بازدید 49893

طرح هادی روستایی چیست؟

کد خبر: ۷۳۰۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱ 16 September 2017
طرحهای هادی روستای از جمله پروژه هایی محسوب می شوند که در راستای فراهم سازی زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی تهیه و اجرا می شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پایه چنین طرحهای در کشور ما از سال 1362 و تحت عنوان ،روان بخشی روستاها ، در یکی از نقاط روستایی شهرستان شهرکرد و توسط وزیر مسکن و شهرسازی وقت به مورد اجرا گذاشته شد ، و در سالهای بعد به خصوص از سال 1366 توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با جدیت تمام پی گیری شد .
براساس اين گزارش تجدید حیات و هدایت روستاها از ابعاد کالبدی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی از جمله ، اهداف مورد نظر در طرحهای مذکور است.

بر اساس آئین نامه نحوه بررسی و تصویب طرحهای توسعه عمران محلی ، ناحیه ای ، منطقه ایی ، و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور مصوب مورخه 12/10/78 هیأت دولت، طرح هادی روستایی عبارت از :

طرح هادي روستايي طرحی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود ، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکرد های مختلف از قبیل مسکونی ، تولیدی ، تجاری و کشاورزی ، و تأسیسات و تجهیزات و نیازمندیهای عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرحهای ساماندهی فضا و سکونتگاههای روستایی یا طرحهای جامع ناحیه ای تعیین می نماید.

مراحل تهيه طرح هادي

مرحله اول: تهیه نقشه پایه و وضع موجود روستا

مرحله دوم : مطالعات پایه و تشخیص وضعیت

مرحله سوم : تحلیل و استنتاج از بررسیها و تدوین چشم اندازها

مرحله چهارم: تعيين پروژه های پيشنهادی و تهيه طرح هادی

اهداف تهيه و اجراي طرح هادي روستايي

الف: در نخستین فصل آئین نامه اجرایی تهیه و تصویب طرحهای هادی روستایی اهداف مورد نظر به شرح زیر عنوان شده است :

1- ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی .

2- تأمین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی ، تولیدی و رفاهی .

3- ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستائیان و خدمات بهزیستی و عمومی .

4- ایجاد شبکه ارتباطی منظم ، و ساماندهی منطقی نظام توزیع خدمات در سطح روستاهای دهستان .

5- ایجاد زمینه بهبود وضعیت اقتصادی روستاها از طریق تسهیلات تولیدی ، اشتغال ، و ارتقاء درآمد روستائیان .

6- هدایت وضعیت فیزیکی ( کالبدی ) روستا.

- بطور کلی و براساس اهداف فوق الذکر ، طرح هادی روستایی در راستای فراهم سازی توسعه و عمران روستاها می بایستی از رویکرد های متفاوت و جامعی برخوردار باشد.

- اولویت واژه توسعه برعمران که دارای بارمعنایی وسیع و متشکل از نظامی جامع و چند بعدی ، به لحاظ ساختارها و زیر ساختهای اقتصادی – اجتماعی ، فرهنگی و کالبدی می باشد ، خود گواه این موضوع است که تنها هدف طرح هادی ، عمران یا رشد زیر ساختهای فیزیکی و کالبدی روستا نمی باشد ، بلکه توسعه روستا به عنوان یک فرایند جامع و جند بعدی از اساسی ترین اهداف مورد نظر تلقی شده است .

اهداف عمومی از اجرای پروژه های عمران روستایی به شرح زیر است :

1- افزایس راندمان کار روستائیان بهبود معیشت و رفاه سط زندگی در روستاها ، جلب سرمایه گذاری در روستاها ،تکمیل و اصلاح چرخه تولید – مصرف روستایی ،پیشگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها

مشکلات عمران روستاها

بطور کلی عمران روستاها با مشکلاتی مواجه است که اهم آنها عبارتند از :

1- پراکندگی روستاها

2- عدم دسترسی به مصالح مرغوب ساخت وساز

3- محدودیت بودجه و اعتبارات

4- سبک انگاری پروژه های عمران روستایی از طرف بعضی مسئولین و سازمانها

5- عدم جدیت قانونی

6- ماندگاری کم مردم در روستاها

مراجع بررسی و نصویب طرحهای هادی روستایی

براساس اين گزارش تا پیش از ابلاغیه مورخ 16/11/79 هیئت محترم وزیران ، روند بررسی و تصویب طرح هادی به گونه ای بود که پس از کنترل و تائید مطلاعات انجام شده توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلام یطرح تهیه شده درکمیته فن یطرحهای هادی روستایی مطرح می شد .

همچنين کمیته مذکور مرکب از نمایندگانی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، سازمان جهاد کشاورزی ، مسکن و شهرسازی ، دفتر فنی استانداری محیط زیست ، شرکت آبفای روستایی ف بنیاد مسکن انقلاب اسلام استان و رئیس شورای اسلامی روستا و در صورت نیاز بخشدار مربوطه بوده و در محل بنیاد مسکن استان تشکیل می گردید .

براساس اين گزارش ضمن اینکه پیش از برگزاری جلسه کمیته فنی طرح ، یک مرحله بازدید از روستا توسط کارشناسان واحد فنی بنیاد جهت انطباق مطالعات و نقشه های مشاور با واقعیات محل انجام میگرفت که در حال حاضر نیز روند مذکور پیش از برگزاری جلسه گروه کارشناسی کمیته عمران پیگیری می شود .

همچنين متعاقب اصلاح موارد مندرج د رصورتجلسه کمیته فنی توسط مشاور ، به منظور تصویب نهایی ، طرح تهیه شده درشورای تصویب که متشکل از مدیران و رؤسای هر یک ازادارت و سازمانهای ذیربط بود ، مطرح و پس از تصویب جهت اجرا ابلاغ می شد .

شایان ذکر است که هم اکنون در پی ابلاغ مصوبه فوق الذکر هیئت وزیران ، کار گروه عمران و زیر بنایی عمران با دبیری سازمان مدیریت و برنامه ریزی و ریاست معاونت عمرانی استانداری جایگزین شورای تصویب پیشین گردیده است .
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۰
این یک طرح شکست خورده است
مراحل 4 گانه و تحقق اهداف 6 گانه برای یک روستا تقریبا 30 سال طول می کشد!!!!!
بنده با توجه به تخصص و تجربه ای که در زمینه توسعه روستایی دارم باید بگویم متاسفانه نگاه به توسعه روستایی توسط طراحان این برنامه کاملا غلط و ناشیانه بوده و شهری سازی روستا ها را با توسعه روستایی اشتباه گرفته اند. از آن بدتر اینکه در حال حاظر متولیان این طرح و مجریان آن هیچ درک درستی از مفهوم روستا و تحولات در حال گذار آن ندارند!! سری به روستاها بزنید و ببینید چگونه نمونه کوچک بروکراسی اداری شهرداریها در داخل روستاهایی که این طرح در آنها به تصویب رسیده است در حال اجراست!!!!!!!!!
هیچی دیگه راهو واسه تیکه تیکه کردن زمینای مزروعی و ویلا ویلا بازی باز کردن رفت .
باسلام یک پیشنهاد لطفا طرح هادی را در شهرستان رودبار زیتون از طوابع استان گیلان اجرا شود چون تمام جوانان ودیگران در حال کوچ کردن ازاین شهر به جاهای دیگر هستند
در روستای زادگاه پدرمرحومم چندین سال است تابلوی طرح هادی مشاهده می شود. اما پس از سالها تنها چیزی که دیدم سنگ فرش کردن کوچه ها و میدان روستا بوده آن هم برای اجرای لوله کشی گاز داغان شد. از رفع این همه مشکلات انبوه خصوصا درآمد زایی و یا افزایش سطح درآمد روستانشینان خبری نیست. تنها چیزی که مشاهده می شود افزایش هزینه های آنان است.
این طرح باعث شد زمینهای کشاورزی در روستاهای نزدیک شهرهای بزرگ به خانه باغ و مناطق خوش اب و هوا به ویلا جهت پولدارها تبدیل شود
انچه ما از طرح هادی تو روستایمان دیدیم این بود که به بهانه اینکه کوچه باید عریض شود خانه ما را خراب کردند تا 2 متر به کوچه اضافه شود بدون اینکه یک ریال به ما پرداخت کنن بعد که کوچه عریض شد طرح هم تموم شد معلوم نشد هدف چی بوده و چرا برای ما مثل خانه های شهری که تو طرح قرار میگیرن خسارت ندادن
طرحی ناپخته که معماری دلنشین روستا ها را نابود کرد .
طرح هادی در روستای ما وسیله سوء استفاده شورا ودهیار شده و حسابی مردم را سرکیسه میکنند . متاسفانه بخشداری سلطانیه نیز دست شان تو یک کاسه است . طوری مردم را تحت فشار قرار میدهند . اینگار یک روستای پنجاه خانواری . ما ارزش منطقه پاسداران تهران را دارد . برای جابجائی یک دیوار کلی باید به شورا و بخشداری پول بدی و از بروکراسی اداری من در آورده بگذر ی . هیچ کسی حق ندارد در زمین خود خانه سازی کند . چند جوان تازه ازدواج کرده به لحاظ اینکه نتوانستند در روستایمان خانه درست کنند . مجبور به مهاجرت به شهر شدند . تورا خدا استاندار زنجان به داد روستاهای بخش سلطانیه برسید .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر