بازدید 3359
شاعری:

واردات برنج بیش از حد نیاز است

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس واردات برنج را بیش از حد نیاز دانست و گفت که ممکن است با این حجم از واردات به تولید داخلی ضربه وارد شود.
کد خبر: ۷۴۵۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰ 09 November 2017
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس واردات برنج را بیش از حد نیاز دانست و گفت که ممکن است با این حجم از واردات به تولید داخلی ضربه وارد شود.

محمدعلی شاعری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: تولید داخلی برنج در کشور سالانه حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن است در حالی که نیاز کشور حدود سه میلیون تن برنج است، این یعنی ما حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن به واردات نیاز داریم که متاسفانه حجم واردات بیش از این میزان است. روندی که ادامه آن باعث ضربه به تولید داخل می شود.

وی با تاکید بر اینکه «واردات برنج بیش از نیاز با سیاست های اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد» گفت: برای حمایت از تولید داخلی باید فضای رقابتی را برای کالاهای تولید داخل فراهم کنیم نه اینکه زمینه واردات برنج های با کیفیت پایین و ارزان قیمت را فراهم کنیم. قطعا در این شرایط قدرت رقابت پذیری تولیدات داخلی کم می شود. با توجه به این موضوع مجلس به  دنبال آن است که بازار داخلی را برای تولیدات داخلی باثبات نماید.

شاعری با تاکید بر لزوم جلوگیری از واردات غیرضروری افزود: متاسفانه در حال حاضر شاهد حرکت به سمت واردات سودآور هستیم. طبیعتا در چنین شرایطی که کالاهای خارجی با قیمت ارزان‌تر در کشور عرضه می شود دیگر میدان رقابت از کالاهای تولید داخل گرفته می شود. قطعا با تنظیم بازار و جلوگیری از واردات کالاهای غیرضروری همچون برنج و گوشت و به دنبال آن تعیین سازوکار و مکانیزمی می توان از تولید داخلی حمایت کرد. چون حمایت از تولیدات خارجی در چنین شرایطی هیچ وجاهتی ندارد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه «می توان در تولیدات برنج به خودکفایی رسید» گفت: نیاز ما به برنج خارجی تنها ۲۰ درصد است که واردات بی رویه آن هم بی‌کیفیت و با قیمت پایین اجازه رسیدن به اهداف خودکفایی را نمی دهد. این وضعیت درباره گوشت قرمز نیز وجود دارد بدان معنا که نیاز ما به واردات تنها ۱۰ درصد است اما دست‌های پنهانی به دنبال افزایش واردات هستند.

شاعری با تاکید بر اینکه «رسانه ها باید با شفاف سازی این دست‌های پنهان را به مردم معرفی کنند» گفت: صدور مجوز واردات برنج آن‌هم در فصل برداشت چه توجیهی دارد؟ این نشان می دهد که خبرهایی در پشت پرده است که رسانه‌ها باید آن را واکاوی کرده  و مسئولان را وادار به عقب نشینی کند.

وی با بیان اینکه «مجلس نیز وظایف نظارتی‌اش را انجام می دهد» گفت: اقدامات نظارتی مجلس باعث بهتر شدن قیمت برنج در مقایسه با پنج سال قبل شده است. اگر نظارت مجلس نبود به مراتب روند واردات بیشتر می شد. به باور ما باید نظارت شدیدتر و سخت تر شود. به همین دلیل وزیر جهاد کشاورزی درصحن مجلس به سوالات پاسخ داد. اعتراضاتمان را به وزیر صنعت نیز مطرح کردیم و تذکرات لازم را نیز خواهیم داد.

شاعری در پایان گفت: اگر نظارت مجلس نبود به هیچ عنوان وزارت صنعت حاضر به ممنوع کردن واردات برنج در فصل برداشت نمی شد. این ممانعت با فشار مجلس رخ داد. ما در ادامه کار نیز به شدت پیگیر این موضوع هستیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار