بازدید 11642
کد خبر: ۷۴۰۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۷ 23 October 2017
وزیر گفت که نگران است؛ او هشدار می‌داد. او می‌گفت که بروز فرقه‌های ضاله، روح و روان دانش‌ آموزان را نشانه گرفته و هجمه‌ها آنقدر زیاد شده که اولویت‌های آموزش و پرورش را تغییر داده و مدرسه شده کانون اصلی مبارزه با آسیب‌ها.

به گزارش جام جم، سیدمحمدبطحایی همین چند روز قبل این جملات را گفت، همزمان با آغاز هفته پیوند اولیا و مربیان که دیروز آخرین روزش بود و به رسمی نانوشته فقط هفته‌ای است برای خالی نبودن عریضه.

آسیب‌هایی که وزیر آموزش و پرورش درباره‌شان خیلی سربسته حرف می‌زد، این بار با فاصله‌ای اندک، بسیار علنی و بی‌پرده ظاهر شد، پیش چشم همه، ‌در اصفهان، از روی یک پل ماشین‌رو و از میان افکار دو دختر نوجوان، همان‌ها که دل به ارتفاع و سقوط زدند، که یکی‌شان در دم جان باخت و دیگری حالش بد است، خیلی وخیم.

پلیس گفت این دو تحت تاثیر بازی مجازی نهنگ آبی بوده‌اند؛ همان چالش نهنگ روسی که مسئولان دولتی آمدنش به کشور را تکذیب می‌کردند و گمانشان این بود که نوجوانان و جوانان ایرانی مقابلش مصون‌اند.

خبر این است که نه فقط نهنگ آبی که آسیب‌ها از ریز و درشت خیلی وقت است حریم نوجوانی و جوانی را شکسته و شده بخشی از زندگی، آسیب‌هایی که در گزارش‌های رسمی آموزش و پرورش با این واژه‌ها ازآن یاد می‌شود: رفتارهای پرخطر، بزهکاری، انحرافات اخلاقی، اختلالات روانی، آسیب‌های نوپدید و گرایش به دخانیات، مصرف موادمخدر، خودکشی، خشونت و…

از خودزنی تا وهابیت و نئونازیسم


روایت‌هایشان تلخ اما واقعی است. اینها به چشم دیده‌اند و نفس به نفس دانش‌آموزان آسیب‌دیده ایستاده‌اند که یا روح خود را به شیطان فروخته‌اند و شده‌اند شیطان‌پرست یا تغییر دین و مذهب داده‌اند و شده‌اند مروج عرفانی کاذب، یکی از مهره‌های کم سن و سال در حلقه‌های پر زور و نفوذ باورهای پوشالی.

«م.ا» از مدیران مدارس تهران است، تقریبا شمال شهر، کسی که به جام‌جم می‌گوید دانش‌آموزی داشته که نئونازیست بوده و هوادار فاشیسم. دانش‌آموزی نیز داشته که روی دست‌هایش با تیغ خط می‌انداخت و به خود زخم می‌زد، یک جور خسته از خود، دلزده از خویشتن.

او دانش‌آموزان دختری را نیز دیده که ادعای نیابت امام زمان دارند یا دانش‌آموزانی را که با جمع‌های شیطان‌پرستی حشر و نشر می‌کنند و حتی دانش‌آموزانی که مذهبشان را کرده‌اند وهابی و از سردسته‌هایشان آپارتمان‌های رایگان گرفته‌اند.

شبیه این حوادث را حجت‌الاسلام حامد حیدری نیز روایت می‌کند که کارشناس مذهبی است و معلم پرورشی هشت مدرسه دخترانه.

او برای ما از چند دانش‌آموزش می‌گوید که روزی آستین‌هایشان را بالا زده‌اند و به او نشان داده‌اند که به خود زخم زده‌اند؛ زخمی برای مجازات. او از دو دانش‌آموزی نیز می‌گوید که درگیر رابطه با محارم بوده‌اند و همچنین از بی‌شمار دانش‌آموزی که به این معلم روحانی و شوخ‌طبع اعتماد می‌کنند و کانال‌های تلگرامی را نشانش می‌دهند که مسئول شست‌وشوی مغزی نوجوانان است.

این روایت‌ها تلخ اما واقعی است؛ حوادثی که بیخ گوشمان رخ می‌دهد، حتی زیر سقف خانه‌هایمان که البته از آن بی‌خبریم یا اگر بی‌خبر نیستیم، مقابلشان خلع سلاحیم؛ رویدادهایی که کودکی و نوجوانی چند نسل را مفت هدر می‌دهند.

پدر، مادر! ما مقصریم


بعضی‌ها می‌گویند مدرسه، بعضی دیگر هم می‌گویند خانواده و هر دو می‌خواهند مقصر را پیدا کنند وقتی کودکی یا نوجوانی به بیراهه می‌رود. اگر به تحلیل دکتر آسیه اناری، روان‌شناس بالینی کودک و نوجوان باشد همه تقصیرها به گردن خانواده است؛ به این دلیل که خانواده نخستین جایی است که کودک در آن چشم باز می‌کند و جسم و ذهنش در آن می‌بالد.

او به ما توضیح می‌دهد که وقتی خانواده‌ها با فرزندان ارتباط مطلوبی ندارند، وقتی به آنها شخصیت نمی‌دهند و وقتی کودکی را بزرگ می‌کنند که هیچ ویژگی منحصر به فردی، هنری یا توانی مخصوص به خود ندارد، ‌چیزی که بتواند به آن ببالد و با آن عرض‌اندام کند آن وقت چه توقع است که این فرزند وقتی به نوجوانی رسید، درگیر آسیب‌ها و انحراف‌ها نشود.

این روان‌شناس، به نوجوانی می‌گوید دوره‌ای عجین شده با تفکر انقلابی، برهه‌ای ویژه پوست‌اندازی و زمانی برای رسیدن به استقلال که اگر در آن ارتباط خانواده و فرزند مبتنی باشد، بر دلبستگی‌های عمیق و ارتباطات دوستانه، خوب و کم‌خطر سپری می‌شود.

دکتر اناری البته خوب می‌داند که گاهی خانواده‌ها هرچه رشته‌اند پنبه می‌شود و نوجوانشان تحت تاثیر همسالان به بیراهه می‌روند. او برای این وضع هم دوایی دارد و می‌گوید خانواده‌ها باید نسبت به هرگونه تغییر رفتار، به هم ریختن ریتم خواب فرزندان، از اشتها افتادنشان، استفاده بیش از اندازه آنها از تلفن همراه، افت تحصیلی یا غیبتشان از مدرسه حساس باشند و پیگیر شوند تا انحراف و اختلال و آسیب را در همان نطفه بشناسند و متوقف کنند.

اما محمد الهی، از کارشناسان آموزشی به ما می‌گوید نه فقط خانواده‌ها که حتی بسیاری از اولیای مدرسه نیز چنین توجهی ندارند و حتی نشانه‌های رفتاری و اخلاقی در نوجوان که حاکی است از منحرف شدن از مسیر درست را نمی‌شناسند.

حجت‌الاسلام حیدری اما ضمن تائید این چالش‌ها دستی به سمت خود و هم‌صنفانش (و البته خانواده‌ها) می‌گیرد و می‌گوید اگر آنها که مسئول ترویج و تبلیغ باورهای دینی هستند از آموزش سطحی دین به آموختن عمقی آن چرخش می‌کردند یا به شبهات دینی کودکان و نوجوانان پاسخ‌های قانع‌کننده می‌دادند و برایشان استدلال می‌آوردند حتما کمتر از امروز با چالش عرفان‌های کاذب و انحراف‌های اعتقادی دست به گریبان بودیم. او ابایی ندارد از این‌که بگوید درعین بی‌خبری بسیاری از خانواده‌ها و کادر آموزشی مدرسه، سرهای بسیاری از دانش‌آموزان در گوشی‌های همراه و فضاهای مجازی و کانال‌هایی است که افکار ضاله را تبلیغ می‌کنند و نرم نرمک برای خود هوادار می‌تراشند.

اشتراک گذاری
برچسب ها
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۱۴
سعیدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
به جای کلی گویی، یک مورد (مثل گرایش دانش آموزان به عرفان های کاذب) را توضیح داده و تحلیل می کردید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
تا زمانیکه پدر و مادر ایرانی درگیر دغدغه پر کردن شکم فرزندانشان باشند بساط همین است و بس! هر وقت نوبت به هزینه کردن برای خود ایرانیان رسید اوضاع بهتر میشود!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
دغدغه پدر و مادر ایرانی شده تلگرام بازی با عشق پنهانی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
ديروز گوينده راديو پيام مي گفت از شخصى كه فرزندان صالحي داشت پرسيدند انها را چگونه تربيت كردي ؟ پاسخ داد تربيت نكردم ! پرسيدند چطور ؟ جواب داد سعي كردم خودم رفتار هاي درست داشته باشم تا الگوي مناسبي براي فرزندانم باشم . موفق باشيد !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
وقتی در مدارس و جامعه تربیت صورت نگیره همین وضع پیش میاد
پسر شجاع
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
این همه ناشی از نبود برنامه های جامع و پیشرفته آموزشی و فرهنگی است . فرزندم می پرسد . _اختلاس و فساد و رانت خواری یعنی چی که همه جا تکرار می کنند ؟ ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
وقتی که راههای تخلیه فشار موجود نباشد و مثلا اگر جوانان در خانه خودشان پارتی بگیرند با برخورد پلیسی روبرو میشوند باید منتظر به انحراف رفتن بود
معلم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
سلام . متاسفانه بارها در كسوت معلمي اين آسيب را هشدار داده ايم. ولي كمترين اثري نداشته است . مديران رده بالا توجه نمي كنند و نمي خواهند كه درك كنند دنيا عوض شده است . همين چند روز قبل بخشنامه اي از اداره دريافت كرديم مبني بر اينكه استفاده از شبكه هاي اجتماعي براي درس و مدرسه ممنوع است !!!!! مگر امكان دارد در زمان كنوني اين ابزار مهم و كاربردي را كتمان كنيم؟؟ . متاسفانه مسوولين تمايلي ندارند كه از اين امكان با كنترل و مديريت ؛ بهره برداري مفيد كنند . نتيجه همين خواهد بود. با فناوري بايد تعامل كرد نه جنگ !!!

متاسفانه آموزش و پرورش به حال خود رها شده . هيچ همكاري از وضعيت خود راضي نيست . مداس كيفي نيستند . انگيزه ها نابود شده . امكانات درست توزيع نمي شود. فقط روز ها را سپري مي كنيم ؛ به اميد يك اتفاق خوب كه شايد بيايد و شايد هم نيايد . آموزش و پرورش را دريابيد . اگر آموزش و پرورش از دست برود ؛ كشور از دست خواهد رفت .

آموزش و پرورش بانك نيست كه سود مالي داشته باشد . خواهش مي كنم اين را بفهميد .

تمام كشورهاي متمدن تر و پيشرفته تر ؛ دار و ندارشان را در آموزش و پروششان سرمايه گذاري مي كنند .

اما ما چه مي كنيم؟؟؟ رها !!!!!!!!!!!
ارسلان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
من هم بر فرمایش نویسنده این مطلب صحه میگذارم ، کودکان و نوجوانان امروز بسیار سطحی و بی خلاقیت شده اند ، چیزی برای عرضه ندارند ، اهل هیچ چیز نیستند تا زمانی که برسند به سنی که مستقلا از خانه خارج شوند و اصطلاحا مستقل باشند آن موقع است که عیار گوهر درونیشان سنجیده میشود ، یکی میرود و به هزار راه کشیده میشود و دیگری از مهلکه جان سالم به در میبرد . قبل از مدرسه و اجتماع فضای درونی خانه باید به گونه ای باشد که انجام برخی امور برای فرزندان هزینه های سنگین روحی و عاطفی داشته باشد یعنی رویشان نشود کار بدی کنند یا حرکن نادرستی انجام دهند از سویی دیگر هم برنامه های خارج از درس و کلاس و رسیدگی به سرگرمی هایی چون هنر ، ورزش و ... سبب میشود راه زندگی نوجوانانمان هموار و سرعت تصمیم گیریشان برای آینده افزایش پیدا کند .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
البته نوجوانی دوره کسب هویته و نوجوان هرچیزی رو امتحان میکنه نباید خیلی بزرگنمایی هم کرد
سید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
سوزان تر از اتش جهنم دولتمرداني هستند که به فرهنگ و پيشرفت ملت خويش اهميت نمي دهند. جضرت علي عليه السلام
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
جوان ایرانی خودش را نمی شناسند.دچار چندگانگی هویتی شده است.صدا و سیما یک چیز متضاد را ترویج می دهد آموزش پرورش یک چیز متضاد دیگر شبکه های ماهواره ای هم چیز متضادی دیگر تاریخ این مملکت هم یک چیز دیگر .او نمی داند که کدام را باید انتخاب کند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
حالا هی نگران رعایت حجاب و حفظ ظاهر باشیم در حالیکه درخت داره از داخل توسط موریانه خورده میشه و ما دلمون خوش هست که پوست درخت چه جور باید باشه.دلمون خوش هست به یه تیکه پارچه در حالیکه قضیه خیلی عمیق تر از این یه تکه پارچه باید باشه حجاب باید در روح ادمی شکل بگیره و اونهم با زور درست که نمیشه هیچ بدتر هم میشه. خیابانها را نگاه کنیم مثل میدان جنگ میمونه هنوز نتونستیم رانندگی به مردم خود یاد بدهیم .خود خانواده ها دچار بحران هویت شده اند نمیدونن چی خوبه چی بده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
افزایش بی رویه جمعیت نتیجه اش همینه
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
kilid search
برچسب منتخب
قیام مردم تبریز دادگاه روح الله زم انتخابات افغانستان سپندارمذگان آزادراه تهران شمال رامین پرچمی انتخابات مجلس یازدهم شورای ائتلاف نیروهای انقلاب
آخرین اخبار