بازدید 7094

سرانه مصرف مرکبات ۵ برابر متوسط جهانی

یک مقام مسوول گفت: با توجه به تولید قابل توجه مرکبات و احتساب مصرف داخل، محدودیتی در میزان صادرات وجود ندارد.
کد خبر: ۷۴۵۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰ 09 November 2017
یک مقام مسوول گفت: با توجه به تولید قابل توجه مرکبات و احتساب  مصرف داخل، محدودیتی در میزان صادرات وجود ندارد.

ابوالقاسم حسن پور مدیر کل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سطح زیر کشت مرکبات در استان های شمالی و جنوبی را 310 هزار هکتار اعلام کرد و اظهارکرد: براین اساس پیش بینی می شود که  امسال بیش از 5 میلیون تن مرکبات در کشور تولید شود. 

وی افزود: از مجموع تولید مرکبات 2 میلیون و 900 هزارتن آن به پرتقال،800 هزارتن نارنگی،500 هزارتن لیمو ترش و 700 هزارتن لیمو شیرین اختصاص دارد.

حسن پور با بیان اینکه مرکبات ایران از کیفیت و ارزش بالاتری نسبت به سایر کشور ها برخودار است،اذعان کرد: طولانی بودن میزان آفتاب آسمان ایران نسبت به دیگر مناطق تولید کننده،کاهش مصرف سم در باغات و پایین بودن میزان باقی مانده سموم مرکبات داخلی دلیل اصلی این تفاوت به شمار می رود.

این مقام مسوول با انتقاد از شایعه پراکنی رسانه ها در خصوص رنگ آمیزی پرتقال های عرضه شده به بازار بیان کرد: سبز زدایی و رنگ آوری پرتقال با استفاده از گاز اتیلن در محیط های گرم تاثیری در رنگ و طعم محصول نداشته و از این حیث جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

مدیر کل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: البته برخی افراد سودجو برای سبز زدایی محصول از محلول رنگ استفاده  می کنند که این امر به سبب به مخاطره انداختن سلامتی افراد قابل قبول نیست و همواره از سوی وزارت بهداشت در حال پیگیری است.

حسن پور با اشاره به اینکه وظیفه رسانه ها حمایت از تولید ملی است، تصریح کرد: بنابراین در صورت رویت پرتقال های رنگ شده در یک مکان نباید اظهاراتی مبنی بر رنگ آمیزی پرتقال های تولیدی داشته باشند چرا که برای سبز زدایی پرتقال و نارنگی  تنها عملیات رنگ بری صورت می گیرد.

صادرات مرکبات کلید خورد

مدیر کل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی، در بخش دیگر سخنان خود از صادرات مرکبات خبر دادو گفت: اکنون بخشی از مرکبات شمال به کشورهای حوزه دریای خزر و خلیج فارس صادر می شود.

به گفته حسن پور، با وجود تولید قابل توجه مرکبات در کشور و احتساب  مصرف داخل، محدودیتی در میزان صادرات وجود ندارد.

این مقام مسوول بیا بیان اینکه سرانه مصرف مرکبات کشور ما 5 برابر متوسط سرانه جهانی است، تصریح کرد: با توجه به تولید مرکبات داخل سرانه مصرف هر ایرانی بیش از 50 کیلو بوده در حالیکه متوسط سرانه جهانی 10 کیلو است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل