بازدید 23900

یک علت مهم مرگ و میر کودکان

کد خبر: ۷۴۶۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۴ 12 November 2017
عضو هیات علمی دانشگاه علوم ایران، پنومونی (عفونت ریه - ذات الریه ) را یکی از مهمترین عامل مرگ کودکان زیر 2 سال دانست و گفت: ذات الریه در 2 گروه سنی، کودکان و سالمندان شیوع بیشتری دارد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر سید علی جواد موسوی افزود: در این 2 دوره سنی، بیماری خطرناک است و نیاز به مراقبت بیشتری دارد؛ چراکه در دوره کودکی، هنوز سیستم ایمنی(Safety system) بدن بطور کامل رشد نکرده و احتمال عفونت ریوی در آنان بیشتر است. همچنین باتوجه به ضعیف شدن سیستم بلع افراد بالای 65 سال ترشحات حلق و قسمت فوقانی دستگاه تنفسی وارد ریه شده و این عضو بدن را مستعد عفونت می کند.

12 نوامبر مصادف با 21 آبان ماه روز جهانی پنومونی ( عفونت ریه یا ذات الریه ) نامگذاری شده و این روز فرصت مناسبی برای آشنایی بیشتر مردم با عوارض و راه پیشگیری از این بیماری است. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت پنومونی کشنده‌ترین عفونت کودکان زیر 5 سال در جهان است؛ بر اساس اعلام WHO پنومونی در سال 2015 عامل مرگ حدود 920 هزار نفر کودک زیر 5 سال بوده است.بعد از پنومونی به ترتیب اسهال / سیاه سرفه - کزاز- مننژیت/ سپسیس / مالاریا و سرخک قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه افرادی که داروی کورتن مصرف می کنند نیز بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، بیان کرد: افرادی که عضو پیوند شده دارند هم به علت تضعیف سیستم ایمنی، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

 سیگار مهمترین عامل عفونت ریه است
 
فوق متخصص ریه با اشاره به اینکه سیگار مهمترین عامل عفونت ریه(Lung infections) است، افزود: استعمال سیگار، قلیان و مواد مخدر افراد را مستعد عفونت ریه می کند.

جوادموسوی به مردم به خصوص افراد مبتلا به عفونت ریه توصیه که از کشیدن سیگار و قلیان بشدت خودداری کنند و سعی کنند در معرض دود مواد دخانی قرار نگیرند.

وی، سرفه، خلط به خصوص خونی و چرکی، تنگی نفس و درد قفسه سینه را از علائم عفونت ریه اشاره کرد و گفت: سرفه همراه خلط به خصوص خونی باید جدی گرفته شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: اگر افراد دارای علائمی مانند تب و لرز، سرفه همراه خلط خونی و چرکی و تنگی نفس، هستند حتما به پزشک مراجعه کنند.

شستن دست راهکاری مناسب برای پیشگیری از عفونت ریه است
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران برلزوم رعایت بهداشت فردی برای پیشگیری از عفونت ریه تاکید کرد و گفت: شستن دست و پرهیز از دست دادن و روبوسی با افراد مبتلا به بیماری می تواند از بروز این بیماری پیشگیری کند.

دکتر زهرا احمدی نژاد اظهار کرد که در کنار رعایت بهداشت فردی ، با تزریق واکسن آنفلوآنزا و پنوموکوک هم می توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

وی به گروه های در معرض خطر مانند افراد بالای 65 سال، آسمی، مبتلایان به سرطان و مصرف کنندگان کورتن توصیه کرد که واکسن را تزریق کنند.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه میزان ابتلا به این بیماری در بین زنان و مردان تقریبا یکسان است، افزود: عفونت ریه در بین کودکان و افراد مسن شایع تر است.

وی با اشاره به اینکه بیماری عفونت ریه به 3 نوع خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود، افزود: معمولا نوع خفیف آن بدون نیاز درمان بهبود پیدا می کند.

احمدی نژاد اضافه کرد که نوع متوسط و شدید آن می تواند فرد بیمار را دچار مشکلات و در برخی مواردباعث مرگ بیمارشود. 10 تا 20 درصد مبتلایان به ذات الریه جان خود را از دست می دهند.

وی ادامه داد که خطر مرگ براثر این عفونت ریه در بیماران نقص ایمنی، ریوی، مصرف کنندگان داروی کورتن یا تشخیص دیرهنگام بیماری، بیشتر است.

 ذات الریه چیست
 
ذات‌الریه عفونتی است که منجر به التهاب(Inflammation) و پرشدن فضاهای داخل ریه و مجاری هوایی از مایع می شود. به دنبال ایجاد عفونت، گلبول‌های سفید به طرف ریه‌ها حرکت می‌کنند تا با عفونت مبارزه کنند. اما این جریان منجر به بروز اختلال در عملکرد اصلی ریه یعنی دریافت اکسیژن از هوا و انتقال آن به سیستم گردش خون می‌ شود.

علت بیماری
 
میکروب‌ های متفاوتی عامل ذات الریه هستند. اگرچه بعضی از این میکروب‌ ها شایع و تشخیص آنها آسان است، اما در مواردی تشخیص عامل بیماری بسیار مشکل می‌ باشد. عفونت ریه می‌تواند در اثر باکتری، ویروس یا قارچ ایجاد شود. در اغلب موارد باکتری‌ها عامل اصلی ایجاد بیماری هستند.
 
منشا عفونت
 
عوامل عفونی معمولا در ریه افراد سالم وجود ندارند. گاهی اوقات آن‌ها توسط جریان خون به ریه ‌ها می‌رسند، ولی اغلب همراه با نفس کشیدن توسط قطرات ریز آب موجود در هوای تنفسی به ریه ‌ها منتقل می‌شوند.

فرد دچار عفونت، با عطسه و سرفه میکروارگانیسم ها را وارد هوا می‌ کند. برخی از میکروارگانیسم ها خصوصا ویروس‌ ها همراه تنفس وارد ریه می‌شوند. بعضی از میکروب هایی که به طور معمول در حلق افراد زندگی می‌ کنند بی ضرر هستند. در صورتی که شخص به هر علت از جمله به علت ابتلا به ویروس، ضعیف شده باشد این میکروب ها به درون ریه‌ها راه می‌یابند.

 علائم بیماری
 
ذات‌ الریه بسته به عامل ایجادکننده می‌تواند علائم مختلفی داشته باشد. تب، درد قفسه سینه، سرفه، کاهش اشتها و ضعف علائم اصلی بیماری هستند.سرفه در ابتدا ممکن است خشک باشد، اما یک تا دو روز بعد سرفه خلط‌ دار می‌شود. خلط معمولا زرد رنگ است و ممکن است رگه‌های خونی داشته باشد.

تنفس بیمار سریع و سطحی می‌شود و ممکن است بیمار به نفس نفس زدن بیفتد. در موارد شدید اکسیژن رسانی کاهش می‌یابد و ممکن است علائم کمبود اکسیژن در فرد بروز کند.

تنفس عمیق یا سرفه ممکن است منجر به ایجاد درد عمقی در قفسه سینه شود. این علامت ممکن است نشان دهنده گسترش عفونت به پرده پوشاننده ریه‌ها باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل