بازدید 4277

اردکانیان و نیازهای وزارت نیرو

محمدعلی فلاح
کد خبر: ۷۴۲۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۸ 28 October 2017
اصولا وقتی وزیری برای وزارت‌خانه‌ای معرفی می‌شود، ذهن‌ها معطوف به پاسخگویی به دو موضوع می‌شود؛ اول آنکه آن وزارت‌خانه در چه شرایطی قرار دارد و با چه مسائل و مشکلاتی روبرو است و چه نیازمندی‌هایی دارد؟ دوم اینکه آیا وزیر معرفی شده می‌تواند پاسخگوی مسائل و مشکلات آن باشد؟ و این تناسب و تناظر برقرار است؟ و همپوشانی لازم بین مسائل وزارت‌خانه و توانمندی‌های وزیر وجود دارد؟

در شرایطی که یک روز به رای اعتماد نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی نیرو مانده، باز هم این دو سوال مطرح می‌شود و اینک نمایندگان و وکلای مردم هستند که باید به این دو سوال پاسخ دقیق و حساب‌شده بدهند.

برای پاسخ‌گویی ابتدا باید ببینیم وزارت نیرو در چه شرایطی قرار دارد و مهم‌ترین مسائل و دغدغه‌های آن چیست؟

به نظر می‌آید وزارت نیرو در شرایط کنونی چند مسئله کلیدی دارد و سایر موضوع‌ها در ذیل آن قابل حل است. اما مسائل اساسی:

اول؛ موضوع مدیریت جامع منابع آب کشور است که با مدیریت توامان عرضه و تقاضای آب، ضمن حفاظت از منابع آبی کشور، نیازهای اولویت‌دار را در مصارف و مناطق مختلف کشور مدیریت نموده و پاسخ‌گوی دغدغه‌های دولت، مجلس، مردم، نهادهای صنفی و ذی‌نفعان باشد.

دوم؛ موضوع مدیریت توامان عرضه و تقاضای برق است که ضمن تامین نیازهای اساسی کشور، و پاسخ‌گویی به مصارف ارزش‌آفرین نظیر مصارف صنعتی، از رشد بی‌رویه مصرف برق در کشور جلوگیری نموده و با افزایش راندمان نیروگاه‌ها، کاهش تلفات و هوشمندسازی تجهیزات، از انرژی و سرمایه ملی کشور حفاظت نماید.

سوم؛ مدیریت توامان هزینه و درآمد صنعت آب و برق است که با کاهش هزینه تمام شده و واقعی و شفاف نمودن درآمدهای حاصل شده، یک تعادل اقتصادی در صنعت آب و برق ایجاد نماید که ضمن پرداخت بدهی‌ها، به رونق کسب و کار صنعت کمک نماید.

این سه موضوع محوری و در راس آن مدیریت جامع آب کشور وزیری می‌خواهد که دارای ویژگی‌های زیر باشد.

1- از نظر فردی متخصص، صاحب نظر، باتجربه و کارآزموده، توانمند و مصمم و باانگیزه که با به‌کارگیری توانمندی فردی، امکان نقش‌آفرینی مشخص وزیر را در مدیریت و حل مسائل فراهم نماید.

2- برخورداری از حمایت دولت و مجلس که پشتوانه اجرا و تحقق برنامه را فراهم می‌نماید.

3- برخورداری از پشتوانه بخش خصوصی، نهادهای صنفی و بدنه وزارت نیرو و مدیران و کارکنان آن در سراسر کشور که زمینه همگرایی برای تحقق اهداف و برنامه‌ها باشد.

4- دارای اعتبار بین‌المللی و دیپلماسی قوی برای حل مسائل منطقه‌ای و جذب سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال فن‌آوری و تکنولوژی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های خارجی که به توسعه و توانمندسازی صنعت کمک می‌کند.

5- دارای دیدگاه علمی و روش‌مند برای حل مسائل و اتخاذ رویکرد تعامل با ذی‌نفعان و ایجاد شفافیت برای دستیابی به راهکارهای مناسب که زمینه همکاری و همراهی همگان را برای حل مسائل فراهم نماید.

حال وقت آن رسیده است که به این سوال کلیدی پاسخ دهیم که آیا اردکانیان واجد این شرایط است و پاسخ‌گوی نیازهای امروز وزارت نیرو می‌باشد و در واقع بپرسیم چرا اردکانیان؟

1- 30 سال تجربه داخلی در حوزه آب و وزارت نیرو و 10 سال تجربه بین‌المللی در حوزه آب در خارج از کشور، متخصص و صاحب نظر در حوزه مدیریت منابع آب و محیط زیست و چهره علمی داخلی و خارجی، مصمم و باانگیزه و باتجربه بخشی از خصوصیات اردکانیان است که صلاحیت فردی وی را برای این مسئولیت به اثبات می‌رساند.

2- گزینه اصلی دولت و فردی که دولت در معرفی آن از ابتدا اصرار داشته و دارد و مفهوم آن این است که دولت از تنها گزینه خود حمایت جدی خواهد کرد.

3- اردکانیان از حمایت بخش‌های خصوصی، نهادهای صنفی و بدنه کارشناسی و مدیریتی وزارت نیرو برخوردار است و اتکای وی به بدنه وزارت نیرو پس از معرفی و اعتماد و پشتیبانی مثال‌زدنی بدنه وزارت نیرو از او پس از معرفی، بهترین نشانه همفکری و همراهی کارشناسان، مدیران، متخصصان و صاحب نظران صنعت آب و برق می‌باشد.

4- اردکانیان یک چهره بین‌المللی، برند و شاخص است که برای حل مسائل خارجی و دیپلماسی فعال آب می‌تواند یک فرصت برای کشور باشد.

5- دیدگاه علمی و روش‌مند اردکانیان و پرهیز از افراط و تفریط بیش از هر زمان دیگر، دوای درد امروز مسائل صنعت آب و برق است که از فشارهای بیرونی و سیاسی رنج می‌برد و نیازمند اجماع در نظر است که اگر نتوان در نظر برای حل مسائل به اجماع رسید، در عمل به توفیقی نخواهد رسید.

تاکید بر همگرایی دولت، مجلس، قوه قضاییه، نهادهای صنفی و متخصصان و کارشناسان برای حل مسائل آب و گشودن باب گفتگو و مفاهمه برای مواجهه با موضوع‌ها، اصلاح سازوکارها به جای ساخت سازه‌ها، تصمیم‌گیری با ملاحظه نظرات ذی‌نفعان به مسئله آب به جای ساده‌سازی آن، نگاه منصفانه و منتقدانه به گذشته، اجتناب از تزریق ناامیدی، بهره‌برداری از سرمایه اجتماعی و آگاهی ایجاد شده در مسئله آب، استفاده از همه توانمندی‌ها به‌ویژه توانمندی منتقدان، تعامل فکری و اجتماعی با همه ذی‌نفعان، نگاه یکپارچه به منابع حیاتی آب، خاک، انرژی، پسماند، اجماع‌سازی و افزایش هماهنگی‌های سیاسی در بالاترین سطح، بازنگری سدهای در حال طراحی و ساخت بر مبنای داده‌های معتبر، استقرار عقلانیت جدید، شفاف‌سازی نظام تصمیم‌گیری، گشودن اتاق‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری به روی نخبگان و دغدغه‌مندان، ساخت سازه‌ها با رعایت اصول محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی و از همه مهمتر مدیریت توامان عرضه و تقاضا در آب و برق و ده‌ها برنامه دیگر همه بیانگر اتخاذ دیدگاه علمی و روش‌مند برای حل مسائل آب و برق است که منتقدان منصف وی نیز به روش علمی و چارچوب‌دار وی اقرار و اعتراف دارند و همه این دلایل، یک پیام روشن دارد که توانمندی اردکانیان به عنوان وزیر معرفی شده، پاسخ‌گوی نیازمندی‌های امروز وزارت نیرو می‌باشد.

انتظار می‌رود نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی این فرصت تاریخی را در رای اعتماد بالا به وزیر پیشنهادی نیرو از دست ندهند و حمایت همه‌جانبه خود را از برنامه‌های وزارت نیرو با رای قاطع خود اعلام نمایند.             


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس