بازدید 23750

سکوت عجیب وزیر دوربین‌دوست در خصوص بدهی ۱۸ هزار میلیارد تومانی!

آقای وزیر که تا چندی پیش، هفته‌ای نبود که به همراه تیم رسانه‌ای اش به مراکز درمانی سرکشی نکرده و با افراد بستریِ مورد توجه رسانه‌ها عکس یادگاری نگیرد، مدتی است که سکوت کرده؛ سکوتی عجیب و ابهام برانگیز!
کد خبر: ۷۴۵۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰ 11 November 2017
موافق گرفتن عوارض از خودروهاي شخصي در بزرگراه هاي تهران هستم/ بايد مطلوبيت سفر با خودروهاي شخصي را كاهش دهيم
آقای وزیر که تا چندی پیش، هفته‌ای نبود که به همراه تیم رسانه‌ای اش به مراکز درمانی سرکشی نکرده و با افراد بستریِ مورد توجه رسانه‌ها عکس یادگاری نگیرد، مدتی است که سکوت کرده؛ سکوتی عجیب و ابهام برانگیز!

به گزارش «تابناک»؛ طرح بزرگ تحول نظام سلامت که با سر و صدای زیاد در دولت نخست روحانی در دست اجرا قرار گرفت و حاشیه‌های زیادی آفرید، مدتی است در سکوت خبری در دست جرح و تعدیل قرار گرفته و از امتیازاتش کاسته می‌شود؛ اتفاقی که منتقدان این طرح پیشتر درباره آن هشدار داده بودند.

از جمله امتیازات طرحی که به اجرا درآمده بود، پرداخت هزینه‌های درمانی مردم در مراجعه به مراکز درمانی غیردولتی بود که رضایت فراوانی برای مردم ایجاد کرده و موجب شده بود، مراجعه به مراکز درمانی غیردولتی، به مانند قبل وحشت آفرین نباشد؛ وحشت از هزینه‌های سرسام آوری که مراجعه به مراکز درمانی خصوصی به همراه داشت و طرح تحول نظام سلامت آن‌ها را زدوده بود.

البته این امتیاز مدتی است در سکوت خبری از طرح تحول نظام سلامت گرفته شده و به مانند گذشته، مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی غیردولتی مساوی با تحمیل هزینه‌های کمرشکن به مردم است؛ اما این تنها بخشی از اتفاق روی داده برای طرح تحول است که چه بسا قابل اغماض هم باشد!

علاوه بر برچیدن خدمات این طرح در مراکز غیردولتی، تعرفه‌های پزشکان نیز مدتی است که تغییرات چشمگیری یافته و به افزایش سهم پرداختی بیماران منجر شده و اشکالات دیگری به آن سنجاق شده که نارضایتی بخش هایی در جامعه پزشکان را هم به دنبال داشته است. مجموعه اتفاقاتی که این باور را به وجود آورده که طرح تحول نظام سلامت در سراشیبی سقوط قرار گرفته است.

از همه این موارد مهم‌تر آنجاست که بدانیم در نتیجه اجرای این طرح، بدهی ۱۸ هزار میلیارد تومانی به بار آمده که احتمالا رفع و رجوع آن به این زودی‌ها ممکن نباشد؛ بدهی کلانی که اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از آن خبر داده‌اند تا مشخص شود که این بار نیز به مانند طرح مسکن مهر، یک ایده خوب و ضروری با ندادنم کاری‌های بزرگ به بیراهه رفته و زیان بار شده است.

وضعیتی که با توجه به بودجه‌های فراوان اختصاص یافته به طرح تحول نظام سلامت و همراهی بی نظیر مجلسی‌ها با این برنامه دولت و حتی اختصاص ردیف‌های بودجه ویژه و جدید به این طرح (از جمله اختصاص یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده به این طرح)، شاید کمتر کسی انتظار داشت به این زودی بروز کند؛ هرچند امثال پزشکیان، نائب رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی از روز نخست اجرای این طرح نسبت به وقوعش در آینده هشدار داده بودند؛ هشدارهایی که تأکید داشت اختصاص بودجه به بخش درمان و سرازیر کردن منابع طرح به جیب پزشکان و بیمارستان‌ها اشتباه است و طرح تحول نظام سلامت، باید بخش سلامت را هدف قرار دهد، نه بخش درمان را؛ هشدارهایی که شنیده نشد تا در نهایت انباشت بدهی‌های فراوان، دولتمردان را مجبور به اعمال تغییراتی در طرح تحول کند که شاهد آن‌ها هستیم.

عقبگردی که ظاهرا منجر به تغییر رویه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم شده و وی را به سکوت وادار کرده است. تغییری چشمگیر در رفتار وزیری که پیشتر هفته‌ای نبود با مصدومان و مجروحان حوادث مختلف عکس یادگاری نگیرد و بر بستر مشاهیر کشور حاضر نشود، ولی حالا که طرح گران قیمت اجرا شده توسط وی به بدهی‌های هنگفت رسیده، سکوت خبری پیشه کرده است.

سکوت معناداری که بی شباهت به فرار وزیر از پاسخگویی نیست. پاسخگویی نسبت به بدهی‌های هنگفتی که وزیر و همکارانش برای کشورمان به ارمغان آورده اند و حالا به جای توضیح در خصوص آن و تأکید بر اصلاح اشتباهات با همراهی دیگر نهادها، ترجیح داده‌اند سکوت کرده و پرسش‌های مطرح در افکار عمومی را ندید بگیرند!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل