بازدید 32813

سلاح مُهلک سپاه در برخورد با تروریست‌ها

سلاح «فاتح» یک بار در سال 93 توسط سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه رونمایی شد و در سال 95 نیز با اعمال تغییراتی بر روی نمونه اولیه، دوباره نمایش داده شد.
کد خبر: ۷۳۷۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۱ 11 October 2017
با توجه به اهمیت ارتقاء نیروهای زمینی در نبردهای جدید همچون «جنگ‌های نیابتی»، چند سالی است که موضوع طراحی و ساخت سلاح‌ها و سامانه های مدرن، در دستور کار نیروهای مسلح ایران قرار گرفته است.

به گزارش میزان، پس از بکارگیری سلاح ام16 چینی موسوم به 5.56CQ در عملیات‌های سپاه علیه گروهک‌های ضدانقلاب در کوه‌های شمال‌غرب ایران، تکاوران کشورمان نسبت به این سلاح و نقایص آن، ایراداتی را مطرح کردند و همین امر سبب شد که سپاه برای نخستین بار، دست به طراحی و ساخت اسلحه‌ای متناسب با نیازهای نیروهای چریکی ایران بزند؛ اسلحه‌ای که قابلیت‌های ارتقایافته‌ای نسبت به ام16 آمریکایی و ام16 چینی داشته باشد.
 
از همین‌رو سلاح «فاتح» یک بار در سال 93 توسط سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه رونمایی شد و در سال 95 نیز با اعمال تغییراتی بر روی نمونه اولیه، دوباره نمایش داده شد. در «فاتح» جدید، ضریب سهولت و دقت در انجام عملیات افزایش یافته است.

 
 
بُرد نهایی «فاتح» یا همان «ام16 ایرانی» که یگان‌های تکاوری سپاه مانند «صابرین» و «تیپ 48 فتح» از آن استفاده می‌کنند، 3 هزار و 600 متر است و برد مفید آن نیز به 450 الی 500 متر می‌رسد.

یکی از مهمترین مزایای سلاح «فاتح» نسبت به سلاح‌های مشابه آن یعنی 5.56CQ محصول کشور چین و ام16 آمریکایی، «وزن بسیار سبک‌تر و تطابق با شرایط مختلف جوی و محیطی» است.
 
از جمله قابلیت‌های ام16 ایرانی که استفاده از آن را برای نیروهای تکاور سپاه آسان‌تر کرده، «ریل نصب تجهیزات» این سلاح است. ریلی که نصب «دوربین، نارنجک‌انداز، لیزر، چراغ‌قوه و دست‌گیره» را بر روی سلاح فراهم می‌کند و شرایط شلیک را برای بکارگیرنده سلاح مهیا می‌سازد.

این سلاح دارای قنداق تلسکوپی است که باعث می‌شود نیروی عقب‌نشینی حاصل از شلیک بهتر جذب شده، کنترل سلاح بهتر ممکن شود و تیرانداز تسلط بهتری بر روی سلاح داشته باشد.

گلوله‌های کالیبر 5.56 «فاتح» در هنگام برخورد به بدن انسان و در درون بدن، تخریب فوق العاده ای به جا می گذارند. فشنگ‌هایی که قابلیت نفوذ تا 51 سانتی‌متر از اندام انسان را دارد.
 
 
 
کارشناسان نظامی، گلوله‌های کالیبر 56.5 را حتی از گلوله های 62.7 نیز خطرناک‌تر می‌دانند. مَرمی‌های فشنگ «فاتح» قبل از رسیدن به هدف، از هم متلاشی شده و همچون ترکش، تعداد زیادی گلوله بسیار کوچک به سوی هدف حرکت می‌کند.
 
ظرفیت خشاب‌ سلاح «فاتح» از عدد 20 که در سال 93 بیان شد، در سال 95 به 30 ارتقا پیدا کرد و همین امر، عاملی برای استمرار و طولانی شدن زمان ضربه زدن به هدف مورد نظر است. ضمن اینکه آنگونه که در رسانه‌ها بیان شده، نرخ آتش تئوریک این سلاح 700 تا 900 گلوله در 60 ثانیه است.

یکی دیگر از مزیت‌های «فاتح» وجود منافذی در آن است که موجب خروج گاز سمی از سلاح و در نتیجه داغ نشدن آن می‌شود.

با احتساب مواردی که ذکر شد، می‌توان «فاتح» را هجومی‌ترین سلاح نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به حساب آورد. سلاحی مخرب که در رویارویی‌های فواصل نزدیک، حرف اول میدان را می‌زند. سلاحی که در همین دو سه سال گذشته، جان بسیاری از ضدانقلاب‌ها، اشرار و تروریست‌هایی که قصد ایجاد ناامنی در کشور را داشتند، گرفته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر