بازدید 7556
۲

زلزله را تکرار نکنیم

دکتر یاسر تک فلاح
کد خبر: ۷۴۹۲۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵ 21 November 2017
در جریان زلزله 7 ریشتری کرمانشاه، ساختمان های زیادی بطور جزئی و کلی تخریب شد. مثلا بیمارستان تازه تاسیس قصرشیرین ویران شد.
 
در این میان، برخی افراد با تمرکز بر تصاویر فروریختن نما و جداره دیوارها بویژه دیوارهای طبقات فوقانی ساختمان‌های مسکن مهر قصرشیرین، پروژه مسکن مهر را به باد انتقاد گرفتند.
 
این نوشتار از منظر مهندسی ساختمان نیست بلکه درصدد طرح یک ملاحظه حقوقی و یک ملاحظه اخلاقی هستیم:
 
صرف نظر از رد و اثبات ادعاها درباره استحکام یا سستی ساختمان‌های مسکن مهر، هم اکنون چند میلیون نفر در آنها سرمایه گذاری نموده و سکونت گزیده اند.
 
بزرگنمایی اشکالات فنی این ساختمانها، بر قیمت این خانه ها در بورس مسکن کشور تاثیر منفی می گذارد و سرمایه آن چند میلیون ایرانی را دستخوش مخاطره می سازد. حداقل مانع رشد قیمت این منازل متناسب با رشد قیمت عمومی مسکن می شود و این "عدم النفع" نوعی خسارت به مالکان مسکن مهر و جفا در حق این مردم است.
 
از طرف دیگر به یاد بیاوریم که ساخت مسکن ارزان قیمت و با کیفیت برای اقشار کم درآمد مردم، یکی از آرمانهای اسلامی و انسانی انقلاب بوده و هست.
 
اگر نواقصی در نحوه آثار تورمی مترتب بر نحوه تامین مالی مسکن مهر وجود دارد یا اگر انتقادی درباره شیوه اجرای یک یا چند پروژه از این دست شهرکها وجود دارد، باید سعی کنیم نواقص آن را برطرف کنیم نه اینکه نواقص را بزرگ کنیم و بهانه کنیم و کل آن آرمان انسانی را کنار بگذاریم.
 
نگذاریم آرمان مسکن ارزان قیمت و با کیفیت برای خانواده های ایرانی به بایگانی سپرده شود. اگر "مسکن مهر" نواقصی داشته، بسم الله بهترش را بسازیم. نه اینکه رویای خانه دار شدن را از مردم عادی بگیریم.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
احسنت
بیایید برای حفظ این آرمان 10 میلیون مسکن مقوایی بسازیم تا خدای نا کرده آرمانتان از دست نرود.
میگویید از انتشار نظرات حاوی توهین معذورید اما چنین جوک بی مزه ای را منتشر میکنید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار