بازدید 26287
بررسی طرح حذف مدارس نمونه دولتی؛

ما را به خیر آموزش و پرورش این کشور امیدی نیست!

در دورانی که افزایش تضاد طبقاتی و توزیع نا متوازن ثروت در کشور به یک حقیقت انکارناشدنی تبدیل شده و تلاش آموزش و پروش برای ایجاد عدالت آموزشی بیش از پیش مورد نیاز است، خبرهای ناخوشایندی به گوش می رسد. مثل سیاست جدید وزارت آموزش و پرورش در کاهش مدارس نمونه دولتی، که یک معنای آن کاهش حمایت های حداقلی موجود از نخبگان مناطق محروم است.
کد خبر: ۷۳۴۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰ 02 October 2017
ما را به خیر آموزش و پرورش این کشور امیدی نیست!در دورانی که افزایش تضاد طبقاتی و توزیع نا متوازن ثروت در کشور به حقیقتی انکارناشدنی تبدیل شده و تلاش آموزش و پروش برای ایجاد عدالت آموزشی بیش از پیش مورد نیاز است، خبرهایی به گوش می رسد که چندان امیدوار کننده نیست؛ مثل سیاست جدید وزارت آموزش و پرورش در کاهش مدارس نمونه دولتی که یک معنای آن کاهش حمایت های حداقلی موجود از نخبگان مناطق محروم و دامن زدن به بی عدالتی های بیشتر آموزشی است.

به گزارش «تابناک»، از جمله اقدامات ارزشمندی که وزارت آموزش و پرورش در دهه 70 انجام داد، تأسیس مجموعه مدارسی بود که از نظر کیفیت آموزشی با مدارس عادی تفاوت داشتند و رسالت اصلی آنها شناسایی، جذب و آموزش  دانش آموزانی بود که نسبت به هم سن و سال های خود دارای استعدادهای برتر تحصیلی  بودند؛ مدارسی که نام نمونه دولتی بر آنها نهاده شد و دولت هزینه های برآمده از تأسیس و اداره آنها را بر عهده گرفت.

به رغم اینکه این مدارس در سراسر کشور توزیع شد و پوشش حداکثری داشت، یکی از کارکردهای ویژه این مدارس در مناطق محروم، بیشتر خود را نشان داد و بستر مناسبی را فراهم کرد تا استعدادهای برتر آموزشی مناطق محروم که در شرایط عادی مجبور به تحصیل در مدارس عادی با امکانات پایین آموزشی بودند، در این مدارس گرد هم آیند و شرایط بهتری را برای تحصیل تجربه کنند.

شناسایی استعدادهای برتر آموزشی مناطق محروم و جذب آنها در مدارس نمونه دولتی که از نظر امکانات آموزشی و مدرس شرایط به مراتب بهتری را نسبت به مدارس عادی داشتند، در کنار فضای رقابتی ایجاد شده در چنین مدارسی خیلی زود آثار مثبت خود را نشان داد و به فرصتی مناسب برای رقابت این استعدادهای برتر با سایر دانش آموزان مستعد کشور تبدیل شد؛ دانش آموزانی که هرچند در مدارس نمونه تحصیل نمی کردند، به دلیل شرایط مالی و رفاهی  بهتر خانواده از فرصت هایی نظیر تحصیل در مدارس غیر انتفاعی و استفاده از معلم های خصوصی بهره می بردند.

ایجاد مدارس نمونه دولتی با شرایطی که به آن اشاره شد، با اینکه به افزایش عدالت آموزشی و رقابت برابر دانش آموزان صاحب استعداد برتر کمک کرد، هزینه های سنگینی را برای دولت به همراه داشت و خیلی زود وزارت آموزش سیاست های جدیدی برای جبران هزینه ها در دستور کار قرار داد.

برای مثال در نیمه دوم دهه 80 وزارت آموزش و پرورش در راستای کاهش هزینه ها به مدیران این مدارس اجازه داد، جدا از آزمون های ورودی و جذب استعدادهای برتر مناطق تحت پوشش، دانش آموزان عادی متقاضی تحصیل در این مدارس را نیز با شرط دریافت شهریه پذیرش کنند؛ اقدامی که به کاهش کیفیت آموزشی مدارس نمونه دولتی منجر شد و این مدارس را بعضاً تا سطح یک مدرسه عادی تنزل داد.

اکنون و پس از دو دهه فعالیت مدارس نمونه دولتی، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از سیاست های جدید این وزارتخانه در کاهش تعداد مدارس نمونه دولتی به دلیل آنچه که کاهش کیفیت آموزشی این مدارس عنوان کرد، خبر داد.

روز گذشته، علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در خصوص فعالیت مدارس نمونه دولتی و تکلیف این مدارس به رسانه ها گفت: در خصوص مدارس نمونه دولتی سیاست، کاهش این مدارس و حفظ مدارس با کیفیت و حذف مدارس بی‌کیفیت مدنظر است.

اقدام جدیدی که وزارت آموزش و پرورش در قبال مدارس نمونه دولتی در دستور کار خود قرار داده از دو بعد قابل نقد و بررسی است.

نخست اینکه مدارس نمونه دولتی با همه انتقادهایی که به آن وارد است، یک فرصت مناسب در جهت توسعه و حفظ عدالت آموزشی در کشور است و زمینه ای را فراهم کرده تا استعدادهای برتر مناطق محروم به واسطه آزمون های ورودی این مدارس از امکانات رایگا و برتر دولتی برای تحصیل و رقابت با سایر دانش آموزان مستعد کشور بهره بگیرند؛ نکته مهمی که با حذف این مدارس از بین خواهد رفت.

در چنین فضایی که سیاست کاهش مدارس نمونه دولتی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته و سیاست و اقدام جایگزین مناسبی نیز برای حمایت از استعدادهای برتر مناطق محروم دیده نمی شود، معنایی جز کاهش حمایت های حداقلی موجود از این دانش آموزان به ذهن متبادر نمی شود.

مسأله دیگر آنکه کاهش کیفیت این مدارس تحت تأثیر سیاست های غلط سال های وزارت آموزش و پرورش در جذب دانش آموزان شهریه ای رخ داده و اگر این وزارتخانه نگران کاهش کیفیت آموزشی مدارس نمونه دولتی است، باید آزمون های ورودی و سیستم های پذیرش دانش آموزان را سخت تر کند، نه اینکه با حذف این مدارس در پی پاک کردن صورت مسأله باشد.

همان طور که آمد، در سال های گذشته، مدارس نمونه دولتی به دلیل شرایط ویژه ای که از نظر تأمین امکانات برتر و رایگان آموزشی دارند، بسترهای مناسبی برای توسعه عدالت آموزشی و حمایت از نخبگان مناطق محروم دنبال کردند که با حذف این مدارس، باید منتظر از بین رفتن این محاسن بود.

اکنون و در شرایطی که کیفیت مدارس نمونه دولتی بر اساس آنچه معاون وزیر به آن اشاره می کند، کاهش یافته است، الزاماً سریع ترین راه حل یعنی حذف مدارس نمونه دولتی بهترین کار نیست و بهتر این است که وزارت آموزش و پرورش با بازبینی دوباره در سیاست های اشتباه گذشته نسبت به افزایش کیفیت این مدارس و حفظ رسالت های ویژه آنها تأکید داشته باشد.

بدون شک حذف مدارس نمونه دولتی و حتی کاهش آنها، هزینه های سنگینی را متوجه آن دسته از دانش آموزانی خواهد کرد که به واسطه استعداد برتر، فرصت استفاده از این مدارس و امکانات آنها را داشتند و در چنین فضای ناعادلانه ای، برنده دانش آموزانی خواهند بود که به دلیل تمکن مالی خانواده ها از امکانات برتر و شرایط ویژه آموزشی بهره خواهند برد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۳۴
ژن برتر
تابی معلوم است که در بی خبری به سر میبری برادر من الان هم نه مدارس نمونه دولتی رایگان است نه استعداد های درخشان. در نمونه دولتی علاوه برد نهار شهریه ای معادل ۸۰۰هزار تومان ودود ۲۰۰هزارتومان برای جزوات وآزمون از پذیرفته شدگان میگیرند وهزینه سرویس هم جداگانه دریافت میشود.
در مدارس فرزانگی شهریه حدود دو میلیون همچنین دو میلیون دویست هزار تومان برای کلاسهایی تابستانی دریافت کردند و موقعی آه سوال میشود این همه دریافتی بابت چیست پاسخگو نیست. ضمنا هزینه سرویس جداگانه دریافت میشود حتی بیشتر از آن چیزی که به راننده پرداخت میکنند.
همیشه پاک کردن صورت مسئله که ساده تراست و عواقب دراز مدت دارد (که بما مربوط نمی شود!) مدنظر مسئولین عزیز است. با توجه به این مهم که خانواده های کم بضاعت متاسفانه صدا رسایی هم برای اعتراض ندارند دولت باید حامی آنها باشد. قشر آسیب پذیر نباید فراموش شود. سئوال مهم تر از مسئولین آموزش کشور این است که مگر مدارس غیر انتفاعی که کل درآمد خانوار را می بلعند موفق و بی اشکال هستند. کاهش مدارس نمونه مردمی عملاً آب به آسیاب مدارس غیرانتفاعی میریزد که بغیر تعداد انگشت شماری همه آن ها "انتفاعی" هستند و بازرگانی.
در مملکتی که پول و پارتی حرف اول آخر را میزنه توقعی غیر از این نیست. بررسی کنید ببینید بالای 80 درصد دانش آموزانی که در این مدارس درس میخوانند در کنکور و بهترین رشته های دانشگاه قبول میشوند. چون برای این مدارس آزمون ورودی است لذا نخبگان وارد میشوند که از نظر اقتصادی، عمدتا هم دارای خانواده های متوسط به پایین هستند. حال میخواهند این مدارس را جمع کنند تا هر کسی که پول دارد به بهترین رشته ها و بهترین دانشگاهها در ایران یا خارج از ایران رفته و سپس یک عده بیسواد از خودراضی که با پول پدرشان یا پارتی انها تحصیل نموده مناسب بالای مملکت را تصاحب کنند. وای بر فرزندان ما و وای بر آینده کشور ما
وقتی تقریبا تمام مسؤولان آموزش و پرورش و خانواده ها و آشنایان دور و نزدیکشون صاحب امتیاز مدارس عیرانتفاعی هستند ، واقعا انتظاری غیر ازین دارید ؟
اخر چرا مشكلات را به گردن اين وان مي اندازيدوقتي وزارتخانه اي اعتبار وبودجه كافي ندارد مطمعناًميدانيد كه بادعاخواندن هم مشگلي حل نميشود چه بايد كرد
"یک معنای آن کاهش حمایت های حداقلی موجود از نخبگان مناطق محروم است. "
این همان چیزی است که به آن می گویند حکومت ثروت بر جامعه. این بهترین نتیجه ای بود که نویسنده محترم ارائه نموده است و دستش درد نکند
برادر دلت خوشه ها...کدوم نخبه؟
حداقل تحصیل رایگان را از قانون اساسی بردارید..بعد برسیم به این بازی ها...یادش بخیر یک زمانی تحصیل رایگان حق هر ایرانی بود.....یادتونه یا نه؟
یکی از اشتباهات بزرگ که فقط مختص سیستم های آموزشی عقب افتاده است، تفکیک دانش آموزان بر اساس معیار صدرصد غلط ضریب هوشی و ایجاد آموزشگاه ها ی جداگانه برای آنهاست. و همچنین مدارس خصوصی و غیر انتفاعی که در همه ی این موارد متاسفانه سیستم آموزشی ما مفتخر به اقداماتی بوده و می باشد. چون کار کارشناسی و تحقیق سخته اما سعی و خطا و موش آزمایشکاهی راحتترست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
گل گفتی الان کم کم دارن یکی منحل می کنن یادش بخیر همون قدیما که در مدرسه از همه نوع دانش آموزی بود. واقعا این تصمیم که دانش آموزان را از هم جدا کردند تصمیم غلط و نابجایی بود
حقوق نجومی دارن بدن پول واسه مدارس ایندگان و اینده سازان این کشور ندارن فقط خودشون ببرن اینده این کشور به جهنم!!
پاسخ ها
رامین نادری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
تفکیک دتانش آموزان به کم هوش و باهوش، اثرات منفی زیادی دارد و البته مدرسه ها از هر نوعی بلایی به سر مردم آورده اند که همه دیکه آمادۀ شهریه دادن هستند. ضمناٌ کیفیت مدارس نمونه دولتی هم بسیار ضعیف شده است. مدیر بیسواد و معلم بیسواد و امکانات ضعیف آموزشی. در واقع فرق چندانی با مدارس عادی ندارند. مدارس تیزهوشان هم که دانش آموزان و دبیراشون مثل اینکه از دماغ فیل افتادن ولی تنها در درس پیشرفت میکنندو از نظر ابعاد دیگه زندگی عقب افتاده هستند
خیلی هم امکانات رفاهی فراهم نبود، هر روز صبح یک صف حدودا بیست نفره، پشت در دسشویی راه می افتاد و ما از 5صب بیدار بودیم که در صفوف مختلف نمانیم و مدرسه دیر نشود، کلا سه تا دسشویی داشت که دوتاش غیرقابل استفاده بود، خیلی اوقات با آب یخ حمام میکردیم و رفتن زیر دوش یخ عذاب آور بود، برای همان هم کتاب به دست توی صف نوبت میگرفتیم. غذا افتضاح بود، خود مدرسه آزمایشگاه خوب نداشت و بعد از یک فصل برای آزمایش ها به جای دیگری می رفتیم، دبیران خوب بودند اما آن هم از زمانی که اجازه ورود دبیران مرد را به مدارسه دخترانه ندادند، خیلی کیفیت پایین آمد،بیست نفر یا بیشتر در یک سالن کوچک در یک خوابگاه بودیم، منطقه ما گرم بود و کولرهای قدیمی جواب نمیداد، خیلی هم اوضاع به سامانی نداشت اما باز هم غنیمت بود. من و همسرم هر دو در این مدارس و خوابگاه ها درس خوانده ایم و اینطور که همسرم می گوید اوضاع انها بدتر بوده
تابناک ممنون از تهيه اين گزارش
باسلام
متاسفانه برنامه ها و سياستهاي آموزش و پرورش در اين چند دهه ..سياست نخبه كشي و فشار بر خانواده ها و ايجاد شكاف بين پولدار و فقير بوده..چرا مجلس و يا سازمان نظارتي ديگري نمياد دخالت كنه.. لااقل بيان از كشورهاي پيشرفته الگوبرداري كنن..چرا مدارس دولتي كه بايد مجاني باشه پول ميگيرند..و اصلا رسيدگي نميكنند..وضع برنامه هاي آموزشي ..و پرورشي ديگه هيچي..وضعيت بهداشت مدارس .بعضي از معلمان متاسفانه برخوردشون با بچه ها قهر اميز و كينه اي هست..من از سازمانهاي نظارتي بر آموزش پرورش ميخوام لطفا از كشورهاي پيشرفته الگو برداري كنن ..البته نه در محتوا ..بلكه در شيوه آموزش و پرورش ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
آقا دلت خوشه یه جوری میگی نخبه انگار اونایی که تو این مدارس درس میخونن تافته جدا بافته هستن
همان بهتر که حذف شود
در کشور های پیشرفته مدارسی به نام نمونه دولتی و تیزهوشان و ... وجود ندارد و تنها یک تلقین کاذب به دانش آموزان میدهد
بسیار ساده است موضوع اصلی پول ورانت است . با حذف مدارس نمونه عملا تعداد زیادی از دانش آموزان جذب مدارس خصوصی که برآمده از مدیران آموزش وپرورش است میشوند و علاوه بر سود رسانی ، تاسیس مدارس خصوصی تبدیل به رانت و درآمد برای مدیران آموزش و پرورش میشود.
آقاي تابناك! چرا اينقدر بايد تنوع در نوع مدرسه در كشور وجود داشته باشد؟ آيا اين همه مدرسه جورواجور عدالت آموزشي را برقرار كرده اند كه الان شما نگران حذف يكي از اين جرثومه ها هستي؟
متاسفانه آموزش و پرورش نشان داده است که هیچ گونه سیاست آموزشی ندارد. و اصول اولیه قانون اساسی و انسانی که آموزش رایگان به تمام فرزندان کشور را دارد رعایت نمی کند.
خاک تو سر من که وزیر کشورم به جای برنامه ریزی برای افزایش کیفیت مدارس تصمیم به حذف مدارس کم کیفیت نمونه گرفته .
حیف این کشور داره به چه سمتی میره
باید از این کشور رفت
چه استعدادهایی که در سیستم آموزش و پرورش فعلی نابود نگردیده است....!
افسوس
به نظر نویسنده اطلاع درستی از وضعیت موجود این مدارس ندارد.برعکس این مدارس ایجاد کننده تضاد و شکاف طبقاتی هستند.بیشتر دانش اموزان این مدارس با کمک کتاب تست و معلم خصوصی قبول شده اند و متعلق به اقشار بالای جامعه هستند.از طرفی مدارس از وجود دانش اموزان با انگیزه خالی کرده است.در دنیا به این مدارس ماهی های بزرگ در حوض های کوچک گفته می شود.معلمان خوب و مدارس خوب در اختیار افراد متوسط به بالا قرار می گیرد و این نهایت بی عدالتی آموزشی است.
باسلام.بفرمایید بکجا امید هست که ما امیدوار باشیم ..بازنشسته
امسال به عینه دیدم کسی که سال گذشته رتبه افتضاحی اورده بود در تهران با 16 میلیون تومن هزینه کلاس دانشگاه تهران قبول شد . تضمینی. این فروش سوال نیست چیه؟
در مملکت ما متاسفانه ملاک همه چیز پول و صرفه اقتصادی آن است.
عدالت اموزشی ایجاب می کند همه مدارس اعم از دولتی وغیردولتی در پذیرش دانش اموز شروطی از قبیل معدل - نمره انضباط وغیره را اعمال نکنند تا کلاسهای درس شاهد حضور دانش اموزان در سطوح مختلف باشد وانگیزه تحصیل وفعالیت در معلم ودانش اموز تقویت شود واین امر
باحذف مدارس تیزهوشان ونمونه دولتی و...... میسر است در این صورت می توان مدارس غیر دولتی را ملزم ساخت در ثبت نام ملاکهای موجود را حذف نمایند
تیزهوشان حذف بشه یک بی عدالتی بزرگ ازبین میره
مطمئنی که فقط به خیر آموزش و پرورش امیدی نیست ؟؟؟
در دنیا نخبگان و تیزهوشان را دولت بورس میکند و همه چیز در اختیارشان میگذارد تا اینده کشور را بسازند در کشور مابرای مثال تیزهوشان دبیرستانی را عرض میکنم هر نفری 6 میایلیون تومان میگیرند تا ثبت نام کنند البته غیر از پولهائی که برای کلاسهای تقویتی و ... یعنی برای اخذ دیپلم 24 میلیون باید پرداخت کنند و ... جالب و خنده داره انوقت جیب های خود را پر از اسکناس تا جائیکه در اکثر بانکهای کشورهای بیگانه پول دارن خدا ازشون نگذره واقعا دارن برخی ها با این نوع حرکان ریشه اسلام و مملکت را میکنند
نیست که نیست،البته به هیچ کدومشون امیدی نیست
اصل اول تحصیل رایگانبرای تمام از ابتدایی تا انتهای دوره متوسطه است بر اساس قانون اساسی . حال آقایان به خاطر بی کفایتی این اصل را نادیده می گیرند به موقع پاسخش را ملت می دهند.
ولی وجود مدارسی جهت پرورش استعدادهای درخشان آن هم به صورت رایگان الزامی است تا با ایجاد رقابت بین محصلین بتوان استعدادهای دانش آموزان نخبه را کشف و پرورش داد.
بدترین قسمت مدارس غیر انتفاعی هستند که آموزش پرورش با توجه به بی عرضگی مدیران خود اقدام به جایگزینی مدارس دولتی با مئارس غیر انتفاعی (یا بهتر بگوییم انتفاعی)کرده که اصلا اسمشان هم با کاربردشان مغایرت دارد
تمام مدارس بایدازتمام دانش آموزان ثبت نام کنند، استعدادبرترنبایدازبقیه جدابشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان