بازدید 3977

دعوای آژانسها، ایرلاینها و سازمان هواپیمایی برسرنرخ بلیت اربعین

معاون سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه ایرلاین ها حاضر به پذیرش نرخ مصوب پرواز اربعین نبودند، گفت: مردم اگر دیدند آژانس یا دفتری بیش از ۱.۲ میلیون تومان مطالبه می کند، سریعا اطلاع دهند.
کد خبر: ۷۲۹۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵ 13 September 2017
معاون سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه ایرلاین ها حاضر به پذیرش نرخ مصوب پرواز اربعین نبودند، گفت: مردم اگر دیدند آژانس یا دفتری بیش از ۱.۲ میلیون تومان مطالبه می کند، سریعا اطلاع دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، روز دوشنبه طی جلسه ای با حضور نمایندگان ایرلاین ها، سازمان هواپیمایی کشوری و نمایندگان آژانس های خدمات مسافرت هوایی و گردشگری نرخ بلیت رفت و برگشت به بغداد در ایام عزاداری اربعین حسینی (ع)، نفری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شد. اگرچه دو سال از اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت ها می گذرد، اما تعیین نرخ بلیت پرواز به عتبات عالیات برای ایام اربعین در طی چند سال اخیر از سوی سازمان هواپیمایی کشوری انجام می شد؛ البته با این وجود، نهایتا در روزهای پایانی منتهی به اربعین، صف خرید متقاضیان ناگهان شلوغ می شد و برخی سودجویان نیز با سوء استفاده از حجم بالای تقاضای خرید مردم،  به اقداماتی همچون احتکار بلیت برای بالابردن قیمت یا خودداری از فروش بلیت به نرخ مصوب روی می آوردند.

رئیس انجمن ایرلاین ها: ایرلاین ها هیچ گاه از نرخ مصوب تخلف نکردند

رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی در گفت وگو با خبرنگار مهر در این خصوص اظهار داشت: نرخی که برای پروازهای ایام اربعین تعیین شده با حضور نمایندگان شرکت های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری بوده است. از آنجایی که رفتارهای ایرلاین ها ذره ذره توسط سازمان هواپیمایی کشوری نظارت و بررسی می شود، قاعدتا شرکت های هواپیمایی نرخ مصوب را رعایت می کنند.

تورج دهقانی زنگنه تصریح کرد: از آنجایی که رقم ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ازای رفت و برگشت برای هر مسافر بغداد با هماهنگی ایرلاین ها بوده، آنها از این نرخ راضی هستند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص عدم رعایت نرخ مصوب از سوی برخی ایرلاین ها در سال های گذشته، تصریح کرد: شرکت های هواپیمایی هم در سال های قبل که نرخ تعیین می شد مبلغ مورد اجماع همه ایرلاین ها را رعایت می کردند و هم امسال قطعا رقم مصوب نهایی را برای فروش بلیت رعایت می کنند.

دهقانی زنگنه افزود: اگر هم در سال های قبل مواردی مبنی بر فروش بلیت پرواز اربعین بالاتر از نرخ مصوب گزارش شده، مربوط به برخی از فروشندگان، آژانس ها، چارترکننده ها یا سودجویان و دفاتر غیر مجاز فروش بلیت هواپیما بوده و از جانب شرکت های هواپیمایی نبوده است.

رئیس سابق انجمن آژانس ها: هر کس استطاعت ندارد، هوایی به کربلا نرود

رئیس سابق انجمن شرکت های خدمات مسافرت هوایی و گردشگری نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه همواره آژانس ها از تعیین نرخ بلیت سفرهای هوایی انتقاد داشته اند، گفت: ما در هر صورت با نرخ گذاری مخالفیم این کار اشتباهی است که عده ای دور هم بنشینند و نرخ بلیت هواپیما را معین کنند. این اقدام مغایر با قانون آزادسازی نرخ بلیت سفرهای هوایی است. صدور بلیت خارجی نباید به هیچ عنوان نرخ گذاری شود.

محمدحسن کرمانی ادامه داد: دولت ها معمولا در خصوص موضوعات اساسی و حیاتی زندگی مردم دخالت می کنند اما سفر زیارتی اربعین که جزء ضرورت های زندگی مردم نیست که دولت دخالت کند. اگر فردی استطاعت داشت، بلیت هواپیما می خرد و هوایی به زیارت می رود؛ اگر هم تمکن مالی خرید بلیت هواپیما را نداشت با روش های دیگری به کربلا مشرف می شود.

وی افزود: نرخ بلیت پروازهای اربعین یا هر سفر دیگری که در برخی از روزهای سل ممکن است با تقاضای فراوانی روبه رو شود، باید بر اساس عرضه و تقاضا باشد به این معنا که هر ایرلاین با توجه به سود و زیانی که در مجموع از انجام هر پرواز به دست می آورد، نرخ بلیت ها را در شرایط رقابتی با سایر ایرلاین ها تعیین کند.

وی با بیان اینکه آژانس ها از همان زمانی هم که قانون آزادسازی نرخ بلیت تصویب اما اجرایی نشده بود با ادامه روند نرخ گذاری مخالفت می کردند اما سازمان هواپیمایی کشوری به حرف آنها گوش نمی کرد، از نرخ گذاری انتقاد داشتند، گفت: نهایتا خود سازمان هواپیمایی به این نتیجه رسید که چاره ای جز آزادسازی قیمت ها ندارد.

کرمانی درباره تخلف برخی آژانس های خدمات مسافرت هوایی از فروش بلیت پروازهای اربعین از نرخ مصوب در سال های گذشته اظهار کرد: وقتی عرضه و تقاضا متوازن نباشد این اتفاقات رخ می دهد. فرودش بلیت هواپیما یک کار تجاری است و دولت نباید در عرضه و تقاضا دخالت کند. اگر کسی نمی تواند با هواپیما خود را به کربلا برساند، با وسیله دیگری به این سفر برود. اما اگر فردی خواست هوایی به زیارت برود، باید با نرخی برود که ایرلاین سود کند.

وی با بیان اینکه آژانس های خدمات مسافرت هوایی و شرکت های هواپیمایی در طول سال فروش چندانی ندارند، تصریح کرد: ما در طول سال اکثرا زیان می کنیم اما حالا که موقعیتی فراهم می شود تا بتوانیم سود خوبی از بلیت فروشی به دست بیاوریم، دولت نرخ گذاری و در تعیین قیمت بلیت دخالت می کند.

رئیس سابق انجمن خدمات مسافرت هوایی و گردشگری تأکید کرد: سفر زیارتی اربعین یک اقدام مستحبی است نه واجب؛ هر فردی که علاقه مند است به کربلا مشرف می شود. بنابراین تعیین نرخ اقدام درستی نبود.

معاون سازمان هواپیمایی: ایرلاین ها حاضر به پذیرش نرخ نظارتی نبودند

مرتضی دهقان نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر در همین خصوص اظهار داشت: در جلسه ای که با حضور نمایندگان شرکت های هواپیمایی برای تعیین نرخ بلیت برگزار کردیم، ایرلاین ها علاقه ای به تعیین نرخ نداشتند و ما به سختی توانستیم به آنها بقبولانیم که بلیت پروازهای اربعین از سوی دولت با نرخ نظارتی به فروش برسد.

وی افزود: شرکت های هواپیمایی خواستار فروش بلیت پروازهای اربعین به صورت رقابتی و آزاد بودند تا در فضای عرضه و تقاضا نرخ ها تعیین شود. اما به هر حال به خاطر همراهی با دولت و همچنین احترام به زوار اربعین و اهمیتی که این سفر برای مردم دارد، نرخ گذاری از سوی سازمان هواپیمایی کشوری را پذیرفتند.

معاون عملیات پرواز و نظارت بر شرکت های هواپیمایی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: علاوه بر ایرلاین ها، در جلسه تعیین نرخ پرواز اربعین، این موضوع نیز به تصویب رسید که چارترکننده ها هم در روزهای افزایش تقاضای سفر اربعین، با نرخ مصوب و نظارتی اقدام به فروش بلیت ها کنند.

وی با بیان اینکه نرخ مصوب رفت و برگشت ، شامل پورسانت آژانس خدمات گردشگری نیز می شود، گفت: ایرلاین ها موظفند بخشی از درآمدهایشان از نرخ تعیین شده را به عنوان حق فروش بلیت به آژانسهای مسافرت هوایی بپردازند و آژانس ها نمی توانند مبلغی بیشتر از قیمت مصوب را از خریدار مطالبه کنند.

دهقان تصریح کرد: نه ایرلاین ها و نه آژانس ها حق احتکار بلیت را ندارند تا بخواهند از این طریق به افزایش قیمت بلیت اقدام کنند. مردم هم از مراکز و دفاتری بلیت ها را بخرند که از سازمان هواپیمایی کشوری مجوزفروش بلیت هواپیما داشته باشند.

وی تأکید کرد: مردم اگر دیدند برخی از دفاتر فروش بلیت یا آژانس های مسافرت هوایی، رقمی بیشتر از نرخ مصوب، بلیت پرواز اربعین  را به فروش می رساند، بلافاصله به سازمان هواپیمایی کشور اطلاع دهند تا سازمان سریعا با آنها برخورد کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان