد! پرونده خشک شدن درختان بدون معرفی متخلف یا متخلفان، بسته ماند تا این سریال دنباله‌دار هیچ‌گاه به پایان خوشش نزدیک نشود!
 
کارشناسان شهری البته دلایل بسیاری را برای خشک شدن درختان خیابان ولیعصر اعلام می‌کنند. از بلند مرتبه سازی‌های بی‌ضابطه و گودبرداری‌های شبانه تا سنگفرش‌های غیر کارشناسی، اما این شاید جدیدترین موارد تخلف محسوب می‌شود که مالک یک شرکت خودروسازی خودسرانه و بدون دریافت مجوزهای قانونی، اقدام به سربرداری و هرس کردن درختان بکند. درختانی که به بهانه هرس، سرزده می‌شوند و بعد از مدتی از آنجا که در فصل پاییز و غیر رویش قرار دارند، خشک شده و در نهایت مجوز قطعی دریافت می‌کنند! حالا اما شهردار تهران، به جد پای قطعی درختان و تخریب باغات تهران ایستاده و دستور داده با متخلفان از شهردار گرفته تا مالک و غیره، برخورد شود. ناهید خداکرمی، عضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران دراین باره به «ایران» می‌گوید: طی این سال‌ها ما شاهد تخریب گسترده باغات و فضای سبز شهری بودیم و متأسفانه مسئولان نیز در این زمینه سکوت کرده بودند، حتی صاحبان باغات هم به خاطر سودهایی که از این ناحیه دریافت می‌کردند به تخریب و تبدیل باغ خود به مراکز تجاری پرسود رضایت داده و در این زمینه حساسیتی نشان نمی‌دادند. نتیجه اینکه تهران امروز به شهر سنگ و فلز و پل و برج تبدیل شده و دیگر خبری از تهران باصفای گذشته نیست.
 
او می‌گوید که در شورای پنجم دو موضوع مهم را در دستور کار قرار داده‌اند. اول شفاف‌سازی و روشنگری آنچه بر سر تهران آمده و دوم حفظ فضای سبز و باغات باقی مانده! به همین علت هم تا خبر قطعی درختان در خیابان ولیعصر را شنیده‌اند، جلسه‌ای با مسئولان پارک‌ها و فضای سبز گذاشته‌اند تا پیگیر موضوع شوند. پیگیری‌هایی که به جریمه 4 میلیارد تومانی منجر شد.
خداکرمی درباره یک پرونده دیگر در شمال تهران هم می‌گوید که شنیده‌ایم یکسری باغات در این منطقه درحال قلع و قمع است و مجوز یک مرکز تجاری از سوی شهرداری صادر شده است. بنابراین درحال پیگیری موضوع هستیم تا اگر قصوری رخ داده با شهردار برخورد کنیم! براین اساس تأیید می‌کنم که اگر تخلفی رخ داده یا تغییر کاربری انجام شده به شدت با آن برخورد می‌کنیم. چرا که هم اکنون دو سوم باغات تهران تخریب شده و درحال شناسایی مالکانی هستیم که به عمد درختان را خشک می‌کنند و مانع آبیاری می‌شوند. ما هر گزارشی که به دستمان برسد روی آن اقدام می‌کنیم!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۲
سلام. اگر واقعا محیط زیست و فضای سبز تهران برایتان مهم است سری به فرخزاد و باغهای ان بزنید بخصوص توتستانهای بین خیابان کوهستان و ورودی فرحزاد نگاهی هم به باغهای در حال نابودی خود کوهستان بکنید. از پادگان تازه ساز نیروی انتظامی در دره سرسبز پونک راببینید تا بدانید در شهر زیر سبیلتان چه می گذرد
چه شیر تو شیریه!! اوضاع خ خ
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار