بازدید 3261

مردم و طرح رجیستری؛ از استقبال تا بی خبری

برخی شهروندان تهرانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اجرای طرح کددار کردن تلفن همراه را راهکار خوبی برای رهایی از گوشی های قاچاق می دانند و شماری دیگر، از این طرح آگاهی چندانی ندارند.
کد خبر: ۷۴۶۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵ 11 November 2017
برخی شهروندان تهرانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اجرای طرح کددار کردن تلفن همراه را راهکار خوبی برای رهایی از گوشی های قاچاق می دانند و شماری دیگر، از این طرح آگاهی چندانی ندارند.

به گزارش ایرنا، سابقه عزم برای ساماندهی بازار گوشی‌های تلفن همراه با اجرایی شدن طرح ملی «ثبت گوشی در شبکه و یا احراز اصالت تلفن همراه» (رجیستری) به 11 سال پیش می رسد؛ چنین طرحی برای نخستین بار در سال 1383 مطرح و مرحله اجرایی آن 2 سال طول کشید و سرانجام در سال 1385 عملیاتی شد که به دلیل ضعف‌های موجود نتوانست موفقیت‌های لازم را کسب کند و نهایت در سال 1395 طرح متوقف شد.

پس ازگذشت 10 سال از طرح شکست خورده اولیه در تابستان 1395 دوباره زمزمه های اجرای رجیستری به گوش رسید و تعریف جدید «ثبت نمایندگی رسمی گوشی‌های موبایل وارداتی» و «ثبت گوشی‌ها در شبکه اپراتورهای موبایل » به موازات یکدیگر، برای ساماندهی بازار ارائه شد.

مسئولان وعده دادند که این طرح از مهرماه 1395 اجرایی می‌شود، اما این وعده نیز عملیاتی نشد و اما اکنون با گذشت یک سال از آخرین وعده مسئولان این طرح از 28 مهرماه 96 عملیاتی شده است.

طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه تلاش دارد بازار قاچاق این محصول را ساماندهی کرده و جلوی این معضل را برای همیشه بگیرد و به مردم کمک کند از شیوه ورود گوشی های تلفن همراه به کشور آگاه شده و از خرید گوشی های وارداتی از مسیرهای غیررسمی خودداری کنند.

همچنین این طرح سبب می شود وارد کنندگان قانونی خدمات مطلوب پس از فروش را در اختیار مردم قرار دهند و کسی از نداشتن خدمات پس از فروش گوشی های تلفن همراه متضرر نشود.

اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه دومین هفته خود را نیز پشت سرگذاشت و با آنکه هنوز اسامی برند هایی که قرار بود مشمول اجرای این طرح شوند اعلام نشده است اما شهروندان از اجرای آن استقبال کرده اند.

بیست و هشتم مهرماه بود که طرح رجیستری موبایل وارد فاز نخست خود شد که پایش و رصد بازار بود؛ در این مرحله به گفته محمدجواد آذری جهرمی قرار بود تنها بازار از وجود گوشی های قاچاق رصد شده و علاوه برآن گوشی های فعال در شبکه تلفن همراه کشور رجیستر شوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هفتم آبانماه در نشست خبری خود در نمایشگاه مطبوعات به مرحله نخست اجرای طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه (رجیستری) اشاره کرد و گفت: تاکنون 60 درصد گوشی های فعال شبکه تلفن همراه کشور رجیستر شده اند .

آذری جهرمی ادامه داد: مرحله پایش بازار تا آخر این هفته به پایان خواهد رسید و از ابتدای هفته آتی وارد مرحله عملیاتی خواهد شد.

وی ادامه داد: با پایان یافتن مرحله نخست وارد فاز عملیاتی و اجرایی ثبت و شناسه دار کردن گوشی های موبایل در شبکه ارتباطی کشور می شویم تا ساماندهی بازار از گوشی های قاچاق اجرایی شود.

اکنون گرچه هفته دوم اجرای طرح رجیستری به روزهای پایانی خود نزدیک شده است و مسئولی در باره اینکه آیا مرحله دوم طرح شروع شد یا خیر توضیحی ارائه نداده است اما با مراجعه خبرنگار ایرنا به مراکز عرضه موبایل در خیابان های جمهوری و حافظ و صحبت با مردم، شهروندان اجرای طرح رجیستری را اقدامی خوب در برخورد با گوشی های قاچاق توصیف کردند.

** گفته های مردم 

محمد که خود را دانشجو معرفی کرد به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای طرح رجیستری برای گوشی ها بسیار خوب است زیرا از این به بعد گوشی خریداری شده اصل بوده و دارای خدمات پس از فروش خوب باشد.

به گفته وی، پیشتر گوشی مشخص نبود چگونه وارد کشور شده اما اکنون رجیستری کمک خواهد کرد گوشی غیراصلی و غیرمجاز آنتن نداشته باشد و این به نفع ما خریداران است.

خانمی که برای خرید گوشی به همراه فرزندش به بازار موبایل ایران مراجعه کرده بود نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اگر این طرح بتواند ریشه گوشی های قاچاق را بکند کمک بزرگی به خانواده ها است زیرا زمانی که گوشی خریداری شد دیگر نگران آن نیستیم که به علت نبود نمایندگی رسمی و با بروز مشکل همه هزینه ای که کرده ایم از بین برود و فروشنده بگوید به دلیل نداشتن خدمات پس از فروش نمی توانیم قطعات را تامین کنیم.

وی به تجربه قبلی در این باره اشاره کرد که گوشی قبلی فرزندش را که خریداری کرده بوده به دلیل اصل نبودن خراب شده و کسی خدمات پس از فروش به آن نمی داد.

دو خواهر نیز که برای خرید به مرکز خرید علاءالدین آمده بودند اجرای طرح رجیستری را مثبت دانستند و گفتند: اکنون می دانیم که اگر گوشی موبایلی که می خریم اصلی نباشد رجیستر نخواهد شد و این گام بسیار خوبی است.

پدرام هم که دانش آموز بود گفت: اکنون و با اجرای طرح رجیستری شرکت های سازنده نیز مجبور خواهند بود خدمات پس از فروش خوبی به مردم ارائه دهند زیرا اگر ارائه نکنند با آنها برخورد خواهد شد .

امیرحسین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: گوشی را باید رجیستر کرد زیرا بعد از آن آنتن نخواهد داشت.

وی به خبرنگار ایرنا توصیه کرد که برای رجیستری به یک فروشگاه معروف سر بزنید و خبرنگار ایرنا هنگام مراجعه به فروشگاه با این گفته فروشنده مواجه شد که اگر گوشی شما فعال است نیازی به رجیستری ندارد زیرا خود رجیستر شده است.

** ناآگاهی تعدادی از مردم از اجرای طرح

البته در این میان تعدادی از شهروندان نیز در پاسخ به خبرنگار ایرنا از وجود طرح رجیستری اظهار بی اطلاعی کردند.

آقای میانسالی با موهای جو گندمی به خبرنگارایرنا گفت: نمی دانم این طرح برای چیست و چه کاربردی دارد؛ فقط آمده ام یک گوشی بخرم.

** بی اطلاعی برخی افراد از چگونگی رجیستری

خانمی نیز از خبرنگار ایرنا پرسید: برای این طرحی که می گویید باید به کجا مراجعه کنیم؟ آقایی نیز می خواست به وی مرکزی را که رجیستری می کند معرفی کنم. وی پس از اینکه شنید به هیچ اقدامی نیاز نیست، خیالش راحت شد.

** گوشی های فعال در شبکه تلفن همراه کشور به رجیستری نیاز ندارند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هیجدهم مهرماه در حاشیه نشست بررسی طرح کددارکردن گوشی های تلفن همراه در محل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مردم نگران اجرای طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه ( رجیستر) نباشند زیرا از نظر ما همه گوشی هایی که اکنون در شبکه تلفن همراه کشور فعالند، قانونی بوده و مشمول اجرای این طرح نمی شوند.

وی گفت: هیچ هزینه ای برای اجرای این طرح از مردم گرفته نمی شود.

با این وجود به نظر می رسد بسیاری از هموطنان از این موضع اطلاع چندانی ندارند و باید بیشتر اطلاع رسانی شود.

** مزایای طرح از زبان مقام مسئول

دبیرکل فناوری اطلاعات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز هفدهم مهرماه در نشست خبری به مناسبت آغاز اجرای حفظ سلامت کاربران، کسب حقوق ورودی برای دولت، جلوگیری از فروش گوشی های سرقتی و برخورداری از گارانتی و خدمات پس از فروش را از جمله مزایای این طرح عنوان کرد.

به گفته «حمیدرضا دهقانی نیا» کشور سالیانه تا 12 میلیون گوشی تلفن همراه نو نیاز دارد که تنها یک میلیون دستگاه در داخل تولید می شود و مطابق آمارها حدود 15 شرکت مجوز تولید گوشی تلفن همراه در کشور دارند و بقیه به صورت قاچاق و از مبادی غیررسمی وارد کشور می شود که اجرای طرح رجیستری می تواند بستری برای سرمایه گذاری و افزایش تولید داخل این محصولات باشد.

دهقانی نیا، تلفن همراه را همانند انگشت ششم افراد توصیف کرد که حاوی اطلاعات مختلف فردی، خانوادگی و هویتی اشخاص است، اما هر آن امکان لو رفتن (درز) این اطلاعات وجود دارد؛ در صورتی که با اجرای طرح رجستری این اثر انگشت به صورت عینی تحقق می یابد.

** کلام آخر

طرح ملی کددارکردن گوشی های تلفن همراه با هدف سامان دادن بازار تلفن همراه کشور از وجود گوشی های قاچاق در حالی به مرحله اجرا درآمد که تجربه قبلی آن با شکست مواجه شده است. 

اینطور به نظر می رسد که موفقیت آمیز بودن آن می تواند رضایت خاطری در مصرف کننده ایجاد کند مبنی بر اینکه گوشی وی از مبادی رسمی وارد شده است و خدمات پس از فروش خوب و مناسب دریافت می کند.

از این نکته نیز نباید غافل شد قاچاقچیان به همین سادگی از بازار پر سود گوشی تلفن همراه نمی گذرند و همه تلاش خود را برای به شکست کشیدن آن به کار می گیرند. بنابراین باید هر مرحله این طرح با در نظر گرفتن همه جوانب و مطالعه دقیق عملیاتی شود.

اطلاع رسانی شفاف از همه رسانه ها نیز امری ضروری به نظر می رسد تا مردم احساس نگرانی نکنند و فروشندگان نیز با آرامش خود را با این تغییرها هماهنگ کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار