بازدید 4610

از سه نرخی شدن دلار اربعین تا حذف آن

چند سالی است که با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی، زائران ایرانی جهت زیارت مرقد سالار شهیدان و شرکت در گردهمایی عظیم اربعین عازم عراق می شوند. این زائران که به گفته منابع معتبر تعداد آن ها بعضا به چند میلیون نفر نیز می رسد، جهت انجام امورات مربوط به سفر خود نیازمند دلار هستند. امسال دلار اربعین شرایط خاصی را سپری می کند و هر روز حاشیه هایی پیرامون آن ایجاد می شود.
کد خبر: ۷۴۰۷۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸ 22 October 2017
چند سالی است که با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی، زائران ایرانی جهت زیارت مرقد سالار شهیدان و شرکت در گردهمایی عظیم اربعین عازم عراق می شوند. این زائران که به گفته منابع معتبر تعداد آن ها بعضا به چند میلیون نفر نیز می رسد، جهت انجام امورات مربوط به سفر خود نیازمند دلار هستند. امسال دلار اربعین شرایط خاصی را سپری می کند و هر روز حاشیه هایی پیرامون آن ایجاد می شود.

به گزارش تابناک اقتصادی، با سقوط دیکتاتور بزرگ عراق یعنی صدام حسین در سال 1382، راه عتبات عالیات عراق بعد از سال ها به روی ایرانی ها باز شد و زوار ایرانی توانستند با خاطری آسوده تر به زیارت قبور ائمه اطهار در عراق بروند. چند سالی است که با نزدیک شدن اربعین، شور و اشتیاق فراوانی در ایرانی ها جهت زیارت مرقد سالار شهیدان و حضور در گردهمایی عظیم اربعین دیده می شود. این زوار حسینی، طبق آمارهای رسمی بعضاً به چند میلیون نفر نیز رسیده است و این تعداد جهت انجام امورات سفر خود نیازمند دلار هستند. امسال دلار اربعین با شرایط خاصی رو به رو شده است و روزی نیست که پیرامون آن حاشیه هایی ایجاد نشود.  

اولین خبر پیرامون دلار اربعین به 15 شهریور ماه سال جاری باز می گردد. در این تاریخ بانک مرکزی طی بخشنامه ای اعلام کرد که با اصلاح مقررات ارزی ناظر بر ارز مسافرتی، بانک ها می توانند ضمن تسهیل فرآیندهای مرتبط با فروش ارز مسافرتی اعم از سیاحتی و زیارتی، از بیستم شهریور ماه سال جاری به فروش این ارز به نرخ بازار (آزاد) در مقابل ارائه گذرنامه، بلیط و ویزای کشور مقصد (در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) اقدام کنند. در ادامه این بخشنامه ذکر شده بود که امسال نیز به مانند سال های گذشته، بانک مرکزی با هدف رفاه حال شرکت کنندگان در گردهمایی بزرگ اربعین حسینی، ارز مسافرتی به میزان حداکثر ۲۰۰ دلار آمریکا به نرخ مبادله ‌ای را به زائران این موسم پرداخت خواهد کرد.

دومین حاشیه پیرامون دلار اربعین هنگامی ایجاد شد که قیمت دلار از 4 هزار تومان عبور کرد. در 17 مهر ماه امسال نرخ دلار مرز 4 هزار تومان را شکست و از آن عبور کرد و برخی کارشناسان یکی از علل این افزایش نرخ دلار را افزایش میزان تقاضای دلار برای شرکت در گردهمایی عظیم اربعین حسینی توسط زائرین اعلام کردند. هر چند که این افزایش نرخ دلار متاثر از عوامل دیگری نیز بود که شاید آن عوامل بسیار تاثیرگذارتر از این موضوع بودند.

سومین خبر در مورد دلار اربعین به موضوع بالاتر بودن قیمت این ارز در سامانه سماح (متعلق به سامانه حج و زیارت) نسبت به قیمت دلار در بازار آزاد و قیمت دلار دولتی باز می گردد. این خبر با عنوان سه نرخی شدن دلار در مورخه 29 مهر ماه منتشر شد. طبق محاسبات صورت گرفته سفارت عراق در تهران برای صدور ویزای هر نفر ۴۰ دلار مطالبه می کند که سامانه سماح برای این 40 دلار از هر نفری 170 هزار تومان مطالبه کرده است. به عبارتی این سامانه برای هر دلار حدود 4250 تومان از زوار دریافت کرده است. این در حالی است که قیمت دلار دولتی هم اکنون حدود ۳۵۰۰ و قیمت دلار در بازار آزاد ۴۰۱۰ تومان است. یعنی سامانه سماح هر دلار را 240 تومان گران تر از بازار آزاد برای زوار در نظر گرفته است.

چهارمین خبر نیز که امروز مورخه 30 مهر ماه در مورد دلار اربعین منتشر شد به حذف این ارز از تمام هزینه های سفر زائران عتبات باز می گردد. در این زمینه شهریار حیدری سخنگوی ستاد اربعین اظهار داشت: از چندی قبل موضوع حذف دلار از هزینه روادید اربعین در دستور کار مسئولان کشورمان قرار گرفت و چند دور مذاکره با مسئولان عراقی انجام دادیم تا آنها هم پذیرفتند تا دلار به صورت کامل حذف شود و از این پس زائران ایرانی هزینه روادید را به صورت ریال پرداخت کنند. 

همان گونه که ملاحظه گردید خبرها پیرامون دلار اربعین بسیار زیاد بوده و بعضا این خبرها نگرانی هایی را نیز برای زائرین فراهم کرده است. امید است با تدابیری که مسئولین برای سال های آینده می اندیشند، دیگر شاهد مشکلاتی از ناحیه دلار اربعین برای زائران نباشیم. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل