بازدید 3817
اقتصاد در گذر زمان

از پیشنهاد استخدام چند مستشار متخصص راه آهن تا اعتراض به صادرات جنگ افزارهای نظامی به ایران

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و یکمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۲۹۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 12 September 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و یکمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

21 شهریور 1305، دكتر ميلسپو امريكايي، ـ كارشناس امور مالي ـ كه توسط دولت ايران براي اصلاح امور مالي كشور استخدام شده، پيشنهاد استخدام چند مستشار ديگر را كه متخصص در امور راه آهن هستند به دولت ايران ارائه داد اما به دليل توقعات مالي سنگين آنان اين پيشنهاد عملي نشد.

21 شهریور 1308، گزارشگری در این روز توانسته از مدرسه صنعتی دیدن کند. او درباره این مدرسه در روزنامه اطلاعات نوشته است: چه سعادتمند مملکتی که نصف و حتی ربع ساکنان آن را این گونه افراد صنعتگر و مولد ثروت تشکیل دهد. پنج سال است مدرسه صنعتی مفتوح گردیده است و خوب به خاطر داریم در بدو تاسیس در سال 1303 در این مدرسه، شور و ولع خاصی بین اولیای دولت و طبقات دیگر موجود بوده و دولت برای تهیه لوازم این مدرسه و افتتاح کارخانه ‌های آن دریغ نداشت، ولی بعد دیگر خبری نشد که نشد! دیروز این مدرسه را دیدم، قیافه باز و مسرور دکتر «اشترونک» از عشق و علاقه تام او به پیشرفت کار مدرسه حکایت می‌ کرد. در بازدید قسمت‌ های فنی آن مدرسه، اشتیاق محصلان به آموختن صنایع نجاری و آهنگری و ریخته‌ گری به خوبی روشن بود و می ‌رساند که جوانان ما خواهان فراگرفتن صنایع هستند، تنها وسایل و ابزار (برای آنها) لازم است و باید این‌گونه مدارس توسعه پیدا کند تا عده دیگری از جوانان ما بتوانند به بازوی خود متکی باشند، نه اینکه چشم به کارکردن در ادارات دولتی بدوزند و فقط این مدرسه است که می ‌تواند چنین افرادی تربیت کند!

21 شهریور 1338، کارخانه سیمان دورود آغاز به کار کرد.

21 شهریور 1344، وزير دارايي اسرائيل پس از آنكه به اتفاق «ماير عزري» نماينده اسرائيل در ايران به حضور شاه رسيد، اظهار داشت «يك خط لوله از خاك اسرائيل كه هزينه احداث آن 110 ميليون دلار خواهد شد، مي تواند نفت ايران را از طریق اسرائیل به اروپا بفرستد» وي گفت شاه با اجراي اين طرح موافقت كرده است.

همچنین در این روز شرکت نفت فلات قاره، عملیات حفاری چاه‌ های جدید نفتی در خلیج ‌فارس را آغاز کرد. حوزه فعالیت این شرکت 2250 کیلومتر مربع بود.

21 شهریور 1346، شوروی صد دستگاه تراکتور به ایران تحویل داد.

21 شهریور 1352، تولید سرانه هر نفر در ایران 566 دلار اعلام شد.

21 شهریور 1356، رییس سازمان گوشت اعلام کرد برای رفع مضیقه و کمبود گوشت هشتصد هزار گوسفند از دامداران خریداری می ‌شود.

21 شهریور 1357، 9 نفر از نمايندگان پارلمان سوئيس وابسته به حزب سياسي اين كشور طي نامه اي به دولت، روند صادرات جنگ افزارهاي نظامي به ايران را مورد اعتراض قرار دادند.


منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر