بازدید 7220
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «آرامش شکننده تالار شیشه‌ای حافظ» تا «جایگاه ایران به لحاظ تورم در بین کشورهای جهان»

این پیمانه موضوعاتی همچون احتمال افزایش بدبینان ریسک سیاسی در بورس تهران، درخواست دبیر کل اوپک از آمریکا، افزایش مصرف گاز تا سال 2018، برنامه دولت برای افزایش قیمت بنزین، گرانی سه گانه دلار آمریکا، یورو و درهم، نظر نوبخت درباره دلار 5 هزار تومانی، آماری از واردات قاچاق روغن زیتون، بیکاری ۲۰۰ میلیون نفر در جهان، ترمیم خط لوله نفت کرکوک ـ جیهان و رقیبی برای طلا را در بر دارد.
کد خبر: ۷۳۷۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹ 11 October 2017
از «آرامش شکننده تالار شیشه‌ای حافظ» تا «جایگاه ایران به لحاظ تورم در بین کشورهای جهان»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون احتمال افزایش بدبینان ریسک سیاسی در بورس تهران، درخواست دبیر کل اوپک از آمریکا، افزایش مصرف گاز تا سال 2018، برنامه دولت برای افزایش قیمت بنزین، گرانی سه گانه دلار آمریکا، یورو و درهم، نظر نوبخت درباره دلار 5 هزار تومانی، آماری از واردات قاچاق روغن زیتون، بیکاری ۲۰۰ میلیون نفر در جهان، ترمیم خط لوله نفت کرکوک ـ جیهان و رقیبی برای طلا را در بر دارد.


آرامش شکننده تالار شیشه‌ای حافظ/ احتمال افزایش بدبینان ریسک سیاسی در بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه‌شنبه هجدهم مهرماه 96 با افزایش 122 واحدی به رقم 84 هزار و 734 واحد رسید. تالار شیشه ای در چهارمین روز کاری هفته شاهد روند صعودی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 39 واحدی به رقم 27 هزار و 378 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 35 واحدی، عدد 17 هزار و 347 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 26 واحدی به رقم 13 هزار و 123 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.19 درصد، 109 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 91 هزار و 490 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 109 واحد افزاش به رقم 58 هزار و 529 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با رشد 142 واحد معادل 0.08 درصد همراه بود و عدد 189 هزار و 184 واحد را به نمایش گذاشت. حال با توجه به نگاه های متفاوت کارشناسان نسبت به تاثیر خروج احتمالی آمریکا از برجام بر بازار سرمایه، فضای عمومی بازار در دو روز گذشته آرام‌تر بوده است ولی باید توجه داشت که ضرب‌الاجل اعلام تصمیم ترامپ روز یکشنبه است. بر اساس تحلیل دنیای اقتصاد، با توجه به تعطیلات آخر هفته ایالات متحده، انتظار می‌رود تا روز جمعه هفته جاری تصمیم نهایی ترامپ اعلام شود. احتمالا امروز فعالان بازار بیشترین احتیاط را در معاملات خود رعایت خواهند کرد و ارزش معاملات امروز احتمالا مقدار نازلی خواهد بود. واکنش بازار احتمالا در هفته آینده شکل خواهد گرفت و انتظار می‌رود چنانچه ترامپ تعهد ایران را تایید نکند، به شمار بدبینان ریسک سیاسی در بورس تهران افزوده شود.

از «» تا «»

درخواست دبیر کل اوپک از آمریکا برای همراهی با قرارداد کاهش تولید

روز سه شنبه محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک، از تولیدکنندگان نفت شیل ایالات متحده آمریکا خواست که به کاهش عرضه جهانی نفت کمک کنند، و  هشدار داد که ممکن است در جهت حفظ تعادل بازار در بلندمدت، اقدامات فوق العاده ای در سال آینده صورت گیرد. به نقل از رویترز، بارکیندو گفت:"ما از دوستانمان در حوضه های نفت شیل واقع در آمریکای شمالی می خواهیم تا به عنوان یکی از مهم ترین درس هایی که از چرخه ی منحصربفرد عرضه ی کنونی یاد گرفته ایم، این مسئولیت مشترک را با تمام جدیتی که لازم است برعهده بگیرند."

افزایش قیمت نفت با نشانه هایی از وجود تعادل میان عرضه و تقاضا

روز سه شنبه، قیمت نفت افزایش یافت. دلیل افزایش قیمت نفت تاکید سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) بر وجود نشانه هایی آشکار مبنی بر تعادل یافتن بازار است. این در حالی ست که میزان تولید نفت آمریکا به دلیل طوفان ناته هنوز پایینتر از میانگین تولید در ماه های گذشته است.  به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز دوشنبه، ۱۲ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۵.۹۱ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۹.۶۵ دلار صورت گرفت.

مصرف گاز تا سال 2018 افزایش می‌یابد

محمدحسین عادلی دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز در مراسمی گفت: این سوخت پاک گزینه بهتری برای تحقق اهداف زیست محیطی یادشده در توافق کنفرانس تغییرات اقلیمی پاریس به شمار می‌آید. وی افزود: به دلیل رقابت پذیری و سازگاری گاز با محیط زیست، تقاضا برای گاز طبیعی روند افزایشی دارد و برآورد شده تا در سال 2018، مصرف این حامل انرژی، 2.1 تا 3.2 درصد افزایش می‌یابد.

دولت برای افزایش قیمت بنزین، برنامه ای ندارد

بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه مراسم افتتاحیه سومین کنگره راهبردی نفت و نیرو در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بسته پنج میلیارد دلاری برای نگهداشت و افزایش تولید میدان‌های در حال بهره‌برداری و تهیه است که پیش بینی می‌کنیم این بسته از ابتدای سال 97 عملیاتی شود. وزیر نفت در ادامه افزود: پروژه  پالایشگاه ستاره خلیج فارس همچنان با مشکل کمبود منابع مالی روبه‌رو است. به گفته وی برنامه دولت برای افزایش قیمت بنزین مشخص نیست و هنوز این مسئله در دولت مطرح نشده است.

گرانی سه گانه دلار آمریکا، یورو و درهم

در پایان معاملات بازار آزاد روز سه شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 91 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 40 هزار و 59 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 775 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 47 هزار و 230 یرال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 986 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز دوشنبه، 31 ریال گران تر فروخته شد.


نوبخت: ما دلار را با قیمت 5 هزار تومان را  قبول نداریم

رئیس سازمان برنامه و بودجه طی روز گذشته درخصوص نوسانات بازار ارز و اینکه دولت حامی افزایش قیمت دلار در کشور است، به خبرنگاران گفت: سیاست دولت این نیست که پول ملی تضعیف شود، با کاهش ارزش ریال در برابر دلار به‌صورت غیرمنطقی مخالفیم و‌ سیاست دولت مدیریت نرخ ارز شناور است. محمدباقر نوبخت ادامه داد: دولت از تضعیف پول ملی متضرر می‌شود، دولت سیاست مهار تورم را در پیش دارد و اینکه گفته شود دولت به‌دنبال افزایش نرخ ارز است را تهمت به دولت می‌دانیم، حرف‌های تشنج‌آفرین آخر هفته ترامپ را نباید به بازارهای ارز و طلا در داخل بکشانیم؛ ما کشور باثباتی هستیم و‌ دولت با قدرت در برابر نوسانات ارز عمل خواهد کرد و مردم هم باید به دولت در این زمینه کمک کنند؛ حتی مردم می‌توانند در این ایام به‌جای اینکه ارز بگیرند ارز‌های خود را عرضه کنند. به نقل از تسنیم، نوبخت در پاسخ به اینکه گفته می‌شود دولت معتقد است نرخ واقعی دلار 5 هزار تومان است و تصمیم دارد قیمت ارز را به این نرخ نزدیک کند، گفت: خیر، ما دلار را با این قیمت قبول نداریم.

آماری از واردات قاچاق روغن زیتون

رئیس شورای ملی زیتون گفت: سالانه 6000 تن روغن زیتون از طریق مجاری رسمی و 4000 تا 5000 هزار تن به صورت قاچاق از استان‌های مرزی وارد کشور می‌شود. عباسی افزود: در ماه‌های اخیر نرخ زیتون خام در بازار خام 25 درصد افزایش یافت که 10 درصد آن ناشی از نرخ تورم و مابقی به خاطر کمبود ذخایر در آستانه فصل برداشت بود. البته با برداشت رسمی زیتون از 15 شهریور ماه، نرخ زیتون به روال عادی خود بازگشته و این در حالی است که نیازی به واردات میوه زیتون نداریم. پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت 85 تا 90 هزارتن زیتون برداشت شود که با این وجود کمبودی در داخل نخواهیم داشت. /ایسنا

۲۰۰ میلیون نفر در جهان بیکارند

«سازمان بین‌المللی کار» (ILO)» جدیدترین گزارش خود را تحت عنوان «چشم‌انداز اجتماعی و اشتغال جهان ۲۰۱۷: بنگاه‌ها و شغل‌های باثبات» منتشر کرد. براساس این گزارش، جمعیت بیکار جهان در سال ۲۰۱۷ با افزایشی ۴/۳ میلیونی نسبت به سال گذشته از مرز ۲۰۰ میلیون نفر گذشت. در حال حاضر نرخ بیکاری جهانی در سطح ۸/۵ درصد قرار دارد، نرخی که انتظار نمی‌رود در سال‌های آتی کاهش محسوسی یابد. براساس گزارش جدید «سازمان بین‌المللی کار»، بیش از ۴/۱ میلیارد نفر در شغل‌های مخاطره‌آمیز مشغول به‌کار هستند که اکثرا در اقتصادهای نوظهور و درحال توسعه حضور دارند. در این باره سالانه حدود ۱۱ میلیون نفر به چنین مشاغلی افزوده می‌شوند. جزئیات بیشتر

خط لوله نفت کرکوک ـ جیهان ترمیم می شود

وزارت نفت عراق طی بیانیه ای اعلام کرد: جبار العیبی دستور مرمت و بازسازی خط لوله نفت کرکوک را که از استان صلاح الدین و موصل عبور کرده و به بندر جیهان ترکیه می رسد، صادر کرده است. بدین ترتیب با بازسازی این خط لوله، وضع اقتصادی و مالی عراق با صادرات نفت از این مسیر بهبود خواهد یافت. آناتولی به نقل از عاصم جهاد سخنگوی وزارت نفت عراق اعلام کرد: انتقال نفت از طریق خط لوله نفت کرکوک ـ جیهان پس از سیطره گروه تروریستی داعش به استان های صلاح الدین و نینوا در سال 2014 به علت تخریب شدن خط لوله متوقف شده بود. این رسانه به نقل از وی اعلام کرد که با ترمیم این خط لوله، حجم صادرات سابق عراق که در حال حاضر متوقف شده، احیا شده و روزانه 250 تا 400 هزار بشکه نفت خام از این مسیر صادر خواهد شد.

رقیب طلا از سنگاپور می‌آید!

بورس سرمایه‌گذاری الماس سنگاپور قصد دارد با هدف جذب سرمایه‌گذارانی که به دنبال خرید دارایی‌های امن هستند مبادلات الماس را به صورتی استاندارد اجرایی کند. مبادله الماس به دلیل عوامل تعیین کننده در قیمت آن دشوار بود و این سنگ گران‌بها براساس نوع برش، شفافیت، رنگ و وزن آن قیمت‌گذاری می‌شود. به طور کلی الماس یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌های موجود در جهان محسوب می‌شود. آلن وندنبور مدیرعامل سرمایه‌گذاری الماس سنگاپور گفت: ما این مشکل را حل کرده‌ایم و انتظار داریم در آینده نزدیک سرمایه‌گذاران همانند طلا به سمت خرید الماس روی بیاورند. وی ادامه داد: تاکنون امکان آنکه مردم همانند طلا در الماس نیز سرمایه‌گذاری بکنند، نبود و الماس تقریباً هیچ نسبیتی با دارایی‌ها هم رده خود نظیر اوراق قرضه، سهام و کالاهای اساسی نظیر طلا و نقره ندارد. این سنگ منبعی برای ثروت است و می‌تواند راهی برای مقابله با نوسانات بازار باشد و سرمایه‌گذاران باید آن را در دارایی‌های خود مدنظر قرار دهند. این بورس قصد دارد الماس‌ها را در قالب بسته‌ای به نام شمش الماس که به اندازه یک کارت اعتباری است، ارائه دهد و قیمت اولیه این بسته‌های عرضه شده بین 100 تا 200 هزار دلار خواهد بود. این بسته‌ها به یک چیپ هوشمند مجهز هستند که با استفاده از آن می‌توان قیمت لحظه‌ای آنها را ارزیابی کرد.

جایگاه ایران به لحاظ تورم در بین کشورهای جهان

جدیدترین آمار صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد، نرخ تورم ایران در سال 2016 به 9.035 درصد کاهش یافته است. نرخ تورم ایران برای سال گذشته میلادی 11.9 درصد برآورد شده است. به این ترتیب، ایران در سال 2016 در میان 191 کشور مورد بررسی در این گزارش به لحاظ تورم در جایگاه 22 قرار گرفته است و 169 کشور تورم کمتری نسبت به ایران داشتند. صندوق در گزارش پیشین خود نرخ تورم سال 2016 را 8.86 درصد پیش‌بینی کرده و این رقم را در این گزارش تصحیح کرد. به این ترتیب ایران رتبه 23 را در اختیار داشت و با تصحیح نرخ تورم، یک پله جایگاه ایران بدتر شده است. بر اساس پیش‌بینی این نهاد بین‌المللی، نرخ تورم ایران در سال 2017 به 10.52 درصد افزایش خواهد یافت. هرچه رتبه کشوری در این گزارش بیشتر باشد، نشان‌دهنده تورم کمتر است و پرتورم‌ترین کشور در جایگاه نخست قرار دارد. سودان جنوبی با 379.8  درصد تورم در رتبه نخست قرار گرفته است. این کشور سال 2015 با تورم 52.8 درصدی در جایگاه دوم قرار داشت. ونزوئلا با تورم 254.3 درصدی در رتبه دوم قرار دارد. این کشور سال 2015 با تورم 111.7 درصدی در رتبه نخست قرار داشت. سورینام با تورم 55.5 درصدی و آنگولا با تورم 32.3 درصدی در جایگاه‌های سوم و چهارم قرار دارند. به نقل از فارس، رتبه‌های برخی دیگر از کشورهایی که تورم بالاتری نسبت به ایران دارند به ترتیب آمده است: لیبی 27.114، مالاوی 21.7 درصد، موزامبیک 19.2 درصد، جمهوری دموکرات کنگو با 18.2 درصد، زامبیا 17.9 درصد، سودان 17.7 درصد، غنا 17.4 درصد، نیجریه 15.6 درصد و قزاقستان 14.5 درصد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
ظاهراً جند نفر دلال در چهارراه استانبول میتوانند قیمت ارز را تعیین کنند. بازار ارز به معنی واقعی نداریم. دولت عرضه کننده ارز است و هر چقدر بخواهد عرضه میکند. پس بازار ارز معنی ندارد! سال هاست که با شعار حمایت از صادرات نرخ ارز را افزایش داده اند. نتیجه آن جز تعطیلی کارخانجات، افزایش بیکاری و تورم چه بوده است؟
خیلی وضعمون خوبه بخدا جای تشکر داره از مسولین و صاحبان مملکت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بورس درآستانه سقوط تاریخی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر