بازدید 12307

اشغال غیر قانونی خیابان «مردم» توسط مجلس شورای اسلامی

اگر بنا بر ماده 55 قانون شهرداری ها، واگذاری خیابان مردم به مجلس غیرقانونی تلقی شود، پرسش این است، چگونه نهادی که رسالت قانون گذاری در کشور را بر عهده دارد، با حمایت از یک اقدام غیر قانونی در پی افزایش مشکلات شهری در تهران است؟ ناگفته پیداست، انتقال بار ترافیکی خیابانی که پیش از این 2200 مورد تردد را در هر ساعت پشتیبانی می کرد، به خیابانی که تردد آن 900 مورد است، معضلات ترافیکی فراوانی را در منطقه بهارستان ایجاد خواهد کرد.
کد خبر: ۷۴۰۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳ 21 October 2017
اشغال غیر قانونی خیابان مردم توسط روسای خانه ملتبا وجود گذشت بیش از یک ماه از بسته شدن مسیرهای ورود و خروج خیابان مردم که در ضلع شرقی ساختمان مجلس قرار دارد و گفته می شود، شهرداری تهران آن را به مجلس واگذار کرده، هنوز جزئیات دقیقی از  این واگذاری به اطلاع افکار عمومی نرسیده است؛ خیابانی که بر اساس قانون جزئی از اموال عمومی به شمار می رود و نقل و انتقال آن غیرقانونی است.

به گزارش «تابناک»، اوایل شهریور ماه سال جاری و در راستای توسعه محوطه ساختمان مجلس شورای اسلامی، مسیرهای ورود و خروج خیابان مردم در ضلع شرقی ساختمان مجلس و حد فاصل خیابان دیالمه تا مجاهدین بسته شد و وسایل نقلیه از این زمان به بعد به ناچار از مسیر جایگزین یعنی خیابان آجانلو استفاده می کنند؛ اقدامی که رئیس مجلس شورای اسلامی آن را مورد تأیید و موافقت مدیریت شهری دوره قبل می داند و اعضای کنونی شورای شهر در این باره نظر دیگری دارند.

اتفاقی که به آن اشاره شد، هرچند از ابتدای شهریور ماه سال جاری و با بسته شدن خیابان مردم با حساسیت بیشتری از سوی رسانه ها و افکار عمومی دنبال شد، دارای سابقه تاریخی بیشتری است و بالغ بر دو سال است، جدی از سوی هیأت رئیسه مجلس دنبال می شود.

تصرف خیابان مردم توسط مجلس قانون گذار و حاشیه هایی که در رابطه با این اتفاق به وجود آمده است، اعضای شورای شهر پنجم را بر آن داشت تا جلسه ای را با ریاست مجلس شورای اسلامی برگزار و این مسأله مهم را حضوری پیگیری کنند.

در جلسه ای که به آن اشاره شد، علی لاریجانی، رئيس مجلس شوراي اسلامي به اعضای شورای شهر گفت: اين خيابان در دوره مديريت قبلي از شهرداري تهران خريداري و در ازاي آن پول هم پرداخت شده است؛ سخناني كه محمد مطیعی فر، مديرعامل سازمان املاك شهرداري تهران آن را تكذيب می کند و بیشتر اعضای شورای تهران نیز مدعی هستند در این باره هیچ سند و مدرکی وجود ندارد.

محمد سالاری، عضو شورای چهارم و پنجم شورای شهر در رابطه با جزئیات جلسه با رئیس مجلس و همچنین نظر شخصی خود به رسانه ها گفت: آقای لاریجانی در خصوص تصرف خیابان مردم عنوان کردند که در زمان آقای قالیباف این توافق انجام و این خیابان به محدوده مجلس اضافه و هزینه آن نیز به شهرداری وقت پرداخت شده است، حال آنکه طبق استعلامی که از شهرداری صورت گرفت، مشخص شد که اطلاعاتی در این زمینه وجود ندارد و مجلس نیز رقمی به خاطر این مسأله به شهرداری پرداخت نکرده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: مصوبه شورای ترافیک در گذشته نزدیک عنوان کرده بود که در خیابان مردم، امکان تردد وسایل نقلیه وجود دارد؛ بنابراین، گویا بحثی با این ارگان نیز در این زمینه از سوی مجلس صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه تا کنون مدارکی مبنی بر فروش این خیابان به دست ما نرسیده است، ادامه داد: آقای لاریجانی عنوان کرد که طرح ساخت و سازهای اطراف بهارستان به همراه خیابان مردم مورد تائید مدیریت شهری گذشته بوده است. این در صورتی است که مجلس در رابطه با این موافقت اسناد خود را ارائه نمی کند.

عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش افزود: در هر صورت این رخداد نیاز به مصوبه شورا و شورای عالی ترافیک دارد و اینکه آیا شخص شهردار می تواند توافق کرده و پول را دریافت کند جای سؤال است. در هر صورت باید متن قرارداد در اختیار شورا قرار بگیرد تا بر اساس آن ببینیم، آیا قواعد فرادستی وجود داشته است یا خیر؟

جدا از اظهارنظرهای اعضای شورای شهر تهران، در رابطه با این موضوع مهم که گویا شهرداری منطقه 12 در دوره قبلی، نانوشته یا محرمانه خیابان مردم را به مجلس شورای اسلامی واگذار کرده است، عابد ملکی شهردار سابق منطقه 12 در این رابطه و با هدف پاسخ به اتهامات متن نامه ای را منتشر کرد که حاکی از مخالفت اصولی شهرداری با چنین توافقی است.

در این نامه که در چهارم شهریور سال ۹۶ نگاشته شد، در خصوص خیابان مردم شهردار منطقه 12 نوشته است: دستور فرمایید تحت هیچ عنوان عملیات احداث دیوار بتنی در ابتدا و انتهای خیابان صورت نپذیرد.

اشغال غیر قانونی خیابان مردم توسط روسای خانه ملت

مدير عامل سازمان املاك شهرداري تهران نیز در این باره به «شهروند» گفت: معامله تمام اماكن عمومي از سوي شهرداري ممنوع است و بر اساس ماده ٥٥ قانون شهرداري‌ها، تمامي خيابان‌ها، معابر، باغ‌ها و اماكن عمومي متعلق به مردم است و شهرداري حق فروش آن را ندارد.
 
مطیعی فر درباره فروش خيابان مردم به مجلس شوراي اسلامي اضافه کرد: درباره معامله خيابان مردم، هيچ قراردادي در سازمان املاك شهرداري ثبت نشده و درباره قيمت اين خيابان هيچ كارشناسي صورت نگرفته؛ بنابراين، از سوي شهرداري تهران فروخته نشده است.

او كه از تير‌سال ٩٥ با حكم محمدباقر قاليباف در رأس سازمان املاك و مستغلات شهرداري تهران بود، معتقد است هر گونه معامله از سوي شهرداري با نهادهاي ديگر حتما بايد در اين سازمان ثبت شود؛ بنابراين اگر كسي مدعي واگذاري است، بايد اسناد آن را هم منتشر كند.

بنا بر آنچه آمد، در رابطه با واگذاری خیابان مردم به مجلس شورای اسلامی و تغییر و تحولاتی که در محدوده پیرامونی ساختمان مجلس وجود دارد، چند نکته مهم را می توان مورد اشاره قرار داد.

اینکه سالاری به عنوان عضو شورای دوره چهارم و پنجم از کیفیت و جزئیات این واگذاری اظهار بی اطلاعی می کند، نشانگر عدم نظارت و یا اشراف کامل شورای شهر به تغییر و تحولات شهری در سال های گذشته و احتمالاً آینده است؛ موضوع مهمی که می تواند محل اختلاف و اشکال در رابطه با موضوعات فراوان دیگری نیز باشد.

نکته مهم دیگر آنکه بر اساس ماده ٥٥ قانون شهرداري‌ها، شهرداری و یا هر نهاد دیگری اجازه فروش اموالی مثل خیابان که متعلق به مردم است را ندارد و واگذاری خیابان مردم به مجلس شورای اسلامی حتی اگر در این باره اسناد روشن و مشخصی نیز باشد، غیر قانونی است.

بنا بر مطالعاتی که سازمان ترافیک شهر تهران انجام داده است، حجم تردد وسیله نقلیه در خیابان مردم برای هر ساعت 2200 مورد و در خیابان آجانلو که اکنون جایگزین خیابان مردم شده، 900 بوده است. ناگفته پیداست که انتقال بار ترافیکی خیابانی که پیش از این 2200 مورد تردد را در هر ساعت پشتیبانی می کرد، به خیابانی که تعداد تردد آن 900 مورد است، معضلات ترافیکی فراوانی را در منطقه بهارستان ایجاد خواهد کرد.

اگر بر اساس ماده 55 قانون شهرداری ها واگذاری خیابان مردم به مجلس غیرقانونی تلقی شود، پرسش مشخص دیگر اینکه چگونه نهادی که رسالت قانون گذاری در کشور را بر عهده دارد، خود در این مورد به خصوص با حمایت از یک اقدام غیر قانونی در پی افزایش مشکلات شهری در تهران است؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲۱
چونکه اینجا ایرانه
از وقتی لاریجانی رئیس مجلس شده است هر روز یا در پیاده رو دیوارکشی می کنند یا جلو پلکان مجلس مشروطه دیوار می رنند یا در حریم مدرسه مطهری برج می سازند؟ لاربجانی به هیچ وجه پاسخگو نیست؟
كوچه و خيابان مي خريم. فروشي نبود
اعضاي محترم شوراي شهر و شهردار محترم تهران
با سلام ، بنده به 100 متر كوچه يا خيابان به قيمت كارشناس رسمي كه مزاحمتي براي مردم ايجاد نكند نيازمندم. خبر از شما - باتشكر
هر چه بگندد نمکش می زنند وای به روزی که بگندد نمک !!!!!!
نام خیابان فروخته شد بسیار با مسما است و این حرکت در متن خود طنز جالبی دارد!!؟
از نوشیدن شربت شهادت وحشت زده شده اند بهتره برای اندامشون قالب بتونی درست کنند اخر مرگ چقدر ترس داره
حداقل اسم خیابان مردم را عوض کنند
چگون نهادی که رسالت قانون گذاری در کشور را بر عهده دارد، خود در این مورد به خصوص با حمایت از یک اقدام غیر قانونی در پی افزایش مشکلات شهری در تهران است؟

دقیقا این روال اداره کشوره
هر نهاد یک مسئولی زورش به هرکاری برسه انجام میده و مهم نیست که قانونی باشه یا غیر قانونی ! چون کسی نیست که ازش بازخواست کنه و جلوش را بگیرد
همه فقط میگن غیر قانونیه غیر قانونیه !!! ولی کو مجری قانون که جلوی کارهای غیر قانونی را بگیرد !؟؟؟؟؟؟
واقعا مملکت نیاز به چند تا کلانتر نترس و از جون گذشته تگزاسی داره که بتونن از قانون دفاع کنند و جلوی بی قانونی و این رفتارهای خلاف قانون را بگیرند
یادش بخیر یک زمانی چند تا آدم عاقل و فرزانه گفته بودند که مجلس باید از بهارستان بره و در جای دیگری ساخت و ساز کنند و نباید ساختمان های مجلس در بهارستان بیش از چیزی که الان هست توسعه پیدا کنه !!
اون مطلب که رها و فراموش شد هیچ حالا کار به خیابون خوری هم رسیده و خیابان مردم را بصورت غیر قانونی غصب کردند و صراحتا میخواهند ساخت و ساز کنند !!
راستی مردم کیلویی چند؟ ،،،،
تهران بخاطر معابر كم عبور و مرور با مشكل ترافيك مواجه است بخصوص در اطراف مجلس اكنون با حذف خيابان مردم تكليف ترافيك سنگين تر خيابان مردم چه ميشود . شوراي شهر نبايد زير بار اين معامله نامشروع برود . شهرداري بايد مجلس را وادار به عقب نشيني از عرض خيابان كند ولي برعكش خيابان نه تنها تنگ تر نشده بلكه حذف هم شده است. اين كار بخاطر قدرت نمائي آقاي لاريجاني در زمان قاليباف ميباشد و بايد علت انجام معامله در زمان قالبيباف بررسي شود و براي حفاظت مجلس راههاي ديگري جايگزين شود
اینکه چیزی نیست . تقریبا دو سالی میشه که دسترسی به خ قادری از خ 17 شهریور جنوب به شمال مسدود شده چون آقازاده ای در خ قادری از حجم ترافیک نزدیک منزلش اذیت میشه . در حالیکه این خ محل تردد سرویس مدارس هست و خ کابلی ظرفیت این حجم ترافیک رو نداره . مردم مجبورن یا از کوچه پس کوچه برن که برای عابرین خیلی خطر ناکه یا برن دور اداره برق دور بزنه و از مجاهدین به بهارستان برسن.
دم شهرداری گرم.چقدر به فکر مردمه.برا راحتی ملت خیابونا رو هم میفروشه
شاید پرداخت به صورت زیر میزی بوده بنابراین چون روی میز نبوده پس طبیعی است که دیده نمی شود!!
نباس می فروختن آخه چرا..؟
مشکلی دارم ز دانشمند مجلس باز پرس
توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر می کنند
آقای قالیباف ت هر کاری که دلشون خواسته انجام دادند.هیچ کسی هم جلو دارشون نبود و پاسخو هم نبودند
خیابان مردم است مجلس هم برای مردم است!! مشکل چیه!!؟؟
خیابان 200 متری با عرض 15 منطقه ارام دسترسی عالی فوری فروشی
وای به روزی که بگندد نمک
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی