بازدید 5611
اقتصاد در گذر زمان

از ملاقات دکتر شاخت با رضاشاه پهلوی تا بازداشت معمار برنامه و بودجه

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیستمین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۴۶۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 11 November 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیستمین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

20 آبان 1314، دکتر یالمار شاخت، اقتصاددان و ناسیونالیست بنام آلمانی برای دادن نظر جهت بهبود اوضاع اقتصادی ایران، بیستم آبان ۱۳۱۴ (۱۱نوامبر ۱۹۳۵) با مقامات دولتی از جمله رضاشاه پهلوی ملاقات کرد که روزنامه ‌های لندن از آن ابراز ناخرسندی کردند و نوشتند که دکتر شاخت با اشاره هیتلر به ایران آمده بود. از زمان دیدار شاخت از ایران بود که انگلیسی ‌ها یقین حاصل کردند که رضاشاه در جست ‌و جوی مفری است تا نفوذ و مداخله آنان در امور ایران را به حداقل برساند. دکتر «یالمار شاخت» در آن سال پس از انجام بررسی ‌ها و با توجه به وضعیت ایران، چند طرح مالیاتی، گمرکی و راه صنعتی شدن را به رضاشاه داده بود.

20 آبان 1330، منابع خبري از ناكامي آمريكا در فيصله دادن به اختلافات جاري ايران و انگليس بر سر نفت خبر دادند.

20 آبان 1340، ابوالحسن ابتهاج، رئیس اسبق سازمان برنامه و بودجه به اتهام سوءاستفاده مالی بازداشت شد. ابوالحسن ابتهاج در سال ۱۲۷۸ شمسی در رشت متولد شد و دوران تحصیلات ابتدایی خود را تا سن دوازده سالگی در این شهر گذراند. پدرش ابتهاج ‌الملک سال ‌ها تحت نظارت فتح ‌الله ‌خان اکبر سردار منصور، سپهدار اعظم رشتی مسوول گمرک انزلی و همچنین پیشکار او بود. ابوالحسن ابتهاج پس از اتمام تحصیلات به استخدام بانک شاهی درآمد و مدارج ترقی را به سرعت پیمود. به‌ طوری که در سال ۱۳۰۹ به سمت معاونت بازرس کل منصوب شد.


منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر