بازدید 14061
۶
پیمانه اقتصادی؛

از «توضیحات حجتی در مورد سیب‌های کنار جاده» تا «پیش بینی سیف از آینده کاسپین»

این پیمانه تیترهایی همچون قطع واردات بنزین از اسفند ماه، رتبه اعتباری ونزوئلا به C کاهش یافت، ۱۰۰ هزار «بولیوار» کم‌ارزش‌تر از ۵/ ۲ دلار، صادرات کالاهایی که از ایران به عراق ممنوع شد، یک شرکت آلمانی فعلا وارد بازار ایران نمی‌شود، فرصتی بزرگ و مهم برای خرید طلا، شل از میدان نفتی مجنون خارج می‌شود، ۲۰۰ گود ساختمانی خطرناک در تهران وجود دارد، واردات روغن سرخ کردنی ممنوع است و فراز و فرود دلار آمریکا در بازار چهارشنبه را در بر دارد.
کد خبر: ۷۴۵۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳ 09 November 2017
از «توضیحات حجتی در مورد سیب های کنار جاده» تا «پیش بینی سیف از آینده موسسه کاسپین»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون قطع واردات بنزین از اسفند ماه، رتبه اعتباری ونزوئلا به C کاهش یافت، ۱۰۰ هزار «بولیوار» کم‌ارزش‌تر از ۵/ ۲ دلار، صادرات کالاهایی که از ایران به عراق ممنوع شد، یک شرکت آلمانی فعلا وارد بازار ایران نمی‌شود، فرصتی بزرگ و مهم برای خرید طلا، شل از میدان نفتی مجنون خارج می‌شود، ۲۰۰ گود ساختمانی خطرناک در تهران وجود دارد، واردات روغن سرخ کردنی ممنوع است و فراز و فرود دلار آمریکا در بازار چهارشنبه را در بر دارد.


قطع واردات بنزین از اسفند ماه

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در حال حاضر پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه بالای ۱۰ میلیون لیتر بنزین تحویل می‌دهد که به زودی به ۱۲ میلیون لیتر خواهد رسید و از اول اسفند واردات قطع خواهد شد. جزئیات بیشتر

رتبه اعتباری ونزوئلا به C کاهش یافت

مؤسسه اعتبار سنجی فیچ آمریکا اعلام کرد، رتبه اعتباری شرکت ملی نفت و گاز (پدوسا) ونزوئلا را از «CC» به «C» کاهش داده است و به احتمال بسیار زیاد دولت ونزوئلا قادر به باز پرداخت بدهی های خود نیست. فیچ اعلام کرد، رتبه پایین تر اعتباری این شرکت و دولت ونزوئلا به دنبال مذاکره مجدد بر سر بدهی های این کشور اتخاذ شده است. این مؤسسه اعتبار سنجی آمریکایی اعلام کرد، از دیگر دلایل رتبه منفی اعتباری ونزوئلا به ناتوانی در پرداخت اوراق بین المللی کمتر از ۳۰ روز و اخیرا هم کاهش طولانی مدت قیمت ارز خارجی در این کشور است. فیچ درگزارش خود آورده که این عوامل بشدت منجر به عدم توانایی ونزوئلا در باز پرداخت بدهی های خود می شود؛ ضمن اینکه کیفیت اعتباری شرکت ملی نفت و گاز (پدوسا) نشان دهنده هویت اعتباری دولت این کشور است که با راهبردهای تجاری دولت ونزوئلا و منابع داخلی کنترل می شود.

۱۰۰ هزار «بولیوار» کم‌ارزش‌تر از ۵/ ۲ دلار!

هفته گذشته نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، از اسکناس ۱۰۰ هزار بولیواری جدید این کشور رونمایی کرد. به گزارش آژانس خبری «آسوشیتد پرس»، اما این اسکناس که باارزش‌ترین پول ملی ونزوئلا محسوب می‌شود، در بازار سیاه ارزشی کمتر از ۵/ ۲ دلار آمریکا دارد. البته این اولین بار نیست که دولت ونزوئلا اقدام به چاپ اسکناس‌های جدید می‌کند. پس از فروپاشی اقتصادی این کشور در سال‌ ۲۰۱۶، تورم شدید موجب سقوط ارزش پول ملی این کشور شد. تا ماه دسامبر این سال، ۱۰۰ بولیوار با ارزش‌ترین اسکناس ونزوئلایی‌ها بود (که ارزشی معادل ۰۲/ ۰ دلار داشت). این اسکناس اما مدتی بعد از انتشار متوقف و اسکناس‌های  ۲ هزار، ۵ هزار، ۱۰ هزار و ۲۰ هزار بولیواری روانه بازار شد.  به گزارش «بیزینس‌ اینسایدر»، درحال‌حاضر ونزوئلایی‌ها تنها مجاز به برداشت روزانه ۲۰ هزار بولیوار از حساب‌های خود هستند که با محاسبه نرخ ارز بازار معادل ۵۰ سنت آمریکا است. حداقل دستمزد این کشور به‌رغم افزایش ۳۰ درصدی اکنون چیزی حدود ۵/ ۱۷۷هزار بولیوار است (معادل ۳/ ۴ دلار). نرخ تورم نیز که در نخستین سال ریاست‌جمهوری مادورو در سطح ۵۰ درصد قرار داشت، به پیش‌بینی «صندوق بین‌المللی پول» در انتهای سال ۲۰۱۷ به بیش از ۲۳۰۰ درصد خواهد رسید.

توضیحات حجتی در مورد سیب های کنار جاده

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه جلسه هیأت دولت، در جمع خبرنگاران درباره محصولات باغات سیب که بخش عمده ای از آن غیر قابل عرضه در بازار میوه است گفت: در فصل برداشت هر محصول، هر سال عرضه بر تقاضا پیشی می گیرد و همین باعث افت قیمت خواهد شد. وی با اشاره به اینکه با تمهیدات اندیشه شده به طور غیرمستقیم تلاش کرده‌ایم برای محصول سیب یارانه صادرات در نظر گرفته شود افزود: با تصمیم دولت واردات موز را به صادرات سیب گره زده ایم. تلاش می کنیم این فاصله به طور تدریجی معنادار شود و امروز نیز در این باره در دولت تصمیم گرفته شد تا از صادرات سیب در حد مقبول پشتیبانی شود. وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: تصویری که از میوه های غیر قابل فروش در فضای مجازی منتشر شد روال سالیانه است، هر سال، سیب هایی که قابل استفاده در بازار میوه نیست در حاشیه انبارها تلنبار شده و برای کنسروسازی استفاده می شود اما سیب های مجلسی قابل ارائه به بازار، وارد صحنه می شود. حجتی در خصوص خرید تضمینی گندم نیز عنوان کرد: امروز یا حداکثر تا شنبه دو هزار میلیارد تومان اوراق عرضه و تا یکشنبه در اختیار کشاورزان قرار می گیرد. وی خاطرنشان کرد: تا پایان هفته آینده بیش از ۹۵ درصد بدهی دولت به کشاورزان پرداخت می شود. /مهر

رشد ۱۴ شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه هفدهم آبان‌ماه 96 با افزایش اندک 14 واحدی معادل 0.02 درصد به رقم 87 هزار و 897 واحد رسید. تالار شیشه ای در آخرین روز کاری هفته شاهد روند صعودی تعدادی از شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با  افزایش 4 واحدی به رقم 28 هزار و 208 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 8 واحدی، عدد 17 هزار و  542 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 6 واحدی به رقم 13 هزار و 254 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.01 درصد، 8 واحد کاهش را رقم زد به سطح 94 هزار و 656 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 17 واحد کاهش به رقم 61 هزار و 481 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 178 واحد رشد معادل 0.09 درصد همراه بود و عدد 192 هزار و 225 واحد را به نمایش گذاشت. نماد فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس)، نماد رمپنا (گروه مپنا (سهامي عام))، نماد اخابر (مخابرات ايران)، نماد وخارزم (سرمايه گذاري خوارزمي)، نماد شبندر (پالايش نفت بندرعباس) و نماد  شبهرن (نفت‌ بهران‌) بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند.

از «توضیحات حجتی در مورد سیب های کنار جاده» تا «پیش بینی سیف از آینده موسسه کاسپین»


صادرات کالاهایی که از ایران به عراق ممنوع شد

گمرک عراق در مرز شلمچه، ابلاغیه‌ای مبنی بر ممنوعیت صادرات برخی کالاها از جمهوری اسلامی ایران به عراق و همچنین شرایطی برای ورود خودروهای عبوری و اثاثیه منزل همراه مسافر به این کشور صادر کرده که از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری و اجرا ابلاغ شده است. در ابلاغیه تنظیم‌شده بر اساس شرایط اعلامی گمرک عراق، صادرات کالاهای انگور، خرما، انبه، نارگیل، پاجوش نخل، دنبه گوسفند (چربی) و ذرت از جمهوری اسلامی ایران به عراق ممنوع است. گمرک عراق همچنین اعلام کرده است از تمام خودروهای مسافری عبوری از مرز جمهوری اسلامی ایران به کشور عراق، معادل ۲۰ درصد ارزش خودرو ودیعه دریافت می‌کند. بر اساس این ابلاغیه، ورود اثاثیه منزل همراه کارکنان سفارت و صاحبان درجات علمی، اعم از ایرانی و عراقی به کشور عراق، فقط با مجوز رسمی از سفارت یا کنسولگری این کشور در ایران مجاز است.

یک شرکت آلمانی فعلا وارد بازار ایران نمی‌شود

مدیر امور مالی شرکت برنتاگ آلمان، بزرگترین توزیع کننده مواد شیمیایی در جهان گفت، این شرکت فعالیت تجاری در ایران را به تاخیر انداخته است. گئورگ مولر گفت: «من می گویم ما قبلا (در مورد شروع عملیات تجاری در ایران) خوش بین تر از الان بودیم.» مولر افزود، بعد از کاهش تحریم های غرب علیه ایران، شرکت برنتاگ اقدام به بررسی امکان تجارت در ایران کرده بود و به ارزیابی های خود ادامه می دهد، اما عدم ثبات در ایران و شک و تردید بین المللی نسبت به این کشور مانع از هرگونه اقدامی می شود.

فرصتی بزرگ و مهم برای خرید طلا

در حالی که سرمایه گذاران بین المللی با این پرسش مهم و دشوار روبه رو هستند که آیا روند صعودی قیمت طلا ادامه خواهد یافت یا نه، یک تحلیلگر ارشد اقتصادی بر این باور است که اکنون فرصت مهمی برای خرید طلا به شمار می رود. به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو نیوز،  تحلیلگر ارشد فلزات گرانبها در مؤسسه سرمایه گذاری فست مارکتس تأکید کرد: به نظر من الان فرصت بزرگ و مهمی برای خرید طلا است. بر اساس این گزارش وی در ادامه تصریح کرد: البته طلا هم اکنون تحت فشار ناشی از افزایش ارزش دلار آمریکا قرار دارد. تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه به خصوص چین و هند اندکی کاهش یافته و میزان ذخایر طلای صندوق های بزرگ سرمایه گذاری جهان نیز با کاهش روبرو شده است. وی افزود: میزان ذخایر طلای صندوق های بزرگ سرمایه گذاری جهان طی هفته گذشته با افت 1.5 درصدی روبرو شده و تا 31 اکتبر به 470 تن رسیده است. این تحلیلگر ارشد اقتصادی اظهار داشت: به نظر من سرمایه گذاران بین المللی منتظر فرصت مناسب دیگری برای خرید طلا هستند. به نظر می رسد تشدید ریسک های اقتصادی و سیاسی در عرصه بین المللی تاثیر زیادی بر افزایش تقاضای طلا خواهد داشت. جزئیات بیشتر

ثبات نسبی قیمت نفت با کاهش واردات نفت خام چین و افزایش تنش‌ها در خاورمیانه

روز چهارشنبه قیمت نفت نسبتا ثابت ماند. این در حالی است که اواخر روز سه شنبه، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۳.۶۹ دلار رسید. دلیل ثبات قیمت نفت، نگرانی سرمایه گذاران در خصوص افزایش تنش های سیاسی در خاورمیانه علی رغم رسیدن میزان واردات نفت خام چین به پایین ترین سطح خود در سال عنوان شده است. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه ۱۱ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۳.۸۰ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸ سنت کاهش، بشکه ای ۵۷.۱۲ دلار صورت گرفت. در هفته ی گذشته، نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به ترتیب با رسیدن به قیمت های ۶۴.۶۵ و ۵۷.۶۹ دلار در هر بشکه به بالاترین سطح قیمتی خود در دو سال اخیر رسیده بودند. 

شل از میدان نفتی مجنون خارج می‌شود

دو مسئول عراقی اعلام کردند شرکت شل پذیرفته است که از میدان نفتی مجنون عراق خارج شود و تا پایان ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ میلادی بهره برداری از این میدان را به شرکت عراقی بصره اویل واگذار کند. در نامه‌ای به امضای جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق، مجوز خروج شل از میدان مجنون صادر شده است. دو مسئول عراقی اعلام کردند در جلسه‌ای با حضور نمایندگان شرکت‌های شل و شرکت دولتی بصره اویل عراق در هفته جاری، توافق واگذاری عملیات میدان مجنون امضا شده است. جزئیات بیشتر

پناهگاه های مالیاتی دنیا دیگر امن نیست!

وزیر امور مالیاتی فرانسه گفته است که '' یکی از قدم ها (درخصوص ممنوع کردن پناهگاه های مالیاتی) می تواند حذف حمایت مالی نهادهای بین المللی مانند صندوق بین المللی پول یا بانک جهانی از کشورهایی باشد که از رعایت کردن استانداردهای جهانی شفافیت مالی امتناع می کنند''. قرار است که پس از افشای ''اسناد بهشت'' (مجموعه ای از اسناد منتشر شده در تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۱۷ در خصوص سرمایه گذاری مراکز مالی برون مرزی)،  وزیر امور مالی فرانسه با وزرای  مالی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نشست داشته باشد. برونو لومر، وزیر امور مالی فرانسه، اظهار داشته است که ''داشتن یک لیست از کشورها یکی از قدم ها است، اما به تحریم هم نیاز داریم و باید این تحریم را اعمال کنیم''. به گفته ی وزیر امور مالی فرانسه، آشکار شدن فرارهای مالیاتی اخیر نشان داده که سیاست گذاران نیاز به اقدامات بیشتری برای غلبه بر چنین طرح های متقلبانه ای دارند. همچنین، وی اذعان کرده است که فرانسه از سایر کشورها برای تهیه ی یک درخواست مشترک از نهادهای مالی بین المللی کمک طلب خواهد کرد. جزئیات بیشتر

۲۰۰ گود ساختمانی خطرناک در تهران وجود دارد

رئیس نظام مهندسی تهران از ۲۰۰ گود خطرناک در تهران خبر داد و گفت: از سال ۱۳۹۲ تا امروز در تهران ۳۲ هزار بازدید گودبرداری از سوی سازمان نظام مهنددسی ساختمان استان تهران انجام شد که ۲هزار و ۱۰۰ مورد مربوط به سال ۹۶ است. وی با بیان اینکه ۶۲ درصد کاهش گودبرداری در شهر تهران داشتیم که کمک کرد اتفاقات ناگوار کم شود تصریح کرد: از دیدگاه ما گودی خطرناک است که عمیق و اصول ایمن سازی و تثبیت در آن به خوبی رعایت نشده باشد. وی با اشاره به جلسه ای که مسئولان این سازمان با شهرداری و شورای شهر در خصوص ارائه گزارش کامل و مبسوطی از گودهای تهران داشتند، افزود: در این حال ما گزارش فنی هر گودی را که خطرناک باشد به شهرداری می دهیم تا پیگیر آن باشند ولی بقیه پیگیری آن با ما نیست.

واردات روغن سرخ کردنی ممنوع است

رئیس اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی و آشامیدنی با منشأ دامی و دریایی سازمان غذا و دارو اعلام کرد:واردات روغن سرخ کردنی به دلیل حمایت از تولید داخل و همچنین سیاست های اقتصاد مقاومتی ممنوع است. علی اکبر دادمهر تصریح کرد: اگر روغن به صورت خام وارد کشور شود و در کارخانه های تولیدی تصفیه و فرآیندهای دیگر تولید روی آنها صورت گیرد، به شرط داشتن برچسب گذاری و ذکر برند داخلی، ممانعتی در واردات نخواهد داشت. جزئیات بیشتر

سکه در بازار تهران با گرانی به تعطیلی رفت!

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار تهران، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با 6100 تومان افزایش به رقم یک میلیون و 346 هزار و 900 تومان رسید. در عین حال هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با 2000 تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 291 هزار تومان فروخته شد. همچنین هر نیم سکه بهار آزادی در بازار روز گذشته، با رشد یک هزار تومانی به رقم 682 هزار تومان رسید و هر ربع سکه بهار آزادی نیز 386 هزار و 700 تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، 2000 تومان افزایش داشت. 

فراز و فرود دلار آمریکا در بازار چهارشنبه 17 آبان

در پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با افت اندک یک ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 40 هزار و 672 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 59 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 47 هزار و 601 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 11 هزار و 119 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، 8 ریال گران تر فروخته شد.

از «توضیحات حجتی در مورد سیب های کنار جاده» تا «پیش بینی سیف از آینده موسسه کاسپین»


پیش بینی سیف از آینده مؤسسه کاسپین

ولی الله سیف در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره وضعیت فعلی مؤسسات مالی غیرمجاز و چگونگی رسیدگی به حساب‌های مالباختگان اظهار کرد: خوشبختانه بر اساس تصمیمی که در جلسه سران سه قوه اتخاذ شد، کمیته‌ای مسئول شد تا تصمیمات لازم را بگیرد که آن کمیته اولین جلسه اش را برگزار کرده که طی آن تصمیم گرفته است که اولاً حساب های توقیف شده همگی رفع توقیف شد و بعد هم با استفاده از همان حساب ها منابع بانک مرکزی پرداخت شد. رئیس کل بانک مرکزی گفت: از هفته آینده دو اقدام به صورت همزمان انجام می‌شود که یکی پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان به کلیه سپرده گذارانی است که بالای ۲۰۰ میلیون تومان سپرده داشتند و دیگر اینکه آن ۱۰ درصدهایی که کسر شده بود باز می گردد و آنان می توانند با افتتاح حساب منابع شان را سپرده گذاری کنند یا آنها را دریافت کنند. سیف تاکید کرد: مؤسسه کاسپین ان‌شاءالله یک مؤسسه مجاز فعال در آینده خواهد بود و می تواند کارش را ادامه دهد که از این جهت مشکلی نخواهد داشت. وی در پایان درباره مسدود شدن حساب های بانکی دانشجویان ایرانی مقیم چین، گفت: با بانک های چینی مذاکره می‌کنیم و سوءتفاهم هایی که پیش آمده بود را از طریق سفیرمان در آن کشور پیگیری می کنیم و خود من هم نامه‌ای نوشتم و فکر می کنم به زودی این مشکل حل شود. جزئیات بیشتر

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۶
هر صد هزار بولیوار کمتر از دوو نیم دلار ارزش دارد.
هر صد هزار ریال ........ از دو ونیم دلار ارزش دارد.
با تشكر از مرحوم چاوز و اين كه خدا رحم كرد اين بار نامزد جبهه پايداري رييس جمهور نشد .
خودتون رو مسخره كردين ؟ اين سيب هاي درجه ٣ به چه درد مي خوره
صد هزار ریال ایران هم کمتر از 2.5 دلار است !
لطفا بررسی کنید بانک مشترک ایران و ونزوئلا در خیابان بخارست با آن ساختمان عریض و طویل دقیقا چکار می کنه
ایفون ۶اس تو ونزوئلا ۳۰۰ ملیون تومنه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار