بازدید 5105
۱

واکنش وزیر ارشاد به گران‌فروشی ویزای اربعین

کد خبر: ۷۴۰۶۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸ 22 October 2017
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به انتقادهایی که این روزها به گران‌فروشی سازمان حج و زیارت برای صدور ویزای اربعین شده، واکنش نشان داد و گفت: برنامه‌ریزی زیارت اربعین در ستاد مستقر در وزارت کشور انجام می‌شود؛ نه سازمان حج و زیارت.

به گزارش ایسنا، حسینعلی حاجی دلیگانی ـ نماینده مجلس شورای اسلامی - دیروز، شنبه 29 مهر سؤالی را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم هیأت رییسه مجلس کرد و درباره دلیل مغایرت نرخ دلار در سامانه سماح (سیستم ثبت نامی تعریف شده در سازمان حج وز یارت) با نرخ دلار در بازار آزاد توضیح خواسته بود که سیدعباس صالحی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ به پرسش نماینده مردم شاهین‌شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی مبنی بر این که «سامانه سماح برای صدور ویزای زایران اربعین بابت هر دلار ۴ هزار و ۲۵۰ تومان مطالبه می کند. این در حالی است که قیمت دلار آزاد در صرافی‌ها در تاریخ ۲۹ مهر ماه سال جاری ۴ هزار و ۱۵ تومان است. علت گرانفروشی سازمان حج و زیارت چیست؟» واکنش نشان داده و توضیح داد که «برنامه ریزی زیارت اربعین در ستاد اربعین (متقر در وزارت کشور) انجام می شود. سازمان حج و زیارت یکی از اعضای ستاد است و مسؤول برگزاری نیست.»

سازمان حج پیش تر نیز تصریح کرده بود که هزینه ثبت نام سفر اربعین که در سامانه سماح برای هر شخص می شود، براساس توافقی سه جانبه میان بانک مرکزی، سفارت عراق در ایران و ستاد اربعین تعیین شده است و سازمان حج و زیارت فقط مسؤول ثبت نام متقاضیان سفر اربعین است.

دبیر ستاد مرکزی اربعین نیز شب گذشته به دنبال شوکی که اعلام نرخ پایه 4250 تومان برای 40 دلار ویزای اربعین وارد کرد، گفت: مبلغ کل پرداختی زائران اربعین که شامل هزینه روادید، بیمه، هلال احمر و کارمزد شرکت‌ها و کارگزاران می‌شود، یک میلیون و ۹۹۵هزار ریال (معادل ۱۹۹ هزار و ۵۰۰ تومان) است که زائران صرفا  باید همین مبلغ را  پرداخت کنند و از هرگونه پرداخت مازاد خودداری کنند.

براساس تصمیم گیری ستاد اربعین مستقر در وزارت کشور ریز هزینه ثبت اربعین شاملِ 18 هزار و 800 تومان حق بیمه، 6200 تومان هزینه هلال احمر، 10 هزار و 900 تومان حق کارگزاری می شود که مابقی آن تا سقف 199 هزار و 500 تومان (163 هزار تومان) صرف دریافت ویزا خواهد شد.

مجید آقابابایی ـ دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی ـ همچنین تاکید کرد که با پیگیری‌های وزارت کشور، وزارت امور خارجه و همکاری دولت عراق، اخذ دلار برای صدور روادید از زائران اربعین حسینی، حذف و هزینه روادید به ریال توسط سفارت و کنسولگری‌های عراق و همچنین دفاتر موقت دوازده‌گانه صدور روادید دریافت می‌شود.
 
 

وزارت خارجه نیز در پی انتقادهای وسیعی که به چند نرخی شدن دلار پس از اعلام صدور ویزای اربعین با دلار 4250 تومان وارد شد، اعلام کرد که از امروز یکشنبه 30 مهرماه ویزای عراق از وابستگی به دلار خارج شده و ارزشگذاری آن به طور مستقل در توافق با مقامات عراقی، انجام می شود و رقم پایه ریالی تعیین شده برای آن هیچ ارتباطی به نرخ دلار ندارد.

مجتبی کریمی ـ رییس اداره گذرنامه و روادید وزارت خارجه ـ تاکید کرده که نرخ روادید جمهوری عراق رسما و به طور کامل برای ایرانیان از وابستگی به دلار آمریکا خارج شده و از این پس مبنای ارزشگذاری آن ریال ایران خواهد بود.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱
اینجوری می خواین فرهنگ سازی کنین ؟ اینجوری می خواین زیارت اربعین را فراگیر کنین ؟ واسه ارمنستان ویزا لازم نیست ولی واسه عتبات ا63 هزارتومان هزینه ویزا می گیرین . بابا اینو بدونین که اکثریت ملت ما شیعه هستن ، ارمنی نیستن .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر