بازدید 4145

کاهش قیمت نفت به رغم کاهش تولید نفت آمریکا

روز پنجشنبه قیمت نفت کاهش یافت. این در حالی ست که در روز های گذشته به دلیل کاهش موجودی نفت ایالات متحده آمریکا و افزایش نگرانی در مورد تنشهای خاورمیانه و همچنین امکان تمدید قرارداد کاهش تولید اوپک، قیمت نفت افزایش نسبتا خوبی یافته بود.
کد خبر: ۷۳۹۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۹ 19 October 2017
روز پنجشنبه قیمت نفت کاهش یافت. این در حالی ست که در روز های گذشته به دلیل کاهش موجودی نفت ایالات متحده آمریکا و افزایش نگرانی در مورد تنشهای خاورمیانه و همچنین امکان تمدید قرارداد کاهش تولید اوپک، قیمت نفت افزایش نسبتا خوبی یافته بود.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۱.۰۲ دلار کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۷.۱۳ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸۰ سنت کاهش، بشکه‌ای ۵۱.۲۴ دلار صورت گرفت.

کاهش قیمت نفت به رغم کاهش تولید نفت آمریکا

تجار می گویند که افزایش قیمت نفت در روز های اخیر به دلیل کاهش موجودی نفت آمریکا و همچنین نگرانی از نزاع های موجود در عراق و تنش میان ایران و آمریکا بوده است. وضعیت خاورمیانه می تواند روی میزان عرضه نفت تاثیرگذار باشد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه به طور رسمی اعلام کرده است که موجودی نفت این کشور در هفته منتهی به ۱۳ اکتبر ۵.۷ میلیون بشکه کاهش داشته و به ۴۵۶.۴۹ میلیون بشکه رسیده است. این در حالی ست که سازمان نفت آمریکا اواخر روز سه شنبه اعلام کرده بود موجودی نفت این کشور در هفته مذکور اکتبر با ۷.۱ میلیون کاهش به ۴۶۱.۴ میلیون بشکه رسیده است.

همچنین در گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا آمده است که تولید نفت این کشور در هفته مذکور ۱۱ درصد کاهش داشته و به ۸.۴ میلیون بشکه در روز رسیده است که این میزان، کمترین مقدار از ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ بوده است.

ورود نیروهای عراقی به منطقه نفت خیز کرکوک و گرفتن کنترل منطقه از دست نیروهای کرد موجب شده است که نگرانی ها راجع به صادرات نفت از سوی دومین صادر کننده نفت اوپک افزایش یابد. با تشدید تنش ها میان بغداد و دولت منطقه ای کردستان (KRG)، عراق روز یکشنبه عملیات نظامی ای را در منطقه چند قومیتی کرکوک آغاز کرد. این تنش ها از زمانی شروع شد که دولت منطقه ای کردستان، رفراندومی درمورد استقلال این منطقه  در ۲۵ سپتامبر برگزار کرد.

این درگیری ها موجب افزایش نگرانی ها در مورد صادرات نفت شده است. ۲۰۰ هزار بشکه نفت از ۶۰۰ هزار بشکه نفتی که روزانه در منطقه خودمختار کردستان تولید می شود، از منطقه کرکوک می آید. ترکیه تهدید کرده است به درخواست بغداد ممکن است خط لوله نفتی منطقه خودمختار کردستان عراق را که از ترکیبه میگذرد، ببندد.

دلیل دیگری که موجب افزایش قیمت نفت شده است، نگرانی ها راجع به امکان اعمال تحریم های جدید علیه ایران از سوی آمریکا می باشد. روز جمعه، رئیس جمهور آمریکا پایبندی ایران به برجام را علی رغم تایید ناظران بین المللی، مورد تایید قرار نداد. طبق قانون آمریکا، هر ۹۰ روز، رئیس جمهور آمریکا باید پایبندی ایران به برجام را تایید کند. اکنون گنگره آمریکا ۶۰ روز مهلت دارد، در مورد اینکه آیا باید تحریم های اقتصادی جدیدی علیه ایران وارد کند یا خیر، تصمیمگیری کند.

در دور قبلی تحریم ها علیه ایران، میزان عرضه نفت در بازار جهانی حدود ۱ میلیون بشکه در روز کاهش یافته بود.

از سوی دیگر، عاملی که موجب افزایش قیمت نفت در روز های اخیر شده است، امکان تمدید قرارداد کاهش تولید اوپک، برای ۹ ماه دیگر می باشد. مدیر عامل شرکت توتال در روز چهارشنبه گفت که احتمال تمدید قرارداد کاهش تولید نفت از سوی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و تولید کنندگان بزرگ نفتی من جمله روسیه، وجود دارد، چراکه روسیه و شرکت نفتی آرامکوی عربستان سعودی، موافق نیاز بازار به حمایت بیشتر هستند.

سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر در اواخر سال گذشته توافق کردند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن، افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه نفت کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها