بازدید 3847

عرضه گازوئیل یورو ۴ کم است

معاون سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه فعلا به همه جایگاه های سوخت، گازوئیل یورو۴ داده نمی شود، گفت: وزارت نفت موظف است طی برنامه زمانی مشخص، سوخت مورد نیاز بخش حمل و نقل را تامین کند.
کد خبر: ۷۲۹۰۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸ 11 September 2017
معاون سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه فعلا به همه جایگاه های سوخت، گازوئیل یورو۴ داده نمی شود، گفت: وزارت نفت موظف است طی برنامه زمانی مشخص، سوخت مورد نیاز بخش حمل و نقل را تامین کند.

وحید مرندی مقدم در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سازمان ملی استاندارد ایران بر اساس ماده ۴ قانون استاندارد از گازوئیل(نفت گاز) هم در طول سال های گذشته و هم در حال حاضر نمونه برداری کرده و بر اساس استانداردهای ملی، آن را ارزیابی و انطباق داده و گزارش آنرا به مقامات ذی ربط ارسال می کند. بنابراین برنامه های نظارتی سازمان ملی استاندارد ایران محدود به استانداردهای اجباری نیست. اما این سازمان در خصوص استانداردهای اجباری، علاوه بر نظارت، اقدامات حقوقی مرتبط را نیز انجام می دهد.

وی ادامه داد: استاندارد ملی ایران برای نفت گاز در حال حاضر بر اساس مشخصات فنی نفت گاز اروپا با معیار آلایندگی یورو ۴ است که با شماره ۴۹۰۳ به تصویب کمیته ملی مربوطه رسیده و در آن حداکثر مقدار مجاز گوگرد ۵۰ میلی‌گرم در یک کیلو گرم یا ۵۰ پی پی ام است. البته شاخه های دیگری نظیر هیدروکربن های آروماتیک نیز باید ارزیابی شود.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد افزود: اجرای استانداردها زمانی اجباری می شود که توسط نهاد ذی صلاح همچون مجلس شورای اسلامی یا شورای عالی استاندارد تصویب و ابلاغ شود. بنابراین از آنجایی که قانون هوای پاک در ۱۱ مرداد ۹۶ به تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان رسیده و توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است، می بایست سیاست های اجرایی آن از سوی شورای عالی استاندارد تدوین و ابلاغ شود.

وی با بیان اینکه نتایج آزمایش‌های سازمان ملی استاندارد نشان می دهد نفت گاز با معیارهای آلایندگی یورو ۴ در کشور توزیع می‌شده اما نه به صورت کامل در تمام جایگاه‌ها، اظهار داشت: بدیهی است توزیع سوخت باید متناسب با انواع مصرف و تعداد خودروهای موجود باشد نه فقط خودروهای تولیدی. در حال حاضر تنها بخش حمل و نقل مصرف کننده نفت گاز نیست و بخش های نیروگاهی هم مصرف کننده این محصولات هستند و مدیریت مصرف در کنار مدیریت تولید حائز اهمیت است.

این مقام مسئول در سازمان ملی استاندارد با اشاره به مهلت سه ساله به وزارت نفت مبنی بر انطباق سوخت تولیدی با استاندارد ملی ایران که در ماده ۱۸ قانون هوای پاک مصوب ۱۱ مرداد ۹۶ مجلس، تأکید کرد: وزارت نفت نیز فعالیت های خود در این زمینه را به ویژه در پالایشگاه های تبریز و ستاره خلیج فارس افزایش داده است. بنابراین وجود یک برنامه زمان بندی سه ساله که به تصویب شورای عالی استاندارد برسد در بخش حمل و نقل و جایگاه های عرضه سوخت ضروری است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر